جایگاه پخت‌و‌پز در فرهنگ سنتی چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:5144a696-eea9-4f53-9862-ff6902ac795e.jpg|بندانگشتی|تنوع رنگی و زیبایی غذا چینی]]
[[پرونده:5144a696-eea9-4f53-9862-ff6902ac795e.jpg|بندانگشتی|تنوع رنگی و زیبایی غذا چینی]]
در فرهنگ سنتی [http://wiki.icro.ir/%DA%86%DB%8C%D9%86 چین]، پخت‌و‌پز هنری فاخر دانسته شده و در آن هماهنگی میان رنگ، عطر، مزه و ظاهر غذا به ­عنوان یک کار هنری تلقی شده و طرح‌ها و نقش­‌های هنری، تجسمی، موسیقی و رقص، حتی شعر و شاعری هم در درست کردن غذا دخیل دانسته شده‌اند. این هنر فاخر، بر اساس تنوع قومیت­‌ها، مناطق جغرافیایی، تنوع محصولات کشاورزی و محصولات دریایی موجود در این کشور، متنوع و متفاوت است. تنوع موجود در لیست غذایی سفره‌­ی امپراتوران و افراد متمول، و ذائقه­‌ی متنوع و اشتهای سیری ناپذیر چینی­‌ها در طول تاریخ، موجب گستردگی، پیچیدگی، و متنوع شدن هرچه بیشتر فهرست غذاهای چینی شده است. معروف است که هر آشپزی در هر آشپزخانه­‌ی چینی (اعم از آشپزخانه‌­ی رسمی دربار تا آشپزخانه‌­ی هر رستوران و محل غذاخوری) باید یک غذای ویژه داشته باشد که در هیچ آشپزخانه­‌ی دیگری یافت نشود، در غیر این­صورت، آن آشپز اصالت، مهارت، هنرمندی و استادی خود را از دست می­‌دهد و مهارت یک آشپز تنها در کیفیت غذایش نیست، بلکه به تنوع، نو­آوری و خلاقیت آن هم بستگی دارد. برای چینی­‌ها هم غذا صرفا موادی برای پر کردن شکم نیست، بلکه برآورده ساختن حس زیبایی شناختی، لذت­‌جویی روحی و شناخت دقیق از محتوای غذا نیز هست. لذا، یک میزبان افزون بر ضرورت تهیه­‌ی غذاهای لذیذ و متنوع، بایستی بتواند خواص، ترکیبات، و شیوه­‌ی پخت‌وپز آن را هم برای میهمان تشریح کند تا میهمان با لذت بیشتر غذا را میل کند.
در فرهنگ سنتی [[چین]]، پخت‌و‌پز هنری فاخر دانسته شده و در آن هماهنگی میان رنگ، عطر، مزه و ظاهر غذا به ­عنوان یک کار هنری تلقی شده و طرح‌ها و نقش­‌های هنری، تجسمی، موسیقی و رقص، حتی شعر و شاعری هم در درست کردن غذا دخیل دانسته شده‌اند. این هنر فاخر، بر اساس تنوع قومیت­‌ها، مناطق جغرافیایی، تنوع محصولات کشاورزی و محصولات دریایی موجود در این کشور، متنوع و متفاوت است. تنوع موجود در لیست غذایی سفره‌­ی امپراتوران و افراد متمول، و ذائقه­‌ی متنوع و اشتهای سیری ناپذیر چینی­‌ها در طول تاریخ، موجب گستردگی، پیچیدگی، و متنوع شدن هرچه بیشتر فهرست غذاهای چینی شده است.  


از مطالب گذشته، می­‌توان فهمید که فرهنگ و تنوع غذایی به عنوان بخشی از فرهنگ سنتی [http://wiki.icro.ir/%DA%86%DB%8C%D9%86 چین]، دارای دو ویژگی است: نخست، این تنوع حاصل توسعه­‌ی کشاورزی و برای تهیه­‌ی انواع غذاهای مقوی مورد نیاز انسان و تضمین سلامتی او با غذاهای آسان هضم و قابل جذب است. دوم، در فرهنگ غذایی [http://wiki.icro.ir/%DA%86%DB%8C%D9%86 چین] همیشه دو گرایش وجود داشته است. یکی لذت بردن که توسط افراد اشرافی و ثروتمند پیگیری می­‌شده است، و دیگری تأمین غذای روزانه­‌ی مردم عادی<ref>Qizhi, Zhang (2007). Traditional Chinese Culture. Beijing: Foreign Languages Press</ref>.<ref>سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد--- ص---</ref>
معروف است که هر آشپزی در هر آشپزخانه­‌ی چینی (اعم از آشپزخانه‌­ی رسمی دربار تا آشپزخانه‌­ی هر رستوران و محل غذاخوری) باید یک غذای ویژه داشته باشد که در هیچ آشپزخانه­‌ی دیگری یافت نشود، در غیر این­صورت، آن آشپز اصالت، مهارت، هنرمندی و استادی خود را از دست می­‌دهد و مهارت یک آشپز تنها در کیفیت غذایش نیست، بلکه به تنوع، نو­آوری و خلاقیت آن هم بستگی دارد. برای چینی­‌ها هم غذا صرفا موادی برای پر کردن شکم نیست، بلکه برآورده ساختن حس زیبایی شناختی، لذت­‌جویی روحی و شناخت دقیق از محتوای غذا نیز هست. لذا، یک میزبان افزون بر ضرورت تهیه­‌ی غذاهای لذیذ و متنوع، بایستی بتواند خواص، ترکیبات، و شیوه­‌ی پخت‌وپز آن را هم برای میهمان تشریح کند تا میهمان با لذت بیشتر غذا را میل کند.
 
از مطالب گذشته، می­‌توان فهمید که فرهنگ و تنوع غذایی به عنوان بخشی از [[فرهنگ چینی|فرهنگ سنتی چین]]، دارای دو ویژگی است: نخست، این تنوع حاصل توسعه­‌ی کشاورزی و برای تهیه­‌ی انواع غذاهای مقوی مورد نیاز انسان و تضمین سلامتی او با غذاهای آسان هضم و قابل جذب است. دوم، در فرهنگ غذایی [[چین]] همیشه دو گرایش وجود داشته است. یکی لذت بردن که توسط افراد اشرافی و ثروتمند پیگیری می­‌شده است، و دیگری تأمین غذای روزانه­‌ی مردم عادی<ref>Qizhi, Zhang (2007). Traditional Chinese Culture. Beijing: Foreign Languages Press</ref>.<ref>سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص906-907.</ref>
 
== نیز نگاه کنید به ==
 
* [[فرهنگ عمومی در چین]]
* [[فرهنگ، آداب و رسوم و تنوع غذایی در چين]]
== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۲ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۹:۵۱

تنوع رنگی و زیبایی غذا چینی

در فرهنگ سنتی چین، پخت‌و‌پز هنری فاخر دانسته شده و در آن هماهنگی میان رنگ، عطر، مزه و ظاهر غذا به ­عنوان یک کار هنری تلقی شده و طرح‌ها و نقش­‌های هنری، تجسمی، موسیقی و رقص، حتی شعر و شاعری هم در درست کردن غذا دخیل دانسته شده‌اند. این هنر فاخر، بر اساس تنوع قومیت­‌ها، مناطق جغرافیایی، تنوع محصولات کشاورزی و محصولات دریایی موجود در این کشور، متنوع و متفاوت است. تنوع موجود در لیست غذایی سفره‌­ی امپراتوران و افراد متمول، و ذائقه­‌ی متنوع و اشتهای سیری ناپذیر چینی­‌ها در طول تاریخ، موجب گستردگی، پیچیدگی، و متنوع شدن هرچه بیشتر فهرست غذاهای چینی شده است.

معروف است که هر آشپزی در هر آشپزخانه­‌ی چینی (اعم از آشپزخانه‌­ی رسمی دربار تا آشپزخانه‌­ی هر رستوران و محل غذاخوری) باید یک غذای ویژه داشته باشد که در هیچ آشپزخانه­‌ی دیگری یافت نشود، در غیر این­صورت، آن آشپز اصالت، مهارت، هنرمندی و استادی خود را از دست می­‌دهد و مهارت یک آشپز تنها در کیفیت غذایش نیست، بلکه به تنوع، نو­آوری و خلاقیت آن هم بستگی دارد. برای چینی­‌ها هم غذا صرفا موادی برای پر کردن شکم نیست، بلکه برآورده ساختن حس زیبایی شناختی، لذت­‌جویی روحی و شناخت دقیق از محتوای غذا نیز هست. لذا، یک میزبان افزون بر ضرورت تهیه­‌ی غذاهای لذیذ و متنوع، بایستی بتواند خواص، ترکیبات، و شیوه­‌ی پخت‌وپز آن را هم برای میهمان تشریح کند تا میهمان با لذت بیشتر غذا را میل کند.

از مطالب گذشته، می­‌توان فهمید که فرهنگ و تنوع غذایی به عنوان بخشی از فرهنگ سنتی چین، دارای دو ویژگی است: نخست، این تنوع حاصل توسعه­‌ی کشاورزی و برای تهیه­‌ی انواع غذاهای مقوی مورد نیاز انسان و تضمین سلامتی او با غذاهای آسان هضم و قابل جذب است. دوم، در فرهنگ غذایی چین همیشه دو گرایش وجود داشته است. یکی لذت بردن که توسط افراد اشرافی و ثروتمند پیگیری می­‌شده است، و دیگری تأمین غذای روزانه­‌ی مردم عادی[۱].[۲]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. Qizhi, Zhang (2007). Traditional Chinese Culture. Beijing: Foreign Languages Press
  2. سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص906-907.