شيخ آنتاد يوپ: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
شیخ آنتاد یوپ(Cheikh Anta Diop)(1986-1923) سنگالی، تاریخدان، انسان شناس و مرد سیاست بود تأکید او بر سهم آفریقا مخصوصاً آفریقای سیاسی در ایجاد فرهنگ و تمدن جهانی بود. او در سال 1960 در رساله دکتری خود اثبات کرد که مردم [ | [[پرونده:شیخ انتاد دیوپ.jpg|جایگزین=شیخ آنتاد یوپ|بندانگشتی|شیخ آنتاد یوپ. قابل بازیابی از https://afrolegends.com/2012/01/25/cheikh-anta-diop-and-the-african-origin-of-civilization]] | ||
شیخ آنتاد یوپ(Cheikh Anta Diop)(1986-1923) سنگالی، تاریخدان، انسان شناس و مرد سیاست بود تأکید او بر سهم آفریقا مخصوصاً آفریقای سیاسی در ایجاد فرهنگ و تمدن جهانی بود. او در سال 1960 در رساله دکتری خود اثبات کرد که مردم [[مصر]] عتیق آفریقاییهای سیاه بودند و زبان و فرهنگ [[مصر]] بعد از آن در آفریقای غربی نفوذ کرده است. وی به رشته فیزیک هستهای روی آورد و دوره های خاصی را در این رشته گذراند. سپس به [[سنگال]] برگشت و در دانشگاه داکار تدریس را شروع کرد که بعد فوتش نام او را(Ucad: Université Cheikh Anta Diop) روی این دانشگاه گذاشتند. در سال 1966 در این دانشگاه اولین آزمایشگاه باستان شناسی را تأسیس کرد. او نیز در رسیدن [[سنگال]] به استقلال نقش بسیار مهمی ایفا کرد و برای دفاع از فرهنگ آفریقا مبارزه میکرد. | |||
اولین اثر او «تمدن یا بربری، انسانشناسی بدون خودخواهی» بود.(Civilisation ou barbarie, anthropologie sans complaisance) او در این اثر تئوری تاریخی – جغرافیایی را مطرح میکند و میگوید حضور انسان اولیه در آفریقا بوده است. دومین اثر او «بنیانهای فرهنگی، تکنیکها و صنایع یک دولت آینده فدرال آفریقای سیاه»(Les fondements culturels, techniques et industriels d'un future Etat Fédéral d'AFrique noire)(1960)است که در آن تاریخ آفریقا را تفسیر کرده است. | اولین اثر او «تمدن یا بربری، انسانشناسی بدون خودخواهی» بود.(Civilisation ou barbarie, anthropologie sans complaisance) او در این اثر تئوری تاریخی – جغرافیایی را مطرح میکند و میگوید حضور انسان اولیه در آفریقا بوده است. دومین اثر او «بنیانهای فرهنگی، تکنیکها و صنایع یک دولت آینده فدرال آفریقای سیاه»(Les fondements culturels, techniques et industriels d'un future Etat Fédéral d'AFrique noire)(1960)است که در آن تاریخ آفریقا را تفسیر کرده است. | ||
خط ۵: | خط ۶: | ||
"ملتهای سیاه و فرهنگ"(Nations nègres et culture) (1954) | "ملتهای سیاه و فرهنگ"(Nations nègres et culture) (1954) | ||
"اتحاد فرهنگی آفریقای سیاه"(Lunion culturelle de l'Afrique noire)(1954) و هفت کتاب دیگر از آثار او به شمار میآیند.<ref>بصیری، محمدعلی، فتحی پور، ریحانه (1401 ).جامعه و فرهنگ [[سنگال]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی](در دست انتشار)</ref> | "اتحاد فرهنگی آفریقای سیاه"(Lunion culturelle de l'Afrique noire)(1954) و هفت کتاب دیگر از آثار او به شمار میآیند.<ref>بصیری، محمدعلی، فتحی پور، ریحانه (1401).جامعه و فرهنگ [[سنگال]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی](در دست انتشار)</ref> | ||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[مشاهیر ادبی سنگال]]؛ [[فاتو دیوم در سنگال]]؛ [[عبد الله فوده اندیون]]؛ [[نفیساتو دیا دیوف]]؛ [[فاما دیان سِن]]؛ [[مریما با در سنگال]]؛ [[عليون ديوپ]]؛ [[عثمان سامبِن]]؛ [[عثمان سوسه دیوپ]]؛ [[عبدالله سادجی]] | |||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == |
نسخهٔ کنونی تا ۸ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۲:۳۹
شیخ آنتاد یوپ(Cheikh Anta Diop)(1986-1923) سنگالی، تاریخدان، انسان شناس و مرد سیاست بود تأکید او بر سهم آفریقا مخصوصاً آفریقای سیاسی در ایجاد فرهنگ و تمدن جهانی بود. او در سال 1960 در رساله دکتری خود اثبات کرد که مردم مصر عتیق آفریقاییهای سیاه بودند و زبان و فرهنگ مصر بعد از آن در آفریقای غربی نفوذ کرده است. وی به رشته فیزیک هستهای روی آورد و دوره های خاصی را در این رشته گذراند. سپس به سنگال برگشت و در دانشگاه داکار تدریس را شروع کرد که بعد فوتش نام او را(Ucad: Université Cheikh Anta Diop) روی این دانشگاه گذاشتند. در سال 1966 در این دانشگاه اولین آزمایشگاه باستان شناسی را تأسیس کرد. او نیز در رسیدن سنگال به استقلال نقش بسیار مهمی ایفا کرد و برای دفاع از فرهنگ آفریقا مبارزه میکرد.
اولین اثر او «تمدن یا بربری، انسانشناسی بدون خودخواهی» بود.(Civilisation ou barbarie, anthropologie sans complaisance) او در این اثر تئوری تاریخی – جغرافیایی را مطرح میکند و میگوید حضور انسان اولیه در آفریقا بوده است. دومین اثر او «بنیانهای فرهنگی، تکنیکها و صنایع یک دولت آینده فدرال آفریقای سیاه»(Les fondements culturels, techniques et industriels d'un future Etat Fédéral d'AFrique noire)(1960)است که در آن تاریخ آفریقا را تفسیر کرده است.
"ملتهای سیاه و فرهنگ"(Nations nègres et culture) (1954)
"اتحاد فرهنگی آفریقای سیاه"(Lunion culturelle de l'Afrique noire)(1954) و هفت کتاب دیگر از آثار او به شمار میآیند.[۱]
نیز نگاه کنید به
مشاهیر ادبی سنگال؛ فاتو دیوم در سنگال؛ عبد الله فوده اندیون؛ نفیساتو دیا دیوف؛ فاما دیان سِن؛ مریما با در سنگال؛ عليون ديوپ؛ عثمان سامبِن؛ عثمان سوسه دیوپ؛ عبدالله سادجی
کتابشناسی
- ↑ بصیری، محمدعلی، فتحی پور، ریحانه (1401).جامعه و فرهنگ سنگال. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(در دست انتشار)