علاقه مردم تاجیکستان به اهل بیت(ع): تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «'''1-4-8. علاقه مردم به اهل بیت (ع) و نزدیکی به فرهنگ ایران''' به علت70 سال سلطه کمونیسم بر آسیای مرکزی و تاجیکستان و تبلیغات آن ها، اعتقادات مذهبی در میان مردم رنگ باخته است. البته افراد سالخورده و میان سال از روحیه مذهبی و فرهنگ اسلامی برخوردارند و...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
'''1-4-8. علاقه مردم به اهل بیت (ع) و نزدیکی به فرهنگ ایران'''
به علت 70 سال سلطه کمونیسم بر آسیای مرکزی و [[تاجیکستان]] و تبلیغات آن‌ها، اعتقادات مذهبی در میان مردم رنگ باخته است. البته افراد سالخورده و میان‌سال از روحیه مذهبی و فرهنگ اسلامی برخوردارند و فرهنگ ایرانی در تمام شؤون زندگی فردی و اجتماعی و خصوصیات اخلاقی آن‌ها متجلی است. به رغم تمام تبلیغات گسترده بر ضد [[اسلام و مسلمانان تاجیکستان|اسلام]] و آیین آن توسط حکومت کمونیستی، بعضی از مراسم مذهبی مانند [[مراسم خواستگاری و ازدواج در تاجیکستان|ازدواج]]، تدفین و [[جشن تولد نوزاد و ختنه سوران|ختنه]] توسط تمام ا‌هالی مسلمان آسیای مرکزی حتی کادر‌های بالای [[حزب کمونیست]] انجام می‌شد. امروزه با استقلال این جمهوری‌ها و آزادی انجام فرایض دینی، علاقه زیادی به قرآن و کتب مذهبی در میان تاجیکان به چشم می‌خورد. مردم این جمهوری از نظر مذهبی وابستگی عمیقی به ایران دارند و آداب و سنن مذهبی آنان در اغلب موارد منطبق با آداب و سنن مذهبی در ایران است. نام علی علیه السلام در [[تاجیکستان]] نام مقدسی است و بیشترین نامی که برای فرزندان ذکور انتخاب می‌‌شود، علی می‌‌باشد. آنان برای فرزندان ذکور دو قلو تن‌ها نام‌های حسن و حسین، و برای اناث، فاطمه و زهرا را استفاده می‌کنند. مراسم نام گذاری فرزندان و درج نام آنان در پشت جلد قرآن مجید، [[مراسم خواستگاری و ازدواج در تاجیکستان|مراسم ازدواج]]، مراسم تدفین، برگزاری مراسم فوت، ختم و شب هفت و چهلم و سال و نوع عزاداری [[زنان در تاجیکستان|زنان]] و غیره به شکل اسلامی ایرانی است<ref>زهریی، حسن (1391). جامعه و فرهنگ [[تاجیکستان]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی] (در دست انتشار)، ص 247.</ref>.


به علت70 سال سلطه کمونیسم بر آسیای مرکزی و تاجیکستان و تبلیغات آن ها، اعتقادات مذهبی در میان مردم رنگ باخته است. البته افراد سالخورده و میان سال از روحیه مذهبی و فرهنگ اسلامی برخوردارند و فرهنگ ایرانی در تمام شؤون زندگی فردی و اجتماعی و خصوصیات اخلاقی آن ها متجلی است. به رغم تمام تبلیغات گسترده بر ضد اسلام و آیین آن توسط حکومت کمونیستی، بعضی از مراسم مذهبی مانند ازدواج، تدفین وختنه توسط تمام اهالی مسلمان آسیای مرکزی حتی کادرهای بالای حزب کمونیست انجام می شد. امروزه با استقلال این جمهوری ها و آزادی انجام فرایض دینی، علاقه زیادی به قرآن و کتب مذهبی در میان تاجیکان به چشم می خورد. مردم این جمهوری از نظر مذهبی وابستگی عمیقی به ایران دارند و آداب و سنن مذهبی آنان در اغلب موارد منطبق با آداب و سنن مذهبی در ایران است. نام علی علیه السلام در تاجیکستان نام مقدسی است و بیشترین نامی که برای فرزندان ذکور انتخاب می شود، علی می باشد. آنان برای فرزندان ذکور دو قلو تنها نام های حسن و حسین، و برای اناث، فاطمه و زهرا را استفاده می کنند. مراسم نام گذاری فرزندان و درج نام آنان در پشت جلد قرآن مجید، مراسم ازدواج، مراسم تدفین، برگزاری مراسم فوت، ختم و شب هفت و چهلم و سال و نوع عزاداری زنان و غیره به شکل اسلامی ایرانی است.
== کتابشناسی ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۲ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۱۶:۳۹

به علت 70 سال سلطه کمونیسم بر آسیای مرکزی و تاجیکستان و تبلیغات آن‌ها، اعتقادات مذهبی در میان مردم رنگ باخته است. البته افراد سالخورده و میان‌سال از روحیه مذهبی و فرهنگ اسلامی برخوردارند و فرهنگ ایرانی در تمام شؤون زندگی فردی و اجتماعی و خصوصیات اخلاقی آن‌ها متجلی است. به رغم تمام تبلیغات گسترده بر ضد اسلام و آیین آن توسط حکومت کمونیستی، بعضی از مراسم مذهبی مانند ازدواج، تدفین و ختنه توسط تمام ا‌هالی مسلمان آسیای مرکزی حتی کادر‌های بالای حزب کمونیست انجام می‌شد. امروزه با استقلال این جمهوری‌ها و آزادی انجام فرایض دینی، علاقه زیادی به قرآن و کتب مذهبی در میان تاجیکان به چشم می‌خورد. مردم این جمهوری از نظر مذهبی وابستگی عمیقی به ایران دارند و آداب و سنن مذهبی آنان در اغلب موارد منطبق با آداب و سنن مذهبی در ایران است. نام علی علیه السلام در تاجیکستان نام مقدسی است و بیشترین نامی که برای فرزندان ذکور انتخاب می‌‌شود، علی می‌‌باشد. آنان برای فرزندان ذکور دو قلو تن‌ها نام‌های حسن و حسین، و برای اناث، فاطمه و زهرا را استفاده می‌کنند. مراسم نام گذاری فرزندان و درج نام آنان در پشت جلد قرآن مجید، مراسم ازدواج، مراسم تدفین، برگزاری مراسم فوت، ختم و شب هفت و چهلم و سال و نوع عزاداری زنان و غیره به شکل اسلامی ایرانی است[۱].

کتابشناسی

  1. زهریی، حسن (1391). جامعه و فرهنگ تاجیکستان. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (در دست انتشار)، ص 247.