تعریف اسطوره: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:Captیure.jpg|بندانگشتی]] | [[پرونده:Captیure.jpg|بندانگشتی]] | ||
اساطير جمع مكسر واژهی اسطوره در عربي است، كه خود واژهاي است معرب از يوناني هیستوریا (Historia)، به معناي جستوجو، آگاهي و داستان، و از مصدر هیستوریَن (Historian)، به معناي بررسي كردن و شرح دادن. واژهی اروپايي برابر آن مایت (Myth) در انگليسي، مایته (Mythe) در فرانسه، مایته (Myth-e) در آلماني است و از واژهی يوناني مایتوس (Mythos) به معناي شرح، خبر و قصه گرفته شده است.<ref>واحد دوست، مهوش (1381). رویکردهای علمی به اسطورهشناسی. چ اول. انتشارات سروش | اساطير جمع مكسر واژهی اسطوره در عربي است، كه خود واژهاي است معرب از يوناني هیستوریا (Historia)، به معناي جستوجو، آگاهي و داستان، و از مصدر هیستوریَن (Historian)، به معناي بررسي كردن و شرح دادن. واژهی اروپايي برابر آن مایت (Myth) در انگليسي، مایته (Mythe) در فرانسه، مایته (Myth-e) در آلماني است و از واژهی يوناني مایتوس (Mythos) به معناي شرح، خبر و قصه گرفته شده است.<ref>واحد دوست، مهوش (1381). رویکردهای علمی به اسطورهشناسی. چ اول. انتشارات سروش.</ref> | ||
اصولا متفكران و اسطورهشناسان، نگاههاي متفاوتي نسبت به اسطوره داشته و هر يك از آنان بر اساس نگرش خاصي به تعريف اسطوره پرداختهاند، چنانكه اسطورهشناسان بزرگي همچون [[فرويد]] و [[يونگ]]، از دريچهی روانشناسي، [[ارنست كاسيرر]] با رويكردی فلسفي و [[ميرچا الياده]] با نگاه دينشناسانه به تحقيق و تفحص در اين امر پرداختهاند. به همين دليل شايد نتوان تعريف جامع و كاملي كه تمامي رويكردهاي اسطورهشناسي را در بر داشته باشد ارائه داد. در عین حال، هرچند اسطوره در دیدگاههای مختلف تعاریف و تعابیر متعددی دارد، اما در یک کلام میتوان آن را اینگونه تعریف نمود: اسطوره عبارت است از روایت یا جلوهای نمادین دربارهی ایزدان، فرشتگان، موجودات فوق طبیعی و به طور کلی جهان شناختی که یک قوم به منظور تفسیر خود از هستی به کار میبندد. اسطوره سرگذشتی راست و مقدس است که در زمانی ازلی رخ داده و به گونهای نمادین، تخیلی و وهم انگیز میگوید که چگونه چیزی پدید آمده، هستی دارد، یا از میان خواهد رفت، و در نهایت، اسطوره به شیوهای تمثیلی کاوشگر هستی است.<ref>اسماعیل پور، ابوالقاسم (1378). اسطوره بیانی نمادین. انتشارات سروش</ref> | اصولا متفكران و اسطورهشناسان، نگاههاي متفاوتي نسبت به اسطوره داشته و هر يك از آنان بر اساس نگرش خاصي به تعريف اسطوره پرداختهاند، چنانكه اسطورهشناسان بزرگي همچون [[فرويد]] و [[يونگ]]، از دريچهی روانشناسي، [[ارنست كاسيرر]] با رويكردی فلسفي و [[ميرچا الياده]] با نگاه دينشناسانه به تحقيق و تفحص در اين امر پرداختهاند. به همين دليل شايد نتوان تعريف جامع و كاملي كه تمامي رويكردهاي اسطورهشناسي را در بر داشته باشد ارائه داد. در عین حال، هرچند اسطوره در دیدگاههای مختلف تعاریف و تعابیر متعددی دارد، اما در یک کلام میتوان آن را اینگونه تعریف نمود: اسطوره عبارت است از روایت یا جلوهای نمادین دربارهی ایزدان، فرشتگان، موجودات فوق طبیعی و به طور کلی جهان شناختی که یک قوم به منظور تفسیر خود از هستی به کار میبندد. اسطوره سرگذشتی راست و مقدس است که در زمانی ازلی رخ داده و به گونهای نمادین، تخیلی و وهم انگیز میگوید که چگونه چیزی پدید آمده، هستی دارد، یا از میان خواهد رفت، و در نهایت، اسطوره به شیوهای تمثیلی کاوشگر هستی است.<ref>اسماعیل پور، ابوالقاسم (1378). اسطوره بیانی نمادین. انتشارات سروش</ref> | ||
[[ميرچا الياده]] نیز در تعريف اسطوره ميگويد:<blockquote>«اسطوره نقل كنندهی سرگذشتي قدسي و مينوي است، راوي واقعهاي است كه در زمان نخسين، زمان شگرف، بدايت همه چيز، رخ داده است. به بيان ديگر، اسطوره حكايت ميكند كه چگونه به بركت كارهاي نمايان و برجستهی موجودات مافوق طبيعي، چه كل واقعيت (كيهان) يا فقط جزئي از واقعيت (نوع نباتي خاص، سلوكي و كردارهاي انساني ...) پا به عرصهی وجود نهاده است. بنابراين، اسطوره هميشه متضمن روايت يك خلقت است، يعني ميگويد چگونه چيزي پديد آمده، موجود شده و هستي خود را آغاز كرده است. اسطوره فقط از چيزي كه واقعا روي داده و به تمامي پديدار گشته سخن ميگويد.<ref>الیاده، میرچا (1386). چشم اندازهای اسطوره. چ دوم. انتشارات تولی.</ref>» <ref>سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد--- ص---</ref></blockquote>نیز نگاه کنید به [[فرهنگ عمومی در چین]]؛ [[اسطوره در چین]]؛ [[اسطوره های آفرینش | [[ميرچا الياده]] نیز در تعريف اسطوره ميگويد:<blockquote>«اسطوره نقل كنندهی سرگذشتي قدسي و مينوي است، راوي واقعهاي است كه در زمان نخسين، زمان شگرف، بدايت همه چيز، رخ داده است. به بيان ديگر، اسطوره حكايت ميكند كه چگونه به بركت كارهاي نمايان و برجستهی موجودات مافوق طبيعي، چه كل واقعيت (كيهان) يا فقط جزئي از واقعيت (نوع نباتي خاص، سلوكي و كردارهاي انساني ...) پا به عرصهی وجود نهاده است. بنابراين، اسطوره هميشه متضمن روايت يك خلقت است، يعني ميگويد چگونه چيزي پديد آمده، موجود شده و هستي خود را آغاز كرده است. اسطوره فقط از چيزي كه واقعا روي داده و به تمامي پديدار گشته سخن ميگويد.<ref>الیاده، میرچا (1386). چشم اندازهای اسطوره. چ دوم. انتشارات تولی.</ref>» <ref>سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد--- ص---</ref></blockquote>نیز نگاه کنید به [[فرهنگ عمومی در چین]]؛ [[اسطوره در چین]]؛ [[اسطوره های آفرینش در چین]]؛ [[جایگاه خدایان در هنرهای عامیانه و مردمی در چین]] | ||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == |
نسخهٔ کنونی تا ۱۵ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۲۱:۲۵
اساطير جمع مكسر واژهی اسطوره در عربي است، كه خود واژهاي است معرب از يوناني هیستوریا (Historia)، به معناي جستوجو، آگاهي و داستان، و از مصدر هیستوریَن (Historian)، به معناي بررسي كردن و شرح دادن. واژهی اروپايي برابر آن مایت (Myth) در انگليسي، مایته (Mythe) در فرانسه، مایته (Myth-e) در آلماني است و از واژهی يوناني مایتوس (Mythos) به معناي شرح، خبر و قصه گرفته شده است.[۱]
اصولا متفكران و اسطورهشناسان، نگاههاي متفاوتي نسبت به اسطوره داشته و هر يك از آنان بر اساس نگرش خاصي به تعريف اسطوره پرداختهاند، چنانكه اسطورهشناسان بزرگي همچون فرويد و يونگ، از دريچهی روانشناسي، ارنست كاسيرر با رويكردی فلسفي و ميرچا الياده با نگاه دينشناسانه به تحقيق و تفحص در اين امر پرداختهاند. به همين دليل شايد نتوان تعريف جامع و كاملي كه تمامي رويكردهاي اسطورهشناسي را در بر داشته باشد ارائه داد. در عین حال، هرچند اسطوره در دیدگاههای مختلف تعاریف و تعابیر متعددی دارد، اما در یک کلام میتوان آن را اینگونه تعریف نمود: اسطوره عبارت است از روایت یا جلوهای نمادین دربارهی ایزدان، فرشتگان، موجودات فوق طبیعی و به طور کلی جهان شناختی که یک قوم به منظور تفسیر خود از هستی به کار میبندد. اسطوره سرگذشتی راست و مقدس است که در زمانی ازلی رخ داده و به گونهای نمادین، تخیلی و وهم انگیز میگوید که چگونه چیزی پدید آمده، هستی دارد، یا از میان خواهد رفت، و در نهایت، اسطوره به شیوهای تمثیلی کاوشگر هستی است.[۲]
ميرچا الياده نیز در تعريف اسطوره ميگويد:
«اسطوره نقل كنندهی سرگذشتي قدسي و مينوي است، راوي واقعهاي است كه در زمان نخسين، زمان شگرف، بدايت همه چيز، رخ داده است. به بيان ديگر، اسطوره حكايت ميكند كه چگونه به بركت كارهاي نمايان و برجستهی موجودات مافوق طبيعي، چه كل واقعيت (كيهان) يا فقط جزئي از واقعيت (نوع نباتي خاص، سلوكي و كردارهاي انساني ...) پا به عرصهی وجود نهاده است. بنابراين، اسطوره هميشه متضمن روايت يك خلقت است، يعني ميگويد چگونه چيزي پديد آمده، موجود شده و هستي خود را آغاز كرده است. اسطوره فقط از چيزي كه واقعا روي داده و به تمامي پديدار گشته سخن ميگويد.[۳]» [۴]
نیز نگاه کنید به فرهنگ عمومی در چین؛ اسطوره در چین؛ اسطوره های آفرینش در چین؛ جایگاه خدایان در هنرهای عامیانه و مردمی در چین
کتابشناسی
- ↑ واحد دوست، مهوش (1381). رویکردهای علمی به اسطورهشناسی. چ اول. انتشارات سروش.
- ↑ اسماعیل پور، ابوالقاسم (1378). اسطوره بیانی نمادین. انتشارات سروش
- ↑ الیاده، میرچا (1386). چشم اندازهای اسطوره. چ دوم. انتشارات تولی.
- ↑ سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد--- ص---