کارگردانان معروف سینمای تایلند: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
«پنج استودیوی فیلمبرداری در [[تایلند]] وجود دارند که همگی در شهر [[بانکوک]] هستند و سالانه صدها فیلم تولید میکنند.در گذشته فیلمهای ۱۲ میلیمتری صامت به نمایشگذارده میشد و فردی که نزدیک پرده بود صدای بازیگران فیلم را درمیآورد، معمولاً این فرد از هنرپیشههای فیلم برای تماشاچیان، معروفتر بود. در ده سال گذشته (۱۳۷۰ تا ۱۳۸۰خ)، [[سینمای تایلند]] با تکنیکهای مدرن سینمایی دنیا آشنا شد و فیلمهای ۳۵ میلیمتری تولید کرد. تربیت کارگردانهای حرفهای و تولید فیلمهایی با استانداردهای بینالمللی از دیگر پیشرفتهای صنعت فیلمسازی در این کشور در سالهای اخیر بوده است. از هنرپیشگان معروف [[سینمای تایلند]] میتوان «ناوارت» و «سوراپونگ» را نام برد که به علت کثرت بازیگری آنها در فیلمهای متعدد، مردم تایلند بهخوبی آنها را میشناسند. علاوه بر سینماهای موجود در [[تایلند]]، سینمای سیار نیز در گوشهوکنار شهر در کنار بازارهای ترهبار یا در فضاهای موجود در محلههای شلوغ وجود دارند؛ این سینماها بعد از ساعت کار و با پروژکتورهای بزرگ، فیلمهای سینمایی تاییزبان را بهصورت رایگان برای مردم پخش میکنند<ref>تمهیدی، محمد(۱۳۷۹). تایلند سرزمین طلایی (با تأکید بر نقش مسلمانان در آن کشور بهانضمام سمینار شیخ احمد قمی و تاریخ سیام). تهران. [https://alhoda.ir/ الهدی].ص۷۴-۷۳.</ref>. | «پنج استودیوی فیلمبرداری در [[تایلند]] وجود دارند که همگی در شهر [[بانکوک]] هستند و سالانه صدها فیلم تولید میکنند.در گذشته فیلمهای ۱۲ میلیمتری صامت به نمایشگذارده میشد و فردی که نزدیک پرده بود صدای بازیگران فیلم را درمیآورد، معمولاً این فرد از هنرپیشههای فیلم برای تماشاچیان، معروفتر بود. در ده سال گذشته (۱۳۷۰ تا ۱۳۸۰خ)، [[سینمای تایلند]] با تکنیکهای مدرن سینمایی دنیا آشنا شد و فیلمهای ۳۵ میلیمتری تولید کرد. تربیت کارگردانهای حرفهای و تولید فیلمهایی با استانداردهای بینالمللی از دیگر پیشرفتهای صنعت فیلمسازی در این کشور در سالهای اخیر بوده است. از هنرپیشگان معروف [[سینمای تایلند]] میتوان «ناوارت» و «سوراپونگ» را نام برد که به علت کثرت بازیگری آنها در فیلمهای متعدد، مردم تایلند بهخوبی آنها را میشناسند. علاوه بر سینماهای موجود در [[تایلند]]، سینمای سیار نیز در گوشهوکنار شهر در کنار بازارهای ترهبار یا در فضاهای موجود در محلههای شلوغ وجود دارند؛ این سینماها بعد از ساعت کار و با پروژکتورهای بزرگ، فیلمهای سینمایی تاییزبان را بهصورت رایگان برای مردم پخش میکنند<ref>تمهیدی، محمد(۱۳۷۹). تایلند سرزمین طلایی (با تأکید بر نقش مسلمانان در آن کشور بهانضمام سمینار شیخ احمد قمی و تاریخ سیام). تهران. [https://alhoda.ir/ الهدی].ص۷۴-۷۳.</ref>. | ||
«در اواخر دههٔ ۱۹۹۰ با ظهور کارگردانانی چون «نونزی نیمی بوتر» (Nonzee Nimibutr)، «پن اک راتانارونگ» (Pen-Ek Ratanruang)، «اپیچاپتونگ ویرستاکول» (Apichatpong Weersethakul) و نیز «تونی جا» (Tony Jaa) قهرمان فیلمهای اکشن که در جشنوارههای فیلم سراسر جهان مشهور است، موج سینمایی جدیدی در [[تایلند]] آغاز شد<ref>برازش، محمودرضا(۱۳۸۹). [[تایلند]]. مشهد. آفتاب هشتم،ص.45.</ref>. | «در اواخر دههٔ ۱۹۹۰ با ظهور کارگردانانی چون «نونزی نیمی بوتر» (Nonzee Nimibutr)، «پن اک راتانارونگ» (Pen-Ek Ratanruang)، «اپیچاپتونگ ویرستاکول» (Apichatpong Weersethakul) و نیز «تونی جا» (Tony Jaa) قهرمان فیلمهای اکشن که در جشنوارههای فیلم سراسر جهان مشهور است، موج سینمایی جدیدی در [[تایلند]] آغاز شد<ref>برازش، محمودرضا(۱۳۸۹). [[تایلند]]. مشهد. آفتاب هشتم،ص.45.</ref>. | ||
نسخهٔ کنونی تا ۲۲ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۸:۳۹
«پنج استودیوی فیلمبرداری در تایلند وجود دارند که همگی در شهر بانکوک هستند و سالانه صدها فیلم تولید میکنند.در گذشته فیلمهای ۱۲ میلیمتری صامت به نمایشگذارده میشد و فردی که نزدیک پرده بود صدای بازیگران فیلم را درمیآورد، معمولاً این فرد از هنرپیشههای فیلم برای تماشاچیان، معروفتر بود. در ده سال گذشته (۱۳۷۰ تا ۱۳۸۰خ)، سینمای تایلند با تکنیکهای مدرن سینمایی دنیا آشنا شد و فیلمهای ۳۵ میلیمتری تولید کرد. تربیت کارگردانهای حرفهای و تولید فیلمهایی با استانداردهای بینالمللی از دیگر پیشرفتهای صنعت فیلمسازی در این کشور در سالهای اخیر بوده است. از هنرپیشگان معروف سینمای تایلند میتوان «ناوارت» و «سوراپونگ» را نام برد که به علت کثرت بازیگری آنها در فیلمهای متعدد، مردم تایلند بهخوبی آنها را میشناسند. علاوه بر سینماهای موجود در تایلند، سینمای سیار نیز در گوشهوکنار شهر در کنار بازارهای ترهبار یا در فضاهای موجود در محلههای شلوغ وجود دارند؛ این سینماها بعد از ساعت کار و با پروژکتورهای بزرگ، فیلمهای سینمایی تاییزبان را بهصورت رایگان برای مردم پخش میکنند[۱].
«در اواخر دههٔ ۱۹۹۰ با ظهور کارگردانانی چون «نونزی نیمی بوتر» (Nonzee Nimibutr)، «پن اک راتانارونگ» (Pen-Ek Ratanruang)، «اپیچاپتونگ ویرستاکول» (Apichatpong Weersethakul) و نیز «تونی جا» (Tony Jaa) قهرمان فیلمهای اکشن که در جشنوارههای فیلم سراسر جهان مشهور است، موج سینمایی جدیدی در تایلند آغاز شد[۲].
دولت تایلند در نظر دارد در آینده، این کشور را به هالیوود آسیا تبدیل کند. صنعت فیلم تایلند با فیلمبرداری فیلم اسکندر کبیر به کارگردانی الیور استون در تایلند به پیشرفت خود امیدوار شده است. این فیلم مبلغ ۲،۷۰۰،۰۰۰ پوند نصیب تایلند کرد. تاکنون ۱۴۰ فیلم از فیلمسازان آمریکایی، ۷۷ فیلم از اروپاییها و ۲۰ فیلم از آسیاییها در این کشور فیلمبرداری شده است[۳].
فیلمهای «زمینههای قتل»، «ساحل» و «رستوران تایلندی» از مهمترین فیلمهای تایلندی یا فیلمبرداری شده، در تایلند بودهاند[۴].
نیز نگاه کنید به
هنر تایلند؛ سینمای تایلند؛ تاریخچه ورود و تحول صنعت سینما در تایلند؛ وضعیت تولیدات سینمایی تایلند
کتابشناسی
- ↑ تمهیدی، محمد(۱۳۷۹). تایلند سرزمین طلایی (با تأکید بر نقش مسلمانان در آن کشور بهانضمام سمینار شیخ احمد قمی و تاریخ سیام). تهران. الهدی.ص۷۴-۷۳.
- ↑ برازش، محمودرضا(۱۳۸۹). تایلند. مشهد. آفتاب هشتم،ص.45.
- ↑ پاکآئین، محسن(1390). تایلند .مشهد: آفتاب هشتم،ص.۱۲۶.
- ↑ الهی، امیر سعید(1391). جامعه و فرهنگ تایلند. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشارات بینالمللی الهدی،ص.257-261.