آثار هنری شاه­‌میمون: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
آثار هنرهای زیبایی مردمی [[چین]] با موضوعات شاه­‌میمون بسیار زنده، متنوع و فراوان است. نمونه‌­ی آن ساخت وسیله­‌ی بازی میمونی به نام «سون وو کون» است که نیزه‌­ای زرین در دست دارد و شاه‌­خوکی به نام «جو باجیه» را بر روی شانه­‌ی خود حمل می­‌کند.
[[پرونده:شیوه-ازدواج-در-چین،-عادات-و-رسوم-ازدواج-093945.jpg|پیوند=http://wiki.icro.ir/%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%87:%D8%B4%DB%8C%D9%88%D9%87-%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC-%D8%AF%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D9%86%D8%8C-%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D8%B1%D8%B3%D9%88%D9%85-%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC-093945.jpg|بندانگشتی|شاه میمون با نیزه زرین]]
آثار هنرهای زیبایی مردمی [http://wiki.icro.ir/%DA%86%DB%8C%D9%86 چین] با موضوعات شاه­‌میمون بسیار زنده، متنوع و فراوان است. نمونه‌­ی آن ساخت وسیله­‌ی بازی میمونی به نام «سون وو کون» است که نیزه‌­ای زرین در دست دارد و شاه‌­خوکی به نام «جو باجیه» را بر روی شانه­‌ی خود حمل می­‌کند.


این پرسناژها در داستان مشهور قدیمی چین به نام «سفر به غرب» توصیف شده است. در این نوع اسباب‌­بازی­‌های محلی بیشتر بر ویژگی شخصیت میمون و شباهت آن به انسان مانند زنده دلی و شوخ طبیعی و در شخصیت خوک بیشتر بر ساده لوحی و نادانی آن تأکید می­‌شود.  
این پرسناژها در داستان مشهور قدیمی چین به نام «سفر به غرب» توصیف شده است. در این نوع اسباب‌­بازی­‌های محلی بیشتر بر ویژگی شخصیت میمون و شباهت آن به انسان مانند زنده دلی و شوخ طبیعی و در شخصیت خوک بیشتر بر ساده لوحی و نادانی آن تأکید می­‌شود.


در ساخت این کاراکترها بیشتر از رنگ­‌های قرمز و سبز استفاده می‌­شود. دست و پای آن­ها از طریق نخی که از لوله­‌ای بامبویی رد شده، حرکت می­‌کند و در نتیجه پرسناژها زنده و شوخ به نظر می‌­رسند.<ref>سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد--- ص---</ref>
در ساخت این کاراکترها بیشتر از رنگ­‌های قرمز و سبز استفاده می‌­شود. دست و پای آن­ها از طریق نخی که از لوله­‌ای بامبویی رد شده، حرکت می­‌کند و در نتیجه پرسناژها زنده و شوخ به نظر می‌­رسند.<ref>سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص946.</ref>


نیز نگاه کنید به [[فرهنگ عمومی در چین]]؛ [[صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور]]
== نیز نگاه کنید به ==
 
* [[چین]]
* [http://wiki.icro.ir/%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF_%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C_%D8%AF%D8%B1_%DA%86%DB%8C%D9%86 فرهنگ عمومی در چین]  
* [http://wiki.icro.ir/%D8%B5%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%B9_%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DB%8C_%D9%88_%D9%87%D9%86%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85%DB%8C_%D9%88_%D9%81%D9%88%D9%84%D9%83%D9%84%D9%88%D8%B1 صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور]


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==
<references />

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۲ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۲۰:۳۸

شاه میمون با نیزه زرین

آثار هنرهای زیبایی مردمی چین با موضوعات شاه­‌میمون بسیار زنده، متنوع و فراوان است. نمونه‌­ی آن ساخت وسیله­‌ی بازی میمونی به نام «سون وو کون» است که نیزه‌­ای زرین در دست دارد و شاه‌­خوکی به نام «جو باجیه» را بر روی شانه­‌ی خود حمل می­‌کند.

این پرسناژها در داستان مشهور قدیمی چین به نام «سفر به غرب» توصیف شده است. در این نوع اسباب‌­بازی­‌های محلی بیشتر بر ویژگی شخصیت میمون و شباهت آن به انسان مانند زنده دلی و شوخ طبیعی و در شخصیت خوک بیشتر بر ساده لوحی و نادانی آن تأکید می­‌شود.

در ساخت این کاراکترها بیشتر از رنگ­‌های قرمز و سبز استفاده می‌­شود. دست و پای آن­ها از طریق نخی که از لوله­‌ای بامبویی رد شده، حرکت می­‌کند و در نتیجه پرسناژها زنده و شوخ به نظر می‌­رسند.[۱]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص946.