پرش به محتوا

جیبریل دیوپ مامبتی: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Rashid (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
Amani (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:Djibril-Diop-Mambety.jpg|بندانگشتی|جیبریل دیوپ مامبتی . قابل بازیابی از https://www.americancinematheque.com/]]
[[پرونده:Djibril-Diop-Mambety.jpg|بندانگشتی|جیبریل دیوپ مامبتی . قابل بازیابی از https://www.americancinematheque.com/]]
از چهره های سینمای [[سنگال]] بعد از سامبن باید به "جیبریل دیوپ مامبتی" (Djibril Diop Mambéty) اشاره کرد که در سال 1945 به دنیا و در سال 1998 از دنیا رفت. او علاوه بر اینکه یک هنر پیشه بود هفت فیلم ساخت که مهمترین آنها "توکی بوکی" (Touki Bouki) (سفر کفتار) (1973) و فیلم "کفتار ها" (Hyènes) (1992) است.  
از چهره های [[سینمای سنگال]] بعد از [[عثمان سامبن|سامبن]] باید به "[[جیبریل دیوپ مامبتی]]" (Djibril Diop Mambéty) اشاره کرد که در سال 1945 به دنیا و در سال 1998 از دنیا رفت. او علاوه بر اینکه یک [[هنر سنگال|هنر]] پیشه بود هفت فیلم ساخت که مهمترین آنها "توکی بوکی" (Touki Bouki) (سفر کفتار) (1973) و فیلم "کفتار ها" (Hyènes) (1992) است. موضوعات این فیلم ها مربوط به نسل جوان است، در آثار او کمتر موضوعات سیاسی به چشم می خورد. او به [[نمادها و سمبل های فرهنگی سنگال|نمادهای مردمی سنگال]] از جمله کفتار که حیوانی خبیث و حقه باز است حمله می کند. فیلم توکی بوکی بازتاب [[قصه های کوتاه در سنگال|قصه های سنگالی]] زیادی است که بیشتر روی [[نظام فرهنگی سنگال|فرهنگ مردم سنگال]] متمرکز و به آن یک بعد ملی می دهد.  


موضوعات این فیلم ها مربوط به نسل جوان است، در آثار او کمتر موضوعات سیاسی به چشم می خورد. او به نمادهای مردمی سنگال از جمله کفتار که حیوانی خبیث و حقه باز است حمله می کند. فیلم توکی بوکی بازتاب [[قصه های کوتاه در سنگال|قصه های سنگالی]] زیادی است که بیشتر روی فرهنگ مردم سنگال متمرکز و به آن یک بعد ملی می دهد.<ref>بصیری، محمدعلی، فتحی پور، ریحانه (1401).جامعه و فرهنگ [[سنگال]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی](در دست انتشار)</ref>
== نیز نگاه کنید به ==
[[هنر سنگال]]؛ [[سینمای سنگال]]؛ [[فیلم سازان سنگالی]]؛ [[عثمان سامبن]]؛ [[موسی سِن آبسا]]؛ [[ژو گی راماکا]]؛ [[لاین گومیز]]


== نیز نگاه کنید به ==
== منبع اصلی ==
[[هنر سنگال]]؛ [[سینمای سنگال]]؛ [[فیلم سازان سنگالی]]
بصیری، محمدعلی، فتحی پور، ریحانه (1401). جامعه و فرهنگ [[سنگال]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی](در دست انتشار).


== کتابشناسی ==
== نویسندگان مقاله ==
<references />
محمدعلی بصیری و ریحانه فتحی پور
[[رده:سینما، مستند و پویانمایی]]
[[رده:سینما، مستند و پویانمایی]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۱ اوت ۲۰۲۵، ساعت ۰۹:۰۸

جیبریل دیوپ مامبتی . قابل بازیابی از https://www.americancinematheque.com/

از چهره های سینمای سنگال بعد از سامبن باید به "جیبریل دیوپ مامبتی" (Djibril Diop Mambéty) اشاره کرد که در سال 1945 به دنیا و در سال 1998 از دنیا رفت. او علاوه بر اینکه یک هنر پیشه بود هفت فیلم ساخت که مهمترین آنها "توکی بوکی" (Touki Bouki) (سفر کفتار) (1973) و فیلم "کفتار ها" (Hyènes) (1992) است. موضوعات این فیلم ها مربوط به نسل جوان است، در آثار او کمتر موضوعات سیاسی به چشم می خورد. او به نمادهای مردمی سنگال از جمله کفتار که حیوانی خبیث و حقه باز است حمله می کند. فیلم توکی بوکی بازتاب قصه های سنگالی زیادی است که بیشتر روی فرهنگ مردم سنگال متمرکز و به آن یک بعد ملی می دهد.

نیز نگاه کنید به

هنر سنگال؛ سینمای سنگال؛ فیلم سازان سنگالی؛ عثمان سامبن؛ موسی سِن آبسا؛ ژو گی راماکا؛ لاین گومیز

منبع اصلی

بصیری، محمدعلی، فتحی پور، ریحانه (1401). جامعه و فرهنگ سنگال. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(در دست انتشار).

نویسندگان مقاله

محمدعلی بصیری و ریحانه فتحی پور