تحول در سیستم پذیرش دانشجو در چین: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
خط ۴: | خط ۴: | ||
در سال های اخیر، ادارات آموزش و پرورش چین با تلاش به منظور توسعه ی آموزش عالی، میزان پذیرش دانشجویان در دانشگاه های دولتی را افزایش داده و در زمینه ی آموزش در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز پیشرفت های زیادی حاصل شده است.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص۱۲۴۵.</ref> | در سال های اخیر، ادارات آموزش و پرورش چین با تلاش به منظور توسعه ی آموزش عالی، میزان پذیرش دانشجویان در دانشگاه های دولتی را افزایش داده و در زمینه ی آموزش در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز پیشرفت های زیادی حاصل شده است.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص۱۲۴۵.</ref> | ||
نیز نگاه کنید به [[آموزش عالی در | == نیز نگاه کنید به == | ||
* [[آموزش عالی در چین]] | |||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == |
نسخهٔ کنونی تا ۲۲ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۲۰:۴۵
در گذشته، که در چین سیستم اقتصاد برنامه ریزی شده حاکم بود، گزینش دانشجویان ورودی به دانشگاه ها و تعداد افراد پذیرش شده در مراکز آموزش عالی چین نیز متمرکز و بر اساس نیازهای اعلام شده از سوی بخش های مختلف دولتی، وزارتخانه ها و مراکز اقتصادی و تولیدی دولت صورت می گرفت. طبق این سیستم، تحصیل در دانشگاه ها کاملا رایگان و شغل آتی و محل اشتغال هر دانشجویی از روز نخست ورود به دانشگاه مشخص بود، اما در دهه ی1980، پس از اجرای اصلاحات و جایگزین شدن سیستم اقتصاد مبتنی بر بازار، به ویژه پس از رشد و توسعه ی اقتصادی کشور و نیاز شدید بخش های مختلف دولتی و غیردولتی به افراد تحصیل کرده و متخصص، سیاست تحصیل رایگان و گزینش دانشجو بر اساس نیاز مؤسسات سیاسی و اقتصادی متمرکز دولتی تغییر و جای خود را به پذیرش انبوه دانشجو در رشته های مختلف و از سال 1997 اخذ هزینه های تحصیلی از دانشجویان سپرده و همه ساله رقابت برای یافتن شغل مناسب با رشته ی تحصیلی در میان فارغ التحصیلان و تأمین هزینه های تحصیلی را تشدید کرده و سخت تر ساخته است.
در سال های اخیر، ادارات آموزش و پرورش چین با تلاش به منظور توسعه ی آموزش عالی، میزان پذیرش دانشجویان در دانشگاه های دولتی را افزایش داده و در زمینه ی آموزش در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز پیشرفت های زیادی حاصل شده است.[۱]
نیز نگاه کنید به
کتابشناسی
- ↑ سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص۱۲۴۵.