زیرساختهای فضای مجازی در کانادا: تفاوت میان نسخهها
| خط ۶: | خط ۶: | ||
* پلتفرمهای بومی دیجیتال و شبکههای اجتماعی کانادایی، مانند پیامرسان «کانادا چت» (CanadaChat) و پلتفرم اشتراکگذاری ویدئو «رامبل» (Rumble) که به عنوان جایگزینهای بومی برای پلتفرمهای خارجی فعالیت میکنند و با هدف کاهش وابستگی به پلتفرمهای آمریکایی توسعه یافتهاند<ref name=":1">سیتنا، مرجع تخصصی اخبار فاوا (1404). توسعه شبکههای اجتماعی بومی؛ سیاست پلتفرمی کانادا، قابل بازیابی از https://www.citna.ir/news/320244 </ref>؛ | * پلتفرمهای بومی دیجیتال و شبکههای اجتماعی کانادایی، مانند پیامرسان «کانادا چت» (CanadaChat) و پلتفرم اشتراکگذاری ویدئو «رامبل» (Rumble) که به عنوان جایگزینهای بومی برای پلتفرمهای خارجی فعالیت میکنند و با هدف کاهش وابستگی به پلتفرمهای آمریکایی توسعه یافتهاند<ref name=":1">سیتنا، مرجع تخصصی اخبار فاوا (1404). توسعه شبکههای اجتماعی بومی؛ سیاست پلتفرمی کانادا، قابل بازیابی از https://www.citna.ir/news/320244 </ref>؛ | ||
* مراکز امنیت سایبری و مدیریت تهدیدات، مانند مرکز امنیت سایبری کانادا (Canadian Centre for Cyber Security)که به شناسایی و مدیریت تهدیدات سایبری و ارائه مشاوره به نهادهای دولتی و خصوصی میپردازد، و همچنین سرویس امنیت ملی کانادا(Canadian Security Intelligence Service) که بر امنیت ملی و مقابله با تهدیدات سایبری نظارت دارد<ref name=":0" /><ref name=":2">خبرگزاری برنا ( 1403). کانادا؛ پیشرو در امنیت سایبری و قوانین آنلاین، قابل بازیابی از https://borna.news/fa/news/2191612</ref>؛ | * مراکز امنیت سایبری و مدیریت تهدیدات، مانند مرکز امنیت سایبری کانادا (Canadian Centre for Cyber Security)که به شناسایی و مدیریت تهدیدات سایبری و ارائه مشاوره به نهادهای دولتی و خصوصی میپردازد، و همچنین سرویس امنیت ملی کانادا(Canadian Security Intelligence Service) که بر امنیت ملی و مقابله با تهدیدات سایبری نظارت دارد<ref name=":0" /><ref name=":2">خبرگزاری برنا ( 1403). کانادا؛ پیشرو در امنیت سایبری و قوانین آنلاین، قابل بازیابی از https://borna.news/fa/news/2191612</ref>؛ | ||
* قوانین و چارچوبهای حاکم بر دادهها و حریم خصوصی، مانند قانون حفاظت از اطلاعات شخصی و اسناد الکترونیکی | * قوانین و چارچوبهای حاکم بر دادهها و حریم خصوصی، مانند قانون حفاظت از اطلاعات شخصی و اسناد الکترونیکی که بر جمعآوری، استفاده و حفاظت از دادههای شخصی کاربران نظارت دارد و پلتفرمها را ملزم به رعایت آن میکند<ref name=":1" />؛ | ||
* فناوریهای ابری (Cloud Computing) و مراکز داده،که امکان ذخیرهسازی، پردازش و مدیریت دادهها را به صورت امن و مقیاسپذیر فراهم میآورند (با توجه به اهمیت این فناوریها در توسعه خدمات دیجیتال و امنیت دادهها)؛ | * فناوریهای ابری (Cloud Computing) و مراکز داده،که امکان ذخیرهسازی، پردازش و مدیریت دادهها را به صورت امن و مقیاسپذیر فراهم میآورند (با توجه به اهمیت این فناوریها در توسعه خدمات دیجیتال و امنیت دادهها)؛ | ||
* شبکههای ارتباطی امن و فناوریهای نوین شهری، از جمله زیرساختهای دیجیتال شهرهای هوشمند که به بهبود خدمات عمومی، امنیت دادهها و مدیریت شهری کمک میکنند<ref name=":0" /><ref name=":1" /><ref name=":2" />؛ | * شبکههای ارتباطی امن و فناوریهای نوین شهری، از جمله زیرساختهای دیجیتال شهرهای هوشمند که به بهبود خدمات عمومی، امنیت دادهها و مدیریت شهری کمک میکنند<ref name=":0" /><ref name=":1" /><ref name=":2" />؛ | ||
| خط ۳۲: | خط ۳۲: | ||
==== ایجاد چارچوبهای قانونی و نظارتی ==== | ==== ایجاد چارچوبهای قانونی و نظارتی ==== | ||
کانادا با تصویب قوانین سختگیرانه در حوزه حفاظت از دادههای شخصی، مقابله با محتوای مضر و جرایم سایبری، فضای قانونی امنی برای حفاظت از زیرساختهای حیاتی فراهم کرده است. | [[کانادا]] با تصویب قوانین سختگیرانه در حوزه حفاظت از دادههای شخصی، مقابله با محتوای مضر و جرایم سایبری، فضای قانونی امنی برای حفاظت از زیرساختهای حیاتی فراهم کرده است. قوانینی مانند قانون حفاظت از اطلاعات شخصی و اسناد الکترونیکی، شرکتها و پلتفرمها را ملزم به رعایت حریم خصوصی، شفافیت در جمعآوری دادهها و گزارشدهی سریع درباره نقضهای امنیتی میکند<ref name=":2" /><ref name=":1" />. | ||
==== تشکیل نهادهای تخصصی ==== | ==== تشکیل نهادهای تخصصی ==== | ||
| خط ۳۸: | خط ۳۸: | ||
==== استراتژی ملی امنیت سایبری ==== | ==== استراتژی ملی امنیت سایبری ==== | ||
کانادا یک استراتژی ملی امنیت سایبری تدوین کرده است که بر تقویت مقاومت سایبری، بهبود توانمندیهای امنیتی، افزایش همکاری بین دولت، بخش خصوصی و جامعه مدنی و ارتقای آگاهی عمومی درباره تهدیدات سایبری تأکید دارد. این استراتژی به شکلگیری زیستبوم امن و پایدار در فضای مجازی کمک میکند<ref name=":2" /><ref name=":4">اسکندریان، فرزانه(1401). استراتژی ملی امنیت سایبری در کانادا. ناظر عباس قنبری باغستان. تهران: پژوهشگاه فضای مجازی.</ref><ref>باشگاه خبرنگاران جوان(1403). کانادا چگونه بر فضای مجازی حکمرانی میکند؟، قابل بازیابی از https://www.yjc.ir/fa/news/8913496</ref>. | کانادا یک استراتژی ملی امنیت سایبری تدوین کرده است که بر تقویت مقاومت سایبری، بهبود توانمندیهای امنیتی، افزایش همکاری بین دولت، بخش خصوصی و جامعه مدنی و ارتقای آگاهی عمومی درباره تهدیدات سایبری تأکید دارد. این استراتژی به شکلگیری [[زیست بوم فضای مجازی و هوش مصنوعی در کانادا|زیستبوم امن و پایدار در فضای مجازی]] کمک میکند<ref name=":2" /><ref name=":4">اسکندریان، فرزانه(1401). استراتژی ملی امنیت سایبری در کانادا. ناظر عباس قنبری باغستان. تهران: پژوهشگاه فضای مجازی.</ref><ref>باشگاه خبرنگاران جوان(1403). کانادا چگونه بر فضای مجازی حکمرانی میکند؟، قابل بازیابی از https://www.yjc.ir/fa/news/8913496</ref>. | ||
==== مقررات گزارشدهی حملات سایبری ==== | ==== مقررات گزارشدهی حملات سایبری ==== | ||
نسخهٔ کنونی تا ۱۸ ژوئیهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۱۰:۵۰
فضای مجازی از مباحث مهم و کلیدی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است و تمام کشورهایی که وارد این عرصه می شوند، ناچارند که بر فضای مجازی نظارتی حساب شده داشته باشند تا در سایه آن، هم از فواید این حوزه بهره مند شوند و هم بدنه اجتماعی و فرهنگی خویش را از آسیب های آن حفظ کنند[۱]. کانادا دارای یکی از پیشرفتهترین و مقاومترین زیرساختهای دیجیتال در جهان است که شامل مجموعهای از فناوریها، قوانین، نهادها و سیاستها هستند که بستر لازم برای فعالیتهای آنلاین، ارتباطات دیجیتال و امنیت دادهها را فراهم میکنند. این زیرساختها شامل شبکههای اینترنتی پرسرعت، مراکز داده، سیستمهای امنیت سایبری، چارچوبهای قانونی و نهادهای نظارتی است که در کنار هم، فضای مجازی کشور را مدیریت و محافظت میکنند[۲].
زیرساخت فضای مجازی در کانادا شامل مجموعهای از فناوریها و شبکههای دیجیتالی پیشرفته است که بستر خدمات اینترنتی، ارتباطات دیجیتال و امنیت سایبری را فراهم میکنند. مهمترین فناوریها و شبکههای زیرساختی عبارتند از:
- شبکههای اینترنت پرسرعت و باند پهن، مانند شبکههای ارائه شده توسط شرکتهایی چون ارتباطات بل(Bell Communications) که سرعتهای متنوع از 1 مگابیت تا 1.5 گیگابیت بر ثانیه را پوشش میدهند و اتصال پایدار خانگی را فراهم میکنند[۳]؛
- پلتفرمهای بومی دیجیتال و شبکههای اجتماعی کانادایی، مانند پیامرسان «کانادا چت» (CanadaChat) و پلتفرم اشتراکگذاری ویدئو «رامبل» (Rumble) که به عنوان جایگزینهای بومی برای پلتفرمهای خارجی فعالیت میکنند و با هدف کاهش وابستگی به پلتفرمهای آمریکایی توسعه یافتهاند[۴]؛
- مراکز امنیت سایبری و مدیریت تهدیدات، مانند مرکز امنیت سایبری کانادا (Canadian Centre for Cyber Security)که به شناسایی و مدیریت تهدیدات سایبری و ارائه مشاوره به نهادهای دولتی و خصوصی میپردازد، و همچنین سرویس امنیت ملی کانادا(Canadian Security Intelligence Service) که بر امنیت ملی و مقابله با تهدیدات سایبری نظارت دارد[۳][۵]؛
- قوانین و چارچوبهای حاکم بر دادهها و حریم خصوصی، مانند قانون حفاظت از اطلاعات شخصی و اسناد الکترونیکی که بر جمعآوری، استفاده و حفاظت از دادههای شخصی کاربران نظارت دارد و پلتفرمها را ملزم به رعایت آن میکند[۴]؛
- فناوریهای ابری (Cloud Computing) و مراکز داده،که امکان ذخیرهسازی، پردازش و مدیریت دادهها را به صورت امن و مقیاسپذیر فراهم میآورند (با توجه به اهمیت این فناوریها در توسعه خدمات دیجیتال و امنیت دادهها)؛
- شبکههای ارتباطی امن و فناوریهای نوین شهری، از جمله زیرساختهای دیجیتال شهرهای هوشمند که به بهبود خدمات عمومی، امنیت دادهها و مدیریت شهری کمک میکنند[۳][۴][۵]؛
- دیتا سنترها و مراکز ذخیرهسازی داده برای مدیریت و نگهداری اطلاعات دیجیتال؛
- زیرساختهای حمل و نقل هوشمند و سیستمهای مدیریت شهری دیجیتال که با استفاده از فناوریهای نوین، کیفیت زندگی و کارایی خدمات شهری را افزایش میدهند.
سرمایهگذاریهای کلان در زیرساختهای دیجیتال و فناوریهای نوظهور که توسط دولت فدرال و استانی کانادا انجام میشود، از جمله پروژههای توسعه مترو، حمل و نقل عمومی و زیرساختهای سبز و فرهنگی که به بهبود کیفیت زندگی و اقتصاد دیجیتال کمک میکنند. توسعه شهرهای هوشمند که با استفاده از فناوریهای دیجیتال، دادهها و اینترنت اشیا (IoT) به بهبود مدیریت شهری و خدمات عمومی میپردازند. این زیرساختها در کنار سیاستها و چارچوبهای حاکمیت دیجیتال، امنیت سایبری و حفاظت از دادهها، بستر مناسبی برای رشد اقتصاد دیجیتال، خدمات آنلاین و زندگی دیجیتال در کانادا فراهم آوردهاند[۶][۷].
سیاستگذاری، نظارت و مدیریت فضای مجازی
دولت کانادا با تدوین استراتژی ملی امنیت سایبری، چارچوبی جامع برای حفاظت از زیرساختهای حیاتی دیجیتال در برابر تهدیدات سایبری ایجاد کرده است که بر تقویت تابآوری سایبری، بهبود توانمندیهای امنیتی و همکاری میان دولت، بخش خصوصی و نهادهای آکادمیک تأکید دارد[۳]. کانادا دارای زیرساخت اینترنتی قوی است با 161 دیتاسنتر فعال و 23 نقطه تبادل اینترنتی است[۸]. از نظر حکمرانی، چندین نهاد کلیدی در کانادا مسئول سیاستگذاری، نظارت و مدیریت فضای مجازی هستند؛ از جمله:
- کمیسیون ارتباطات کانادا(Canadian Radio-television and Telecommunications Commission (CRTC) که مسئولیت تنظیم بازار ارتباطات و رسانهها را ایفا می کند؛
- اداره حفاظت از اطلاعات و حریم خصوصی کانادا (Office of the Privacy Commissioner of Canada (OPC)) که نظارت بر اجرای قوانین حفاظت از دادهها و حریم خصوصی را به عهده دارد؛
- مرکز امنیت سایبری کانادا(Canadian Centre for Cyber Security (CCCS) ) که شناسایی و مدیریت تهدیدات سایبری و ارائه مشاوره امنیتی را انجام می دهد؛
- سرویس امنیت ملی کانادا (Canadian Security Intelligence Service (CSIS) ) که مقابله با تهدیدات امنیتی از جمله سایبری را به عهده دارد[۹].
کانادا همچنین با قوانین قوی مانند قانون حفاظت از اطلاعات شخصی و اسناد الکترونیکی ۲۰۰۰، نحوه جمعآوری، استفاده و افشای اطلاعات شخصی را تنظیم میکند و بر رضایت آگاهانه کاربران تأکید دارد. این چارچوب قانونی به همراه نهادهای نظارتی، امنیت و حریم خصوصی کاربران را در فضای مجازی تضمین میکند[۳]. فروم کانادایی تابآوری زیرساخت دیجیتال Canadian Forum for Digital Infrastructure Resilience (CFDIR) ) به عنوان یک همکاری داوطلبانه بین بخش دولتی و خصوصی، با هدف افزایش تابآوری زیرساختهای حیاتی دیجیتال کانادا تأسیس شده است. این فروم با ایجاد مدلهای مدیریت ریسک مشترک، تسهیل تبادل اطلاعات و برنامهریزی برای فناوریهای نوظهور مانند هوش مصنوعی و بلاکچین، نقش کلیدی در تضمین امنیت و پایداری زیرساختهای ارتباطی ایفا میکند. وزارت نوآوری، علوم و توسعه اقتصادی کانادا(Innovation, Science and Economic Development Canada ) رهبری این حوزه را بر عهده دارد و با تدوین استانداردها و سیاستهای ملی، مسیر توسعه پایدار زیرساختهای دیجیتال را هموار میسازد[۹].
زیر ساخت های امنیت سایبری
دولت کانادا با تدوین و اجرای سیاستهای جامع و هدفمند، نقش مؤثری در توسعه زیرساختهای امنیت سایبری ایفا کرده است. این سیاستها شامل موارد زیر است:
سرمایهگذاری مالی کلان
دولت کانادا بودجه قابل توجهی (بیش از ۱۰ میلیون دلار کانادا) را از طریق برنامههایی مانند "برنامه همکاری برای امنیت سایبری کانادا " اختصاص داده است تا تحقیقات، فناوریهای نوین و آموزشهای تخصصی در حوزه امنیت سایبری را تقویت کند. به عنوان مثال، پروژه موسسه امنیت-کوانتوم کانادا با بودجه ۶۷۵ هزار دلاری برای مقابله با تهدیدهای پیشرفته کوانتومی و افزایش آمادگی در برابر حملات سایبری پیشرفته راهاندازی شده است[۱۰].
ایجاد چارچوبهای قانونی و نظارتی
کانادا با تصویب قوانین سختگیرانه در حوزه حفاظت از دادههای شخصی، مقابله با محتوای مضر و جرایم سایبری، فضای قانونی امنی برای حفاظت از زیرساختهای حیاتی فراهم کرده است. قوانینی مانند قانون حفاظت از اطلاعات شخصی و اسناد الکترونیکی، شرکتها و پلتفرمها را ملزم به رعایت حریم خصوصی، شفافیت در جمعآوری دادهها و گزارشدهی سریع درباره نقضهای امنیتی میکند[۵][۴].
تشکیل نهادهای تخصصی
نهادهایی مانند مرکز امنیت سایبری کانادا، اداره حفاظت از اطلاعات و حریم خصوصی، کمیسیون ارتباطات کانادا و سرویس امنیت ملی کانادا مسئولیت نظارت، مدیریت تهدیدات و پاسخ به حملات سایبری را بر عهده دارند. این نهادها با همکاری بخش خصوصی و آکادمیک، امنیت فضای مجازی را تضمین میکنند[۵].
استراتژی ملی امنیت سایبری
کانادا یک استراتژی ملی امنیت سایبری تدوین کرده است که بر تقویت مقاومت سایبری، بهبود توانمندیهای امنیتی، افزایش همکاری بین دولت، بخش خصوصی و جامعه مدنی و ارتقای آگاهی عمومی درباره تهدیدات سایبری تأکید دارد. این استراتژی به شکلگیری زیستبوم امن و پایدار در فضای مجازی کمک میکند[۵][۱۱][۱۲].
مقررات گزارشدهی حملات سایبری
بر اساس قوانین جدید، شرکتها و نهادهای فعال در بخشهای زیرساخت حیاتی ملزم به گزارش سریع حملات سایبری به دولت فدرال هستند که این امر باعث واکنش سریع و کاهش آثار مخرب حملات میشود.
حمایت از فناوریهای بومی و نوآوری
دولت با حمایت مالی و قانونی از استارتاپها و شرکتهای فناوری داخلی، توسعه پلتفرمها و ابزارهای امنیتی بومی را تسهیل کرده است تا استقلال دیجیتال و امنیت ملی تقویت شود[۴][۱۱]. سیاستهای دولت کانادا با ترکیب حمایت مالی، قوانین دقیق، نهادهای نظارتی قوی و استراتژیهای جامع امنیت سایبری، زیرساختهای فضای مجازی را به گونهای توسعه دادهاند که این کشور در مقابله با تهدیدات سایبری پیشرفته و حفاظت از دادهها و کاربران خود در سطح جهانی پیشرو باشد[۱۱]. در مجموع، زیرساختهای فضای مجازی کانادا ترکیبی از فناوریهای پیشرفته، سیاستهای امنیتی جامع و ساختارهای حکمرانی مؤثر است که این کشور را به یکی از پیشروان جهانی در حوزه فضای دیجیتال تبدیل کرده است.
نیز نگاه کنید به
زیرساختهای فضای مجازی در چین؛
کتابشناسی
- ↑ سهلانی، علیرضا(1399). وضعیت نظارت بر فضای مجازی در کشورهای مختلف، قابل بازیابی از https://www.hawzahnews.com/news/938838
- ↑ وضعیت نظارت بر فضای مجازی در کشورهای جهان(1399)، فصلنامه ره آورد نور، ش. 71، قابل بازیابی از https://www.rahavardnoor.ir/index.php/archive/item/976-nezarat-bar-fazaye-majazi
- ↑ ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ ۳٫۳ ۳٫۴ «کانادا چگونه بر فضای مجازی خود حکمرانی میکند»(1403)، خبرگزاری مهر، قابل بازیابی از https://43658859.khabarban.com
- ↑ ۴٫۰ ۴٫۱ ۴٫۲ ۴٫۳ ۴٫۴ سیتنا، مرجع تخصصی اخبار فاوا (1404). توسعه شبکههای اجتماعی بومی؛ سیاست پلتفرمی کانادا، قابل بازیابی از https://www.citna.ir/news/320244
- ↑ ۵٫۰ ۵٫۱ ۵٫۲ ۵٫۳ ۵٫۴ خبرگزاری برنا ( 1403). کانادا؛ پیشرو در امنیت سایبری و قوانین آنلاین، قابل بازیابی از https://borna.news/fa/news/2191612
- ↑ خبرگزاری ایمنا( 1401). تایید چهارچوب زیرساخت دیجیتالی در تورنتو، قابل بازیابی از https://www.imna.ir/news/567326
- ↑ انجمن بازرگانی ایران و کانادا (1404). یکصد هشتاد میلیارد دلار سرمایهگذاری در توسعه زیرساخت های کانادا، قابل بازیابی از https://canadairan.ca
- ↑ برگرفته از https://www.pulse.internetsociety.org
- ↑ ۹٫۰ ۹٫۱ Canadian Forum for Digital Infrastructure Resilience. (2025). Canadian Forum for Digital Infrastructure Resilience (CFDIR). Innovation, Science and Economic Development Canada, Available for https://ised-isde.canada.ca/site/spectrum-management-telecommunications/en/learn-more/committees-and-stakeholders/committees-and-councils/canadian-forum-digital-infrastructure-resilience-cfdir
- ↑ عمران زاده، هانیه (1401). سرمایهگذاری کانادا برای تقویت توان دفاعی و بهبود امنیت سایبری، قابل بازیابی از https://www.irna.ir/news/84857296
- ↑ ۱۱٫۰ ۱۱٫۱ ۱۱٫۲ اسکندریان، فرزانه(1401). استراتژی ملی امنیت سایبری در کانادا. ناظر عباس قنبری باغستان. تهران: پژوهشگاه فضای مجازی.
- ↑ باشگاه خبرنگاران جوان(1403). کانادا چگونه بر فضای مجازی حکمرانی میکند؟، قابل بازیابی از https://www.yjc.ir/fa/news/8913496
نویسنده مقاله
میترا صمیعی