پرش به محتوا

جائو منگ فو، خوشنویس چینی: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Shekvati (بحث | مشارکت‌ها)
صفحه‌ای تازه حاوی « == ''جائو مِنگ فو'''''[1]''' == «جائو مِنگ­فو»(1322-1245 میلادی) خوشنویس دوران سلسله­ی یوان بود. او هم مثل «سوشی»، به روان و سلیس نویسی مشهور بود. او در سرودن شعر و ادبیات عالی، و اطلاعات خوبی از طریقت تائو و آیین بودا داشت....» ایجاد کرد
 
Mahdi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۵ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
«جائو مِنگ فو»(Zhao Mengfu)(1322-1245 میلادی) خوشنویس [[سلسله یوان|دوران سلسله­‌ی یوان]] بود. او هم مثل «[[سوشی، خوشنویس چینی|سوشی]]»، به روان و سلیس نویسی مشهور بود. او در سرودن شعر و ادبیات عالی، و اطلاعات خوبی از [[آیین بومی تائو|طریقت تائو]] و [[آیین بودا]] داشت. در [[هنر نقاشی در چین|نقاشی]] مهارت داشت و [[خوشنویسان مشهور چین باستان|خوشنویس]] خوبی هم بود، به ویژه در نوشتن خط معمول و مرسوم، پیوسته نویسی و نوشتن کاراکتر­های کوچک. او سبک «لی یونگ (Li Yong)»، که مبتنی بر سبک دو وانگ بود را آموخت. گفته می‌شود که او می‌توانست روزی ده هزار کلمه [[هنر خوشنویسی چینی|خوشنویسی]] کند و آثار قلمی او به سبک «[[جائو منگ فو، خوشنویس چینی|جائو]]» معروف بود. او به همراه «[[یان جن چینگ، خوشنویس چینی|یان جِن چینگ]]»، «[[لیو گونگ چوان، خوشنویس چینی|لیو گونگ چوان]]» و «اویانگ شون»، یکی از «چهار استاد [[هنر خوشنویسی چینی|خوشنویسی]] در نوشتن کاراکتر­های رسمی» بود. «جائو» در سن 63 سالگی، از طرف امپراتور مأمور شد تا لوح سنگی «دَنبا» را به خط رسمی بنویسد که اینک در [[موزه کاخ(قصر) چین|موزه­‌ی کاخ پکن]] نگهداری می‌شود.


== ''جائو مِنگ فو''[[جائو منگ فو، خوشنویس چینی#%20ftn1|'''[1]''']] ==
«جائو مِنگ فو» از باز ماندگان خانواده­‌ی [[سلسله های سونگ، لیائو، جین و شیای غربی|امپراتوری سونگ]] بود، ولی با حاکمان فاتح [[سلسله یوان|سلسله­‌ی یوان]] هم­­کاری می‌کرد، لذا یاد آوری خاطرات گذشته همیشه او را ناراحت می‌کرد. او با غوطه ور شدن در [[هنر خوشنویسی چینی|خوشنویسی]] به دنبال رهایی از احساس متضاد درون خود بود.
«جائو مِنگ­فو»(1322-1245 میلادی) خوشنویس دوران سلسله­ی یوان بود. او هم مثل «سوشی»، به روان و سلیس نویسی مشهور بود. او در سرودن شعر و ادبیات عالی، و اطلاعات خوبی از طریقت تائو و آیین بودا داشت. در نقاشی مهارت داشت و خوشنویس خوبی هم بود، به ویژه در نوشتن خط معمول و مرسوم، پیوسته نویسی و نوشتن کاراکتر­های کوچک. او سبک «لی­یونگ[[جائو منگ فو، خوشنویس چینی#%20ftn2|[2]]]»، که مبتنی بر سبک دو وانگ بود را آموخت. گفته می­شود که او می­توانست روزی ده هزار کلمه خوشنویسی کند و آثار قلمی او به سبک «جائو» معروف بود. او به همراه «یان جِن­چینگ»، «لیو گونگچوان» و «اویانگ­شون»، یکی از «چهار استاد خوشنویسی در نوشتن کاراکتر­های رسمی» بود. «جائو» در سن 63 سالگی، از طرف امپراتور مأمور شد تا لوح سنگی «دَنبا» را به خط رسمی بنویسد که اینک در موزه­ی کاخ پکن نگهداری می­شود.


«جائو مِنگ­فو» از باز ماندگان خانواده­ی امپراتوری سونگ بود، ولی با حاکمان فاتح سلسله­ی یوان هم­­کاری می­کرد، لذا یاد آوری خاطرات گذشته همیشه او را ناراحت می­کرد. او با غوطه ور شدن در خوشنویسی به دنبال رهایی از احساس متضاد درون خود بود.
== نیز نگاه کنید به ==
----[[جائو منگ فو، خوشنویس چینی#%20ftnref1|[1]]] - Zhao Mengfu
[[هنر در چین]]؛ [[هنر خوشنویسی چینی]]؛ [[هنرمندان و خوشنویسان مشهور چین باستان]]؛ [[خوشنویسان مشهور چین باستان]]


[[جائو منگ فو، خوشنویس چینی#%20ftnref2|[2]]] - Li Yong
== منبع اصلی ==
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub>
 
== نویسنده مقاله ==
علی محمد سابقی
[[رده:هنر]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۰ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۴:۱۶

«جائو مِنگ فو»(Zhao Mengfu)(1322-1245 میلادی) خوشنویس دوران سلسله­‌ی یوان بود. او هم مثل «سوشی»، به روان و سلیس نویسی مشهور بود. او در سرودن شعر و ادبیات عالی، و اطلاعات خوبی از طریقت تائو و آیین بودا داشت. در نقاشی مهارت داشت و خوشنویس خوبی هم بود، به ویژه در نوشتن خط معمول و مرسوم، پیوسته نویسی و نوشتن کاراکتر­های کوچک. او سبک «لی یونگ (Li Yong)»، که مبتنی بر سبک دو وانگ بود را آموخت. گفته می‌شود که او می‌توانست روزی ده هزار کلمه خوشنویسی کند و آثار قلمی او به سبک «جائو» معروف بود. او به همراه «یان جِن چینگ»، «لیو گونگ چوان» و «اویانگ شون»، یکی از «چهار استاد خوشنویسی در نوشتن کاراکتر­های رسمی» بود. «جائو» در سن 63 سالگی، از طرف امپراتور مأمور شد تا لوح سنگی «دَنبا» را به خط رسمی بنویسد که اینک در موزه­‌ی کاخ پکن نگهداری می‌شود.

«جائو مِنگ فو» از باز ماندگان خانواده­‌ی امپراتوری سونگ بود، ولی با حاکمان فاتح سلسله­‌ی یوان هم­­کاری می‌کرد، لذا یاد آوری خاطرات گذشته همیشه او را ناراحت می‌کرد. او با غوطه ور شدن در خوشنویسی به دنبال رهایی از احساس متضاد درون خود بود.

نیز نگاه کنید به

هنر در چین؛ هنر خوشنویسی چینی؛ هنرمندان و خوشنویسان مشهور چین باستان؛ خوشنویسان مشهور چین باستان

منبع اصلی

سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.

نویسنده مقاله

علی محمد سابقی