تغییر ایدئولوژیک جامعه چین: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۵: | خط ۵: | ||
از آنجاکه در جامعهی کنونی [[چین]] همه چیز مادی شده و همه به دنبال مال و ثروت و مقام و موقعیت هستند، نسل جدید نیز دچار بحران هویت و خلأ شده و از معنویت دست کشیده و یا به دنبال معنویت موهومی است که او را از این بی هویتی نجات بخشد. درحالی که تائوئیسم، آیین بومی [[چین]](← [[آیین بومی تائو]] )، در جامعه از اقبال خوبی برخوردار نیست، نسل جوان از برخی از آیینها و مذاهب استقبال خوبی به عمل میآورد. امروزه معابد [[آیین بودا|بودایی]] طرفداران بیشتری پیدا کرده و کلیساهای مسیحی هم به ویژه در میان اقشار متوسط جامعه و دانشجویان تحصیل کرده در خارج جاذبهای ایجاد کرده است. در میان [[مسیحیت در چین|فرقههای مسیحیت]] نیز پروتستانها از کاتولیکها پیروان بیشتری جذب میکند. ولی اغلب کسانی هم که به یکی از این ادیان روی میآورند، چون از روی تحقیق و بررسی نیست، تفاوت میان آنها را نمیدانند. آنها صرفا میگویند به خدای«غرب» اعتقاد دارند. البته برخی هم معتقدند که خیلی از جوانان چینی که به این مذاهب روی میآورند به دنبال رسیدن به معنویت نیستند، بلکه میخواهند ادای روشنفکری و مدرن و ترقیخواه بودن را در بیاورند. برخی نیز معتقدند که [[فرهنگ چینی|فرهنگ سنتی چین]] خود پر است از معنویت، منتهی تا به حال کسی به دنبال کشف و روز آمدن کردن این زمینهها و شناساندن آنها به نسل کنونی نرفته است. به هرحال، تلاش برای رسیدن به دین و معنویت انتها ندارد، و جویندگان تازه وارد چینی سرزمینها و اقیانوسها و قارهها را برای به دست آوردن معنویت پشت سر میگذارند<ref> Religion in China: Never ending Search for Meaning(2011). ''Xinhua News Agency''. 26 Nov </ref>. | از آنجاکه در جامعهی کنونی [[چین]] همه چیز مادی شده و همه به دنبال مال و ثروت و مقام و موقعیت هستند، نسل جدید نیز دچار بحران هویت و خلأ شده و از معنویت دست کشیده و یا به دنبال معنویت موهومی است که او را از این بی هویتی نجات بخشد. درحالی که تائوئیسم، آیین بومی [[چین]](← [[آیین بومی تائو]] )، در جامعه از اقبال خوبی برخوردار نیست، نسل جوان از برخی از آیینها و مذاهب استقبال خوبی به عمل میآورد. امروزه معابد [[آیین بودا|بودایی]] طرفداران بیشتری پیدا کرده و کلیساهای مسیحی هم به ویژه در میان اقشار متوسط جامعه و دانشجویان تحصیل کرده در خارج جاذبهای ایجاد کرده است. در میان [[مسیحیت در چین|فرقههای مسیحیت]] نیز پروتستانها از کاتولیکها پیروان بیشتری جذب میکند. ولی اغلب کسانی هم که به یکی از این ادیان روی میآورند، چون از روی تحقیق و بررسی نیست، تفاوت میان آنها را نمیدانند. آنها صرفا میگویند به خدای«غرب» اعتقاد دارند. البته برخی هم معتقدند که خیلی از جوانان چینی که به این مذاهب روی میآورند به دنبال رسیدن به معنویت نیستند، بلکه میخواهند ادای روشنفکری و مدرن و ترقیخواه بودن را در بیاورند. برخی نیز معتقدند که [[فرهنگ چینی|فرهنگ سنتی چین]] خود پر است از معنویت، منتهی تا به حال کسی به دنبال کشف و روز آمدن کردن این زمینهها و شناساندن آنها به نسل کنونی نرفته است. به هرحال، تلاش برای رسیدن به دین و معنویت انتها ندارد، و جویندگان تازه وارد چینی سرزمینها و اقیانوسها و قارهها را برای به دست آوردن معنویت پشت سر میگذارند<ref> Religion in China: Never ending Search for Meaning(2011). ''Xinhua News Agency''. 26 Nov </ref>. | ||
[[آیین ها، ادیان و مذاهب باستانی و بومی چین|فرهنگ و آیینهای سنتی چین]] زمینه و عقبهی مناسبی برای بازگشت به عقب ندارد، لذا، خلأ معنوی و عطش معنویت گرایی در نسل جوان این کشور را موجب شده است تا به این ترتیب برخی از آنان به سمت هر اندیشه و عقیدهی جدید و تازهای که تا حدودی به آنان مفری برای پناه آوردن و رسیدن به آرامش نشان میدهد کشیده میشوند. <ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی | [[آیین ها، ادیان و مذاهب باستانی و بومی چین|فرهنگ و آیینهای سنتی چین]] زمینه و عقبهی مناسبی برای بازگشت به عقب ندارد، لذا، خلأ معنوی و عطش معنویت گرایی در نسل جوان این کشور را موجب شده است تا به این ترتیب برخی از آنان به سمت هر اندیشه و عقیدهی جدید و تازهای که تا حدودی به آنان مفری برای پناه آوردن و رسیدن به آرامش نشان میدهد کشیده میشوند. <ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]،جلد1. ص268-269</ref> | ||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[تغییرات اجتماعی دوره سوم(پس از 1997 میلادی) در چین]]؛ [[فرهنگ چینی]]؛ [[آیین ها، ادیان و مذاهب باستانی و بومی چین]] | |||
== کتاب شناسی == | == کتاب شناسی == |
نسخهٔ کنونی تا ۲ سپتامبر ۲۰۲۴، ساعت ۱۷:۱۴
امروزه نوگرایی در جامعهی چین تغییرات گستردهای به وجود آورده است. معنویت هم یکی از عرصههایی است که تحت تأثیر این تغییرات قرار گرفته است.
تغییر ایدئولوژیک
از آنجاکه در جامعهی کنونی چین همه چیز مادی شده و همه به دنبال مال و ثروت و مقام و موقعیت هستند، نسل جدید نیز دچار بحران هویت و خلأ شده و از معنویت دست کشیده و یا به دنبال معنویت موهومی است که او را از این بی هویتی نجات بخشد. درحالی که تائوئیسم، آیین بومی چین(← آیین بومی تائو )، در جامعه از اقبال خوبی برخوردار نیست، نسل جوان از برخی از آیینها و مذاهب استقبال خوبی به عمل میآورد. امروزه معابد بودایی طرفداران بیشتری پیدا کرده و کلیساهای مسیحی هم به ویژه در میان اقشار متوسط جامعه و دانشجویان تحصیل کرده در خارج جاذبهای ایجاد کرده است. در میان فرقههای مسیحیت نیز پروتستانها از کاتولیکها پیروان بیشتری جذب میکند. ولی اغلب کسانی هم که به یکی از این ادیان روی میآورند، چون از روی تحقیق و بررسی نیست، تفاوت میان آنها را نمیدانند. آنها صرفا میگویند به خدای«غرب» اعتقاد دارند. البته برخی هم معتقدند که خیلی از جوانان چینی که به این مذاهب روی میآورند به دنبال رسیدن به معنویت نیستند، بلکه میخواهند ادای روشنفکری و مدرن و ترقیخواه بودن را در بیاورند. برخی نیز معتقدند که فرهنگ سنتی چین خود پر است از معنویت، منتهی تا به حال کسی به دنبال کشف و روز آمدن کردن این زمینهها و شناساندن آنها به نسل کنونی نرفته است. به هرحال، تلاش برای رسیدن به دین و معنویت انتها ندارد، و جویندگان تازه وارد چینی سرزمینها و اقیانوسها و قارهها را برای به دست آوردن معنویت پشت سر میگذارند[۱].
فرهنگ و آیینهای سنتی چین زمینه و عقبهی مناسبی برای بازگشت به عقب ندارد، لذا، خلأ معنوی و عطش معنویت گرایی در نسل جوان این کشور را موجب شده است تا به این ترتیب برخی از آنان به سمت هر اندیشه و عقیدهی جدید و تازهای که تا حدودی به آنان مفری برای پناه آوردن و رسیدن به آرامش نشان میدهد کشیده میشوند. [۲]
نیز نگاه کنید به
تغییرات اجتماعی دوره سوم(پس از 1997 میلادی) در چین؛ فرهنگ چینی؛ آیین ها، ادیان و مذاهب باستانی و بومی چین
کتاب شناسی
- ↑ Religion in China: Never ending Search for Meaning(2011). Xinhua News Agency. 26 Nov
- ↑ سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد1. ص268-269