مکاتب ادبی کانادا: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
سبک ادبی رایج دراین کشور رمان نویسی و نگارش رویدادها و افسانههای قدیمی در قالب داستان های تاریخی جذاب است. درونمایه اصلی آثار ادبی - به ویژه رمانهای نویسندگان ملی در چند دهه اخیر - بیشتر درباره با فرهنگ و آداب و رسوم مردم بوده است. سبک ادبی این کشور دارای ویژگیهای عمومی و مشترکی است که مهمترین آنها عبارتاند از: | |||
سبک ادبی رایج دراین کشور رمان نویسی و نگارش رویدادها و افسانههای قدیمی در قالب | |||
=== '''شکست به عنوان یک موضوع:(Failure as a theme)''' === | |||
در آثار ادبی این کشور اغلب موضوعاتی نظیر شکست، پوچی و بیهودگی مورد توجه قرار میگیرند. در این خصوص میتوان به آثار تیموتی فایندلی (Timothy Findley) و آنا هربرت (Anne Hebert) اشاره کرد. | در آثار ادبی این کشور اغلب موضوعاتی نظیر شکست، پوچی و بیهودگی مورد توجه قرار میگیرند. در این خصوص میتوان به آثار تیموتی فایندلی(Timothy Findley) و آنا هربرت(Anne Hebert) اشاره کرد. | ||
=== '''طنز(Humour)''' === | |||
در آثار نویسندگان اغلب موضوعات جدی در قالب طنز بیان میشوند. در این کشور طنز یکی از عناصر مهم ادبی به شمار میآید. | در آثار نویسندگان اغلب موضوعات جدی در قالب طنز بیان میشوند. در این کشور طنز یکی از عناصر مهم ادبی به شمار میآید. | ||
=== '''احساسات خفیف ضد آمریکایی(Mild anti-Americanism)''' === | |||
در کتابهای منتشر شده نوعی احساسات بارز ضدآمریکایی مشهود است که اغلب در قالب طنز بیان میشوند. بعضی اوقات این نوع آثار مخرب تشخیص داده میشوند. بنابراین، به طور زیرکانه از سوی نویسندگان به عنوان رقابتِ دوستانه میان مردم دو کشور مطرح میشوند. | در کتابهای منتشر شده نوعی احساسات بارز ضدآمریکایی مشهود است که اغلب در قالب طنز بیان میشوند. بعضی اوقات این نوع آثار مخرب تشخیص داده میشوند. بنابراین، به طور زیرکانه از سوی نویسندگان به عنوان رقابتِ دوستانه میان مردم دو کشور مطرح میشوند. | ||
=== '''ویژگی چندفرهنگی''' === | |||
از جنگ جهانی دوم به بعد موضوعات و مسایل مربوط به چندفرهنگی بودن همواره در زمره موضوعات مهم بوده و ازسوی نویسندگان کانادایی به شدت مورد توجه قرار گرفته است. | از جنگ جهانی دوم به بعد موضوعات و مسایل مربوط به چندفرهنگی بودن همواره در زمره موضوعات مهم بوده و ازسوی نویسندگان کانادایی به شدت مورد توجه قرار گرفته است. | ||
توجه به طبیعت و ایدهگرفتن از آن یکی از منابع مهم ادبیات | === '''طبیعت''' === | ||
توجه به طبیعت و ایدهگرفتن از آن یکی از منابع مهم ادبیات کانادا است. در این کشور گاهی طبیعت همانند یک دشمن به تصویر کشیده میشود و گاهی نیز به آن همانند نعمت خداوند و یک نیروی الهی نگریسته میشود. | |||
=== '''سرزنش خود(Self-deprecation)''' === | |||
یکی دیگر از ویژگیهای ادبی این کشور سرزنش خود است. سرزنش خود از مضامین مشترک در ادبیات به شمار میآید. | یکی دیگر از ویژگیهای ادبی این کشور سرزنش خود است. سرزنش خود از مضامین مشترک در ادبیات به شمار میآید. | ||
برخی از آثار ادبی این کشور به موضوع جستجوی هویت خودی اختصاص یافته است و در صدد توجیه موجودیت یک فرد میباشد. از نمونههای خوب این ویژگی میتوان به اثر «رابرت دیویس (Robertson Davies)» اشاره کرد. | === '''جستجوی هویت خود(Search for Self-Identity)''' === | ||
برخی از آثار ادبی این کشور به موضوع جستجوی هویت خودی اختصاص یافته است و در صدد توجیه موجودیت یک فرد میباشد. از نمونههای خوب این ویژگی میتوان به اثر «رابرت دیویس(Robertson Davies)» اشاره کرد. عنوان این اثر «کسب و کار پنجم(Fifth Business)» است و در آن شخصیت اصلی داستان، به نام «دانستان رامسی(Dunstan Ramsay)»، شهر قدیمی خود را، «دپفورد(Deptford)»، را جهت جستجوی هویت ترک میکند. | |||
=== '''سبک گوتگ در اونتاریوی جنوبی''' === | |||
یکی دیگر از ویژگیهای ادبی کانادا سبکِ فرعی به نام سبک گوتگ در اونتاریوی جنوبی است که به نقد ذهنیت کلیشهای پروتستانها در اونتاریوی جنوبی میپردازد. بسیاری از نویسندگان مشهور و بینالمللی این کشور اغلب به این سبک نویسندگی میپردازند. | یکی دیگر از ویژگیهای ادبی کانادا سبکِ فرعی به نام سبک گوتگ در اونتاریوی جنوبی است که به نقد ذهنیت کلیشهای پروتستانها در اونتاریوی جنوبی میپردازد. بسیاری از نویسندگان مشهور و بینالمللی این کشور اغلب به این سبک نویسندگی میپردازند. | ||
=== '''قهرمان فلکزده(The underdog hero)''' === | |||
در اغلب آثار ادبی قهرمان داستان فردی است که باید تمام چالشهای پیش روی یک شرکت بزرگ، یک بانک، یک سرمایهدار مهم، یک دولت، یا یک فاجعه طبیعی را دور کند و بر مشکلات پیش آمده فائق آید. | در اغلب آثار ادبی قهرمان داستان فردی است که باید تمام چالشهای پیش روی یک شرکت بزرگ، یک بانک، یک سرمایهدار مهم، یک دولت، یا یک فاجعه طبیعی را دور کند و بر مشکلات پیش آمده فائق آید. | ||
=== '''شهری در برابر روستایی(Urban vs. rural)''' === | |||
یکی دیگر از درونمایههای آثار ادبی این کشور به تصویر کشیدن تضاد و تعارض بین فرهنگ روستایی و شهری است. در این سبک معمولاً فرهنگ روستایی به عنوان فرهنگ با اخلاقِ برتر معرفی میشود.<ref name=":12">Canadian Literature. (2013). Traits of Canadian literature. Retrieved from http://en.wikipedia.org/wiki/Canadian_literature</ref><ref>لاریجانی، فاضل(1395). جامعه و فرهنگ کانادا. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی].ص.289-292.</ref> | |||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
نسخهٔ ۲۴ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۸:۱۸
سبک ادبی رایج دراین کشور رمان نویسی و نگارش رویدادها و افسانههای قدیمی در قالب داستان های تاریخی جذاب است. درونمایه اصلی آثار ادبی - به ویژه رمانهای نویسندگان ملی در چند دهه اخیر - بیشتر درباره با فرهنگ و آداب و رسوم مردم بوده است. سبک ادبی این کشور دارای ویژگیهای عمومی و مشترکی است که مهمترین آنها عبارتاند از:
شکست به عنوان یک موضوع:(Failure as a theme)
در آثار ادبی این کشور اغلب موضوعاتی نظیر شکست، پوچی و بیهودگی مورد توجه قرار میگیرند. در این خصوص میتوان به آثار تیموتی فایندلی(Timothy Findley) و آنا هربرت(Anne Hebert) اشاره کرد.
طنز(Humour)
در آثار نویسندگان اغلب موضوعات جدی در قالب طنز بیان میشوند. در این کشور طنز یکی از عناصر مهم ادبی به شمار میآید.
احساسات خفیف ضد آمریکایی(Mild anti-Americanism)
در کتابهای منتشر شده نوعی احساسات بارز ضدآمریکایی مشهود است که اغلب در قالب طنز بیان میشوند. بعضی اوقات این نوع آثار مخرب تشخیص داده میشوند. بنابراین، به طور زیرکانه از سوی نویسندگان به عنوان رقابتِ دوستانه میان مردم دو کشور مطرح میشوند.
ویژگی چندفرهنگی
از جنگ جهانی دوم به بعد موضوعات و مسایل مربوط به چندفرهنگی بودن همواره در زمره موضوعات مهم بوده و ازسوی نویسندگان کانادایی به شدت مورد توجه قرار گرفته است.
طبیعت
توجه به طبیعت و ایدهگرفتن از آن یکی از منابع مهم ادبیات کانادا است. در این کشور گاهی طبیعت همانند یک دشمن به تصویر کشیده میشود و گاهی نیز به آن همانند نعمت خداوند و یک نیروی الهی نگریسته میشود.
سرزنش خود(Self-deprecation)
یکی دیگر از ویژگیهای ادبی این کشور سرزنش خود است. سرزنش خود از مضامین مشترک در ادبیات به شمار میآید.
جستجوی هویت خود(Search for Self-Identity)
برخی از آثار ادبی این کشور به موضوع جستجوی هویت خودی اختصاص یافته است و در صدد توجیه موجودیت یک فرد میباشد. از نمونههای خوب این ویژگی میتوان به اثر «رابرت دیویس(Robertson Davies)» اشاره کرد. عنوان این اثر «کسب و کار پنجم(Fifth Business)» است و در آن شخصیت اصلی داستان، به نام «دانستان رامسی(Dunstan Ramsay)»، شهر قدیمی خود را، «دپفورد(Deptford)»، را جهت جستجوی هویت ترک میکند.
سبک گوتگ در اونتاریوی جنوبی
یکی دیگر از ویژگیهای ادبی کانادا سبکِ فرعی به نام سبک گوتگ در اونتاریوی جنوبی است که به نقد ذهنیت کلیشهای پروتستانها در اونتاریوی جنوبی میپردازد. بسیاری از نویسندگان مشهور و بینالمللی این کشور اغلب به این سبک نویسندگی میپردازند.
قهرمان فلکزده(The underdog hero)
در اغلب آثار ادبی قهرمان داستان فردی است که باید تمام چالشهای پیش روی یک شرکت بزرگ، یک بانک، یک سرمایهدار مهم، یک دولت، یا یک فاجعه طبیعی را دور کند و بر مشکلات پیش آمده فائق آید.
شهری در برابر روستایی(Urban vs. rural)
یکی دیگر از درونمایههای آثار ادبی این کشور به تصویر کشیدن تضاد و تعارض بین فرهنگ روستایی و شهری است. در این سبک معمولاً فرهنگ روستایی به عنوان فرهنگ با اخلاقِ برتر معرفی میشود.[۱][۲]
نیز نگاه کنید به
کتابشناسی
- ↑ Canadian Literature. (2013). Traits of Canadian literature. Retrieved from http://en.wikipedia.org/wiki/Canadian_literature
- ↑ لاریجانی، فاضل(1395). جامعه و فرهنگ کانادا. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی.ص.289-292.