مولفه هویتی تعظیم کردن در ژاپن: تفاوت میان نسخهها
(.) |
جز (ویرایش متن) |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
یکی از شایعترین رفتارهای اجتماعی در بین مردم [[ژاپن]] تعظیم کردن است که در حیات مدرن امروز نیز پیوسته این سنت پابرجاست و چه از نظر توپولوژی و چه از لحاظ تیپولوژی از صورتها و ویژگیهای متنوعی برخوردار است. | [[پرونده:تعظیم .jpg|بندانگشتی|تعظیم کردن افراد در ژاپن]]یکی از شایعترین رفتارهای اجتماعی در بین مردم [[ژاپن]] تعظیم کردن است که در حیات مدرن امروز نیز پیوسته این سنت پابرجاست و چه از نظر توپولوژی و چه از لحاظ تیپولوژی از صورتها و ویژگیهای متنوعی برخوردار است. | ||
شایعترین وسیله برای تبادل احترام و ادب در ژاپن تعظیم است. به بیانی میتوان گفت برخلاف نگاه غربی که در آن مؤدب بودن میتواند بهنوعی ایجاد فاصله تعبیر شود، در ژاپن تعاملات اجتماعی نیز دارای یک هویت ضابطهمند هستند. | شایعترین وسیله برای تبادل احترام و ادب در ژاپن تعظیم است. به بیانی میتوان گفت برخلاف نگاه غربی که در آن مؤدب بودن میتواند بهنوعی ایجاد فاصله تعبیر شود، در ژاپن تعاملات اجتماعی نیز دارای یک هویت ضابطهمند هستند. | ||
شخص ژاپنی خود را در ارتباط با این ضوابط بیشتر ژاپنی میداند، به بیانی دیگر ادب در ژاپن همان مذهب است<ref> | شخص ژاپنی خود را در ارتباط با این ضوابط بیشتر ژاپنی میداند، به بیانی دیگر ادب در ژاپن همان مذهب است.<ref>بارت، رولان (1383). امپراتوری نشانهها. فکوهی، ناصر، ترجمه. تهران: نشر نی. 95-101.</ref> | ||
این رفتار فراگیر در جامعه ژاپنی در تاریخ و آیینهای این مرزوبوم ریشه دارد و تعالیم دینی بودیسم نیز یکی از سرچشمههای آن است. خروج انسانِ ژاپنی از این روابط ضابطهمند بهمنزله دور شدن او از هویت جمعی خویش است. | این رفتار فراگیر در جامعه ژاپنی در تاریخ و آیینهای این مرزوبوم ریشه دارد و تعالیم دینی بودیسم نیز یکی از سرچشمههای آن است. خروج انسانِ ژاپنی از این روابط ضابطهمند بهمنزله دور شدن او از هویت جمعی خویش است. | ||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
* [[جامعه و نظام اجتماعی ژاپن]] | * [[جامعه و نظام اجتماعی ژاپن]] | ||
* [[هویت ملی در ژاپن]] | * [[هویت ملی در ژاپن]] | ||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == | ||
نسخهٔ کنونی تا ۱۴ ژانویهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۵:۴۹
یکی از شایعترین رفتارهای اجتماعی در بین مردم ژاپن تعظیم کردن است که در حیات مدرن امروز نیز پیوسته این سنت پابرجاست و چه از نظر توپولوژی و چه از لحاظ تیپولوژی از صورتها و ویژگیهای متنوعی برخوردار است.
شایعترین وسیله برای تبادل احترام و ادب در ژاپن تعظیم است. به بیانی میتوان گفت برخلاف نگاه غربی که در آن مؤدب بودن میتواند بهنوعی ایجاد فاصله تعبیر شود، در ژاپن تعاملات اجتماعی نیز دارای یک هویت ضابطهمند هستند.
شخص ژاپنی خود را در ارتباط با این ضوابط بیشتر ژاپنی میداند، به بیانی دیگر ادب در ژاپن همان مذهب است.[۱]
این رفتار فراگیر در جامعه ژاپنی در تاریخ و آیینهای این مرزوبوم ریشه دارد و تعالیم دینی بودیسم نیز یکی از سرچشمههای آن است. خروج انسانِ ژاپنی از این روابط ضابطهمند بهمنزله دور شدن او از هویت جمعی خویش است.
نیز نگاه کنید به
کتابشناسی
- ↑ بارت، رولان (1383). امپراتوری نشانهها. فکوهی، ناصر، ترجمه. تهران: نشر نی. 95-101.