آغاز جنبش چهارم ماه مه در چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
 
خط ۱: خط ۱:


با پایان جنگ جهانی اول و ایجاد تغییرات گسترده در عرصه­‌ی بین الملل و توسعه­‌ی حضور قدرت­‌های استعمار­گر غربی و ژاپنی در [[چین]]، و در اعتراض به روند نامناسب تحولات داخلی کشور، در چهارم ماه مه سال 1919 میلادی، یک تظا[[هرات]] عمومی ضد استعماری و ضد فئودالی، توسط دانشجویان 13مرکز آموزش عالی [[پکن]] در میدان تیَن ­اَن­مِن آغاز شد که در این تظاهرات دانشجویان خواستار پایان دادن به حضور استعمارگران خارجی، مجازات مقامات خائن به ملت و منافع ملی، لغو قرار داد­های تحمیلی به [[چین]] از سوی کشور­های غربی و [[ژاپن]]، مخالفت با امضای قرار داد پاریس بین [[چین]] از یک سو و [[ژاپن]] از سوی دیگر، که مفاد آن برخلاف منافع مردم [[چین]] بود و ... بودند.  
با پایان جنگ جهانی اول و ایجاد تغییرات گسترده در عرصه­‌ی بین الملل و توسعه­‌ی حضور قدرت­‌های استعمار­گر غربی و ژاپنی در [[چین]]، و در اعتراض به روند نامناسب تحولات داخلی کشور، در چهارم ماه مه سال 1919 میلادی، یک تظا[[هرات]] عمومی ضد استعماری و ضد فئودالی، توسط دانشجویان 13مرکز آموزش عالی [[پکن]] در میدان تیَن ­اَن­مِن آغاز شد که در این تظاهرات دانشجویان خواستار پایان دادن به حضور استعمارگران خارجی، مجازات مقامات خائن به ملت و منافع ملی، لغو قرار داد­های تحمیلی به [[چین]] از سوی کشور­های غربی و [[ژاپن]]، مخالفت با امضای قرار داد [[پاریس]] بین [[چین]] از یک سو و [[ژاپن]] از سوی دیگر، که مفاد آن برخلاف منافع مردم [[چین]] بود و ... بودند.  


این تظاهرات توسط نیروی پلیس سرکوب و32 دانشجو به قتل رسید. اگرچه این تظاهرات سرکوب شد، ولی زمینه را برای ایجاد اصلاحات گسترده در زمینه­‌های مختلف به ویژه در زمینه­‌های فرهنگی و ادبی فراهم ساخت. در اثر همین جنبش، [[ادبیات باستان در چین|ادبیات کهن چین]] فروکش و دوران ادبیات جدید و مدرن [[چین]] آغاز گردید و چهره­‌ی واقعی مردم این سرزمین با آثار نظم و نثری که افرادی هم­چون لوشون خلق کردند ترسیم گردید.  
این تظاهرات توسط نیروی پلیس سرکوب و32 دانشجو به قتل رسید. اگرچه این تظاهرات سرکوب شد، ولی زمینه را برای ایجاد اصلاحات گسترده در زمینه­‌های مختلف به ویژه در زمینه­‌های فرهنگی و ادبی فراهم ساخت. در اثر همین جنبش، [[ادبیات باستان در چین|ادبیات کهن چین]] فروکش و دوران ادبیات جدید و مدرن [[چین]] آغاز گردید و چهره­‌ی واقعی مردم این سرزمین با آثار نظم و نثری که افرادی هم­چون لوشون خلق کردند ترسیم گردید.  

نسخهٔ کنونی تا ‏۱ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۰۱:۴۸

با پایان جنگ جهانی اول و ایجاد تغییرات گسترده در عرصه­‌ی بین الملل و توسعه­‌ی حضور قدرت­‌های استعمار­گر غربی و ژاپنی در چین، و در اعتراض به روند نامناسب تحولات داخلی کشور، در چهارم ماه مه سال 1919 میلادی، یک تظاهرات عمومی ضد استعماری و ضد فئودالی، توسط دانشجویان 13مرکز آموزش عالی پکن در میدان تیَن ­اَن­مِن آغاز شد که در این تظاهرات دانشجویان خواستار پایان دادن به حضور استعمارگران خارجی، مجازات مقامات خائن به ملت و منافع ملی، لغو قرار داد­های تحمیلی به چین از سوی کشور­های غربی و ژاپن، مخالفت با امضای قرار داد پاریس بین چین از یک سو و ژاپن از سوی دیگر، که مفاد آن برخلاف منافع مردم چین بود و ... بودند.

این تظاهرات توسط نیروی پلیس سرکوب و32 دانشجو به قتل رسید. اگرچه این تظاهرات سرکوب شد، ولی زمینه را برای ایجاد اصلاحات گسترده در زمینه­‌های مختلف به ویژه در زمینه­‌های فرهنگی و ادبی فراهم ساخت. در اثر همین جنبش، ادبیات کهن چین فروکش و دوران ادبیات جدید و مدرن چین آغاز گردید و چهره­‌ی واقعی مردم این سرزمین با آثار نظم و نثری که افرادی هم­چون لوشون خلق کردند ترسیم گردید.

بعد از این تحولات ادبی، نویسندگان، شاعران، هنرمندان و رمان نویسان متعددی پا به عرصه­‌ی ادبیات گذاشتند که هرکدام خشتی از ادبیات مدرن معاصر چین را بنیان گذاشته و فرهنگ و ادبیات نوینی را خلق کردند که نشانگر واقعیت های اجتماعی عصر بود و میان ادبیات و زندگی مردم آشتی ایجاد کردند. به همین جهت است که هنوز هم از آن واقعه به­‌عنوان نقطه­ ی عطف تاریخی یاد می ­شود و همه ساله از سوی دانشجویان و مردم و دولت چین، مراسم گرامی­داشت قربانیان این حادثه [۱]باشکوه هرچه تمامتر برگزار می ­شود و به جنش چهارم ماه مه معروف است.

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی، جلد اول ص1103