حقوق مربوط به زنان چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی « == چارچوب­های قانونی برای دفاع از حقوق زنان == == دولت چین، پس از روی کار آمدن دولت کمونیستی در این کشور در سال1949، بر پایه­ی قانون اساسی این کشور، قوانین و مقررات متعددی مانند قوانین مدنی، جنایی، انتخابات، کار، ازدواج، جمعیت و تنظیم خانواده و......» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:


== چارچوب­های قانونی برای دفاع از حقوق زنان ==
== چارچوب­‌های قانونی برای دفاع از حقوق زنان ==
دولت چین، پس از روی کار آمدن دولت کمونیستی در این کشور در سال1949، بر پایه­‌ی قانون اساسی این کشور، قوانین و مقررات متعددی مانند قوانین مدنی، جنایی، انتخابات، کار، ازدواج، جمعیت و تنظیم خانواده و... برای دفاع از حقوق زنان و برابری زنان و مردان به تصویب رسانده و به مورد اجرا گذاشته است. از زمان تصویب و صدور«قانون تأمین حقوق زنان جمهوری خلق چین» در آوریل سال 1992 میلادی تا کنون، کمیته‌­ی دایمی مجلس ملی نمایندگان خلق چین 12 قانون و 2 قطعنامه در خصوص دفاع از حقوق زنان از جمله، قانون کار، قانون تشکیل کمیته­‌ی روستایی زنان، قانون تأمین حقوق زنان سالخورده، قانون جمعیت و تنظیم خانواده، قانون مالکیت زنان تنظیم و به تصویب رسانده است. هم­چنین، 7قانون و مقررات مربوط به حقوق زنان، مانند قانون انتخابات، قانون جنایی، و قانون ازدواج را مورد تجدید نظر قرار داده است. افزون بر این، شورای دولتی 7 قانون و مقررات اداری مربوط به دفاع از حقوق زنان و 98 بخشنامه در این زمینه تنظیم و به مورد اجرا گذاشته است. در استان­‌ها و شهرهای مختلف نیز مقررات خاص اجرایی برای تأمین حقوق زنان تنظیم و به مورد اجرا گذاشته شده است.


== دولت چین، پس از روی کار آمدن دولت کمونیستی در این کشور در سال1949، بر پایه­ی قانون اساسی این کشور، قوانین و مقررات متعددی مانند قوانین مدنی، جنایی، انتخابات، کار، ازدواج، جمعیت و تنظیم خانواده و... برای دفاع از حقوق زنان و برابری زنان و مردان به تصویب رسانده و به مورد اجرا گذاشته است. از زمان تصویب و صدور«قانون تأمین حقوق زنان جمهوری خلق چین» در آوریل سال 1992 میلادی تا کنون، کمیته­ی دایمی مجلس ملی نمایندگان خلق چین 12 قانون و 2 قطعنامه در خصوص دفاع از حقوق زنان از جمله، قانون کار، قانون تشکیل کمیته­ی روستایی زنان، قانون تأمین حقوق زنان سالخورده، قانون جمعیت و تنظیم خانواده، قانون مالکیت زنان تنظیم و به تصویب رسانده است. هم­چنین، 7قانون و مقررات مربوط به حقوق زنان، مانند قانون انتخابات، قانون جنایی، و قانون ازدواج را مورد تجدید نظر قرار داده است. افزون بر این، شورای دولتی 7 قانون و مقررات اداری مربوط به دفاع از حقوق زنان و 98 بخشنامه در این زمینه تنظیم و به مورد اجرا گذاشته است. در استان­ها و شهرهای مختلف نیز مقررات خاص اجرایی برای تأمین حقوق زنان تنظیم و به مورد اجرا گذاشته شده است.مقررات حفظ حقوق زنان در محیط کار ==
== مقررات حفظ حقوق زنان در محیط کار ==
دولت چین، برای تأمین حقوق کار زنان در این کشور، همواره قوانین و مقررات ویژه­ی کارگران زن را اجرا کرده است. برای نمونه، ممنوعیت تبعیض جنسیتی در استخدام کارگران و کارمندان، برابری حقوقی زنان با مردان در توزیع سرمایه و علوم و فنون، دستمزد یکسان برای کار مساوی زنان و مردان و کاهش اختلاف در آمد زنان و مردان برخی از این مقررات است. هموار نمودن زمینه­ی اشتغال برای زنان و مشارکت آن­ها در پیشرفت اقتصادی و تعدیل ساختار صنعتی کشور براساس نیاز شغلی زنان، به ویژه در صنعت خدمات، مد نظر قرار گرفته شده است. افزون بر موارد فوق، مقررات ویژه­ی برای تأمین نیازهای کاری و جسمی زنان از جمله در دوران­های قاعدگی، بارداری، زایمان و شیر دادن به خوبی مورد توجه قرار گرفته است. در روستاها نیز تلاش شده است زنان حقوق مساوی با مردان داشته باشند، مانند حقق مقاطعه کاری، تولید و توزیع، ساخت خانه، جبران ضرر و زیان، برخورداری از وام و سود قرضه، گذراندن دوره­های مختلف فنی و آموزشی،  صنایع دستی سنتی و کشاورزی.
دولت چین، پس از روی کار آمدن دولت کمونیستی در این کشور در سال1949، بر پایه­‌ی قانون اساسی این کشور، قوانین و مقررات متعددی مانند قوانین مدنی، جنایی، انتخابات، کار، ازدواج، جمعیت و تنظیم خانواده و... برای دفاع از حقوق زنان و برابری زنان و مردان به تصویب رسانده و به مورد اجرا گذاشته است. از زمان تصویب و صدور«قانون تأمین حقوق زنان جمهوری خلق چین» در آوریل سال 1992 میلادی تا کنون، کمیته‌­ی دایمی مجلس ملی نمایندگان خلق چین 12 قانون و 2 قطعنامه در خصوص دفاع از حقوق زنان از جمله، قانون کار، قانون تشکیل کمیته­‌ی روستایی زنان، قانون تأمین حقوق زنان سالخورده، قانون جمعیت و تنظیم خانواده، قانون مالکیت زنان تنظیم و به تصویب رسانده است. هم­چنین، 7قانون و مقررات مربوط به حقوق زنان، مانند قانون انتخابات، قانون جنایی، و قانون ازدواج را مورد تجدید نظر قرار داده است. افزون بر این، شورای دولتی 7 قانون و مقررات اداری مربوط به دفاع از حقوق زنان و 98 بخشنامه در این زمینه تنظیم و به مورد اجرا گذاشته است. در استان­‌ها و شهرهای مختلف نیز مقررات خاص اجرایی برای تأمین حقوق زنان تنظیم و به مورد اجرا گذاشته شده است.


== حق آموزش زنان ==
== حق آموزش زنان ==
در قانون اساسی، قانون آموزش و پرورش اجباری، قانون تأمین حقوق زنان و سایر مقررات چین، حق آموزش به صورت مساوی برای زنان و مردان قید شده است. بر این اساس، نسبت ورود دختران و پسران به مدارس، در سال2009میلادی، 10/99درصد دختر در مقابل 1/99درصد پسر بوده است. این رقم در دانشگاه­­ها 2/51درصد دختر در برابر 8/48درصد پسر بوده است. در سال­های اخیر، سطح آموزش زنان چین به­طور قابل ملاحظه­ای ارتقا یافته و اختلاف دوران آموزش بین زنان و مردان بیش از پیش کاهش یافته است. تفاوت دوران تحصیلات بین زنان و مردان از4/1 سال در سال 1995میلادی، به 07/1 سال کاهش یافته است.
در قانون اساسی، قانون آموزش و پرورش اجباری، قانون تأمین حقوق زنان و سایر مقررات چین، حق آموزش به صورت مساوی برای زنان و مردان قید شده است. بر این اساس، نسبت ورود دختران و پسران به مدارس، در سال2009میلادی، 99/10درصد دختر در مقابل 99/1درصد پسر بوده است. این رقم در دانشگاه­­‌ها 51/2درصد دختر در برابر 48/8درصد پسر بوده است. در سال‌­های اخیر، سطح آموزش زنان چین به­ طور قابل ملاحظه‌­ای ارتقا یافته و اختلاف دوران آموزش بین زنان و مردان بیش از پیش کاهش یافته است. تفاوت دوران تحصیلات بین زنان و مردان از1/4 سال در سال 1995میلادی، به 1/07 سال کاهش یافته است.


== توجه به سلامتی زنان ==
== توجه به سلامتی زنان ==
در سال­های اخیر، وضعیت سلامتی زنان چین، عمدتا در مناطق شهری، به­طور قابل ملاحظه­ای بهبود یافته است. تا سال 2002، نسبت پوشش بهداشتی زنان باردار و زائو به 86 در صد و نسبت زایمان زنان در بیمارستان به 8/78 درصد رسید که نسبت به 5 سال گذشته 12درصد ارتقا یافته است. نسبت مرگ زنان باردار و زائو از 6/63 نفر در هر 100 هزار نفر در سال1997به 2/50 نفر در هر 100 هزار نفر تنزل یافته است. میانگین عمر متوسط زنان 6/73 سال می­باشد که 8/3 سال بالاتر از مردان است.
در سال­‌های اخیر، وضعیت سلامتی زنان چین، عمدتا در مناطق شهری، به­ طور قابل ملاحظه‌­ای بهبود یافته است. تا سال 2002، نسبت پوشش بهداشتی زنان باردار و زائو به 86 در صد و نسبت زایمان زنان در بیمارستان به 78/8 درصد رسید که نسبت به 5 سال گذشته 12درصد ارتقا یافته است. نسبت مرگ زنان باردار و زائو از 63/6 نفر در هر 100 هزار نفر در سال1997به 50/2 نفر در هر 100 هزار نفر تنزل یافته است. میانگین عمر متوسط زنان 73/6 سال می­‌باشد که 3/8 سال بالاتر از مردان است.


طی دهه­های اخیر، شبکه­ی اولیه­ی خدمات بهداشتی روستایی در چین شکل گرفته است. از سال 2000 تا سال2001، دولت­های مرکزی و منطقه­ای در 12 استان، منطقه خودمختار و شهر زیر نظراداره دولت مرکزی در مناطق غربی«طرح کاهش نرخ مرگ و میر زنان باردار و زائو، از بین بردن بیماری کزاز در اطفال» را اجرا کردند. با این کار ساختار بخش زایمان بیمارستان شهرستان در مناطق فقیر تقویت شده و پرسنل خدمات بهداشتی در سطوح پایین آموزش دیده و نسبت مرگ و میر زنان باردار و زائو در 12 محل مذکور در مدت دو سال 28/37 در هر 100هزار نفر تنزل یافته است.
طی دهه­‌های اخیر، شبکه­‌ی اولیه­‌ی خدمات بهداشتی روستایی در [[چین]] شکل گرفته است. از سال 2000 تا سال2001، دولت­‌های مرکزی و منطقه‌­ای در 12 استان، منطقه خودمختار و شهر زیر نظراداره دولت مرکزی در مناطق غربی«طرح کاهش نرخ مرگ و میر زنان باردار و زائو، از بین بردن بیماری کزاز در اطفال» را اجرا کردند. با این کار ساختار بخش زایمان بیمارستان شهرستان در مناطق فقیر تقویت شده و پرسنل خدمات بهداشتی در سطوح پایین آموزش دیده و نسبت مرگ و میر زنان باردار و زائو در 12 محل مذکور در مدت دو سال 37/28 در هر 100هزار نفر تنزل یافته است.


در آوریل سال 2001، شورای دولتی«روش اجرایی قانون بهداشت مادران و کودکان جمهوری خلق چین» را صادر کرد و بیش از پیش خدمات مختلف که ارگان بهداشتی و پزشکی باید در اختیار زمان و کودکان بگذارند، مشخص کرد و سپس در سراسر چین کار معاینه و معالجه بیماری های معمولی زنان تقویت شد و سطح خدمات بهداشتی ارتقا یافت. تا سال 2002، چین جمعا دارای 3067 ارگان بهداشتی زنان و کودکان و 80 هزار تخت برای بیماران بود.
در آوریل سال 2001، شورای دولتی«روش اجرایی قانون بهداشت مادران و کودکان جمهوری خلق چین» را صادر کرد و بیش از پیش خدمات مختلف که ارگان بهداشتی و پزشکی باید در اختیار زمان و کودکان بگذارند، مشخص کرد و سپس در سراسر چین کار معاینه و معالجه بیماری های معمولی زنان تقویت شد و سطح خدمات بهداشتی ارتقا یافت. تا سال 2002، چین جمعا دارای 3067 ارگان بهداشتی زنان و کودکان و 80 هزار تخت برای بیماران بود.


دولت چین تلاش گسترده­ای برای جلوگیری از ابتلا و معالجه­ی بیماران مبتلا به ایدز به عمل آورده است. در این راستا«برنامه­ی میان مدت و درازمدتی برای پیشگیری و کنترل بیماری ایدز» (ازسال 1998 تا 2010 ) و «طرح عملیات پیشگیری و معالجه بیماری ایدز چین »(از- سال 2001 تا 2005) را تدوین کرده است. دولت سطح مختلف تبلیغات گسترده­ای به منظور افزایش دانش پیشگیری از بیماری های ایدز و مقاربتی در میان زنان و جوانان و نوجوانان اقدام نموده است و زنان و کودکان را حلقه­های کنترلی مهمی برای جلوگیری از سرایت این نوع بیماری ها بین مادران و کودکان می داند.
دولت چین تلاش گسترده‌­ای برای جلوگیری از ابتلا و معالجه­‌ی بیماران مبتلا به ایدز به عمل آورده است. در این راستا«برنامه­‌ی میان مدت و درازمدتی برای پیشگیری و کنترل بیماری ایدز» (ازسال 1998 تا 2010 ) و «طرح عملیات پیشگیری و معالجه بیماری ایدز چین »(از- سال 2001 تا 2005) را تدوین کرده است. دولت سطح مختلف تبلیغات گسترده‌­ای به منظور افزایش دانش پیشگیری از بیماری های ایدز و مقاربتی در میان زنان و جوانان و نوجوانان اقدام نموده است و زنان و کودکان را حلقه­‌های کنترلی مهمی برای جلوگیری از سرایت این نوع بیماری ها بین مادران و کودکان می داند.


== حق ازدواج و خانواده، تساوی زنان و مردان ==
== حق ازدواج و خانواده، تساوی زنان و مردان ==
دولت تلاش می­کند تا بیشتر ازدواج­های قانونی که در میان350میلیون خانواده درچین انجام می­گیرد، بر پایه­ی عشق و مناسبات برابر و صلح و صفا باشد و زنان از حق کامل شخصی و استفاده از اموال برخوردار شوند.
دولت تلاش می­‌کند تا بیشتر ازدواج­‌های قانونی که در میان350میلیون خانواده درچین انجام می­‌گیرد، بر پایه­‌ی عشق و مناسبات برابر و صلح و صفا باشد و زنان از حق کامل شخصی و استفاده از اموال برخوردار شوند.


در آوریل سال 2001، کمیته­ی دایمی مجلس ملی نمایندگان خلق چین«قانون ازدواج» را پس از بازنگری تصویب کرد. ممنوعیت ازدواج مجدد، زندگی شخصی با همسر با دیگران و مساله خشونت­های خانوادگی در این قانون جدید قید شده است. در این قانون موضوع نظام از اعتبار افتادن ازدواج افزوده شده و نظام اموال زن و شوهر تکمیل شده و نظام جبران طلاق ایجاد شده و مجازات برهم زدن سنت ازدواج و خانواده تقویت شده است. این کار به لحاظ قانونی دفاع از جایگاه زنان در ازدواج و خانواده محسوب می­شود.
در آوریل سال 2001، کمیته­‌ی دایمی مجلس ملی نمایندگان خلق چین«قانون ازدواج» را پس از بازنگری تصویب کرد. ممنوعیت ازدواج مجدد، زندگی شخصی با همسر با دیگران و مساله خشونت­‌های خانوادگی در این قانون جدید قید شده است. در این قانون موضوع نظام از اعتبار افتادن ازدواج افزوده شده و نظام اموال زن و شوهر تکمیل شده و نظام جبران طلاق ایجاد شده و مجازات برهم زدن سنت ازدواج و خانواده تقویت شده است. این کار به لحاظ قانونی دفاع از جایگاه زنان در ازدواج و خانواده محسوب می‌­شود.


برای ایجاد روابط برابر، صلح آمیز و متمدن خانوادگی، چین در دراز مدت بر اساس اصل«تلاش برای ساخت خانواده­ی متمدن»، گروه همآهنگ ساختن خانواده­ی متمدن متشکل از18سازمان دولتی و غیر دولتی ایجاد کرده است. با این روش، فعالیت مذکور در طرح کلی ساخت پیشرفت اقتصادی و اجتماعی و تمدن معنوی قرار گرفته است. بازرسی مشترک فدراسیون زنان و اداره­ی آمار ملی سراسر کشور در خصوص جایگاه اجتماعی زنان چین در سال2000نشان می­دهد که 2/93 درصد زنان شهرها و روستاها از ازدواج و خانواده«بسیار راضی» و «نسبتا راضی» هستند.
برای ایجاد روابط برابر، صلح آمیز و متمدن خانوادگی، چین در دراز مدت بر اساس اصل«تلاش برای ساخت خانواده‌­ی متمدن»، گروه هماهنگ ساختن خانواده­‌ی متمدن متشکل از18سازمان دولتی و غیر دولتی ایجاد کرده است. با این روش، فعالیت مذکور در طرح کلی ساخت پیشرفت اقتصادی و اجتماعی و تمدن معنوی قرار گرفته است. بازرسی مشترک فدراسیون زنان و اداره­‌ی آمار ملی سراسر کشور در خصوص جایگاه اجتماعی زنان چین در سال2000نشان می­‌دهد که 93/2 درصد زنان شهرها و روستاها از ازدواج و خانواده«بسیار راضی» و «نسبتا راضی» هستند.<ref>سابقی،علی محمد (1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد اول، ص344-349</ref>
 
=== کتاب شناسی ===

نسخهٔ ‏۱ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۸:۴۴

چارچوب­‌های قانونی برای دفاع از حقوق زنان

دولت چین، پس از روی کار آمدن دولت کمونیستی در این کشور در سال1949، بر پایه­‌ی قانون اساسی این کشور، قوانین و مقررات متعددی مانند قوانین مدنی، جنایی، انتخابات، کار، ازدواج، جمعیت و تنظیم خانواده و... برای دفاع از حقوق زنان و برابری زنان و مردان به تصویب رسانده و به مورد اجرا گذاشته است. از زمان تصویب و صدور«قانون تأمین حقوق زنان جمهوری خلق چین» در آوریل سال 1992 میلادی تا کنون، کمیته‌­ی دایمی مجلس ملی نمایندگان خلق چین 12 قانون و 2 قطعنامه در خصوص دفاع از حقوق زنان از جمله، قانون کار، قانون تشکیل کمیته­‌ی روستایی زنان، قانون تأمین حقوق زنان سالخورده، قانون جمعیت و تنظیم خانواده، قانون مالکیت زنان تنظیم و به تصویب رسانده است. هم­چنین، 7قانون و مقررات مربوط به حقوق زنان، مانند قانون انتخابات، قانون جنایی، و قانون ازدواج را مورد تجدید نظر قرار داده است. افزون بر این، شورای دولتی 7 قانون و مقررات اداری مربوط به دفاع از حقوق زنان و 98 بخشنامه در این زمینه تنظیم و به مورد اجرا گذاشته است. در استان­‌ها و شهرهای مختلف نیز مقررات خاص اجرایی برای تأمین حقوق زنان تنظیم و به مورد اجرا گذاشته شده است.

مقررات حفظ حقوق زنان در محیط کار

دولت چین، پس از روی کار آمدن دولت کمونیستی در این کشور در سال1949، بر پایه­‌ی قانون اساسی این کشور، قوانین و مقررات متعددی مانند قوانین مدنی، جنایی، انتخابات، کار، ازدواج، جمعیت و تنظیم خانواده و... برای دفاع از حقوق زنان و برابری زنان و مردان به تصویب رسانده و به مورد اجرا گذاشته است. از زمان تصویب و صدور«قانون تأمین حقوق زنان جمهوری خلق چین» در آوریل سال 1992 میلادی تا کنون، کمیته‌­ی دایمی مجلس ملی نمایندگان خلق چین 12 قانون و 2 قطعنامه در خصوص دفاع از حقوق زنان از جمله، قانون کار، قانون تشکیل کمیته­‌ی روستایی زنان، قانون تأمین حقوق زنان سالخورده، قانون جمعیت و تنظیم خانواده، قانون مالکیت زنان تنظیم و به تصویب رسانده است. هم­چنین، 7قانون و مقررات مربوط به حقوق زنان، مانند قانون انتخابات، قانون جنایی، و قانون ازدواج را مورد تجدید نظر قرار داده است. افزون بر این، شورای دولتی 7 قانون و مقررات اداری مربوط به دفاع از حقوق زنان و 98 بخشنامه در این زمینه تنظیم و به مورد اجرا گذاشته است. در استان­‌ها و شهرهای مختلف نیز مقررات خاص اجرایی برای تأمین حقوق زنان تنظیم و به مورد اجرا گذاشته شده است.

حق آموزش زنان

در قانون اساسی، قانون آموزش و پرورش اجباری، قانون تأمین حقوق زنان و سایر مقررات چین، حق آموزش به صورت مساوی برای زنان و مردان قید شده است. بر این اساس، نسبت ورود دختران و پسران به مدارس، در سال2009میلادی، 99/10درصد دختر در مقابل 99/1درصد پسر بوده است. این رقم در دانشگاه­­‌ها 51/2درصد دختر در برابر 48/8درصد پسر بوده است. در سال‌­های اخیر، سطح آموزش زنان چین به­ طور قابل ملاحظه‌­ای ارتقا یافته و اختلاف دوران آموزش بین زنان و مردان بیش از پیش کاهش یافته است. تفاوت دوران تحصیلات بین زنان و مردان از1/4 سال در سال 1995میلادی، به 1/07 سال کاهش یافته است.

توجه به سلامتی زنان

در سال­‌های اخیر، وضعیت سلامتی زنان چین، عمدتا در مناطق شهری، به­ طور قابل ملاحظه‌­ای بهبود یافته است. تا سال 2002، نسبت پوشش بهداشتی زنان باردار و زائو به 86 در صد و نسبت زایمان زنان در بیمارستان به 78/8 درصد رسید که نسبت به 5 سال گذشته 12درصد ارتقا یافته است. نسبت مرگ زنان باردار و زائو از 63/6 نفر در هر 100 هزار نفر در سال1997به 50/2 نفر در هر 100 هزار نفر تنزل یافته است. میانگین عمر متوسط زنان 73/6 سال می­‌باشد که 3/8 سال بالاتر از مردان است.

طی دهه­‌های اخیر، شبکه­‌ی اولیه­‌ی خدمات بهداشتی روستایی در چین شکل گرفته است. از سال 2000 تا سال2001، دولت­‌های مرکزی و منطقه‌­ای در 12 استان، منطقه خودمختار و شهر زیر نظراداره دولت مرکزی در مناطق غربی«طرح کاهش نرخ مرگ و میر زنان باردار و زائو، از بین بردن بیماری کزاز در اطفال» را اجرا کردند. با این کار ساختار بخش زایمان بیمارستان شهرستان در مناطق فقیر تقویت شده و پرسنل خدمات بهداشتی در سطوح پایین آموزش دیده و نسبت مرگ و میر زنان باردار و زائو در 12 محل مذکور در مدت دو سال 37/28 در هر 100هزار نفر تنزل یافته است.

در آوریل سال 2001، شورای دولتی«روش اجرایی قانون بهداشت مادران و کودکان جمهوری خلق چین» را صادر کرد و بیش از پیش خدمات مختلف که ارگان بهداشتی و پزشکی باید در اختیار زمان و کودکان بگذارند، مشخص کرد و سپس در سراسر چین کار معاینه و معالجه بیماری های معمولی زنان تقویت شد و سطح خدمات بهداشتی ارتقا یافت. تا سال 2002، چین جمعا دارای 3067 ارگان بهداشتی زنان و کودکان و 80 هزار تخت برای بیماران بود.

دولت چین تلاش گسترده‌­ای برای جلوگیری از ابتلا و معالجه­‌ی بیماران مبتلا به ایدز به عمل آورده است. در این راستا«برنامه­‌ی میان مدت و درازمدتی برای پیشگیری و کنترل بیماری ایدز» (ازسال 1998 تا 2010 ) و «طرح عملیات پیشگیری و معالجه بیماری ایدز چین »(از- سال 2001 تا 2005) را تدوین کرده است. دولت سطح مختلف تبلیغات گسترده‌­ای به منظور افزایش دانش پیشگیری از بیماری های ایدز و مقاربتی در میان زنان و جوانان و نوجوانان اقدام نموده است و زنان و کودکان را حلقه­‌های کنترلی مهمی برای جلوگیری از سرایت این نوع بیماری ها بین مادران و کودکان می داند.

حق ازدواج و خانواده، تساوی زنان و مردان

دولت تلاش می­‌کند تا بیشتر ازدواج­‌های قانونی که در میان350میلیون خانواده درچین انجام می­‌گیرد، بر پایه­‌ی عشق و مناسبات برابر و صلح و صفا باشد و زنان از حق کامل شخصی و استفاده از اموال برخوردار شوند.

در آوریل سال 2001، کمیته­‌ی دایمی مجلس ملی نمایندگان خلق چین«قانون ازدواج» را پس از بازنگری تصویب کرد. ممنوعیت ازدواج مجدد، زندگی شخصی با همسر با دیگران و مساله خشونت­‌های خانوادگی در این قانون جدید قید شده است. در این قانون موضوع نظام از اعتبار افتادن ازدواج افزوده شده و نظام اموال زن و شوهر تکمیل شده و نظام جبران طلاق ایجاد شده و مجازات برهم زدن سنت ازدواج و خانواده تقویت شده است. این کار به لحاظ قانونی دفاع از جایگاه زنان در ازدواج و خانواده محسوب می‌­شود.

برای ایجاد روابط برابر، صلح آمیز و متمدن خانوادگی، چین در دراز مدت بر اساس اصل«تلاش برای ساخت خانواده‌­ی متمدن»، گروه هماهنگ ساختن خانواده­‌ی متمدن متشکل از18سازمان دولتی و غیر دولتی ایجاد کرده است. با این روش، فعالیت مذکور در طرح کلی ساخت پیشرفت اقتصادی و اجتماعی و تمدن معنوی قرار گرفته است. بازرسی مشترک فدراسیون زنان و اداره­‌ی آمار ملی سراسر کشور در خصوص جایگاه اجتماعی زنان چین در سال2000نشان می­‌دهد که 93/2 درصد زنان شهرها و روستاها از ازدواج و خانواده«بسیار راضی» و «نسبتا راضی» هستند.[۱]

کتاب شناسی

  1. سابقی،علی محمد (1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد اول، ص344-349