سبک آرت دکور در معماری کوبا: تفاوت میان نسخهها
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
====[[هنر تزئینی (آرت دکو)]]==== | |||
[[سبک آرت دکور در معماری کوبا|آرت دکو]] نیز شاخه علمی اکلکتیسم میباشد که در خانههای طبقات مرفه جامعه استفاده میشد، این ساختمانها بهطور کلی خانههای ویلایی دو طبقه با باغهای محصور شده بودند، این نوع معماری اکلکتیک در ساختمانهای شهری (ساختمانهای دولتی و بانکها) نیز به کار رفتند. | |||
از آخرین سالهای دهه دوم قرن بیستم در [[معماری در کوبا|معماری کوبا]]، آسمان خراشهایی با ارتفاع متوسط نیز دیده میشوند که تاثیر استادان مکتب شیکاگو بود و استفاده فراوانی از عناصر فرهنگی [[سبک آرت دکور در معماری کوبا|هنر تزئینی (آرت دکو)]] و استریم لاین در ساختمانهای شهری و معماری داخلی دیده میشوند.لازم به ذکر است که [[سبک آرت دکور در معماری کوبا|آرت دکو (هنر تزئینی)]] راه را برای [[معماری در کوبا|معماری مدرن در کوبا]] هموار میکند. [[سبک آرت دکور در معماری کوبا|آرت دکو]] در دهه ۵۰ به [[معماری در کوبا|معماری]] مدرن میرسد. | |||
====[[معماری پسا انقلابی کوبا|معماری پسا انقلابی]]==== | |||
[[پرونده:Melia Cohiba.jpg|جایگزین=Melia Cohiba|بندانگشتی|Melia Cohiba]]تغییرات ریشهای جامعه کوبا با عبور از سیستم کاپیتالیسم به سوسیالیسم، با تغییر روابط اجتماعی و مالکیتی درباره زمینهای شهری و روستایی بیان میشود، در این راستا، [[معماری در کوبا|معماری کوبا]] وارد دورهای تاریک میگردد چرا که توسعه شهری هاوانا مختل میشود و مرحلهای از شکلگیری اسکانهای روستایی که نوعی شهرنشینی ارزان قیمت را ایجاد میکنند، آغاز میشوند. [[معماری در کوبا|معماری]] بعد از انقلاب را میتوان به سه دوره تقسیم کرد: | |||
الف) [[معماری در کوبا|معماری]] مرحله اول (۱۹۶۹-۱۹۵۹) بر پایه سادگی و جستجوی راهحلهای فنی که به آسانی اجرا شوند، مشخص میشدند. تاثیر قوی [[روسیه]] در [[کوبا]]، علاقه به تقارن و صرفهجویی در فضا را به ارمغان میآورد. | |||
ب) در مرحله دوم (۱۹۷۹-۱۹۶۹) مناطق جدیدی ایجاد میشوند و مناطقی که در مرحله قبلی با امکانات بیشتری جهت سرمایه گذاری بهوجود آمده بودند با همان ویژگیها و در غیاب هنر رشد مییابند. | |||
در دوره سوم (۱۹۸۹-۱۹۷۹) توجه به جنبه رسمی و بازیافت ارزشهای فرهنگی هویت کوبایی آغاز میشود. کدهای مدرنیسم کاربردی و پسامدرنیسم پدیدار میشوند، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و رونق گردشگری در دهه ۹۰، ساخت هتلهای مدرن افزایش مییابد. هتلهای جدید با سازههای فولادی و شیشهای، تاثیر شدیدی از معماری غربی معاصر را انعکاس میدهند، و نمایانگر تقلیدی از نمای آسمان خراشها میباشد. نمونههای بارزی از این نوع [[معماری در کوبا|معماری]]، هتل ملیا کوایبا (Melia Cohiba) و هتل اوآسیس پانوراما (Oasis Panorama) میباشد.<ref>Marinelli, C. (2001). Una Colección de Arte Cubano. Selección, análisis, opiniones, polémicas y aventuras de un coleccionista, Coral Gables, Florida, P118</ref><ref>حقروستا، مریم. (1397). جامعه و فرهنگ کوبا. تهران:موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتت بین المللی الهدی، ص338-339</ref> | |||
== نیز نگاه کنید == | |||
* [[معماری در کوبا]] | |||
* [[سبک معماری نئوکلاسیک در کوبا]] | |||
== کتابشناختی == | |||
نسخهٔ ۲۳ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۷:۱۹
هنر تزئینی (آرت دکو)
آرت دکو نیز شاخه علمی اکلکتیسم میباشد که در خانههای طبقات مرفه جامعه استفاده میشد، این ساختمانها بهطور کلی خانههای ویلایی دو طبقه با باغهای محصور شده بودند، این نوع معماری اکلکتیک در ساختمانهای شهری (ساختمانهای دولتی و بانکها) نیز به کار رفتند.
از آخرین سالهای دهه دوم قرن بیستم در معماری کوبا، آسمان خراشهایی با ارتفاع متوسط نیز دیده میشوند که تاثیر استادان مکتب شیکاگو بود و استفاده فراوانی از عناصر فرهنگی هنر تزئینی (آرت دکو) و استریم لاین در ساختمانهای شهری و معماری داخلی دیده میشوند.لازم به ذکر است که آرت دکو (هنر تزئینی) راه را برای معماری مدرن در کوبا هموار میکند. آرت دکو در دهه ۵۰ به معماری مدرن میرسد.
معماری پسا انقلابی
تغییرات ریشهای جامعه کوبا با عبور از سیستم کاپیتالیسم به سوسیالیسم، با تغییر روابط اجتماعی و مالکیتی درباره زمینهای شهری و روستایی بیان میشود، در این راستا، معماری کوبا وارد دورهای تاریک میگردد چرا که توسعه شهری هاوانا مختل میشود و مرحلهای از شکلگیری اسکانهای روستایی که نوعی شهرنشینی ارزان قیمت را ایجاد میکنند، آغاز میشوند. معماری بعد از انقلاب را میتوان به سه دوره تقسیم کرد:
الف) معماری مرحله اول (۱۹۶۹-۱۹۵۹) بر پایه سادگی و جستجوی راهحلهای فنی که به آسانی اجرا شوند، مشخص میشدند. تاثیر قوی روسیه در کوبا، علاقه به تقارن و صرفهجویی در فضا را به ارمغان میآورد.
ب) در مرحله دوم (۱۹۷۹-۱۹۶۹) مناطق جدیدی ایجاد میشوند و مناطقی که در مرحله قبلی با امکانات بیشتری جهت سرمایه گذاری بهوجود آمده بودند با همان ویژگیها و در غیاب هنر رشد مییابند.
در دوره سوم (۱۹۸۹-۱۹۷۹) توجه به جنبه رسمی و بازیافت ارزشهای فرهنگی هویت کوبایی آغاز میشود. کدهای مدرنیسم کاربردی و پسامدرنیسم پدیدار میشوند، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و رونق گردشگری در دهه ۹۰، ساخت هتلهای مدرن افزایش مییابد. هتلهای جدید با سازههای فولادی و شیشهای، تاثیر شدیدی از معماری غربی معاصر را انعکاس میدهند، و نمایانگر تقلیدی از نمای آسمان خراشها میباشد. نمونههای بارزی از این نوع معماری، هتل ملیا کوایبا (Melia Cohiba) و هتل اوآسیس پانوراما (Oasis Panorama) میباشد.[۱][۲]