یهودی ها در آرژانتین: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «'''سازمانها و نهادهای یهودی ابزاری برای نفوذ در آرژانتین''' جامعه یهودیان آرژانتین دارای سازمانهای متعدد آموزشی، مذهبی، اجتماعی و سیاسی میباشند. با افزایش مهاجرت یهودیان به آرژانتین و تمرکز آنها در شهرها و محلات بوئنوسآیرس، آنها اق...» ایجاد کرد) |
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
'''سازمانها و نهادهای یهودی ابزاری برای نفوذ در آرژانتین''' | '''سازمانها و نهادهای یهودی ابزاری برای نفوذ در [[آرژانتین]]''' | ||
جامعه یهودیان آرژانتین دارای سازمانهای متعدد آموزشی، مذهبی، اجتماعی و سیاسی میباشند. با افزایش مهاجرت یهودیان به آرژانتین و تمرکز آنها در شهرها و محلات بوئنوسآیرس، آنها اقدام به تأسیس کنیسهها و نهادها و سازمانهای اجتماعی کردند. فعالیت این سازمانها در محورهای فرهنگی، ادبی، اقتصادی و سیاسی زمینهساز نفوذ یهودیان در ساختار و شکلگیری آرژانتین شده است. | جامعه [[یهودیان آرژانتین]] دارای سازمانهای متعدد آموزشی، مذهبی، اجتماعی و سیاسی میباشند. با افزایش مهاجرت یهودیان به آرژانتین و تمرکز آنها در شهرها و محلات بوئنوسآیرس، آنها اقدام به تأسیس کنیسهها و نهادها و سازمانهای اجتماعی کردند. فعالیت این سازمانها در محورهای فرهنگی، ادبی، اقتصادی و سیاسی زمینهساز نفوذ یهودیان در ساختار و شکلگیری آرژانتین شده است. | ||
با توجه به ویژگی انزواگرایانه این قوم و درونی ساختن ازدواجها و مناسبات اجتماعی و وجود احساسات یهودیگریزی که به طور سنتی در بسیاری از جوامع دیده میشود، یهودیان ساختارهای درونی خود را تقویت نموده و با تمرکز بر فعالیتها و نفوذ در ساختارهای اقتصادی و سیاسی سعی مینمایند تا از منافع قومی خود در میان سایر جوامع دفاع نمایند. بنگاههای مطبوعاتی و رسانهای | با توجه به ویژگی انزواگرایانه این قوم و درونی ساختن ازدواجها و مناسبات اجتماعی و وجود احساسات یهودیگریزی که به طور سنتی در بسیاری از جوامع دیده میشود، یهودیان ساختارهای درونی خود را تقویت نموده و با تمرکز بر فعالیتها و نفوذ در ساختارهای اقتصادی و سیاسی سعی مینمایند تا از منافع قومی خود در میان سایر جوامع دفاع نمایند. بنگاههای مطبوعاتی و رسانهای | ||
خط ۷: | خط ۷: | ||
از آنجاکه یهودیان به طور سنتی به منظور اثرگذاری بر افکار عمومی در رسانههای گروهی ملی و بینالمللی رخنه و نفوذ مینمایند، یهودیان آرژانتین نیز در این عرصه بسیار فعال میباشند. فعالیت روزنامهنگاری و مطبوعاتی یهودیان تقریبا از همان ابتدای ورود به آرژانتین آغاز شد و اقدام به انتشار روزنامه کردند. اولین روزنامه | از آنجاکه یهودیان به طور سنتی به منظور اثرگذاری بر افکار عمومی در رسانههای گروهی ملی و بینالمللی رخنه و نفوذ مینمایند، یهودیان آرژانتین نیز در این عرصه بسیار فعال میباشند. فعالیت روزنامهنگاری و مطبوعاتی یهودیان تقریبا از همان ابتدای ورود به آرژانتین آغاز شد و اقدام به انتشار روزنامه کردند. اولین روزنامه | ||
یهودیان در سال ۱۸۹۸ م به زبان عبری و تحت نام Vider Kol منتشر شد. در حال حاضر بنا به ادعای منابع یهودی بیش از ۲۵۰ روزنامه و مجله یهودی در بوئنوسآیرس به چاپ میرسد. علاوه بر این روزنامهنگاران یهودی در سایر روزنامههای غیریهودی نفوذ بسیار دارند. به عنوان مثال، آلبرتو گریچنوف' نویسنده و روزنامهنگار معروف روزنامه لاناسیون یا ژاکوب تیمرمن ۲ (پدر وزیر امور خارجه فعلی که در زمان حکومت نظامیان به دلیل کتاب خود تبعید شد و بعدها مدیر روزنامه لااپیونیون شد، روزنامهنگاران یهودی شناختهشدهای بودند که در روزنامهها و رسانههای معروف آرژانتین مانند کلارین، لاناسیون و لاپرنسا و پاخینا دوسه دارای نفوذ و اعتبار بودند. در سالهای اخیر نیز تعداد بسیاری از خبرنگاران جوان یهودی جذب شبکههای رسانهای آرژانتینی که عمدتا در اختیار صهیونیستهاست شدهاند. | یهودیان در سال ۱۸۹۸ م به زبان عبری و تحت نام Vider Kol منتشر شد. در حال حاضر بنا به ادعای منابع یهودی بیش از ۲۵۰ روزنامه و مجله یهودی در [[بوئنوسآیرس]] به چاپ میرسد. علاوه بر این روزنامهنگاران یهودی در سایر روزنامههای غیریهودی نفوذ بسیار دارند. به عنوان مثال، آلبرتو گریچنوف' نویسنده و روزنامهنگار معروف روزنامه لاناسیون یا ژاکوب تیمرمن ۲ (پدر وزیر امور خارجه فعلی که در زمان حکومت نظامیان به دلیل کتاب خود تبعید شد و بعدها مدیر روزنامه لااپیونیون شد، روزنامهنگاران یهودی شناختهشدهای بودند که در روزنامهها و رسانههای معروف آرژانتین مانند کلارین، لاناسیون و لاپرنسا و پاخینا دوسه دارای نفوذ و اعتبار بودند. در سالهای اخیر نیز تعداد بسیاری از خبرنگاران جوان یهودی جذب شبکههای رسانهای آرژانتینی که عمدتا در اختیار صهیونیستهاست شدهاند. | ||
از سالهای دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰م در منابع یهودی تحت عنوان سالهای طلایی ادبیات یهودی در آرژانتین یاد میشود. در این سالها نهضت ادبی یهودی در این کشور موجی از ترجمه و تألیف در زمینه ادبیات را به زبانهای اسپانیایی و عبری به راه انداختند. این گروه آثار بسیاری را پدید آوردند و بدین ترتیب فرهنگ و ادبیات یهودی و همچنین مفاخر ادبی این کشور با یهودیان مخلوط و آلوده شد. از میان معروفترین این نویسندگان، میتوان از افرادی همچون خایمه بارکلو۳، اوسوالدو داراگون"، لئون دو خون ساموئل | از سالهای دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰م در منابع یهودی تحت عنوان سالهای طلایی ادبیات یهودی در آرژانتین یاد میشود. در این سالها نهضت ادبی یهودی در این کشور موجی از ترجمه و تألیف در زمینه ادبیات را به زبانهای اسپانیایی و عبری به راه انداختند. این گروه آثار بسیاری را پدید آوردند و بدین ترتیب فرهنگ و ادبیات یهودی و همچنین مفاخر ادبی این کشور با یهودیان مخلوط و آلوده شد. از میان معروفترین این نویسندگان، میتوان از افرادی همچون خایمه بارکلو۳، اوسوالدو داراگون"، لئون دو خون ساموئل |
نسخهٔ ۱۴ مارس ۲۰۲۴، ساعت ۰۲:۵۵
سازمانها و نهادهای یهودی ابزاری برای نفوذ در آرژانتین
جامعه یهودیان آرژانتین دارای سازمانهای متعدد آموزشی، مذهبی، اجتماعی و سیاسی میباشند. با افزایش مهاجرت یهودیان به آرژانتین و تمرکز آنها در شهرها و محلات بوئنوسآیرس، آنها اقدام به تأسیس کنیسهها و نهادها و سازمانهای اجتماعی کردند. فعالیت این سازمانها در محورهای فرهنگی، ادبی، اقتصادی و سیاسی زمینهساز نفوذ یهودیان در ساختار و شکلگیری آرژانتین شده است.
با توجه به ویژگی انزواگرایانه این قوم و درونی ساختن ازدواجها و مناسبات اجتماعی و وجود احساسات یهودیگریزی که به طور سنتی در بسیاری از جوامع دیده میشود، یهودیان ساختارهای درونی خود را تقویت نموده و با تمرکز بر فعالیتها و نفوذ در ساختارهای اقتصادی و سیاسی سعی مینمایند تا از منافع قومی خود در میان سایر جوامع دفاع نمایند. بنگاههای مطبوعاتی و رسانهای
از آنجاکه یهودیان به طور سنتی به منظور اثرگذاری بر افکار عمومی در رسانههای گروهی ملی و بینالمللی رخنه و نفوذ مینمایند، یهودیان آرژانتین نیز در این عرصه بسیار فعال میباشند. فعالیت روزنامهنگاری و مطبوعاتی یهودیان تقریبا از همان ابتدای ورود به آرژانتین آغاز شد و اقدام به انتشار روزنامه کردند. اولین روزنامه
یهودیان در سال ۱۸۹۸ م به زبان عبری و تحت نام Vider Kol منتشر شد. در حال حاضر بنا به ادعای منابع یهودی بیش از ۲۵۰ روزنامه و مجله یهودی در بوئنوسآیرس به چاپ میرسد. علاوه بر این روزنامهنگاران یهودی در سایر روزنامههای غیریهودی نفوذ بسیار دارند. به عنوان مثال، آلبرتو گریچنوف' نویسنده و روزنامهنگار معروف روزنامه لاناسیون یا ژاکوب تیمرمن ۲ (پدر وزیر امور خارجه فعلی که در زمان حکومت نظامیان به دلیل کتاب خود تبعید شد و بعدها مدیر روزنامه لااپیونیون شد، روزنامهنگاران یهودی شناختهشدهای بودند که در روزنامهها و رسانههای معروف آرژانتین مانند کلارین، لاناسیون و لاپرنسا و پاخینا دوسه دارای نفوذ و اعتبار بودند. در سالهای اخیر نیز تعداد بسیاری از خبرنگاران جوان یهودی جذب شبکههای رسانهای آرژانتینی که عمدتا در اختیار صهیونیستهاست شدهاند.
از سالهای دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰م در منابع یهودی تحت عنوان سالهای طلایی ادبیات یهودی در آرژانتین یاد میشود. در این سالها نهضت ادبی یهودی در این کشور موجی از ترجمه و تألیف در زمینه ادبیات را به زبانهای اسپانیایی و عبری به راه انداختند. این گروه آثار بسیاری را پدید آوردند و بدین ترتیب فرهنگ و ادبیات یهودی و همچنین مفاخر ادبی این کشور با یهودیان مخلوط و آلوده شد. از میان معروفترین این نویسندگان، میتوان از افرادی همچون خایمه بارکلو۳، اوسوالدو داراگون"، لئون دو خون ساموئل
1, Alberto Gerchunoff 2, Jacobo Timmerman 3, Jaime Barylko
4. Osvaldo Dragun 5. Leon Dujovne
۲۳۵
۲۳۶
ایچلبوئم۱، ژاکوب فیجمن۲، ساموئل گلوسبرگ۳، سزار تیمپو۲، و دیگران نام برد.
سازمان آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و مذهبی یهودیان آمیا آمیا (انجمن دوستی رژیم صهیونیستی آرژانیتن) قویترین سازمان فرهنگی و اجتماعی یهودیان میباشد. این بنیاد که تاریخ فعالیت آن به سالهای ۱۸۹۴م بازمیگردد، در ابتدا یک سازمان اجتماعی بودکه برای حفظ آداب، سنن و مظاهر فرهنگی و مذهبی قوم یهود در بین مهاجران فعالیت میکرد. اولین اقدام این بنیاد ایجاد قبرستان مخصوص یهودیان در بوئنوسآیرس بود. با بزرگ شدن جامعه یهودیان در آرژانتین، دامنه فعالیتهای آن نیز گسترش یافت و در سال ۱۹۴۵ م آمیا به عنوان یک بنیاد رسمی یهودی خود را ثبت و مقر خود را در بوئنوسآیرس افتتاح کرد. وظایف عمده این بنیاد در حال حاضر عبارتند از مسائل آموزشی از جمله اداره مدارس یهودی، حفاظت از حقوق آموزشی دانشآموزان یهودی در مدارس غیریهودی، همکاری با دولت برای هماهنگکردن سیستم آموزشی مدارس یهودی با سیستم آموزشی کشور، برگزاری مراسم فرهنگی و اجتماعی، و ایجاد ارتباط و تحکیم روابط انجمنهای یهودی آرژانتینی با رژیم صهیونیستی در چارچوب اهداف برشمرده شده. آمیا کلاسهای توجیهی و آموزشی بسیاری را در مورد تاریخ و هویت یهودیان برگزار میکند. همچنین برگزاری مراسم اجرای موسیقی و سنتهای یهودی از دیگر فعالیتهای این بنیاد است. انتشار کتابهای مربوط به یهودیان در سطوح مختلف از دیگر فعالیتهای این انجمن است.
1. Samuel Eichelbaum 2, Jacobo Fijman
3. Samuel Glusberg 4. Cesar Tiempo
5. Asociacion Mutual Israelita Argentina