انجمن اخوت چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۷: خط ۷:
پس از آن وی مخفیانه از‌ هامبورگ با کشتی و با اسم مستعار به بندر [[شانگهای]] رفت وبرای شش ماه به­­‌طور ناشناس در آنجا زندگی کرد. او با همكاری دوستان قدیمی که محرمانه به دیدارش می­ رفتند«انجمن اخوت» را تشکیل داد، و با تشکیلات دانشجویان چینی در اروپا مرتب ارتباط داشت.
پس از آن وی مخفیانه از‌ هامبورگ با کشتی و با اسم مستعار به بندر [[شانگهای]] رفت وبرای شش ماه به­­‌طور ناشناس در آنجا زندگی کرد. او با همكاری دوستان قدیمی که محرمانه به دیدارش می­ رفتند«انجمن اخوت» را تشکیل داد، و با تشکیلات دانشجویان چینی در اروپا مرتب ارتباط داشت.


اوراق تبلیغاتی این انجمن که در چاپخانه­‌ی پدر زنش تکثیر می­شدند، در سرتاسر [[چین]] منتشر و توزیع  شدند.  پلیس شهر نانکن شعبه­‌ی این انجمن مخفی را کشف کرد و نام[[سون یات سن، بنیانگذار جمهوری چین|«سون یات­ سِن»]] مجددا بر سر زبان­ ها افتاد.  
اوراق تبلیغاتی این انجمن که در چاپخانه­‌ی پدر زنش تکثیر می­شدند، در سرتاسر [[چین]] منتشر و توزیع شدند. پلیس شهر نانکن شعبه­‌ی این انجمن مخفی را کشف کرد و نام[[سون یات سن، بنیانگذار جمهوری چین|«سون یات­ سِن»]] مجددا بر سر زبان­ ها افتاد.  


پلیس این بار برای یافتن او پانصدهزار دلار هنگ ­کنگ جایزه تعیین كرد. دوباره شرایط زندگی در [[چین]] برای او خطرناک شده بود. لذا، ناگزیر با لباس مبدل و در قیافه­‌ی یک کشیش در [[شانگهای]] سوار کشتی شده و به [[آمریکا]] رفت.
پلیس این بار برای یافتن او پانصدهزار دلار هنگ ­کنگ جایزه تعیین كرد. دوباره شرایط زندگی در [[چین]] برای او خطرناک شده بود. لذا، ناگزیر با لباس مبدل و در قیافه­‌ی یک کشیش در [[شانگهای]] سوار کشتی شده و به [[آمریکا]] رفت.


بعد از یک سال توقف ومطالعه وسخنرانی وتماس در شهرهای بزرگ آمریکا، به [[توکیو]] در [[ژاپن]] رفت و از این شهر«انجمن اخوت» [[چین]] را رهبری و مقدمات ائتلاف این تشکیلات با سایر انجمن‌های مخفی [[چین]] که طرفدار جمهوریت بودند را فراهم ساخت<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.</ref>.
بعد از یک سال توقف ومطالعه وسخنرانی وتماس در شهرهای بزرگ آمریکا، به [[توکیو]] در [[ژاپن]] رفت و از این شهر«انجمن اخوت» [[چین]] را رهبری و مقدمات ائتلاف این تشکیلات با سایر انجمن‌های مخفی [[چین]] که طرفدار جمهوریت بودند را فراهم ساخت<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی]، جلد 1، ص.167-168.</ref>.


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==
 
[[سون یات سن، بنیانگذار جمهوری چین]]؛ [[پیگیری انقلاب در اروپا توسط سون یات سن]]
* [[سون یات سن، بنیانگذار جمهوری چین]]
*  [[پیگیری انقلاب در اروپا توسط سون یات سن]]


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==

نسخهٔ ‏۱ سپتامبر ۲۰۲۴، ساعت ۲۳:۳۲


سون یات سن در سال1897، به مدت سه ماه به بروکسل رفت و برنامه­‌ی«انجمن اخوت» را که در بسیاری از کشورهای آسیائی و آفریقائی شعبه داشت و یکی از هسته‌های اصلی نهضت آزادی‌خواهانه­‌ی این کشورها در آن زمان بود، مورد مطالعه و بررسی قرار داد.

وی پس از سه ماه از بروکسل به فرانسه وآلمان رفت و با دانشجویان چینی جلساتی گذاشت و با آن­ها موضوع تأسیس«انجمن اخوت» در چین را مطرح ساخت.

پس از آن وی مخفیانه از‌ هامبورگ با کشتی و با اسم مستعار به بندر شانگهای رفت وبرای شش ماه به­­‌طور ناشناس در آنجا زندگی کرد. او با همكاری دوستان قدیمی که محرمانه به دیدارش می­ رفتند«انجمن اخوت» را تشکیل داد، و با تشکیلات دانشجویان چینی در اروپا مرتب ارتباط داشت.

اوراق تبلیغاتی این انجمن که در چاپخانه­‌ی پدر زنش تکثیر می­شدند، در سرتاسر چین منتشر و توزیع شدند. پلیس شهر نانکن شعبه­‌ی این انجمن مخفی را کشف کرد و نام«سون یات­ سِن» مجددا بر سر زبان­ ها افتاد.

پلیس این بار برای یافتن او پانصدهزار دلار هنگ ­کنگ جایزه تعیین كرد. دوباره شرایط زندگی در چین برای او خطرناک شده بود. لذا، ناگزیر با لباس مبدل و در قیافه­‌ی یک کشیش در شانگهای سوار کشتی شده و به آمریکا رفت.

بعد از یک سال توقف ومطالعه وسخنرانی وتماس در شهرهای بزرگ آمریکا، به توکیو در ژاپن رفت و از این شهر«انجمن اخوت» چین را رهبری و مقدمات ائتلاف این تشکیلات با سایر انجمن‌های مخفی چین که طرفدار جمهوریت بودند را فراهم ساخت[۱].

نیز نگاه کنید به

سون یات سن، بنیانگذار جمهوری چین؛ پیگیری انقلاب در اروپا توسط سون یات سن

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی، جلد 1، ص.167-168.