پرش به محتوا

تاسیس مراکز آموزشی در چین برای پیشرفت علمی: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
جز The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).
Mahdi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۳: خط ۳:
در سال 1867 میلادی نیز مؤسسه­‌ی ستاره شناسی و ریاضیات تأسیس شد که در آن زمان در جامعه شور و هیجان خاصی را به وجود آورد. به دلیل نیاز [[چین]] به نوگرایی و به دست گرفتن استقلال خود، علم و دانش جدیدِ تولید و معرفی شده به [[چین]] از طریق ترجمه، تأثیر زیادی در دانشمندان چینی گذاشت. هم­زمان با این تحولات فرهنگی، رواج فرهنگ غربی و نوگرایی در [[چین]] هم زمینه پیدا کرد.
در سال 1867 میلادی نیز مؤسسه­‌ی ستاره شناسی و ریاضیات تأسیس شد که در آن زمان در جامعه شور و هیجان خاصی را به وجود آورد. به دلیل نیاز [[چین]] به نوگرایی و به دست گرفتن استقلال خود، علم و دانش جدیدِ تولید و معرفی شده به [[چین]] از طریق ترجمه، تأثیر زیادی در دانشمندان چینی گذاشت. هم­زمان با این تحولات فرهنگی، رواج فرهنگ غربی و نوگرایی در [[چین]] هم زمینه پیدا کرد.


در این دوران اهمیت فزاینده­ای به جایگاه و نقش فرهنگ داده می­شد. تا پیش از آغاز جنبش فرهنگی چهارم ماه مه سال 1919، مردم همیشه فرهنگ را نخستین موضوع مهم برای حل مشکلات [[چین]] تلقی می­کردند. بدون شک، این موضوع در توسعه‌­ی فرهنگی [[چین]] مؤثر بود.<ref><sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی، جلد اول ص1102</big></sub></ref>
در این دوران اهمیت فزاینده­ای به جایگاه و نقش فرهنگ داده می­شد. تا پیش از آغاز جنبش فرهنگی چهارم ماه مه سال 1919، مردم همیشه فرهنگ را نخستین موضوع مهم برای حل مشکلات [[چین]] تلقی می­کردند. بدون شک، این موضوع در توسعه‌­ی فرهنگی [[چین]] مؤثر بود.


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==
[[زبان و ادبیات چینی]]؛ [[ادبیات چینی]]؛ [[رویارویی فرهنگی چین و جهان غرب]]


* [[زبان و ادبیات چینی]]
== منبع اصلی ==
* [[ادبیات چینی]]
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub>
* [[رویارویی فرهنگی چین و جهان غرب]]


== کتابشناسی ==
== نویسنده مقاله ==
علی محمد سابقی
[[رده:آموزش، علم، فناوری و اندیشه‌ورزی]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۷ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۸:۳۶

برخی از چینی­‌ها بواسطه‌­ی مواجه‌ی با غرب و آشنایی با علم، ایده و دانش جدید، ایده­‌های کهنه­‌ی خود را کنار گذاشته و عمیقاً روی ارزش علم و فناوری جدید به تفکر پرداختند. برای رفع این عقب ماندگی، در سال 1862 میلادی، مؤسسه­‌ی روابط دیپلماتیک در پکن راه اندازی شد که در آن زبان انگلیسی، فرانسه و روسی آموزش داده می­ شد.

در سال 1867 میلادی نیز مؤسسه­‌ی ستاره شناسی و ریاضیات تأسیس شد که در آن زمان در جامعه شور و هیجان خاصی را به وجود آورد. به دلیل نیاز چین به نوگرایی و به دست گرفتن استقلال خود، علم و دانش جدیدِ تولید و معرفی شده به چین از طریق ترجمه، تأثیر زیادی در دانشمندان چینی گذاشت. هم­زمان با این تحولات فرهنگی، رواج فرهنگ غربی و نوگرایی در چین هم زمینه پیدا کرد.

در این دوران اهمیت فزاینده­ای به جایگاه و نقش فرهنگ داده می­شد. تا پیش از آغاز جنبش فرهنگی چهارم ماه مه سال 1919، مردم همیشه فرهنگ را نخستین موضوع مهم برای حل مشکلات چین تلقی می­کردند. بدون شک، این موضوع در توسعه‌­ی فرهنگی چین مؤثر بود.

نیز نگاه کنید به

زبان و ادبیات چینی؛ ادبیات چینی؛ رویارویی فرهنگی چین و جهان غرب

منبع اصلی

سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.

نویسنده مقاله

علی محمد سابقی