حوزه های علمیه ی غیر دولتی در چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
=== مدارس دینی یا(حوزه ­های علمیه ­ی) غیر دولتی ===
افزون بر مدارس مسجدی که به آموزش قرآن و احکام اعتقادات اسلامی برای عموم مردم به ویژه کودکان و نوجوانان مسلمان می پردازد، از اواخر دهه­ی1980و به ویژه در اوایل دهه­ی1990میلادی، تعداد زیادی مدارس دینی و یا حوزه­ی علمیه­ی غیر دولتی در سرتاسر مناطق مسلمان نشین [[چین]] یکی پس از دیگری با حمایت مالی مردم راه اندازی و به پذیرش طلاب از سراسر چین پرداختند. هزاران طلبه در این مدارس به تحصیل علوم دینی پرداخته و پس از فارغ التحصیل شدن به مناطق و روستاهای دور و نزدیک برای تعلیم علوم قرآنی و دینی اعزام می­شوند.


امروزه، آموزش­های اسلامی در چین، در حال احیا و بازسازی هویت جامعه­ی مسلمانان این کشور و گسترده­تر ساختن شبکه­ی ارتباطات داخلی و بین المللی آنان است. در حال افزایش طلاب و دانشجویان داوطلب تحصیل در مدارس دینی داخلی و خارج از کشور و باز گشت فارغ التحصیلان علوم اسلامی از دانشگاه­های بین المللی کشورهایی مانند مصر، سوریه، ایران، عربستان، پاکستان، ترکیه و مالزی که تعدادشان بیش از 2000نفر برآورد می­شود[i]، به این روند سرعت بخشیده است<ref>''armijo@post.harvard.edu.''  Jackie Armijo. Islamic Education In China.</ref>.  
افزون بر مدارس مسجدی که به آموزش قرآن و احکام اعتقادات اسلامی برای عموم مردم به ویژه کودکان و نوجوانان مسلمان می پردازد، از اواخر دهه­1980و به ویژه در اوایل دهه­ی1990میلادی، تعداد زیادی مدارس دینی و یا حوزه­ی علمیه­ غیر دولتی در سرتاسر مناطق مسلمان نشین [[چین]] یکی پس از دیگری با حمایت مالی مردم راه اندازی و به پذیرش طلاب از سراسر [[چین]] پرداختند. هزاران طلبه در این مدارس به تحصیل علوم دینی پرداخته و پس از فارغ التحصیل شدن به مناطق و روستاهای دور و نزدیک برای تعلیم علوم قرآنی و دینی اعزام می­شوند.
 
امروزه، آموزش ­های اسلامی در [[چین]]، در حال احیا و بازسازی هویت جامعه­ی مسلمانان این کشور و گسترده­تر ساختن شبکه­ ارتباطات داخلی و بین المللی آنان است. در حال افزایش طلاب و دانشجویان داوطلب تحصیل در مدارس دینی داخلی و خارج از کشور و باز گشت فارغ التحصیلان علوم اسلامی از دانشگاه­های بین المللی کشورهایی مانند مصر، سوریه، ایران، عربستان، پاکستان، ترکیه و مالزی که تعدادشان بیش از 2000نفر برآورد می­شود[i]، به این روند سرعت بخشیده است<ref>''armijo@post.harvard.edu.''  Jackie Armijo. Islamic Education In China.</ref>.  
 
نیز نگاه کنید به [[حوزه های علمیه ی دولتی در چین]]
----
----



نسخهٔ ‏۱۲ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۹:۳۹

افزون بر مدارس مسجدی که به آموزش قرآن و احکام اعتقادات اسلامی برای عموم مردم به ویژه کودکان و نوجوانان مسلمان می پردازد، از اواخر دهه­1980و به ویژه در اوایل دهه­ی1990میلادی، تعداد زیادی مدارس دینی و یا حوزه­ی علمیه­ غیر دولتی در سرتاسر مناطق مسلمان نشین چین یکی پس از دیگری با حمایت مالی مردم راه اندازی و به پذیرش طلاب از سراسر چین پرداختند. هزاران طلبه در این مدارس به تحصیل علوم دینی پرداخته و پس از فارغ التحصیل شدن به مناطق و روستاهای دور و نزدیک برای تعلیم علوم قرآنی و دینی اعزام می­شوند.

امروزه، آموزش ­های اسلامی در چین، در حال احیا و بازسازی هویت جامعه­ی مسلمانان این کشور و گسترده­تر ساختن شبکه­ ارتباطات داخلی و بین المللی آنان است. در حال افزایش طلاب و دانشجویان داوطلب تحصیل در مدارس دینی داخلی و خارج از کشور و باز گشت فارغ التحصیلان علوم اسلامی از دانشگاه­های بین المللی کشورهایی مانند مصر، سوریه، ایران، عربستان، پاکستان، ترکیه و مالزی که تعدادشان بیش از 2000نفر برآورد می­شود[i]، به این روند سرعت بخشیده است[۱].

نیز نگاه کنید به حوزه های علمیه ی دولتی در چین


پاورقی

[i] - برآورد شده که تنها در دانشگاه الازهر مصر بیش از 300 دانشجوی مسلمان چینی به تحصیل علوم دینی اشتغال دارند.

کتابشناسی

  1. armijo@post.harvard.edu.  Jackie Armijo. Islamic Education In China.