ادبیات کودکان و نوجوانان در اسپانیا: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «ادبیات کودک و نوجوان در اسپانیا سابقه ای طولاتی ندارد، نویسندگان معاصر این حوزه از پیش قدمان این ادبیات به شمار می روند. روند آغازین این نوع ادبیات به اواخر قرن نوزدهم همزمان با رشد داستان نویسی در اروپا باز می گردد، از نویسندگان برجسته این دو...» ایجاد کرد) |
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
ادبیات کودک و نوجوان در اسپانیا سابقه ای طولاتی ندارد، نویسندگان معاصر این حوزه از پیش قدمان این ادبیات به شمار می روند. روند آغازین این نوع ادبیات به اواخر قرن نوزدهم همزمان با رشد داستان نویسی در اروپا باز می گردد، از نویسندگان برجسته این دوران می توان به لوئیس کولوما[93] و فرنان کابایِرو[94] اشاره کرد. ادبیات کودکان در قرن بیستم برآمده از داستان سرایی واقعگرایانه همراه با مضامین آموزشی در آثار نویسندگانی همچون مانوئل آبریل[95]، اِلِنا فورتون[96] و ترسا لئون[97] دیده می شود. با برافروختن آتش جنگ داخلی موانع زیادی در جریان رو به رشد این نوع ادبیات قرار گرفت، از جمله عوامل تأثیرگذار بر این ادبیات در دوره ی پس از جنگ می توان به موارد زیر اشاره کرد: | ادبیات کودک و نوجوان در [[اسپانیا]] سابقه ای طولاتی ندارد، نویسندگان معاصر این حوزه از پیش قدمان این ادبیات به شمار می روند. روند آغازین این نوع ادبیات به اواخر قرن نوزدهم همزمان با رشد داستان نویسی در اروپا باز می گردد، از نویسندگان برجسته این دوران می توان به لوئیس کولوما[93] و فرنان کابایِرو[94] اشاره کرد. ادبیات کودکان در قرن بیستم برآمده از داستان سرایی واقعگرایانه همراه با مضامین آموزشی در آثار نویسندگانی همچون مانوئل آبریل[95]، اِلِنا فورتون[96] و ترسا لئون[97] دیده می شود. با برافروختن آتش جنگ داخلی موانع زیادی در جریان رو به رشد این نوع ادبیات قرار گرفت، از جمله عوامل تأثیرگذار بر این ادبیات در دوره ی پس از جنگ می توان به موارد زیر اشاره کرد: | ||
1.ممنوعیت انتشار کتب به زبانی غیر از زبان رسمی کشور (که این روند تا سال 1962 به طول انجامید)؛ 2.سانسور شدید آثار از سال 1936 تا سال 1978؛ 3.تبعید نویسندگانی همچون آنتونیو خوآکین روبالدِ[98] و تِرِسا لئون[99]؛ 4.تأکید بر ارزشهای انسانی و روحانی. | 1.ممنوعیت انتشار کتب به زبانی غیر از زبان رسمی کشور (که این روند تا سال 1962 به طول انجامید)؛ 2.سانسور شدید آثار از سال 1936 تا سال 1978؛ 3.تبعید نویسندگانی همچون آنتونیو خوآکین روبالدِ[98] و تِرِسا لئون[99]؛ 4.تأکید بر ارزشهای انسانی و روحانی. | ||
با برپایی اعتراضات در سال 1962 بر علیه ممنوعیت انتشار کُتب به دیگر زبان ها غیر از زبان رسمی کشور، انتشار کتُب در حوزه ادبیات کودک و نوجوان تا به امروز رشد چشمگیری داشته است.[100] | با برپایی اعتراضات در سال 1962 بر علیه ممنوعیت انتشار کُتب به دیگر زبان ها غیر از زبان رسمی کشور، انتشار کتُب در حوزه ادبیات کودک و نوجوان تا به امروز رشد چشمگیری داشته است.[100] |
نسخهٔ ۲۴ مارس ۲۰۲۴، ساعت ۰۴:۰۷
ادبیات کودک و نوجوان در اسپانیا سابقه ای طولاتی ندارد، نویسندگان معاصر این حوزه از پیش قدمان این ادبیات به شمار می روند. روند آغازین این نوع ادبیات به اواخر قرن نوزدهم همزمان با رشد داستان نویسی در اروپا باز می گردد، از نویسندگان برجسته این دوران می توان به لوئیس کولوما[93] و فرنان کابایِرو[94] اشاره کرد. ادبیات کودکان در قرن بیستم برآمده از داستان سرایی واقعگرایانه همراه با مضامین آموزشی در آثار نویسندگانی همچون مانوئل آبریل[95]، اِلِنا فورتون[96] و ترسا لئون[97] دیده می شود. با برافروختن آتش جنگ داخلی موانع زیادی در جریان رو به رشد این نوع ادبیات قرار گرفت، از جمله عوامل تأثیرگذار بر این ادبیات در دوره ی پس از جنگ می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1.ممنوعیت انتشار کتب به زبانی غیر از زبان رسمی کشور (که این روند تا سال 1962 به طول انجامید)؛ 2.سانسور شدید آثار از سال 1936 تا سال 1978؛ 3.تبعید نویسندگانی همچون آنتونیو خوآکین روبالدِ[98] و تِرِسا لئون[99]؛ 4.تأکید بر ارزشهای انسانی و روحانی.
با برپایی اعتراضات در سال 1962 بر علیه ممنوعیت انتشار کُتب به دیگر زبان ها غیر از زبان رسمی کشور، انتشار کتُب در حوزه ادبیات کودک و نوجوان تا به امروز رشد چشمگیری داشته است.[100]