ساختار و سیاست های آموزشی اسپانیا: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «'''ساختار و سیاست آموزشی کشور و ویژگی های نظام آموزشی''' سیستم آموزشی اسپانیا از تلفیق دو بخش دولتی و ملی به وجود آمده است. دولت مرکزی مسئول نظارت بر کیفیت آموزش، برنامه های آموزشی، و فراهم آوردن نیازهای مدارس برای پیشرفت بیشتر دانش آموزان است....» ایجاد کرد)
 
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
خط ۱: خط ۱:
'''ساختار و سیاست آموزشی کشور و ویژگی های نظام آموزشی'''
'''ساختار و سیاست آموزشی کشور و ویژگی های نظام آموزشی'''


سیستم آموزشی اسپانیا از تلفیق دو بخش دولتی و ملی به وجود آمده است. دولت مرکزی مسئول نظارت بر کیفیت آموزش، برنامه های آموزشی، و فراهم آوردن نیازهای مدارس برای پیشرفت بیشتر دانش آموزان است. جوامعه خود گردان در اسپانیا( مانند باسک ها و کاتالان ها)، در مدیریت داخلی سیستم آموزشی خود، دارای استقلال بیشتری هستند. ولی در سایر مناطق، کنترل مستقیم دولت مرکزی وجود دارد.
سیستم آموزشی [[اسپانیا]] از تلفیق دو بخش دولتی و ملی به وجود آمده است. دولت مرکزی مسئول نظارت بر کیفیت آموزش، برنامه های آموزشی، و فراهم آوردن نیازهای مدارس برای پیشرفت بیشتر دانش آموزان است. جوامعه خود گردان در اسپانیا( مانند باسک ها و کاتالان ها)، در مدیریت داخلی سیستم آموزشی خود، دارای استقلال بیشتری هستند. ولی در سایر مناطق، کنترل مستقیم دولت مرکزی وجود دارد.


'''اساس سیاست آموزشی اسپانیا'''
'''اساس سیاست آموزشی اسپانیا'''

نسخهٔ ‏۲۵ مارس ۲۰۲۴، ساعت ۰۳:۵۵

ساختار و سیاست آموزشی کشور و ویژگی های نظام آموزشی

سیستم آموزشی اسپانیا از تلفیق دو بخش دولتی و ملی به وجود آمده است. دولت مرکزی مسئول نظارت بر کیفیت آموزش، برنامه های آموزشی، و فراهم آوردن نیازهای مدارس برای پیشرفت بیشتر دانش آموزان است. جوامعه خود گردان در اسپانیا( مانند باسک ها و کاتالان ها)، در مدیریت داخلی سیستم آموزشی خود، دارای استقلال بیشتری هستند. ولی در سایر مناطق، کنترل مستقیم دولت مرکزی وجود دارد.

اساس سیاست آموزشی اسپانیا

اساس سیاست آموزشی در اسپانیا حول چند محور می گردد:

  1. همه شهروندان حق برخورداری از آموزش و تحصیلات رایگان را دارند. دولت تحصیل تا سن 16 سالگی را اجباری کرده است. دولت مسئول فراهم کردن تمام امکانات مورد نیاز شهروندان برای رسیدن به این هدف می باشد.
  2. تمرکز و هدف دوره های آموزشی این است که تحصیلات شکل دهنده انسان ها در جامعه است و باید با اصول دموکراتیک هماهنگ باشد. تمام آزادی ها و حقوق اساسی افراد باید رعایت شود.
  3. در ایجاد مدارس خصوصی که طبق قانون و با توجه به معیارهای مناسب آموزشی تأسیس شده اند، محدودیتی وجود ندارد. تمام خانواده ها نیز در انتخاب نوع آموزش فرزندانشان، چه آموزشی مذهبی و یا غیر مذهبی، آزاد می باشند.
  4. تمام معلمان و اساتید، دانش آموزان، و خانواده ها باید در مدیریت و سیاست گذاری آموزشی سهیم باشند.
  5. دانشگاه ها خود می توانند امور خود را کنترل کنند.
  6. تمام افرادی که دچار معلولیت های ذهنی یا جسمی می باشند، از حق تحصیل برخوردارند.

علاوه بر همه موارد اشاره شده، در اسپانیا سعی بر این است که آموزشی در خور یک کشور دموکراتیک به شهروندان ارائه شود. این آموزش باید به نحوی باشد که تمام افراد فرصت شکوفایی استعدادهای نهان خود را داشته باشند. باید به دانش آموزان نحوۀ برخورد با جامعه و رعایت آزادی ها و حقوق دیگران آموخته شود. تمام ارزش های جامعه به آنان آموخته می شود؛ اعم از ارزش های اجتماعی، خانوادگی، شغلی و غیره. باید رابطه ای نزدیک بین اساتید و دانش آموزان از یک سو و بین اساتید و خانواده ها از سوی دیگر برقرار باشد، تا از این طریق دستیابی به اهداف آموزشی آسان تر شود.

هر نوع تبعیضی در محیط آموزشی باید حذف شود و برابری بین دو جنس می بایست رعایت گردد. تمام فرهنگ ها در محیط آموزشی اسپانیا مورد احترام و اعتماد هستند. همه افراد فرصت خواهند داشت که نظرات و عقاید خود را ابراز کنند و توانایی های خود را نشان دهند. استادان می بایست مرتباً نحوه آموزش خود را به روز کنند و هیچگاه از تحقیق و مطالعه غافل نشوند. تحصیل در اسپانیا باید هدفمند باشد و رابطه آن با محیط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی حفظ گردد.