کنفوسیوس و اندیشه های او: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
== ''«کنفوسیوس» و | == ''«کنفوسیوس» و اندیشههای او'' == | ||
فرهنگ سنتی چین، همیشه با نام یک شخصیت همراه است و او کسی جز کنفوسیوس نیست. در تاریخ چین | فرهنگ سنتی چین، همیشه با نام یک شخصیت همراه است و او کسی جز کنفوسیوس نیست. در تاریخ چین هیچکس به اندازهی«کنفوسیوس» تأثیرگذار نبوده است. وی بنیانگذار مکتبی است که در بیش از دو هزار سال گذشته نه تنها سیاست و فرهنگ مردم این سرزمین را تحت تأثیر قرار داد، بلکه رفتار روزمره و فکر و اندیشهی مردم این سرزمین را شکل داده است. بهنحوی که برخی از دانشمندان خارجی، اندیشه و مکتب«کنفوسیوس» را به منزلهي مذهبی چینی تلقی کردهاند. اندیشهی وی نه تنها در فرهنگ مردم چین رسوخ كرده، بلکه فكر و انديشهي اغلب جوامع و کشورهای شرق آسیا را نیز تحت تأثیر قرار داده است. | ||
«کنفوسیوس» در سال 551 پیش از میلاد به دنیا آمد و در سال 479 پیش از میلاد نیز در گذشت. نام اصلی او«کونگزی» بود و «کنفوسیوس» نامی است که | «کنفوسیوس» در سال 551 پیش از میلاد به دنیا آمد و در سال 479 پیش از میلاد نیز در گذشت. نام اصلی او«کونگزی» بود و «کنفوسیوس» نامی است که غربیها برای او برگزیدهاند. وی در تمام عمر خود هیچگاه مقام عالی دولتی نداشت، اما از نظر دانش سرآمد همه به شمار میرفت. | ||
در گذشته آموزش از حقوق | در گذشته آموزش از حقوق ویژهی اشراف بود، اما«کنفوسیوس»، این حق را همگانی کرد و از میان مردم شاگردانی را جذب و آنها را تحت تعلیم قرار داد. گفته میشود که وی سه هزار شاگرد داشت که از میان آنها چند نفر جزو دانشمندان جامعهی آن روز بودند. | ||
در قرن دوم پیش از میلاد، که چین کشوری قوی، متحد و دارای دولتی متمرکز بود، | در قرن دوم پیش از میلاد، که چین کشوری قوی، متحد و دارای دولتی متمرکز بود، اندیشههای کنفوسیوس بهعنوان تفکر رسمی کشور تعیین شد. اندیشهها و گفتگوهای وی توسط شاگردانش در کتابی تحت عنوان«لونیو»جمع آوری و منشر شده است. در چین باستان مردم زندگی خود را با اندیشههای مطرح شده در همین کتاب تنظیم میکردند. افرادی که آرزوی دست یافتن به مقامی بودند، میبایست این کتاب را بهدقت بخوانند. چینیها اعتقاد دارند که با نیمی از کتاب«لونیو» میتوان کشوري را اداره کرد. | ||
کنفوسیوس 6 | کنفوسیوس 6 رشتهی آموزشی را به شاگردانش تعليم میداد که بعدها، این 6 رشته، توسط تمامی سلسلهها و مراکز علمی و آموزشی چین به عنوان رشتههای اصلی آموزشی برگزيده و تدریس میشد. این موضوعات عبارت بودند از: ادبیات، موسیقی، تیر اندازی، ارابهرانی، نویسندگی و ریاضیات. همچنین، تألیف 6 کتاب مهم ادبی به وی نسبت داده شده است که این کتابها نیز هزاران سال تنها منبع آموزشی در چین باستان بودهاند که عبارتند از: «کتاب اسناد(The Book of Records)»، «کتاب سرودها(The Book of Songs)»، «کتاب تغییرات(The Book of Changes)»، «کتاب یادداشتهای بهار و پاییز(The Spring and Autumn Annals)»، « کتاب یادداشتهای موسیقی(The Record of Music)» و «گفتهها و کلمات قصار کنفوسیوس(Annalects)» که توسط شاگردانش گردآوری شده و بهصورت پرسش و پاسخ ارایه گردیده است. امروزه گفتههای وی به ضرب المثلهای عامیانهی مردم چین تبدیل شده که همواره مورد استفاده قرار میگیرند، مانند این جملهی معروف که اگر سه نفر باهم قدم زنند، در میان آنها حتما یک نفر باید معلم(راهنما) باشد،). (Yan Dan ,2010)<ref>سابقی، محمد علی(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد اول، ص 159-160</ref> | ||
=== کتاب شناسی === | |||
نسخهٔ ۱۳ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۰:۴۶
«کنفوسیوس» و اندیشههای او
فرهنگ سنتی چین، همیشه با نام یک شخصیت همراه است و او کسی جز کنفوسیوس نیست. در تاریخ چین هیچکس به اندازهی«کنفوسیوس» تأثیرگذار نبوده است. وی بنیانگذار مکتبی است که در بیش از دو هزار سال گذشته نه تنها سیاست و فرهنگ مردم این سرزمین را تحت تأثیر قرار داد، بلکه رفتار روزمره و فکر و اندیشهی مردم این سرزمین را شکل داده است. بهنحوی که برخی از دانشمندان خارجی، اندیشه و مکتب«کنفوسیوس» را به منزلهي مذهبی چینی تلقی کردهاند. اندیشهی وی نه تنها در فرهنگ مردم چین رسوخ كرده، بلکه فكر و انديشهي اغلب جوامع و کشورهای شرق آسیا را نیز تحت تأثیر قرار داده است.
«کنفوسیوس» در سال 551 پیش از میلاد به دنیا آمد و در سال 479 پیش از میلاد نیز در گذشت. نام اصلی او«کونگزی» بود و «کنفوسیوس» نامی است که غربیها برای او برگزیدهاند. وی در تمام عمر خود هیچگاه مقام عالی دولتی نداشت، اما از نظر دانش سرآمد همه به شمار میرفت.
در گذشته آموزش از حقوق ویژهی اشراف بود، اما«کنفوسیوس»، این حق را همگانی کرد و از میان مردم شاگردانی را جذب و آنها را تحت تعلیم قرار داد. گفته میشود که وی سه هزار شاگرد داشت که از میان آنها چند نفر جزو دانشمندان جامعهی آن روز بودند.
در قرن دوم پیش از میلاد، که چین کشوری قوی، متحد و دارای دولتی متمرکز بود، اندیشههای کنفوسیوس بهعنوان تفکر رسمی کشور تعیین شد. اندیشهها و گفتگوهای وی توسط شاگردانش در کتابی تحت عنوان«لونیو»جمع آوری و منشر شده است. در چین باستان مردم زندگی خود را با اندیشههای مطرح شده در همین کتاب تنظیم میکردند. افرادی که آرزوی دست یافتن به مقامی بودند، میبایست این کتاب را بهدقت بخوانند. چینیها اعتقاد دارند که با نیمی از کتاب«لونیو» میتوان کشوري را اداره کرد.
کنفوسیوس 6 رشتهی آموزشی را به شاگردانش تعليم میداد که بعدها، این 6 رشته، توسط تمامی سلسلهها و مراکز علمی و آموزشی چین به عنوان رشتههای اصلی آموزشی برگزيده و تدریس میشد. این موضوعات عبارت بودند از: ادبیات، موسیقی، تیر اندازی، ارابهرانی، نویسندگی و ریاضیات. همچنین، تألیف 6 کتاب مهم ادبی به وی نسبت داده شده است که این کتابها نیز هزاران سال تنها منبع آموزشی در چین باستان بودهاند که عبارتند از: «کتاب اسناد(The Book of Records)»، «کتاب سرودها(The Book of Songs)»، «کتاب تغییرات(The Book of Changes)»، «کتاب یادداشتهای بهار و پاییز(The Spring and Autumn Annals)»، « کتاب یادداشتهای موسیقی(The Record of Music)» و «گفتهها و کلمات قصار کنفوسیوس(Annalects)» که توسط شاگردانش گردآوری شده و بهصورت پرسش و پاسخ ارایه گردیده است. امروزه گفتههای وی به ضرب المثلهای عامیانهی مردم چین تبدیل شده که همواره مورد استفاده قرار میگیرند، مانند این جملهی معروف که اگر سه نفر باهم قدم زنند، در میان آنها حتما یک نفر باید معلم(راهنما) باشد،). (Yan Dan ,2010)[۱]
کتاب شناسی
- ↑ سابقی، محمد علی(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد اول، ص 159-160