ضرب المثلها در اردن: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «'''ضرب المثلها''' ضرب المثلها گونه اي از گفتارند که در پس آنها تاريخچه و داستاني پند آموز نهفته است و به سرعت منتشر ميشوند. ضرب المثل واضح ترين گونه ادبيات مردمي است زيرا حکايات و داستانها و اتفاقات بسياري ر...» ایجاد کرد) |
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
||
خط ۷: | خط ۷: | ||
امثال معمولاً از حقايقي حکايت ميکنند که به شکل مختصر و آسان کوتاه شده اند و هيچ گونه پيچيدگي در آنها ديده نميشود. اين امثال جوانب فکري، اقتصادي و فلسفي را به تصوير ميکشند که در پشت آنها تجربه اي پنهان است.(31) امثال با قابليت حفظ آسان و دارابودن مضامين بسيار، از ديگر انواع ادبيات مردميمتمايز ميشوند؛ هر يک از ضرب المثلها محتوي حکمت و موعظهاي هستند که آنها را به دونوع سلبي و ايجابي تقسيم ميکند. | امثال معمولاً از حقايقي حکايت ميکنند که به شکل مختصر و آسان کوتاه شده اند و هيچ گونه پيچيدگي در آنها ديده نميشود. اين امثال جوانب فکري، اقتصادي و فلسفي را به تصوير ميکشند که در پشت آنها تجربه اي پنهان است.(31) امثال با قابليت حفظ آسان و دارابودن مضامين بسيار، از ديگر انواع ادبيات مردميمتمايز ميشوند؛ هر يک از ضرب المثلها محتوي حکمت و موعظهاي هستند که آنها را به دونوع سلبي و ايجابي تقسيم ميکند. | ||
در زمينه ضرب المثلهاي عربي و به ويژه ضرب المثلهاي کشور اردن تحقيقات زيادي صورت گرفته است. بسياري از پژوهشگران اين امثال را جمع آوري کرده و مجموعههايي فراهم آوردهاند. دانشمندان بزرگي از جمله ابشيهي، بکري، ثعالبي، زمخشري، سيوطي و بن عاصم در زمينه جمع آوري امثال تلاشهاي زيادي انجام داده اند.(32) | در زمينه ضرب المثلهاي عربي و به ويژه ضرب المثلهاي کشور [[اردن]] تحقيقات زيادي صورت گرفته است. بسياري از پژوهشگران اين امثال را جمع آوري کرده و مجموعههايي فراهم آوردهاند. دانشمندان بزرگي از جمله ابشيهي، بکري، ثعالبي، زمخشري، سيوطي و بن عاصم در زمينه جمع آوري امثال تلاشهاي زيادي انجام داده اند.(32) |
نسخهٔ ۳۰ مارس ۲۰۲۴، ساعت ۰۷:۳۸
ضرب المثلها
ضرب المثلها گونه اي از گفتارند که در پس آنها تاريخچه و داستاني پند آموز نهفته است و به سرعت منتشر ميشوند. ضرب المثل واضح ترين گونه ادبيات مردمي است زيرا حکايات و داستانها و اتفاقات بسياري را دربردارد.
ريشه بسياري از اين امثال به تجارب انساني، عادات و تقاليد، ميراث ادبي و اديان در گذشته برميگردد و ويژگيها ،دلالتهاي اجتماعي، ديني و آموزشي زيادي را دربر دارد.(30)
امثال معمولاً از حقايقي حکايت ميکنند که به شکل مختصر و آسان کوتاه شده اند و هيچ گونه پيچيدگي در آنها ديده نميشود. اين امثال جوانب فکري، اقتصادي و فلسفي را به تصوير ميکشند که در پشت آنها تجربه اي پنهان است.(31) امثال با قابليت حفظ آسان و دارابودن مضامين بسيار، از ديگر انواع ادبيات مردميمتمايز ميشوند؛ هر يک از ضرب المثلها محتوي حکمت و موعظهاي هستند که آنها را به دونوع سلبي و ايجابي تقسيم ميکند.
در زمينه ضرب المثلهاي عربي و به ويژه ضرب المثلهاي کشور اردن تحقيقات زيادي صورت گرفته است. بسياري از پژوهشگران اين امثال را جمع آوري کرده و مجموعههايي فراهم آوردهاند. دانشمندان بزرگي از جمله ابشيهي، بکري، ثعالبي، زمخشري، سيوطي و بن عاصم در زمينه جمع آوري امثال تلاشهاي زيادي انجام داده اند.(32)