آموزش های ابتدایی و متوسطه اتیوپی: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «آموزش ابتدایی و متوسطه : با شروع قرن بیستم، سیستم آموزشی قدیمی دیگر نتوانست نیازهای مردم را تأمین نماید و به همین دلیل سیستم آموزشی جدیدی به صورت غیر مذهبی و با حمایت دولت به وجود آمد. 249 اولین مدرسه عمومی جدید در سال 1907 در آدیس آبابا تأسیس شد...» ایجاد کرد) |
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
||
خط ۴: | خط ۴: | ||
اولین مدرسه عمومی جدید در سال 1907 در آدیس آبابا تأسیس شد و یک سال بعد نخستین مدرسه ابتدایی در منطقه حرار افتتاح گردید. در این مدارس زبان های خارجی، ریاضیات و علوم اولیه به همراه دروس امهریك و مذهبی برای تعدادی از دانش آموزان تدریس می شد. در سال 1925 دولت طرحی را به منظور گسترش آموزش غیر مذهبی تصویب نمود و بتدریج تعداد مدارس دولتی به شیوه نوین در این کشور افزایش یافت به گونه ای که در دهه 1960، تعداد 310 مدرسه خصوصی داخلی و خارجی در زمینه آموزش در اتیوپی فعالیت می کردند. (دفتر مطالعات سیاسی، 1389: 37 و 38) | اولین مدرسه عمومی جدید در سال 1907 در آدیس آبابا تأسیس شد و یک سال بعد نخستین مدرسه ابتدایی در منطقه حرار افتتاح گردید. در این مدارس زبان های خارجی، ریاضیات و علوم اولیه به همراه دروس امهریك و مذهبی برای تعدادی از دانش آموزان تدریس می شد. در سال 1925 دولت طرحی را به منظور گسترش آموزش غیر مذهبی تصویب نمود و بتدریج تعداد مدارس دولتی به شیوه نوین در این کشور افزایش یافت به گونه ای که در دهه 1960، تعداد 310 مدرسه خصوصی داخلی و خارجی در زمینه آموزش در [[اتیوپی]] فعالیت می کردند. (دفتر مطالعات سیاسی، 1389: 37 و 38) | ||
سیستم آموزشی اتیوپی در دهه هاي 1960 تا 1990 دربرگیرنده سه دوره ذیل بود: | سیستم آموزشی اتیوپی در دهه هاي 1960 تا 1990 دربرگیرنده سه دوره ذیل بود: |
نسخهٔ ۳۱ مارس ۲۰۲۴، ساعت ۰۲:۳۱
آموزش ابتدایی و متوسطه :
با شروع قرن بیستم، سیستم آموزشی قدیمی دیگر نتوانست نیازهای مردم را تأمین نماید و به همین دلیل سیستم آموزشی جدیدی به صورت غیر مذهبی و با حمایت دولت به وجود آمد. 249
اولین مدرسه عمومی جدید در سال 1907 در آدیس آبابا تأسیس شد و یک سال بعد نخستین مدرسه ابتدایی در منطقه حرار افتتاح گردید. در این مدارس زبان های خارجی، ریاضیات و علوم اولیه به همراه دروس امهریك و مذهبی برای تعدادی از دانش آموزان تدریس می شد. در سال 1925 دولت طرحی را به منظور گسترش آموزش غیر مذهبی تصویب نمود و بتدریج تعداد مدارس دولتی به شیوه نوین در این کشور افزایش یافت به گونه ای که در دهه 1960، تعداد 310 مدرسه خصوصی داخلی و خارجی در زمینه آموزش در اتیوپی فعالیت می کردند. (دفتر مطالعات سیاسی، 1389: 37 و 38)
سیستم آموزشی اتیوپی در دهه هاي 1960 تا 1990 دربرگیرنده سه دوره ذیل بود:
ابتدایی(شش سال )
مرحله اول متوسطه (دو سال) مرحله آخر متوسطه (چهار سال )
در پایان هر دوره (سال های ششم، هشتم و دوازدهم) نیز آزمون های جامع در سطح کشوری برگزار می گردید.
پس از استقرار دولت انقلابی اتیوپی در سال 1991 ؛ نظام آموزشی کشور دستخوش تغییراتی اساسی شده و وزارت آموزش و پرورش کشور در سال 1994 برنامه آموزشی نوینی را در نظام جدید آموزش و پرورش ایجاد کرد. ساختار کلی نظام آموزشی جدید عبارت بود از :
دوره هشت ساله ابتدایی شامل یک دوره پایه 4 ساله و یک دوره عمومی ابتدایی (سال های پنجم تا هشتم)
250
دوره دو ساله متوسطه عمومی (سال های نهم و دهم)
دوره دو ساله متوسطه نهایی (سال های یازدهم و دوازدهم) بر اساس این نظام نوین آموزشی امتحانات عمومی در سطح کشوری (ملی) فقط در پایان سال های دهم و دوازدهم برگزار می گردند و در پایان سال هشتم نیز امتحانات منطقه ای ( که جایگزین آزمونهای پیشین شده اند) انجام می شوند. نظام آموزشی 4، 4، 2 و 2 ساله که از سال 1994 در این کشور در حال اجرا است هرچند از نظام آموزشی کشورهای پیشرفته و توسعه یافته اخذ گردیده با این حال چندان متناسب با شرایط کشور اتیوپی نیست و در زمینه هایی همچون امکانات آموزشی ، ارتباطات و کیفیت آموزشی داراي ضعف هایي اساسی است. انجام برخی اصلاحات در این برنامه آموزشی در اوایل دهه 2000 میلادي نیز تاکنون نتوانسته است در خصوص برطرف ساختن نقائص و مشکلات موجود موثر واقع شود.
www.tulane.edu/ Education in Ethiopia/2011