اوقات فراغت در فرانسه: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «'''نحوه گذراندن اوقات فراغت''' فرانسوي ها در اوقات فراغت چه كار مي كنند؟ آنان پس از كار، آخرهفته و روزهاي تعطيل و مرخصي به چه كاري مي پردازند؟ پاسخ به اين سوالات بر اساس مناطق، سن، جنسيت، موقعيت خانوادگي، درآمد، سطح تحصيلات، وقت آزاد يا به عبارت...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲: خط ۲:


فرانسوي ها در اوقات فراغت چه كار مي كنند؟ آنان پس از كار، آخرهفته و روزهاي تعطيل و مرخصي به چه كاري مي پردازند؟ پاسخ به اين سوالات بر اساس مناطق، سن، جنسيت، موقعيت خانوادگي، درآمد، سطح تحصيلات، وقت آزاد يا به عبارت ساده تر ذائقه هر كس متفاوت خواهد بود. فرانسه شهرت دارد به بهشت كارگران كه در آن كمتر از كشورهاي ديگر كار مي كنند. فرانسوي ها همچنين شهرت دارند به اين كه كاركردن را دوست ندارند و فقط به تعطيلات فكر مي كنند و غيره. اين گونه قضاوت ها نادرست و ناعادلانه است. بهتر اين است كه گفته شود بسياري از فرانسوي ها به زندگي خارج از كار تخصصي روزمره خود علاقمند هستند و اين كه در فرانسه قانون زمان كار به دقت تنظيم شده است: 35 ساعت كار در هفته، 5 هفته تعطيلات با حقوق در سال، تعطيلات زايمان براي زنان (16 هفته كه 6 هفته قبل از زايمان است)تعطيلات پدرشدن براي مردان( 2 هفته). به علاوه ، در فرانسه افزايش روزهاي تعطيل مرسوم است: اگر پنجشنيه يا سه شنبه روز تعطيل باشد شركت ها  غالبا جمعه يا دوشنبه را تعطيل مي كنند و اجازه مي دهند كاركنانشان پل  بزنند تا تعطيلات طولاني تري داشته باشند. با وجود اين همه تعطيلات ، فرانسوي ها به طور ميانگين 1700 ساعت  در سال يعني 240 روز از 360 روز كار مي كنند. بازنشستگي نيز از 60 سالگي است كه آن هم اوقات فراغت را به همراه خواهد داشت و بسياري از سالمندان از اين فرصت استفاده مي كنند و از زندگي خود لذت مي برند. صنعت اوقات فراغت بخشي است كه به شدت در حال توسعه است و پيشنهادات در اين زمينه بيش از پيش متنوع تر و رقابتي تر مي شوند. فرانسوي ها به طور كلي 5 تا 10 درصد درآمد خود را براي اوقات فراغت، محصولات فرهنگي و تفريحات هزينه مي كنند و اين امر نشان از اهميت آن دارد.
فرانسوي ها در اوقات فراغت چه كار مي كنند؟ آنان پس از كار، آخرهفته و روزهاي تعطيل و مرخصي به چه كاري مي پردازند؟ پاسخ به اين سوالات بر اساس مناطق، سن، جنسيت، موقعيت خانوادگي، درآمد، سطح تحصيلات، وقت آزاد يا به عبارت ساده تر ذائقه هر كس متفاوت خواهد بود. فرانسه شهرت دارد به بهشت كارگران كه در آن كمتر از كشورهاي ديگر كار مي كنند. فرانسوي ها همچنين شهرت دارند به اين كه كاركردن را دوست ندارند و فقط به تعطيلات فكر مي كنند و غيره. اين گونه قضاوت ها نادرست و ناعادلانه است. بهتر اين است كه گفته شود بسياري از فرانسوي ها به زندگي خارج از كار تخصصي روزمره خود علاقمند هستند و اين كه در فرانسه قانون زمان كار به دقت تنظيم شده است: 35 ساعت كار در هفته، 5 هفته تعطيلات با حقوق در سال، تعطيلات زايمان براي زنان (16 هفته كه 6 هفته قبل از زايمان است)تعطيلات پدرشدن براي مردان( 2 هفته). به علاوه ، در فرانسه افزايش روزهاي تعطيل مرسوم است: اگر پنجشنيه يا سه شنبه روز تعطيل باشد شركت ها  غالبا جمعه يا دوشنبه را تعطيل مي كنند و اجازه مي دهند كاركنانشان پل  بزنند تا تعطيلات طولاني تري داشته باشند. با وجود اين همه تعطيلات ، فرانسوي ها به طور ميانگين 1700 ساعت  در سال يعني 240 روز از 360 روز كار مي كنند. بازنشستگي نيز از 60 سالگي است كه آن هم اوقات فراغت را به همراه خواهد داشت و بسياري از سالمندان از اين فرصت استفاده مي كنند و از زندگي خود لذت مي برند. صنعت اوقات فراغت بخشي است كه به شدت در حال توسعه است و پيشنهادات در اين زمينه بيش از پيش متنوع تر و رقابتي تر مي شوند. فرانسوي ها به طور كلي 5 تا 10 درصد درآمد خود را براي اوقات فراغت، محصولات فرهنگي و تفريحات هزينه مي كنند و اين امر نشان از اهميت آن دارد.
'''رسانه'''
فرانسوي ها مصرف كنندگان كلان روزنامه نيستند (يك سوم آنان هر روز روزنامه مي خوانند) اما به لحاظ خريد مجله (هفتگي و ماهانه) عمومي يا تخصصي مقام نخست را در جهان دارند. مطبوعات تخصصي در فرانسه بسيار رشد كرده  و حوزه هاي خاص را هدف قرار داده اند: اتومبيل،صيد، شكار، تلويزيون، انفورماتيك، ابزارآلات، تزئينات داخلي، اقتصاد،عكاسي، سفرو غيره. علاوه بر اين، مجلات زنانه نيز كه به طور متناوب منتشر مي شود، عموم زنان ( 25 درصد جمعيت فرانسه) را بر حسب سن، موقعيت اجتماعي، علايق و غيره هدف قرار داده اند.
فرانسوي ها به عنوان ميراث دار سنت ادبيات ملي، كتاب زياد مي خرند. كتابخواني از پيش دبستاني تا پايان آموزش متوسطه ترويج مي شود . برنامه هاي متعدد تلويزيوني و راديويي در معرفي كتاب خود گواه بر اين امر است.
راديو و تلويزيون نيز سهم اساسي در پر كردن اوقات فراغت مردم دارد. آنان به طور ميانگين 3 ساعت در روز تلويزيون تماشا مي كنند و 2 ساعت در روز به راديو گوش فرا مي دهند. مردم از 130 كانال تلويزيوني بهره مند هستند. 4 كانال ملي و عمومي يعني فرانس 2 و فرانس 3 و آرته ( كانال فرهنگي فرانسه- آلماني) و كانال پنج ( كانال آموزشي) و سه كانال ملي خصوصي ت اف آن، ام سيس و كانال پلوس( كانال پولي كه 13 ميليون مشترك در فرانسه و خارج از فرانسه دارد). مابقي كانال ها ( بيست تايي از آنها) به صورت كابل ( 8 درصد مشترك دارند) و يا ماهواره دريافت مي شوند.
برنامه هايي كه بيشترين بيننده را دارند فيلم ها و سريال ها، بازي ها، اطلاع رساني( اخبار تلويزيوني) ورزش ها به ويژه فوتبال هستند. در سال هاي اخير نيز شوهاي تلويزيوني از استقبال خوبي برخوردار بوده است. گزارش هايي نيز از كاهش بينندگان تلويزيوني گاهي اوقات ذكر شده به ويژه نزد بچه ها اما اين به دليل ناراضي بودن آنان از برنامه ها ي تلويزيوني نيست ( يك دوم فرانسوي ها از برنامه هاي تلويزيوني ناراضي اند و اينكه تبليغات تلويزيوني زياد است). وجود انبوه بازي هاي ويدئويي و رايانه اي، دستگاه هاي پخش فيلم كه رقيبان جدي تلويزيون هستند  را نمي توان ناديده گرفت.
'''بيرون رفتن'''
در پاسخ به اين سوال كه امشب چه كنيم؟ غالبا گفته مي شود برويم سينما فيلم ببينيم. سينما تفريح مسرت بخش فرانسوي ها است. 50% آنان به طور منظم سينما مي روند و اين بسيار خوب است براي سينمايي كه از سال هاي 70 به بعد دائم در حال بحران است، به سبب رقابت ديگر رسانه هايي كه ظاهر شده اند، كه يكي از آنها تلويزيون است. سينما در سال 1895 در فرانسه خلق شد و امروز به خاطر توليد فيلم بعد از آمريكا  در جايگاه دوم جهاني قرار دارد .
فرانسوي همچنين به كنسرت( 10%) به تئاتر( 20%) به نمايش باله و اپرا(10%) ديدن موزه ها، نمايشگاه ها و مراكز تاريخي( 60%) مي روند. 1200 موزه در فرانسه وجود دارد كه سالانه ده ها ميليون نفر (نه فقط فرانسوي) را به خود جذب مي كنند. از اين ميان موزه لوور ، كاخ ورساي و موزه اورسي شاخص هستند. بيش از 1500 بناي تاريخي در سراسر فرانسه پذيراي بازديد كنندگان هستند كه از اين ميان برج ايفل بيشترين بازديد كننده را دارد. 38000 ساختمان و مركز( كاخ، كليسا و اقامتگاه) در فرانسه به عنوان ميراث فرهنگي توسط وزارت فرهنگ فرانسه ثبت و حفاظت مي شوند.
مراكز تفريحي به هنگام تعطيلات علاقمندان زيادي دارند. پس از بازگشايي ديسني لند پاريس در سال هاي هشتاد، پارك هاي تفريحي ديگر ي مثل آستريكس و اوبليكس در 1990، در 30 كيلومتري پاريس افتتاح شد ولي اين ها صرفا براي سرگرمي و تفريح هستند. پارك ها و مراكز ديگري نيز براي ياددادن در حوزه علم و فن آوري نير ايجاد شدند: پارك دو لا ويلت پاريس و فوتوراسكوپ نزديك پوآتيه. باغ و حش هايي نيز در فرانسه وجود دارد كه در آنها مي توان خانواده حيواناتي كه در اين كشور زندگي نمي كنند را در آنجا مشاهده كرد: در پارك توآري در سي كيلومتري پاريس زرافه، فيل شير، ميمون، و غيره نگهداري مي شوند و اجازه مي دهد كه حيوانات را در منطقه حفاظت شده مورد بازديد مردم قرار گيرند.
'''مسافرت'''
فرانسوي ها به هنگام تعطيلات تابستاني و زمستاني، براي خارج شدن از شهر به ويژه پاريس سوار اتومبيل مي شوند، به ايستگاه قطار و يا به فرودگاه مي روند. ازطريق راديو نيز اطلاعات لازم را به هنگام حركت براي جلوگيري از ترافيك سنگين در جاده ها اعلام مي كنند.
درزمستان مقصد طبيعي سفر، كوهستان است: در نوئل يا تعطيلات فوريه ، يك هفته اسكي درامتداد دامنه هاي پوشيده از برف براي بسياري از فرانسوي ها رويايي است. در ژوئيه و به ويژه در اوت، بيش از 35 ميليون فرانسوي به تعطيلات مي روند( 40% نمي روند). در تابستان بيشتر به دنبال آفتاب و ساحل در سواحل مديترانه و اقيانوسيه هستند. برنزه شدن بدن پس ازبازگشت نشانه يك تعطيلات موفق است. پلاژهاي زيادي براي فرانسوي ها در اين فصل وجود دارد .
اگر كساني شلوغي را بر نمي تابند، روستاها براي استراحت آنها جاي مناسبي است. مي شود قدم زد و گردش كرد، يا به ماهيگيري پرداخت، يا در رودخانه شنا كرد، از مناطق تاريخي بازديد نمود يا در جنگل كمپ زد و يا تور دوچرخه سواري گذاشت. گردشگري سبز از جايگاه ويژه اي در فرانسه برخوردار است. ديدن مكانهاي صنعتي نيز در فرانسه رايج است : كارخانه هاي پريه( آب معدني گازدار) در ورگز در 15 كيلومتري شهر نيم، مركز اتمي شينون كارخانه پنير سازي روكفور و غيره.
فرانسوي ها غالبا ترجيح مي دهند به خاطر كمبود بودجه و يا به خاطر سليقه از كشورشان خارج نشوند. از طرفي درست اين است كه فرانسه چيزهاي زيادي براي عرضه به هموطنانش دارد. در ايام تعطيلات تنها 15% فرانسوي ها به خارج و بيشتر هم به كشورهاي همسايه به ويژه اسپانيا مي روند. هنگامي كه دورتر مي روند در آفريقاي شمالي و جنوب شرقي آسيا اقامتي كوتاه خواهند داشت. آمريكاي شمالي نيز مقصد بيشتر جوانان است. فرانسوي ها خيلي كم به سفرهاي گروهي سازمان يافته مي روند و سفرهاي شخصي را ترجيح مي دهند.
'''ورزش'''
فرانسوي ها زياد ورزش مي كنند: 80% به طور منظم ورزش مي كنند انواع ورزش هاي نام برده شده عبارتند از:فوتبال، راگبي، تنيس، بسكتبال، شنا، اسكي، پياده روي  و آهسته دويدن، دوچرخه سواري، ژيمناستيك، هنرهای رزمی یا فقط پیاده روی شایع ترین ها هستند. ورزش هاي بسيار نادر را نيز انجام مي دهند: قايق بادباني، کوهنوردی، قایقرانی، غواصی، چتربازی، اسب سواری، گلف، قایقرانی، دوچرخه سواری در کوهستان (VTT). کسانی که بازی گروهي مي كنند معمولا این ورزش ها را، در باشگاه هايي انجام مي دهند که متعلق به فدراسیون ها است. حدود 10 ميليون فارغ التحصيل فدراسيون ها در فرانسه وجود دارد. فوتبال بيشترين ورزشكار را با 2 ميليون  و بعد از آن تنيس با 1 ميليون و سپس جودو با 500 هزار نفر دارد. فرانسوي زمان زيادي را براي ديدن برنامه هاي ورزشي از تلويزيون به ويژه فوتبال و راگبي صرف مي كند. زيرا تيم هاي ملي فرانسه در اين دو رشته در سطح بالا هستند. همچنين ورزش تنيس(رولاند گاروس) در ماه ژوئن و دوچرخه سواري (توردوفرانس) در ماه ژوئيه بزرگ ترين رويداد بين المللي سال محسوب مي شوند. نقطه اوج ديدن ورزش از تلویزیون به مناسبت جام قهرماني اروپا ، جام جهانی فوتبال و بازی های المپیک است.
'''خلاقیت'''
تفریح و سرگرمی فرانسوي ها، تنها مصرف كردن و یا شرکت در فعالیت های گروهي نيست. مانند هر کس دیگری، فرانسوي ها دوستدار خلاقيت هنری هستند: 32% موسيقي به ويژه گيتار، ويولون و پيانو مي نوازند. 18% نقاشي مي كنند.14% تئاتر غيرحرفه اي كار مي كنند.8% به ويژه بانوان به رقص مي پردازند. اما از طرف ديگر انجام تعميرات ، ساخت مبلمان، تزئين بهتر خانه ، انجام تعمیرات اعم از کار های کوچک يا بزرگ از اشتغالاتي هستند كه مورد علاقه فرانسوي ها مي باشد. 80% مردان و 50% خانم ها تعميرات جزئي را خود انجام مي دهند. مغازه هاي مخصوص فروش ابزار آلات تعميرات وجود دارد. برنامه هاي تلويزيوني و راديويي كه ابزارهاي جديد را معرفي مي كنند از طرفداران زيادي در فرانسه برخوردار هستند. فرانسوي ها بسيار به باغباني علاقمندند و زدن چمن، كاشت گل، هرس شاخه ها، كاشت سبزیجات در باغچه هاي كوچك از فرصت هايي است كه بخشي از اوقات فراغت آنان را پر مي كند.[42]

نسخهٔ ‏۳۱ مارس ۲۰۲۴، ساعت ۱۰:۵۶

نحوه گذراندن اوقات فراغت

فرانسوي ها در اوقات فراغت چه كار مي كنند؟ آنان پس از كار، آخرهفته و روزهاي تعطيل و مرخصي به چه كاري مي پردازند؟ پاسخ به اين سوالات بر اساس مناطق، سن، جنسيت، موقعيت خانوادگي، درآمد، سطح تحصيلات، وقت آزاد يا به عبارت ساده تر ذائقه هر كس متفاوت خواهد بود. فرانسه شهرت دارد به بهشت كارگران كه در آن كمتر از كشورهاي ديگر كار مي كنند. فرانسوي ها همچنين شهرت دارند به اين كه كاركردن را دوست ندارند و فقط به تعطيلات فكر مي كنند و غيره. اين گونه قضاوت ها نادرست و ناعادلانه است. بهتر اين است كه گفته شود بسياري از فرانسوي ها به زندگي خارج از كار تخصصي روزمره خود علاقمند هستند و اين كه در فرانسه قانون زمان كار به دقت تنظيم شده است: 35 ساعت كار در هفته، 5 هفته تعطيلات با حقوق در سال، تعطيلات زايمان براي زنان (16 هفته كه 6 هفته قبل از زايمان است)تعطيلات پدرشدن براي مردان( 2 هفته). به علاوه ، در فرانسه افزايش روزهاي تعطيل مرسوم است: اگر پنجشنيه يا سه شنبه روز تعطيل باشد شركت ها  غالبا جمعه يا دوشنبه را تعطيل مي كنند و اجازه مي دهند كاركنانشان پل  بزنند تا تعطيلات طولاني تري داشته باشند. با وجود اين همه تعطيلات ، فرانسوي ها به طور ميانگين 1700 ساعت  در سال يعني 240 روز از 360 روز كار مي كنند. بازنشستگي نيز از 60 سالگي است كه آن هم اوقات فراغت را به همراه خواهد داشت و بسياري از سالمندان از اين فرصت استفاده مي كنند و از زندگي خود لذت مي برند. صنعت اوقات فراغت بخشي است كه به شدت در حال توسعه است و پيشنهادات در اين زمينه بيش از پيش متنوع تر و رقابتي تر مي شوند. فرانسوي ها به طور كلي 5 تا 10 درصد درآمد خود را براي اوقات فراغت، محصولات فرهنگي و تفريحات هزينه مي كنند و اين امر نشان از اهميت آن دارد.

رسانه

فرانسوي ها مصرف كنندگان كلان روزنامه نيستند (يك سوم آنان هر روز روزنامه مي خوانند) اما به لحاظ خريد مجله (هفتگي و ماهانه) عمومي يا تخصصي مقام نخست را در جهان دارند. مطبوعات تخصصي در فرانسه بسيار رشد كرده  و حوزه هاي خاص را هدف قرار داده اند: اتومبيل،صيد، شكار، تلويزيون، انفورماتيك، ابزارآلات، تزئينات داخلي، اقتصاد،عكاسي، سفرو غيره. علاوه بر اين، مجلات زنانه نيز كه به طور متناوب منتشر مي شود، عموم زنان ( 25 درصد جمعيت فرانسه) را بر حسب سن، موقعيت اجتماعي، علايق و غيره هدف قرار داده اند.

فرانسوي ها به عنوان ميراث دار سنت ادبيات ملي، كتاب زياد مي خرند. كتابخواني از پيش دبستاني تا پايان آموزش متوسطه ترويج مي شود . برنامه هاي متعدد تلويزيوني و راديويي در معرفي كتاب خود گواه بر اين امر است.

راديو و تلويزيون نيز سهم اساسي در پر كردن اوقات فراغت مردم دارد. آنان به طور ميانگين 3 ساعت در روز تلويزيون تماشا مي كنند و 2 ساعت در روز به راديو گوش فرا مي دهند. مردم از 130 كانال تلويزيوني بهره مند هستند. 4 كانال ملي و عمومي يعني فرانس 2 و فرانس 3 و آرته ( كانال فرهنگي فرانسه- آلماني) و كانال پنج ( كانال آموزشي) و سه كانال ملي خصوصي ت اف آن، ام سيس و كانال پلوس( كانال پولي كه 13 ميليون مشترك در فرانسه و خارج از فرانسه دارد). مابقي كانال ها ( بيست تايي از آنها) به صورت كابل ( 8 درصد مشترك دارند) و يا ماهواره دريافت مي شوند.

برنامه هايي كه بيشترين بيننده را دارند فيلم ها و سريال ها، بازي ها، اطلاع رساني( اخبار تلويزيوني) ورزش ها به ويژه فوتبال هستند. در سال هاي اخير نيز شوهاي تلويزيوني از استقبال خوبي برخوردار بوده است. گزارش هايي نيز از كاهش بينندگان تلويزيوني گاهي اوقات ذكر شده به ويژه نزد بچه ها اما اين به دليل ناراضي بودن آنان از برنامه ها ي تلويزيوني نيست ( يك دوم فرانسوي ها از برنامه هاي تلويزيوني ناراضي اند و اينكه تبليغات تلويزيوني زياد است). وجود انبوه بازي هاي ويدئويي و رايانه اي، دستگاه هاي پخش فيلم كه رقيبان جدي تلويزيون هستند  را نمي توان ناديده گرفت.

بيرون رفتن

در پاسخ به اين سوال كه امشب چه كنيم؟ غالبا گفته مي شود برويم سينما فيلم ببينيم. سينما تفريح مسرت بخش فرانسوي ها است. 50% آنان به طور منظم سينما مي روند و اين بسيار خوب است براي سينمايي كه از سال هاي 70 به بعد دائم در حال بحران است، به سبب رقابت ديگر رسانه هايي كه ظاهر شده اند، كه يكي از آنها تلويزيون است. سينما در سال 1895 در فرانسه خلق شد و امروز به خاطر توليد فيلم بعد از آمريكا  در جايگاه دوم جهاني قرار دارد .

فرانسوي همچنين به كنسرت( 10%) به تئاتر( 20%) به نمايش باله و اپرا(10%) ديدن موزه ها، نمايشگاه ها و مراكز تاريخي( 60%) مي روند. 1200 موزه در فرانسه وجود دارد كه سالانه ده ها ميليون نفر (نه فقط فرانسوي) را به خود جذب مي كنند. از اين ميان موزه لوور ، كاخ ورساي و موزه اورسي شاخص هستند. بيش از 1500 بناي تاريخي در سراسر فرانسه پذيراي بازديد كنندگان هستند كه از اين ميان برج ايفل بيشترين بازديد كننده را دارد. 38000 ساختمان و مركز( كاخ، كليسا و اقامتگاه) در فرانسه به عنوان ميراث فرهنگي توسط وزارت فرهنگ فرانسه ثبت و حفاظت مي شوند.

مراكز تفريحي به هنگام تعطيلات علاقمندان زيادي دارند. پس از بازگشايي ديسني لند پاريس در سال هاي هشتاد، پارك هاي تفريحي ديگر ي مثل آستريكس و اوبليكس در 1990، در 30 كيلومتري پاريس افتتاح شد ولي اين ها صرفا براي سرگرمي و تفريح هستند. پارك ها و مراكز ديگري نيز براي ياددادن در حوزه علم و فن آوري نير ايجاد شدند: پارك دو لا ويلت پاريس و فوتوراسكوپ نزديك پوآتيه. باغ و حش هايي نيز در فرانسه وجود دارد كه در آنها مي توان خانواده حيواناتي كه در اين كشور زندگي نمي كنند را در آنجا مشاهده كرد: در پارك توآري در سي كيلومتري پاريس زرافه، فيل شير، ميمون، و غيره نگهداري مي شوند و اجازه مي دهد كه حيوانات را در منطقه حفاظت شده مورد بازديد مردم قرار گيرند.

مسافرت

فرانسوي ها به هنگام تعطيلات تابستاني و زمستاني، براي خارج شدن از شهر به ويژه پاريس سوار اتومبيل مي شوند، به ايستگاه قطار و يا به فرودگاه مي روند. ازطريق راديو نيز اطلاعات لازم را به هنگام حركت براي جلوگيري از ترافيك سنگين در جاده ها اعلام مي كنند.

درزمستان مقصد طبيعي سفر، كوهستان است: در نوئل يا تعطيلات فوريه ، يك هفته اسكي درامتداد دامنه هاي پوشيده از برف براي بسياري از فرانسوي ها رويايي است. در ژوئيه و به ويژه در اوت، بيش از 35 ميليون فرانسوي به تعطيلات مي روند( 40% نمي روند). در تابستان بيشتر به دنبال آفتاب و ساحل در سواحل مديترانه و اقيانوسيه هستند. برنزه شدن بدن پس ازبازگشت نشانه يك تعطيلات موفق است. پلاژهاي زيادي براي فرانسوي ها در اين فصل وجود دارد .

اگر كساني شلوغي را بر نمي تابند، روستاها براي استراحت آنها جاي مناسبي است. مي شود قدم زد و گردش كرد، يا به ماهيگيري پرداخت، يا در رودخانه شنا كرد، از مناطق تاريخي بازديد نمود يا در جنگل كمپ زد و يا تور دوچرخه سواري گذاشت. گردشگري سبز از جايگاه ويژه اي در فرانسه برخوردار است. ديدن مكانهاي صنعتي نيز در فرانسه رايج است : كارخانه هاي پريه( آب معدني گازدار) در ورگز در 15 كيلومتري شهر نيم، مركز اتمي شينون كارخانه پنير سازي روكفور و غيره.

فرانسوي ها غالبا ترجيح مي دهند به خاطر كمبود بودجه و يا به خاطر سليقه از كشورشان خارج نشوند. از طرفي درست اين است كه فرانسه چيزهاي زيادي براي عرضه به هموطنانش دارد. در ايام تعطيلات تنها 15% فرانسوي ها به خارج و بيشتر هم به كشورهاي همسايه به ويژه اسپانيا مي روند. هنگامي كه دورتر مي روند در آفريقاي شمالي و جنوب شرقي آسيا اقامتي كوتاه خواهند داشت. آمريكاي شمالي نيز مقصد بيشتر جوانان است. فرانسوي ها خيلي كم به سفرهاي گروهي سازمان يافته مي روند و سفرهاي شخصي را ترجيح مي دهند.

ورزش

فرانسوي ها زياد ورزش مي كنند: 80% به طور منظم ورزش مي كنند انواع ورزش هاي نام برده شده عبارتند از:فوتبال، راگبي، تنيس، بسكتبال، شنا، اسكي، پياده روي  و آهسته دويدن، دوچرخه سواري، ژيمناستيك، هنرهای رزمی یا فقط پیاده روی شایع ترین ها هستند. ورزش هاي بسيار نادر را نيز انجام مي دهند: قايق بادباني، کوهنوردی، قایقرانی، غواصی، چتربازی، اسب سواری، گلف، قایقرانی، دوچرخه سواری در کوهستان (VTT). کسانی که بازی گروهي مي كنند معمولا این ورزش ها را، در باشگاه هايي انجام مي دهند که متعلق به فدراسیون ها است. حدود 10 ميليون فارغ التحصيل فدراسيون ها در فرانسه وجود دارد. فوتبال بيشترين ورزشكار را با 2 ميليون  و بعد از آن تنيس با 1 ميليون و سپس جودو با 500 هزار نفر دارد. فرانسوي زمان زيادي را براي ديدن برنامه هاي ورزشي از تلويزيون به ويژه فوتبال و راگبي صرف مي كند. زيرا تيم هاي ملي فرانسه در اين دو رشته در سطح بالا هستند. همچنين ورزش تنيس(رولاند گاروس) در ماه ژوئن و دوچرخه سواري (توردوفرانس) در ماه ژوئيه بزرگ ترين رويداد بين المللي سال محسوب مي شوند. نقطه اوج ديدن ورزش از تلویزیون به مناسبت جام قهرماني اروپا ، جام جهانی فوتبال و بازی های المپیک است.

خلاقیت

تفریح و سرگرمی فرانسوي ها، تنها مصرف كردن و یا شرکت در فعالیت های گروهي نيست. مانند هر کس دیگری، فرانسوي ها دوستدار خلاقيت هنری هستند: 32% موسيقي به ويژه گيتار، ويولون و پيانو مي نوازند. 18% نقاشي مي كنند.14% تئاتر غيرحرفه اي كار مي كنند.8% به ويژه بانوان به رقص مي پردازند. اما از طرف ديگر انجام تعميرات ، ساخت مبلمان، تزئين بهتر خانه ، انجام تعمیرات اعم از کار های کوچک يا بزرگ از اشتغالاتي هستند كه مورد علاقه فرانسوي ها مي باشد. 80% مردان و 50% خانم ها تعميرات جزئي را خود انجام مي دهند. مغازه هاي مخصوص فروش ابزار آلات تعميرات وجود دارد. برنامه هاي تلويزيوني و راديويي كه ابزارهاي جديد را معرفي مي كنند از طرفداران زيادي در فرانسه برخوردار هستند. فرانسوي ها بسيار به باغباني علاقمندند و زدن چمن، كاشت گل، هرس شاخه ها، كاشت سبزیجات در باغچه هاي كوچك از فرصت هايي است كه بخشي از اوقات فراغت آنان را پر مي كند.[42]