مراكز اطلاع رسانی و مشاوره تحصیلی فرانسه: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «'''مراكز اطلاع رساني و مشاوره تحصيلي (CIO)''' مطابق قانون مصوب ژوئيه 1971و متمم اصلاحية آن مصوب فوريه1980 ، به منظور اطلاع رساني و مشاوره دانش آموزان دورة متوسطه، خدمات اطلاع رساني تخصصي ويژه اي در سطح ملّي، آكادمي و محلي به دانش آموزان ارائه مي گردد....» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
مطابق قانون مصوب ژوئیه 1971و متمم اصلاحیه آن مصوب فوریه1980، به منظور اطلاع رسانی و مشاوره دانشآموزان دوره متوسطه، خدمات اطلاعرسانی تخصصی ویژهای در سطح ملّی، آکادمی و محلی به دانشآموزان ارائه میگردد. به منظور عرضه خدمات مذکور، ساختار لازم تحت عنوان تأسیس مراکز اطلاعاتی و مشاورهای صورت گرفته و بالغ بر519 مرکز اطلاعرسانی و مشاوره تحصیلی(CIO) احداث گردیده است. به طورکلی میتوان گفت که به ازای1500 دانـشآموز، 1 مشاور تحصیلی به خدمت و پذیرش مراجعات دانشآموزان و والدین آنان مبادرت مینماید. از جمله مهمترین خدمات مراکز فوق میتوان به موارد ذیل اشاره نمود: | |||
*بررسی منظم عملکرد دانشآموزان از بدو ورود آنان به کولژ؛ | |||
*تطبیق برنامههای درسی دانشآموزان با میزان تواناییهای آنان؛ | |||
*مشاوره و هدایت تحصیلی دانشآموزان به سوی آموزش و کارآموزی مناسب؛ | |||
*خدمات مشاوره گزینش شغلی با توجه به تواناییها و علایق دانشآموزان، مطابق با پیشرفت اقتصادی کشور. | |||
لازم به ذکر است که خدمات مذکور، از طریق گردآوری و توزیع اطلاعات توسط دفتر ملّی اطلاعات آموزشی و شغلی درسطح منطقهای و مراکز اطلاعرسانی و مشاورهای در سطح نواحی تقویت و تکمیل میگردد. دفاتر مذکور، از شعباتی در هر آکادمی برخوردار بوده و عهدهدار وظایف فوق الذکر میباشند.همان گونه که در بالا نیز بدان اشاره گردید، در سطح ناحیهای، مشاهده پیوسته وضعیت عملکرد دانشآموزان و هدایت آنان به سوی آموزشهای حرفهای، تکنولوژیک یا عمومی بر عهده مراکز اطلاعرسانی و مشاوره تحصیلی میباشد. | |||
علاوه بر این، مراکز مذکور، عهدهدار مسئولیت هدایت نوجوانان شاغل یا جویای کار و مایل به کسب مهارت جدید یا بهبود مهارت ارتقاء شغلی خود میباشند. افزون بر این، تشکیل گردهمآیی افراد علاقهمند، ذی نفع و ذی ربط به منظور آگاهسازی جوامع محلی از امکانات کارآموزی و شغلی نیز از جمله دیگر وظایف مراکز فوق محسوب میگردد.مشاورین تحصیلی که رابط مراکز و مدارس بوده و در شورای کلاسی نیز حضور دارند، با مشاهده منظم و اطلاع پیوسته از پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، موظف به ارائه راهنماییهای لازم و به موقع به آنان میباشند.گفتنی است که بهرهمندی از این چنین مشاورههایی برای کلیه دانشآموزان اعم از دانشآموزان فارغالتحصیل مقطع متوسطه و دانشآموزان فعال در بازار کار یا کارآموزی حرفهای و تکنولوژیک الزامی است. | |||
به موازت ایجاد مراکز اطلاعرسانی و مشاوره تحصیلی، مراکز اسناد و اطلاعات در اکثر مدارس تأسیس گردیده است.پیرو قانون راهنمایی طی سال1989، بر ضرورت استقرار مراکز اسناد و اطلاعات در مدارس آموزش متوسطه تأکید گردیده است. درمراکز فوق، علاوه بر کتب و نشریات مفید، ابزار و تجهیزات چند رسانهای، انواع انتشارات اطلاعاتی حقوقی، آماری، جغرافیایی مدارس، تاریخچه آموزش و پرورش و سیاستهای آموزشی به تفکیک سطوح مختلف آموزشی و مسائل روز مرتبط با آموزش و پرورش، فرهنگ، علم و تکنولوژی جهت مطالعه و بهرهمنـدی دانشآموزان، کادر آموزشی و والدین دانـشآموزان در دسترس میباشد.<ref>نعیمی گورابی ، محمد حسین ، جامعه و فرهنگ فرانسه ، [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و بین المللی الهدی] ، تهران ، 1392 .464-465</ref> | |||
== کتابشناسی == | |||
نسخهٔ ۲۷ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۳:۲۹
مطابق قانون مصوب ژوئیه 1971و متمم اصلاحیه آن مصوب فوریه1980، به منظور اطلاع رسانی و مشاوره دانشآموزان دوره متوسطه، خدمات اطلاعرسانی تخصصی ویژهای در سطح ملّی، آکادمی و محلی به دانشآموزان ارائه میگردد. به منظور عرضه خدمات مذکور، ساختار لازم تحت عنوان تأسیس مراکز اطلاعاتی و مشاورهای صورت گرفته و بالغ بر519 مرکز اطلاعرسانی و مشاوره تحصیلی(CIO) احداث گردیده است. به طورکلی میتوان گفت که به ازای1500 دانـشآموز، 1 مشاور تحصیلی به خدمت و پذیرش مراجعات دانشآموزان و والدین آنان مبادرت مینماید. از جمله مهمترین خدمات مراکز فوق میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
- بررسی منظم عملکرد دانشآموزان از بدو ورود آنان به کولژ؛
- تطبیق برنامههای درسی دانشآموزان با میزان تواناییهای آنان؛
- مشاوره و هدایت تحصیلی دانشآموزان به سوی آموزش و کارآموزی مناسب؛
- خدمات مشاوره گزینش شغلی با توجه به تواناییها و علایق دانشآموزان، مطابق با پیشرفت اقتصادی کشور.
لازم به ذکر است که خدمات مذکور، از طریق گردآوری و توزیع اطلاعات توسط دفتر ملّی اطلاعات آموزشی و شغلی درسطح منطقهای و مراکز اطلاعرسانی و مشاورهای در سطح نواحی تقویت و تکمیل میگردد. دفاتر مذکور، از شعباتی در هر آکادمی برخوردار بوده و عهدهدار وظایف فوق الذکر میباشند.همان گونه که در بالا نیز بدان اشاره گردید، در سطح ناحیهای، مشاهده پیوسته وضعیت عملکرد دانشآموزان و هدایت آنان به سوی آموزشهای حرفهای، تکنولوژیک یا عمومی بر عهده مراکز اطلاعرسانی و مشاوره تحصیلی میباشد.
علاوه بر این، مراکز مذکور، عهدهدار مسئولیت هدایت نوجوانان شاغل یا جویای کار و مایل به کسب مهارت جدید یا بهبود مهارت ارتقاء شغلی خود میباشند. افزون بر این، تشکیل گردهمآیی افراد علاقهمند، ذی نفع و ذی ربط به منظور آگاهسازی جوامع محلی از امکانات کارآموزی و شغلی نیز از جمله دیگر وظایف مراکز فوق محسوب میگردد.مشاورین تحصیلی که رابط مراکز و مدارس بوده و در شورای کلاسی نیز حضور دارند، با مشاهده منظم و اطلاع پیوسته از پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، موظف به ارائه راهنماییهای لازم و به موقع به آنان میباشند.گفتنی است که بهرهمندی از این چنین مشاورههایی برای کلیه دانشآموزان اعم از دانشآموزان فارغالتحصیل مقطع متوسطه و دانشآموزان فعال در بازار کار یا کارآموزی حرفهای و تکنولوژیک الزامی است.
به موازت ایجاد مراکز اطلاعرسانی و مشاوره تحصیلی، مراکز اسناد و اطلاعات در اکثر مدارس تأسیس گردیده است.پیرو قانون راهنمایی طی سال1989، بر ضرورت استقرار مراکز اسناد و اطلاعات در مدارس آموزش متوسطه تأکید گردیده است. درمراکز فوق، علاوه بر کتب و نشریات مفید، ابزار و تجهیزات چند رسانهای، انواع انتشارات اطلاعاتی حقوقی، آماری، جغرافیایی مدارس، تاریخچه آموزش و پرورش و سیاستهای آموزشی به تفکیک سطوح مختلف آموزشی و مسائل روز مرتبط با آموزش و پرورش، فرهنگ، علم و تکنولوژی جهت مطالعه و بهرهمنـدی دانشآموزان، کادر آموزشی و والدین دانـشآموزان در دسترس میباشد.[۱]
کتابشناسی
- ↑ نعیمی گورابی ، محمد حسین ، جامعه و فرهنگ فرانسه ، موسسه فرهنگی هنری و بین المللی الهدی ، تهران ، 1392 .464-465