مراكز اطلاع رسانی و مشاوره تحصیلی فرانسه: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «'''مراكز اطلاع رساني و مشاوره تحصيلي (CIO)''' مطابق قانون مصوب ژوئيه 1971و متمم اصلاحية آن مصوب فوريه1980 ، به منظور اطلاع رساني و مشاوره دانش آموزان دورة متوسطه، خدمات اطلاع رساني تخصصي ويژه اي در سطح ملّي، آكادمي و محلي به دانش آموزان ارائه مي گردد....» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''مراكز اطلاع رساني و مشاوره تحصيلي (CIO)'''
مطابق قانون مصوب ژوئیه 1971و متمم اصلاحیه آن مصوب فوریه1980، به منظور اطلاع رسانی و مشاوره دانش‌آموزان دوره متوسطه، خدمات اطلاع‌رسانی تخصصی ویژه‌ای در سطح ملّی، آکادمی و محلی به دانش‌آموزان ارائه می‌گردد. به منظور عرضه خدمات مذکور، ساختار لازم تحت عنوان تأسیس مراکز اطلاعاتی و مشاوره‌ای صورت گرفته و بالغ بر519 مرکز اطلاع‌رسانی و مشاوره تحصیلی(CIO) احداث گردیده است. به طورکلی می‌توان گفت که به ازای1500 دانـش‌آموز، 1 مشاور تحصیلی به خدمت و پذیرش مراجعات دانش‌آموزان و والدین آنان مبادرت می‌نماید. از جمله مهم‌ترین خدمات مراکز فوق می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:
*بررسی منظم عملکرد دانش‌آموزان از بدو ورود آنان به کولژ؛
*تطبیق برنامه‌های درسی دانش‌آموزان با میزان توانایی‌های آنان؛
*مشاوره و هدایت تحصیلی دانش‌آموزان به سوی آموزش و کارآموزی مناسب؛
*خدمات مشاوره گزینش شغلی با توجه به توانایی‌ها و علایق دانش‌آموزان، مطابق با پیشرفت اقتصادی کشور.
لازم به ذکر است که خدمات مذکور، از طریق گردآوری و توزیع اطلاعات توسط دفتر ملّی اطلاعات آموزشی و شغلی درسطح منطقه‌ای و مراکز اطلاع‌رسانی و مشاوره‌ای در سطح نواحی تقویت و تکمیل می‌گردد. دفاتر مذکور، از شعباتی در هر آکادمی برخوردار بوده و عهده‌دار وظایف فوق الذکر می‌باشند.همان گونه که در بالا نیز بدان اشاره گردید، در سطح ناحیه‌ای، مشاهده پیوسته وضعیت عملکرد دانش‌آموزان و هدایت آنان به سوی آموزش‌های حرفه‌ای، تکنولوژیک یا عمومی بر عهده مراکز اطلاع‌رسانی و مشاوره تحصیلی می‌باشد.


مطابق قانون مصوب ژوئيه 1971و متمم اصلاحية آن مصوب فوريه1980 ، به منظور اطلاع رساني و مشاوره دانش آموزان دورة متوسطه، خدمات اطلاع رساني تخصصي ويژه اي در سطح ملّي، آكادمي و محلي به دانش آموزان ارائه مي گردد.به منظور عرضه خدمات مذكور، ساختار لازم تحت عنوان تأسيس مراكز اطلاعاتي و مشاوره اي صورت گرفته و بالغ بر519 مركز اطلاع رساني و مشاوره تحصيلي احداث گرديده است. به طوركلي ميتوان گفت كه به ازاي1500 دانـش آموز، 1 مشاور تحصيلي به خدمت و پذيرش مراجعات دانش آموزان و والدين آنان مبادرت مي نمايد.
علاوه بر این، مراکز مذکور، عهده‌دار مسئولیت هدایت نوجوانان شاغل یا جویای کار و مایل به کسب مهارت جدید یا بهبود مهارت ارتقاء شغلی خود می‌باشند. افزون بر این، تشکیل گردهم‌آیی افراد علاقه‌مند، ذی نفع و ذی ربط به منظور آگاه‌سازی جوامع محلی از امکانات کارآموزی و شغلی نیز از جمله دیگر وظایف مراکز فوق محسوب می‌گردد.مشاورین تحصیلی که رابط مراکز و مدارس بوده و در شورای کلاسی نیز حضور دارند، با مشاهده منظم و اطلاع پیوسته از پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان، موظف به ارائه راهنمایی‌های لازم و به موقع به آنان می‌باشند.گفتنی است که بهره‌مندی از این چنین مشاوره‌هایی برای کلیه دانش‌آموزان اعم از دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل مقطع متوسطه و دانش‌آموزان فعال در بازار کار یا کارآموزی حرفه‌ای و تکنولوژیک الزامی است.


از جمله مهم ترين خدمات مراكز فوق مي توان به موارد ذيل اشاره نمود:
به موازت ایجاد مراکز اطلاع‌رسانی و مشاوره تحصیلی، مراکز اسناد و اطلاعات در اکثر مدارس تأسیس گردیده است.پیرو قانون راهنمایی طی سال1989، بر ضرورت استقرار مراکز اسناد و اطلاعات در مدارس آموزش متوسطه تأکید گردیده است. درمراکز فوق، علاوه بر کتب و نشریات مفید، ابزار و تجهیزات چند رسانه‌ای، انواع انتشارات اطلاعاتی حقوقی، آماری، جغرافیایی مدارس، تاریخچه آموزش و پرورش و سیاست‌های آموزشی به تفکیک سطوح مختلف آموزشی و مسائل روز مرتبط با آموزش و پرورش، فرهنگ، علم و تکنولوژی جهت مطالعه و بهره‌منـدی دانش‌آموزان، کادر آموزشی و والدین دانـش‌آموزان در دسترس می‌‌باشد.<ref>نعیمی گورابی ، محمد حسین ، جامعه و فرهنگ فرانسه ، [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و بین المللی الهدی] ، تهران ، 1392 .464-465</ref>


1- بررسي منظم عملكرد دانش آموزان از بدو ورود آنان به کولژ
== کتابشناسی ==
 
2- تطبيق برنامه هاي درسي دانش آموزان با ميزان تواناييهاي آنان
 
3- مشاوره و هدايت تحصيلي دانش آموزان به سوي آموزش و كارآموزي مناسب
 
4- خدمات مشاوره گزينش شغلي با توجه به توانايي ها و علايق دانش آموزان، مطابق با پيشرفت اقتصادي كشور
 
لازم به ذكر است كه خدمات مذكور، از طريق گردآوري و توزيع اطلاعات توسط دفتر ملّي اطلاعات آموزشي و شغلي درسطح منطقه اي و مراكز اطلاع رساني و مشاوره اي در سطح نواحي تقويت و تكميل مي گردد. دفاتر مذكور، از شعباتي در هر آكادمي برخوردار بوده و عهده دار وظايف فوق الذكرمي باشند.همان گونه كه در بالا نيز بدان اشاره گرديد، در سطح ناحيه‌اي، مشاهدة پيوسته وضعيت عملكرد دانش آموزان و هدايت آنان به سوي آموزش هاي حرفه‌اي، تكنولوژيك يا عمومي بر عهدة مراكز اطلاع رساني و مشاوره تحصيلي مي باشد.
 
علاوه بر اين، مراكز مذكور، عهده دار مسؤوليت هدايت نوجوانان شاغل يا جوياي كار و مايل به كسب مهارت جديد يا بهبود مهارت ارتقاء شغلي خود مي باشند.افزون بر اين، تشكيل گردهم آيي افراد علاقه مند، ذي نفع و ذي ربط به منظور آگاه سازي جوامع محلي از امكانات كارآموزي و شغلي نيز از جمله ديگر وظايف مراكز فوق محسوب مي گردد.مشاورين تحصيلي كه رابط مراكز و مدارس بوده و در شوراي كلاسي نيز حضور دارند، با مشاهدة منظم و اطلاع پيوسته از پيشرفت تحصيلي دانش آموزان، موظف به ارائه راهنماييهاي لازم و به موقع به آنان مي باشند.گفتني است كه بهره‌مندي از اين چنين مشاوره هايي براي كلية دانش آموزان اعم از دانش آموزان فارغ التحصيل مقطع متوسطه و دانش آموزان فعال در بازار كار يا كارآموزي حرفه اي و تكنولوژيك الزامي است.
 
به موازت ايجاد مراكز اطلاع رساني و مشاوره تحصيلي، مراكز اسناد و اطلاعات در اكثر مدارس تأسيس گرديده است.پيرو قانون راهنمايي طي سال1989، بر ضرورت استقرار مراكز اسناد و اطلاعات در مدارس آموزش متوسطه تأكيد گرديده است.درمراكز فوق، علاوه بر كتب و نشريات مفيد، ابزار و تجهيزات چند رسانه اي، انواع انتشارات اطلاعاتي حقوقي، آماري، جغرافيايي مدارس، تاريخچه آموزش و پرورش و سياستهاي آموزشي به تفكيك سطوح مختلف آموزشي و مسائل روز مرتبط با آموزش و پرورش، فرهنگ، علم و تكنولوژي جهت مطالعه و بهره منـدي دانش آموزان، كادر آموزشي و والدين دانـش آموزان در دسترس مي باشد.

نسخهٔ ‏۲۷ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۳:۲۹

مطابق قانون مصوب ژوئیه 1971و متمم اصلاحیه آن مصوب فوریه1980، به منظور اطلاع رسانی و مشاوره دانش‌آموزان دوره متوسطه، خدمات اطلاع‌رسانی تخصصی ویژه‌ای در سطح ملّی، آکادمی و محلی به دانش‌آموزان ارائه می‌گردد. به منظور عرضه خدمات مذکور، ساختار لازم تحت عنوان تأسیس مراکز اطلاعاتی و مشاوره‌ای صورت گرفته و بالغ بر519 مرکز اطلاع‌رسانی و مشاوره تحصیلی(CIO) احداث گردیده است. به طورکلی می‌توان گفت که به ازای1500 دانـش‌آموز، 1 مشاور تحصیلی به خدمت و پذیرش مراجعات دانش‌آموزان و والدین آنان مبادرت می‌نماید. از جمله مهم‌ترین خدمات مراکز فوق می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • بررسی منظم عملکرد دانش‌آموزان از بدو ورود آنان به کولژ؛
  • تطبیق برنامه‌های درسی دانش‌آموزان با میزان توانایی‌های آنان؛
  • مشاوره و هدایت تحصیلی دانش‌آموزان به سوی آموزش و کارآموزی مناسب؛
  • خدمات مشاوره گزینش شغلی با توجه به توانایی‌ها و علایق دانش‌آموزان، مطابق با پیشرفت اقتصادی کشور.

لازم به ذکر است که خدمات مذکور، از طریق گردآوری و توزیع اطلاعات توسط دفتر ملّی اطلاعات آموزشی و شغلی درسطح منطقه‌ای و مراکز اطلاع‌رسانی و مشاوره‌ای در سطح نواحی تقویت و تکمیل می‌گردد. دفاتر مذکور، از شعباتی در هر آکادمی برخوردار بوده و عهده‌دار وظایف فوق الذکر می‌باشند.همان گونه که در بالا نیز بدان اشاره گردید، در سطح ناحیه‌ای، مشاهده پیوسته وضعیت عملکرد دانش‌آموزان و هدایت آنان به سوی آموزش‌های حرفه‌ای، تکنولوژیک یا عمومی بر عهده مراکز اطلاع‌رسانی و مشاوره تحصیلی می‌باشد.

علاوه بر این، مراکز مذکور، عهده‌دار مسئولیت هدایت نوجوانان شاغل یا جویای کار و مایل به کسب مهارت جدید یا بهبود مهارت ارتقاء شغلی خود می‌باشند. افزون بر این، تشکیل گردهم‌آیی افراد علاقه‌مند، ذی نفع و ذی ربط به منظور آگاه‌سازی جوامع محلی از امکانات کارآموزی و شغلی نیز از جمله دیگر وظایف مراکز فوق محسوب می‌گردد.مشاورین تحصیلی که رابط مراکز و مدارس بوده و در شورای کلاسی نیز حضور دارند، با مشاهده منظم و اطلاع پیوسته از پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان، موظف به ارائه راهنمایی‌های لازم و به موقع به آنان می‌باشند.گفتنی است که بهره‌مندی از این چنین مشاوره‌هایی برای کلیه دانش‌آموزان اعم از دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل مقطع متوسطه و دانش‌آموزان فعال در بازار کار یا کارآموزی حرفه‌ای و تکنولوژیک الزامی است.

به موازت ایجاد مراکز اطلاع‌رسانی و مشاوره تحصیلی، مراکز اسناد و اطلاعات در اکثر مدارس تأسیس گردیده است.پیرو قانون راهنمایی طی سال1989، بر ضرورت استقرار مراکز اسناد و اطلاعات در مدارس آموزش متوسطه تأکید گردیده است. درمراکز فوق، علاوه بر کتب و نشریات مفید، ابزار و تجهیزات چند رسانه‌ای، انواع انتشارات اطلاعاتی حقوقی، آماری، جغرافیایی مدارس، تاریخچه آموزش و پرورش و سیاست‌های آموزشی به تفکیک سطوح مختلف آموزشی و مسائل روز مرتبط با آموزش و پرورش، فرهنگ، علم و تکنولوژی جهت مطالعه و بهره‌منـدی دانش‌آموزان، کادر آموزشی و والدین دانـش‌آموزان در دسترس می‌‌باشد.[۱]

کتابشناسی

  1. نعیمی گورابی ، محمد حسین ، جامعه و فرهنگ فرانسه ، موسسه فرهنگی هنری و بین المللی الهدی ، تهران ، 1392 .464-465