طرح های کلان در زمینه نظام آموزش فرانسه: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «'''طرح اصلاحات "كلود تلو"''' در سال  2005 بودجه آموزش و پرورش فرانسه اولين بودجه حكومتي بودکه درطی۱۰سال ‪ ۲۳درصد رشد داشت، و حال آن که اين كشور با افزايش ‪ ۵۰۰ هزار دانش آموز مواجه بوده است. امروزه در فرانسه سالانه ‪ ۶۰هزار دانش آموز بدون گرفتن دي...» ایجاد کرد)
 
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
خط ۱: خط ۱:
'''طرح اصلاحات "كلود تلو"'''  
'''طرح اصلاحات "كلود تلو"'''  


در سال  2005 بودجه آموزش و پرورش فرانسه اولين بودجه حكومتي بودکه درطی۱۰سال ‪ ۲۳درصد رشد داشت، و حال آن که اين كشور با افزايش ‪ ۵۰۰ هزار دانش آموز مواجه بوده است. امروزه در فرانسه سالانه ‪ ۶۰هزار دانش آموز بدون گرفتن ديپلم متوسطه، مدرسه را ترك مي‌كنند و اگر مدرسه نتواند همين رسالت اوليه سنتي خود را درست ايفا كند، اين بي‌عدالتي بيشتر خواهد شد و به يقين همين فرزندان از مدرسه گريخته خانواده‌هاي كارگر مهاجر، مهندسان آينده نخواهند شد
در سال  2005 بودجه آموزش و پرورش [[فرانسه]] اولين بودجه حكومتي بودکه درطی۱۰سال ‪ ۲۳درصد رشد داشت، و حال آن که اين كشور با افزايش ‪ ۵۰۰ هزار دانش آموز مواجه بوده است. امروزه در فرانسه سالانه ‪ ۶۰هزار دانش آموز بدون گرفتن ديپلم متوسطه، مدرسه را ترك مي‌كنند و اگر مدرسه نتواند همين رسالت اوليه سنتي خود را درست ايفا كند، اين بي‌عدالتي بيشتر خواهد شد و به يقين همين فرزندان از مدرسه گريخته خانواده‌هاي كارگر مهاجر، مهندسان آينده نخواهند شد


طرح‌هاي اصلاحي وزيرفعلي آموزش و پرورش فرانسه حتي به دوران پيش از "لوك فري"[17] و زمان وزارت "كلود آلگر"[18]دردولت سوسياليست ژوسپن برمي گردد.  فرانسويان به ياد دارند كه لوك فري در زمان وزارت خويش به پايين بودن سطح درك و سواد دانش آموزان اشاره كرد و فقدان يك پايه اوليه مناسب و لازم را در ميان آنان تاسف بار خواند.  اشاره فري بطور مستقيم به دانش آموزاني بود كه حتي املاي درست كلمات و صرف افعال فرانسه را نمي‌دانند و با اين وضع به كلاس بالاتر نيز مي‌روند. با اين همه سخن فري بي‌جا نبود، او گرچه در دسته بنديهاي سياسي فرانسه داراي جايگاه نبود ولي به عنوان يك كارشناس عالي رتبه ساليان درازي كميسيونهاي آموزش و پرورش را رياست و برنامه ريزي كرده بود. گزارش تلو تاكيد دارد كه وظيفه نظام آموزشي، فقط آموزش برخي مواد درسي به دانش آموز نيست و اين نظام بايد شيوه‌هاي زندگي و قواعد رفتار اجتماعي را نيز به دانش آموزان بياموزد.  تلو معتقد است كه آموزش‌هاي دوران مدرسه كمتر به درد دوران بزرگسالي افراد خورده و آنان نتوانسته‌اند از اين آموزش‌ها در زندگي و اجتماع خود بهره برداري لازم را كنند.
طرح‌هاي اصلاحي وزيرفعلي آموزش و پرورش فرانسه حتي به دوران پيش از "لوك فري"[17] و زمان وزارت "كلود آلگر"[18]دردولت سوسياليست ژوسپن برمي گردد.  فرانسويان به ياد دارند كه لوك فري در زمان وزارت خويش به پايين بودن سطح درك و سواد دانش آموزان اشاره كرد و فقدان يك پايه اوليه مناسب و لازم را در ميان آنان تاسف بار خواند.  اشاره فري بطور مستقيم به دانش آموزاني بود كه حتي املاي درست كلمات و صرف افعال فرانسه را نمي‌دانند و با اين وضع به كلاس بالاتر نيز مي‌روند. با اين همه سخن فري بي‌جا نبود، او گرچه در دسته بنديهاي سياسي فرانسه داراي جايگاه نبود ولي به عنوان يك كارشناس عالي رتبه ساليان درازي كميسيونهاي آموزش و پرورش را رياست و برنامه ريزي كرده بود. گزارش تلو تاكيد دارد كه وظيفه نظام آموزشي، فقط آموزش برخي مواد درسي به دانش آموز نيست و اين نظام بايد شيوه‌هاي زندگي و قواعد رفتار اجتماعي را نيز به دانش آموزان بياموزد.  تلو معتقد است كه آموزش‌هاي دوران مدرسه كمتر به درد دوران بزرگسالي افراد خورده و آنان نتوانسته‌اند از اين آموزش‌ها در زندگي و اجتماع خود بهره برداري لازم را كنند.

نسخهٔ ‏۴ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۱۹:۴۱

طرح اصلاحات "كلود تلو"

در سال  2005 بودجه آموزش و پرورش فرانسه اولين بودجه حكومتي بودکه درطی۱۰سال ‪ ۲۳درصد رشد داشت، و حال آن که اين كشور با افزايش ‪ ۵۰۰ هزار دانش آموز مواجه بوده است. امروزه در فرانسه سالانه ‪ ۶۰هزار دانش آموز بدون گرفتن ديپلم متوسطه، مدرسه را ترك مي‌كنند و اگر مدرسه نتواند همين رسالت اوليه سنتي خود را درست ايفا كند، اين بي‌عدالتي بيشتر خواهد شد و به يقين همين فرزندان از مدرسه گريخته خانواده‌هاي كارگر مهاجر، مهندسان آينده نخواهند شد

طرح‌هاي اصلاحي وزيرفعلي آموزش و پرورش فرانسه حتي به دوران پيش از "لوك فري"[17] و زمان وزارت "كلود آلگر"[18]دردولت سوسياليست ژوسپن برمي گردد.  فرانسويان به ياد دارند كه لوك فري در زمان وزارت خويش به پايين بودن سطح درك و سواد دانش آموزان اشاره كرد و فقدان يك پايه اوليه مناسب و لازم را در ميان آنان تاسف بار خواند.  اشاره فري بطور مستقيم به دانش آموزاني بود كه حتي املاي درست كلمات و صرف افعال فرانسه را نمي‌دانند و با اين وضع به كلاس بالاتر نيز مي‌روند. با اين همه سخن فري بي‌جا نبود، او گرچه در دسته بنديهاي سياسي فرانسه داراي جايگاه نبود ولي به عنوان يك كارشناس عالي رتبه ساليان درازي كميسيونهاي آموزش و پرورش را رياست و برنامه ريزي كرده بود. گزارش تلو تاكيد دارد كه وظيفه نظام آموزشي، فقط آموزش برخي مواد درسي به دانش آموز نيست و اين نظام بايد شيوه‌هاي زندگي و قواعد رفتار اجتماعي را نيز به دانش آموزان بياموزد.  تلو معتقد است كه آموزش‌هاي دوران مدرسه كمتر به درد دوران بزرگسالي افراد خورده و آنان نتوانسته‌اند از اين آموزش‌ها در زندگي و اجتماع خود بهره برداري لازم را كنند.


مسئله اصلاحات در آموزش و پرورش فرانسه تازگي ندارد و قدمت آن حداقل به صد سال گذشته مي‌رسد. زمان‌هاي كليدي در روند تكوين اين‌اصلاحات را مي‌توان به پنج دوره تقسيم كرد:

- دوره آموزش اجباري "ژول فري" وزير وقت و باني آموزش و پرورش نوين فرانسه درسال ‪ ۱۸۸۲است كه از آن زمان به عنوان دوران كليدي شروع اصلاحات در وزارت آموزش پروش اين كشور نام مي‌برند. ژول فري مقرر ساخت كه آموزش اجباري و رايگان است و همگان بايد آنچه ياد گرفتني است فراگيرند.

- طرح "لانژون والون" درسال ‪ ۱۹۴۵درباره دمكراتيك ساختن آموزش عمومي و رسيدگي به شانس و فرصت برابر براي همگان. نظام طبقاتي فرانسه دراين طرح عقب نشيني مي‌كند و اين طرح صرفنظر از جايگاه شغلي هر فرد، به ارتقاي فرهنگ عمومي توجه ويژه مي‌كند.

- طرح "كولژ يگانه" "والري ژيسكار دستن "رييس جمهوري وقت فرانسه درسال ‪ ۱۹۷۴به عنوان سومين دوران كليدي اصلاحات در وزرات آموزش و پرورش نام برده مي‌شود.اين طرح براي دستيابي هر فرد فرانسوي به حداقل فرهنگ لازمي است كه از راه تعليم و تربيت بايد تحصيل شود.

- سال ‪ ۱۹۷۸ميلادي، سالي است كه "كريستيان بولاك"[19] وزير فراموش شده كابينه "ريمون بار" طرح "آموزش متنوع" را مطرح كرد تا زمينه قبولي دانش آموزان را افزايش دهد.

و در نهايت سال ‪ ۲۰۰۴ميلادي است كه آخرين طرح اصلاحات در عرصه آموزش ملي "بازتعريف مهارت و دانش‌ها در مدرسه" مطرح شد.

وجه مشترك همه اين طرحها كه هر يك در پي كمال ديگري آمده است، كاستن از افت تحصيلي و نوسازي نظام آموزشي است كه در هر دوره و هر دولت تكرار و مطرح شده است. [20]