موقعیت مذهب کاتولیک در فرانسه: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''موقعیت مذهب کاتوليک'''
کاهش کاتولیک در [[فرانسه]] در آغاز دهه 1960 شتاب بیشتری گرفت، و این کاهش در اوایل قرن بیست و یکم هنوز ادامه دارد.در نیمه اول قرن بیستم، کلیسای کاتولیک هنوز هم به صورت یک برتری بزرگ در جامعه [[فرانسه]] دیده می‌شد، اعمال مذهبی بالا بود، مراسم اعم از مراسم غسل تعمید و عروسی مذهبی در کلیسا توسط بیش از 90 درصد مردم انجام می‌شد و مراسم بزرگداشت در کلیسا شامل 95٪ تدفین‌ها می‌شد. در سرشماری سال 1954، 34٪ مردم [[فرانسه]] در مراسم دعاهای یکشنبه در کلیسا شرکت می‌کردند.


کاهش کاتولیک در [[فرانسه]] در آغاز دهه 1960 شتاب بيشتري گرفت، و  اين کاهش در اوایل قرن بیست و یکم هنوز ادامه دارد.در نیمه اول قرن بیستم، کلیسای کاتولیک هنوز هم به صورت یک برتری بزرگ در جامعه فرانسه ديده مي شد، اعمال مذهبي بالا بود، مراسم اعم از مراسم غسل تعميد و عروسی مذهبي درکلیسا توسط بیش از 90 درصد مردم انجام می شد و مراسم بزرگداشت در کلیسا شامل 95٪ تدفین ها مي شد. در سرشماری سال 1954، 34٪ مردم فرانسه در مراسم دعاهاي يکشنبه در کليسا شرکت مي کردند.
در دهه 1960 بود که شاخص‌های زیر با همگرایی، سقوط شدید و با دوام کاتولیک را سبب شدند:


در دهه 1960بود که شاخص های زیر با همگرایي، سقوط شديد و با دوام کاتوليک را سبب شدند:
• دسترسی به نتایج پیشرفت‌های فنی به اندیشه خردگرا مشروعیت ‌می‌بخشد.


  دسترسی به نتايج پیشرفت های فنی به اندیشه خردگرا مشروعیت مي بخشد
از دست دادن اعتبار ساختار قدرت، نقش مهمی دارد.


  از دست دادن اعتبار ساختار قدرت، نقش مهمی دارد
انقلاب جنسی حاصل از جنبش ماه مه 68 که مدل جنسی منحصرا تک همسری حمایت شده توسط کلیسا را به چالش کشید.


  انقلاب جنسی حاصل از جنبش ماه مه 68  که مدل جنسی منحصرا تک همسري حمایت شده توسط کلیسا را به چالش کشيد
جدی بودن اوقات فراغت که کاتولیک را در رقابت با طرح‌های دیگر قرار داد.


  جدی بودن اوقات فراغت که کاتوليک را در رقابت با طرح های دیگر قرار داد
آموزش و پرورش نوجوانان در مدرسه راهنمایی و دبیرستان که کلیسا را از تماس مستقیم با جوانان، به ویژه در مناطق روستایی محروم کرد.


  آموزش و پرورش نوجوانان در مدرسه راهنمايي و دبیرستان که کلیسا را از تماس مستقیم با جوانان، به ویژه در مناطق روستایی محروم کرد
جهانی شدن،که فرانسوی‌ها را با سایر ادیان و انواع تفکر آشنا کرد.


•   جهانی شدن،که فرانسوي ها را با سایر ادیان و انواع تفکرآشنا کرد
در این راستا، جوانان اولین کسانی بودند که از کلیسای کاتولیک در اوایل 1960 دور شدند. در دهه‌های بعد، این شاخص‌ها یکی پس از دیگری کاهش یافت. کاتولیک‌های فرانسه از 87٪ جمعیت در سال 1972 به 64 درصد در 2009 (41.5 میلیون) و افراد مقید و عامل مذهبی از 20٪ به 4.5٪ در 2009 کاهش یافته است. در همین دوره، آئین ها و مذاهب دیگر افزایش تعداد خود را در جامعه [[فرانسه]] (مسلمانان به طور خاص)، و تعداد افرادی که اعلام می‌کنند فاقد مذهب اند، از 21٪ به 28 درصد بین سال‌های 1987 و 2009 در حال افزایش نشان می‌دهد.


در این راستا، جوانان اولين کساني بودند که از کلیسای کاتولیک در اوایل 1960دور شدند. در دهه هاي بعد، این شاخص ها یکی پس از دیگری کاهش یافت. کاتولیک های فرانسه از 87٪ جمعیت در سال 1972 به 64 درصد در 2009 (41.5 میلیون) و افراد مقيد و عامل مذهبي از 20٪ به 4.5٪ در 2009 کاهش یافته است. در همين دوره، آئین ها و مذاهب دیگر افزایش تعداد خود را در جامعه فرانسه (مسلمانان به طور خاص)، و تعداد افرادی که اعلام مي کنند فاقد مذهب اند ، از 21٪  به  28 درصد بین سالهای 1987 و 2009 در حال افزایش نشان می دهد.
با وجود این کاهش، کاتولیسیسم هنوز هم موجودیت و هویت خود را در جامعه [[فرانسه]] از طریق انجمن‌های خانوادگی و کمیسیون‌های مختلف، کمیته‌ها و یا کاتولیک‌های پارلمانی، حفظ می‌کند و نقش مهم سیاسی، اجتماعی و اخلاقی را ایفا می‌کند. رسانه‌های [[فرانسه]] به رغم جدایی کلیسا و دولت تا حد زیادی به اخبار کاتولیک، به ویژه جانشینی پاپ، مراسم مذهبی و بحث‌های سکولاریسم و مسائل مذهبی می پردازند.


با وجود این کاهش، کاتولیسیسم هنوز هم موجودیت و هویت خود را در جامعه فرانسه از طریق انجمن های خانوادگی و کمیسیون های مختلف، کمیته ها و یا کاتولیک های پارلمانی، حفظ مي کند و نقش مهم سیاسی، اجتماعی و اخلاقی را ايفا مي کند. رسانه های فرانسه به رغم جدایی کلیسا و دولت تا حد زیادی به اخبار کاتولیک، به ویژه جانشيني پاپ، مراسم مذهبی و بحث های سکولاریسم و مسائل مذهبی مي پردازند.
در نهایت، بعد از سال‌های 1990، انفجار در تعداد خادم کلیسا، افزایش قابل توجهی در تعداد غسل تعمید شده بالغ، مشارکت بیشتر در تجمعات جوانان، و زیارت‌های ملی مختلف، نشانه ممکنی از دخالت متفاوت مسیحیان در حیات کلیسای کاتولیک است.<ref name=":0">نعيمی گورابی، محمد حسين (1392). جامعه و فرهنگ [[فرانسه]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی].</ref>


در نهایت، بعد از سال هاي 1990، انفجار در تعداد خادم کليسا ، افزایش قابل توجهی در تعداد غسل تعميد شده بالغ، مشارکت بیشتر در تجمعات جوانان، و زیارت هاي ملی مختلف، نشانه ممکني از دخالت متفاوت  مسیحیان در حيات کلیسای کاتولیک است.
== نیز نگاه کنید به ==
[[ادیان در فرانسه]]
 
== کتابشناسی ==

نسخهٔ ‏۱ مهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۳:۵۶

کاهش کاتولیک در فرانسه در آغاز دهه 1960 شتاب بیشتری گرفت، و این کاهش در اوایل قرن بیست و یکم هنوز ادامه دارد.در نیمه اول قرن بیستم، کلیسای کاتولیک هنوز هم به صورت یک برتری بزرگ در جامعه فرانسه دیده می‌شد، اعمال مذهبی بالا بود، مراسم اعم از مراسم غسل تعمید و عروسی مذهبی در کلیسا توسط بیش از 90 درصد مردم انجام می‌شد و مراسم بزرگداشت در کلیسا شامل 95٪ تدفین‌ها می‌شد. در سرشماری سال 1954، 34٪ مردم فرانسه در مراسم دعاهای یکشنبه در کلیسا شرکت می‌کردند.

در دهه 1960 بود که شاخص‌های زیر با همگرایی، سقوط شدید و با دوام کاتولیک را سبب شدند:

• دسترسی به نتایج پیشرفت‌های فنی به اندیشه خردگرا مشروعیت ‌می‌بخشد.

• از دست دادن اعتبار ساختار قدرت، نقش مهمی دارد.

• انقلاب جنسی حاصل از جنبش ماه مه 68 که مدل جنسی منحصرا تک همسری حمایت شده توسط کلیسا را به چالش کشید.

• جدی بودن اوقات فراغت که کاتولیک را در رقابت با طرح‌های دیگر قرار داد.

• آموزش و پرورش نوجوانان در مدرسه راهنمایی و دبیرستان که کلیسا را از تماس مستقیم با جوانان، به ویژه در مناطق روستایی محروم کرد.

• جهانی شدن،که فرانسوی‌ها را با سایر ادیان و انواع تفکر آشنا کرد.

در این راستا، جوانان اولین کسانی بودند که از کلیسای کاتولیک در اوایل 1960 دور شدند. در دهه‌های بعد، این شاخص‌ها یکی پس از دیگری کاهش یافت. کاتولیک‌های فرانسه از 87٪ جمعیت در سال 1972 به 64 درصد در 2009 (41.5 میلیون) و افراد مقید و عامل مذهبی از 20٪ به 4.5٪ در 2009 کاهش یافته است. در همین دوره، آئین ها و مذاهب دیگر افزایش تعداد خود را در جامعه فرانسه (مسلمانان به طور خاص)، و تعداد افرادی که اعلام می‌کنند فاقد مذهب اند، از 21٪ به 28 درصد بین سال‌های 1987 و 2009 در حال افزایش نشان می‌دهد.

با وجود این کاهش، کاتولیسیسم هنوز هم موجودیت و هویت خود را در جامعه فرانسه از طریق انجمن‌های خانوادگی و کمیسیون‌های مختلف، کمیته‌ها و یا کاتولیک‌های پارلمانی، حفظ می‌کند و نقش مهم سیاسی، اجتماعی و اخلاقی را ایفا می‌کند. رسانه‌های فرانسه به رغم جدایی کلیسا و دولت تا حد زیادی به اخبار کاتولیک، به ویژه جانشینی پاپ، مراسم مذهبی و بحث‌های سکولاریسم و مسائل مذهبی می پردازند.

در نهایت، بعد از سال‌های 1990، انفجار در تعداد خادم کلیسا، افزایش قابل توجهی در تعداد غسل تعمید شده بالغ، مشارکت بیشتر در تجمعات جوانان، و زیارت‌های ملی مختلف، نشانه ممکنی از دخالت متفاوت مسیحیان در حیات کلیسای کاتولیک است.[۱]

نیز نگاه کنید به

ادیان در فرانسه

کتابشناسی

  1. نعيمی گورابی، محمد حسين (1392). جامعه و فرهنگ فرانسه. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی.