ذائقه فرهنگی مردم قطر: تفاوت میان نسخهها
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
با توجه به مذاکره وگفتگو با مقامهای سیاسی اجتماعی و فرهنگی قطربه این نتیجه رسیدم<sup>[i]</sup> که بسیاری از آنهامعتقدند که نوگرایی به معنای بی دینی یا بیگانه بودن با دین نیست. این گروه اعتقاد دارند که دین از سیاست جداست و برای فعالیت مردم در کار و زندگی، هیچ نیازی به دخالت دولت در امور دینی و عبادی آنها نیست و دولت باید سیاست سمحه و سهله را در این زمینهها اعمال نماید تا هم در تعامل با مردم خود و هم در ارتباطات سیاسی اقتصادی اجتماعی و فرهنگی با دیگر مردم جهان دچار حد و مرزهای دینی نشود. در همین راستا مراکز اسلامی مانند مرکز فرهنگی، بیمه و بانک اسلامی، در حقیقت در قالب نهادهای مدنی كه تا حدودی مورد حمایت دولت هستند، فعالیتهای مؤثری تحت عنوان کمک به نشر اسلام انجام میدهند. ازجمله مراكز فعال حوزه فرهنگ دینی مرکز فرهنگی اسلامی قطراست.دراینجا به برخی از خصوصیات این مرکز اشاره میکنیم. | |||
==== [[مرکز فرهنگی اسلامی قطر]] ==== | |||
مرکز فرهنگی اسلامی قطر را میتوان یک مرکز متوازن نشر و گسترش فرهنگ دینی قلمداد کرد که همچون گذشته مشغول فعالیت بوده و رسالت خود را مبتنی بر نشر تفکر دینی قرار میدهد. | |||
وزارت اوقاف قطر که متولی مرکز فرهنگی اسلامی قطر (فنار) است، میگوید: این مرکز رسالت دارد ارزشهای انسانی، فقه و معانی تمدن دین اسلام را با توجه به نیاز بشر امروزی، در قول و عمل، نشر و گسترش دهد. این مرکز، با برنامه ریزیهای فرهنگی و احترام به ارزشهای انسانی، نشرفرهنگ عربی- اسلامی را از اهداف خود میداند. | |||
مرکز «فنار» دارای کتابخانه و وسایل آموزشی به زبانهای مختلف، پیرامون وقف و فلسفهی آن است و در زمینههای فرهنگی و اجتماعی فعالیتهایی دارد. برگزاری دورههای آموزش زبان، خط و هنر عربی و فعالیتهای فرهنگی و ورزشی، از دیگر فعالیتهای این مركز است؛ همچنین برای کودکان، زنان و خانوادهها، نیز برنامههایی دارد. | |||
ساختمان مرکز فرهنگی اسلامی قطر در مرکز شهر و حاشیهی بافت سنتی و نزدیک ساحل قرار دارد و شکل معماری آن شبیهه فانوسهای دریایی قدیم است که کار هدایت کشتیها را برای نزدیک شدن به بندرگاه به عهده داشتند. این مرکز، وجه تسمیه «فنار» را که برگرفته از همین سمبل است، به مفهوم اشاعهی نور و هدایت نفسها به سوی ساحل امن میداند. معماری این مرکز همچنین بی شباهت به مسجد سامرا در عراق و مؤذنهی مسجد احمد بن طولون در [[قاهره]] نیست.<ref>↑ احمدی، محمد مهدی(1393). جامعه و فرهنگ قطر. تهران: [https://www.icro.ir سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی](دردست انتشار).</ref> | |||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[ذائقه فرهنگی مردم ژاپن]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم کانادا]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم کوبا]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم تونس]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم روسیه]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم سنگال]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم زیمبابوه]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم ساحل عاج]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم مالی]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم اسپانیا]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم اردن]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم فرانسه]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم سیرالئون]] | |||
== پاورقی == | |||
[i] مذاکره وگفتگوی نگارنده که از سال 1385 تا 1389 رایزن فرهنگی ایران در قطر بود | |||
[ii] <nowiki>http://www.gcc-sg.org/eng</nowiki> | |||
[iii] با توجه به مذاکرات وارتباطات نگارنده با این روحانی در خلال اقامت در قطر | |||
== کتابشناسی == |
نسخهٔ ۳۰ مهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۲۰:۳۲
با توجه به مذاکره وگفتگو با مقامهای سیاسی اجتماعی و فرهنگی قطربه این نتیجه رسیدم[i] که بسیاری از آنهامعتقدند که نوگرایی به معنای بی دینی یا بیگانه بودن با دین نیست. این گروه اعتقاد دارند که دین از سیاست جداست و برای فعالیت مردم در کار و زندگی، هیچ نیازی به دخالت دولت در امور دینی و عبادی آنها نیست و دولت باید سیاست سمحه و سهله را در این زمینهها اعمال نماید تا هم در تعامل با مردم خود و هم در ارتباطات سیاسی اقتصادی اجتماعی و فرهنگی با دیگر مردم جهان دچار حد و مرزهای دینی نشود. در همین راستا مراکز اسلامی مانند مرکز فرهنگی، بیمه و بانک اسلامی، در حقیقت در قالب نهادهای مدنی كه تا حدودی مورد حمایت دولت هستند، فعالیتهای مؤثری تحت عنوان کمک به نشر اسلام انجام میدهند. ازجمله مراكز فعال حوزه فرهنگ دینی مرکز فرهنگی اسلامی قطراست.دراینجا به برخی از خصوصیات این مرکز اشاره میکنیم.
مرکز فرهنگی اسلامی قطر
مرکز فرهنگی اسلامی قطر را میتوان یک مرکز متوازن نشر و گسترش فرهنگ دینی قلمداد کرد که همچون گذشته مشغول فعالیت بوده و رسالت خود را مبتنی بر نشر تفکر دینی قرار میدهد.
وزارت اوقاف قطر که متولی مرکز فرهنگی اسلامی قطر (فنار) است، میگوید: این مرکز رسالت دارد ارزشهای انسانی، فقه و معانی تمدن دین اسلام را با توجه به نیاز بشر امروزی، در قول و عمل، نشر و گسترش دهد. این مرکز، با برنامه ریزیهای فرهنگی و احترام به ارزشهای انسانی، نشرفرهنگ عربی- اسلامی را از اهداف خود میداند.
مرکز «فنار» دارای کتابخانه و وسایل آموزشی به زبانهای مختلف، پیرامون وقف و فلسفهی آن است و در زمینههای فرهنگی و اجتماعی فعالیتهایی دارد. برگزاری دورههای آموزش زبان، خط و هنر عربی و فعالیتهای فرهنگی و ورزشی، از دیگر فعالیتهای این مركز است؛ همچنین برای کودکان، زنان و خانوادهها، نیز برنامههایی دارد.
ساختمان مرکز فرهنگی اسلامی قطر در مرکز شهر و حاشیهی بافت سنتی و نزدیک ساحل قرار دارد و شکل معماری آن شبیهه فانوسهای دریایی قدیم است که کار هدایت کشتیها را برای نزدیک شدن به بندرگاه به عهده داشتند. این مرکز، وجه تسمیه «فنار» را که برگرفته از همین سمبل است، به مفهوم اشاعهی نور و هدایت نفسها به سوی ساحل امن میداند. معماری این مرکز همچنین بی شباهت به مسجد سامرا در عراق و مؤذنهی مسجد احمد بن طولون در قاهره نیست.[۱]
نیز نگاه کنید به
ذائقه فرهنگی مردم ژاپن؛ ذائقه فرهنگی مردم کانادا؛ ذائقه فرهنگی مردم کوبا؛ ذائقه فرهنگی مردم تونس؛ ذائقه فرهنگی مردم روسیه؛ ذائقه فرهنگی مردم سنگال؛ ذائقه فرهنگی مردم زیمبابوه؛ ذائقه فرهنگی مردم ساحل عاج؛ ذائقه فرهنگی مردم مالی؛ ذائقه فرهنگی مردم اسپانیا؛ ذائقه فرهنگی مردم اردن؛ ذائقه فرهنگی مردم فرانسه؛ ذائقه فرهنگی مردم سیرالئون
پاورقی
[i] مذاکره وگفتگوی نگارنده که از سال 1385 تا 1389 رایزن فرهنگی ایران در قطر بود
[ii] http://www.gcc-sg.org/eng
[iii] با توجه به مذاکرات وارتباطات نگارنده با این روحانی در خلال اقامت در قطر
کتابشناسی
- ↑ ↑ احمدی، محمد مهدی(1393). جامعه و فرهنگ قطر. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(دردست انتشار).