اعتقاد به ارواح در قبایل سیرالئون: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱: خط ۱:
'''اعتقاد به ارواح:'''
قبایل مختلف [[سیرالئون]] اعم از مسلمانان، مسیحیان و پیروان آیین ­های سنتی اعتقاد عمیقی به ارواح و حضور آنان در زندگی روزمره ­شان داشته و معمولاً بخشی از زندگی خود را به ویژه در هنگام بروز مشکلات پیش بینی نشده به تقدیس و بزرگداشت ارواج اجدادِ خود اختصاص می ­دهند که البته [[اعتقاد به ارواح در قبایل سیرالئون|اعتقاد به ارواح]] در بین پیروان آیین ­های سنتی عمیق ­تر است. آنیمیست ­های «تمنی» در این ارتباط با ارج نهادن به اجداد خود آنها را واسطه بین خداوند و مردم در نظر می­ گیرند و در هنگام سختی معیشت و نامساعد بودن اوضاع به اعماق جنگل و به مکانی موسوم به «بورا ماسار(Bora Masar)» می روند. در این مکان سنگ‌هایی وجود دارد که هر یک نمایانگر یکی از رؤسای قبیله و قهرمآنان آنهاست. پس از تجمع افراد قبیله تمنی در این مکان فردی نسب شناس سنگ ­ها را یکی یکی برداشته و نام تک تک اجداد و قهرمآنان [[قبیله تمنه|تمنه]] را برمی ­شمارد و بدین وسیله از آنها برای رفع مشکل قبیله کمک می خواهد. پس از پایان این مراسم کلیه افراد طعام، حصیر و کولایی را که برای استفاده اجدادشان به همراه آورده ­اند در معبد «بورا ماسار» نهاده و به دهکده خود باز می گردند و معتقدند پس از خروج آنها از این معبد ارواح اجداد در مکان مزبور حضور یافته و قبیله را مورد حمایت خود قرار می­ دهند<ref>شکیبا، محمدرضا (1374). سرزمین و مردم سیرالئون. تهران: الهدی، ص.21.</ref>. مردمان «[[قبیله لیمبا|لیمبا]]» نیز به ارواح اعتقاد خاصی دارند و معتقدند تپه ­ای به نام «کبولا(Kabola)» در منطقه سکونت آنها وجود دارد که ارواح اجدادشان در این تپه زندگی می ­کنند و رؤسای قبیله نیز پس از مرگ به آن منطقه می ­روند. [[اعتقاد به ارواح در قبایل سیرالئون|اعتقاد به ارواح]] در گذشتگان و پیشینیان در بین سایر قبایل [[سیرالئون]] نیز از جایگاه والایی برخوردار است و جدای از پیروان آیین­ های سنتی، مسلمانان و مسیحیان نیز ارواح اجداد خود را مورد گرامیداشت قرار می ­دهند. در بین پیروان آیین­ های سنتی روح­ گیری و احضار روح نیز رواج دارد و بومیان از طریق پزشک جادوگران روح­ گیر با ارواح پیشینیان خود ارتباط برقرار می­ کنند<ref>Sibthorpe, A. B. C. (1970). The History of Sierra Leone: Routledge, p.88</ref><ref>عرب احمدی، امیر بهرام(1390). جامعه و فرهنگ [[سیرالئون]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی]( در دست انتشار)</ref>.  
 
==نیز نگاه کنید به==
قبایل مختلف [[سیرالئون]] اعم از مسلمانان، مسیحیان و پیروان آیین­های سنتی اعتقاد عمیقی به ارواح و حضور آنان در زندگی روزمره­شان داشته و معمولاً بخشی از زندگی خود را به ویژه در هنگام بروز مشکلات پیش بینی نشده به تقدیس و بزرگداشت ارواج اجدادِ خود اختصاص می­دهند که البته اعتقاد به ارواح در بین پیروان آیین­های سنتی عمیق­تر است. آنیمیست­های «تمنی» در این ارتباط با ارج نهادن به اجداد خود آنها را واسطه بین خداوند و مردم در نظر می­گیرند و در هنگام سختی معیشت و نامساعد بودن اوضاع به اعماق جنگل و به مکانی موسوم به «بورا ماسار[14]» می­روند. در این مکان سنگ‌هایی وجود دارد که هر یک نمایانگر یکی از رؤسای قبیله و قهرمآنان آنهاست. پس از تجمع افراد قبیله تمنی در این مکان فردی نسب شناس سنگ­ها را یکی یکی برداشته و نام تک تک اجداد و قهرمآنان تمنه را برمی­شمارد و بدین وسیله از آنها برای رفع مشکل قبیله کمک می­خواهد. پس از پایان این مراسم کلیه افراد طعام، حصیر و کولایی را که برای استفاده اجدادشان به همراه آورده­اند در معبد «بورا ماسار» نهاده و به دهکده خود باز می­گردند و معتقدند پس از خروج آنها از این معبد ارواح اجداد در مکان مزبور حضور یافته و قبیله را مورد حمایت خود قرار می­دهند. (شکیبا، پیشین: 21) مردمان «لیمبا» نیز به ارواح اعتقاد خاصی دارند و معتقدند تپه­ای به نام «کبولا[15]» در منطقه سکونت آنها وجود دارد که ارواح اجدادشان در این تپه زندگی می­کنند و رؤسای قبیله نیز پس از مرگ به آن منطقه می­روند. اعتقاد به ارواح در گذشتگان و پیشینیان در بین سایر قبایل سیرالئون نیز از جایگاه والایی برخوردار است و جدای از پیروان آیین­های سنتی، مسلمانان و مسیحیان نیز ارواح اجداد خود را مورد گرامیداشت قرار می­دهند. در بین پیروان آیین­های سنتی روح­گیری و احضار روح نیز رواج دارد و بومیان از طریق پزشک جادوگران روح­گیر با ارواح پیشینیان خود ارتباط برقرار می­کنند. (Sibthorpe, 1970: 88)
==کتابشناسی==

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۹ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۷:۴۵

قبایل مختلف سیرالئون اعم از مسلمانان، مسیحیان و پیروان آیین ­های سنتی اعتقاد عمیقی به ارواح و حضور آنان در زندگی روزمره ­شان داشته و معمولاً بخشی از زندگی خود را به ویژه در هنگام بروز مشکلات پیش بینی نشده به تقدیس و بزرگداشت ارواج اجدادِ خود اختصاص می ­دهند که البته اعتقاد به ارواح در بین پیروان آیین ­های سنتی عمیق ­تر است. آنیمیست ­های «تمنی» در این ارتباط با ارج نهادن به اجداد خود آنها را واسطه بین خداوند و مردم در نظر می­ گیرند و در هنگام سختی معیشت و نامساعد بودن اوضاع به اعماق جنگل و به مکانی موسوم به «بورا ماسار(Bora Masar)» می روند. در این مکان سنگ‌هایی وجود دارد که هر یک نمایانگر یکی از رؤسای قبیله و قهرمآنان آنهاست. پس از تجمع افراد قبیله تمنی در این مکان فردی نسب شناس سنگ ­ها را یکی یکی برداشته و نام تک تک اجداد و قهرمآنان تمنه را برمی ­شمارد و بدین وسیله از آنها برای رفع مشکل قبیله کمک می خواهد. پس از پایان این مراسم کلیه افراد طعام، حصیر و کولایی را که برای استفاده اجدادشان به همراه آورده ­اند در معبد «بورا ماسار» نهاده و به دهکده خود باز می گردند و معتقدند پس از خروج آنها از این معبد ارواح اجداد در مکان مزبور حضور یافته و قبیله را مورد حمایت خود قرار می­ دهند[۱]. مردمان «لیمبا» نیز به ارواح اعتقاد خاصی دارند و معتقدند تپه ­ای به نام «کبولا(Kabola)» در منطقه سکونت آنها وجود دارد که ارواح اجدادشان در این تپه زندگی می ­کنند و رؤسای قبیله نیز پس از مرگ به آن منطقه می ­روند. اعتقاد به ارواح در گذشتگان و پیشینیان در بین سایر قبایل سیرالئون نیز از جایگاه والایی برخوردار است و جدای از پیروان آیین­ های سنتی، مسلمانان و مسیحیان نیز ارواح اجداد خود را مورد گرامیداشت قرار می ­دهند. در بین پیروان آیین­ های سنتی روح­ گیری و احضار روح نیز رواج دارد و بومیان از طریق پزشک جادوگران روح­ گیر با ارواح پیشینیان خود ارتباط برقرار می­ کنند[۲][۳].  

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. شکیبا، محمدرضا (1374). سرزمین و مردم سیرالئون. تهران: الهدی، ص.21.
  2. Sibthorpe, A. B. C. (1970). The History of Sierra Leone: Routledge, p.88
  3. عرب احمدی، امیر بهرام(1390). جامعه و فرهنگ سیرالئون. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)