اصلاح ساختار نظام فرهنگی چین: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی « == '''اصلاح ساختار نظام فرهنگی''' == هدف از اصلاح نظام فرهنگی، احیا و گسترش فعاليتهاي فرهنگی و ایجاد انگیزه و اشتیاق بیشتر در متوليان امور هنری اعلام شده است که اساسا بر اصلاح ساختار و تشکیلات سازمانی و مدیریت محصولات سازمانهاي فرهنگی تأكيد دا...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
=== '''اصلاح ساختار نظام فرهنگی''' === | |||
هدف از اصلاح نظام فرهنگی، احیا و گسترش فعاليتهاي فرهنگی و ایجاد انگیزه و اشتیاق بیشتر در متوليان امور هنری اعلام شده است که اساسا بر اصلاح ساختار و تشکیلات سازمانی و مدیریت محصولات سازمانهاي فرهنگی تأكيد دارد. در دوران اعمال سیستم متمرکز و طراحی شدهی اقتصادی پیش از اصلاحات، بخش فرهنگ چین نیز از یک نظام مدیریت فرهنگی دولتی متمركز پیروی میكرد که اگرچه کاربرد خوبی داشت، ولی پرنقص نیز بود و اشتیاق و انگیزه و خلاقیت فرهنگی و هنری مردم را از بین میبرد. به همین سبب، فعاليتهاي فرهنگی در گذشته از قدرت و جذابیت چنداني برخوردار نبود. | |||
از زمان اجرای سیاست اصلاحات و درهای باز در سال1978، فعاليتهاي فرهنگی انرژی بیشتر و قدرتي دوباره یافت. پس از اجرای اقتصاد سوسیالیستي مبتنی بر بازار، وزارت فرهنگ، اصلاح ساختار نظام فرهنگی را از كانونهاي هنرهاي نمایشی آغاز كرد. از آن زمان تا كنون، در زمینههایی مانند مالکیت، مدیریت، منابع انسانی، نظام توزیع و نظارت، پيشرفتهايي چشمگیری حاصل شده است. نظارت مستقیم وزارت فرهنگ و دولت مرکزی و اصلاح كانونهاي هنرهاي نمایشی در دو مرحله به مورد اجرا گذاشته شد: نخست به گروههای هنرهای نمایشي، يارانه پرداخت شد و شکل سرمایهگذاری دولت در این زمینه تغيير يافت. بهجاي اينكه پیش از تولید آثار، به آنها يارانه پرداخت شود، يارانه پس از تولید به آنها اختصاص داده شد تا امكان كنترل بيشتري وجود داشته باشد. دوم آنکه ساختار جذب نيروي انساني تغيير پيدا كرده و استخدام از طريق برگزاری آزمون صورت گرفت. هيئت دولت طرح تغيير ساختار جذب نيروي انساني و نيز ارزيابي فعاليتهاي كانونهاي نمايشي را برعهدهی وزارت فرهنگ گذاشت. اين وزارت نیز با بهرهجويي از تجارب داخلي و خارجي، پيگيري منظم توليدات هنری و توجه به اشكال و سبکهای مختلف هنری، نظام توزیع و ساختار كانونهاي نمایشی را تعدیل و برای بالابردن کیفیت، تعداد آنها را کاهش داد. اين اقدامات اصلاحي موجب کاهش نیرو و پیشرفت و توسعهی خلاقیتهای هنری و در نتیجه، دستیابی به نتایج مطلوب اجتماعی و اقتصادی شد. اين اصلاحات در ساير حوزههاي فرهنگي نظير فرهنگ اجتماعی، آموزش هنری، علوم و تکنولوژیهای فرهنگی، حفظ آثار، موزهها و کتابخانهها نیز به اجرا گذاشته شد و در کل زمینه را برای پیشرفت و توسعهی همه جانبه فراهم ساخت.<ref>سابقی، محمد علی(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد اول،ص 506-508</ref> | |||
(Cultural Sector urged to deepen reform,2006) | |||
کتابشناسی |
نسخهٔ ۲۷ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۹:۰۴
اصلاح ساختار نظام فرهنگی
هدف از اصلاح نظام فرهنگی، احیا و گسترش فعاليتهاي فرهنگی و ایجاد انگیزه و اشتیاق بیشتر در متوليان امور هنری اعلام شده است که اساسا بر اصلاح ساختار و تشکیلات سازمانی و مدیریت محصولات سازمانهاي فرهنگی تأكيد دارد. در دوران اعمال سیستم متمرکز و طراحی شدهی اقتصادی پیش از اصلاحات، بخش فرهنگ چین نیز از یک نظام مدیریت فرهنگی دولتی متمركز پیروی میكرد که اگرچه کاربرد خوبی داشت، ولی پرنقص نیز بود و اشتیاق و انگیزه و خلاقیت فرهنگی و هنری مردم را از بین میبرد. به همین سبب، فعاليتهاي فرهنگی در گذشته از قدرت و جذابیت چنداني برخوردار نبود.
از زمان اجرای سیاست اصلاحات و درهای باز در سال1978، فعاليتهاي فرهنگی انرژی بیشتر و قدرتي دوباره یافت. پس از اجرای اقتصاد سوسیالیستي مبتنی بر بازار، وزارت فرهنگ، اصلاح ساختار نظام فرهنگی را از كانونهاي هنرهاي نمایشی آغاز كرد. از آن زمان تا كنون، در زمینههایی مانند مالکیت، مدیریت، منابع انسانی، نظام توزیع و نظارت، پيشرفتهايي چشمگیری حاصل شده است. نظارت مستقیم وزارت فرهنگ و دولت مرکزی و اصلاح كانونهاي هنرهاي نمایشی در دو مرحله به مورد اجرا گذاشته شد: نخست به گروههای هنرهای نمایشي، يارانه پرداخت شد و شکل سرمایهگذاری دولت در این زمینه تغيير يافت. بهجاي اينكه پیش از تولید آثار، به آنها يارانه پرداخت شود، يارانه پس از تولید به آنها اختصاص داده شد تا امكان كنترل بيشتري وجود داشته باشد. دوم آنکه ساختار جذب نيروي انساني تغيير پيدا كرده و استخدام از طريق برگزاری آزمون صورت گرفت. هيئت دولت طرح تغيير ساختار جذب نيروي انساني و نيز ارزيابي فعاليتهاي كانونهاي نمايشي را برعهدهی وزارت فرهنگ گذاشت. اين وزارت نیز با بهرهجويي از تجارب داخلي و خارجي، پيگيري منظم توليدات هنری و توجه به اشكال و سبکهای مختلف هنری، نظام توزیع و ساختار كانونهاي نمایشی را تعدیل و برای بالابردن کیفیت، تعداد آنها را کاهش داد. اين اقدامات اصلاحي موجب کاهش نیرو و پیشرفت و توسعهی خلاقیتهای هنری و در نتیجه، دستیابی به نتایج مطلوب اجتماعی و اقتصادی شد. اين اصلاحات در ساير حوزههاي فرهنگي نظير فرهنگ اجتماعی، آموزش هنری، علوم و تکنولوژیهای فرهنگی، حفظ آثار، موزهها و کتابخانهها نیز به اجرا گذاشته شد و در کل زمینه را برای پیشرفت و توسعهی همه جانبه فراهم ساخت.[۱]
(Cultural Sector urged to deepen reform,2006)
کتابشناسی
- ↑ سابقی، محمد علی(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد اول،ص 506-508