تفکر چینی، صلح در چارچوب قدرت نرم: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی « == '''تفکر چینی: صلح در چارچوب قدرت نرم''' == یکی از خوف انگیز­ترین واژه­ها برای چینی­ها، بی نظمی، اغتشاش و درگیری، چه در سطح داخلی و یا عرصه­ی بین المللی است. به همین جهت، در فرهنگ چین هرگز از نظامی­گری، تجاوز و حمله به دیگران، تعریف و تمجید نشده و...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
=== '''تفکر چینی: صلح در چارچوب قدرت نرم''' ===
یکی از خوف‌انگیز‌ترین واژه‌ها برای چینی‌ها، بی‌نظمی، اغتشاش و درگیری، چه در سطح داخلی و یا عرصه‌ی بین‌المللی است. به همین جهت، در فرهنگ [[چین]] هرگز از نظامی‌گری، تجاوز و حمله به دیگران، تعریف و تمجید نشده و نظامی‌گری به عنوان شغل افراد بی‌کار، نا‌کارآمد اجتماعی، و طبقه‌ی پایین نام برده شده و ضرب‌المثلی هست که می‌گوید: از آهن خوب شمشیر و از انسان خوب سرباز نمی‌سازند. با عنایت به این پیشینه‌ی فکری و فرهنگی، در پیش‌گرفتن یک سیاست خارجی صلح‌جویانه، مسالمت‌آمیز، کم‌تر ستیزه‌جو، بسیار پیچیده، با اعتماد به نفس، و با نگاه سازنده به حل مشکلات منطقه‌ای و جهانی، از رویکردهای چین به قدرت نرم است که طی سه دهه‌ی گذشته رهبران این کشور پیش روی خود داشته‌اند. پذیرش نُرم‌های بین‌المللی، حل صلح‌آمیز اختلافات، گسترش روابط تجاری با در نظر گرفتن سیاست برد-برد، مبارزه با مسایل امنیتی هم‌چون تروریسم و جرم‌های بین‌المللی، کنترل تسلیحات غیر متعارف، مخالفت با یک‌جانبه‌گرایی، حمایت از تنوع فرهنگی، همراهی با سازمان‌های بین‌المللی و جامعه‌ی جهانی برای حل مشکلات، حضور فعال و عضویت در نیروهای پاسدار صلح، تبدیل شدن از یک کشور کمک‌بگیر به کشوری فعال در امر کمک‌رسانی به کشورهای نیازمند، توانمندی در ارائه‌ی مدل‌های جدید سیاسی و اقتصادی و فرهنگی جایگزین برای مدل‌های گذشته‌ای که پیش از این از سوی غرب ارائه و توصیه شده‌اند، (Mark Leonard, 2009) از دیگر موارد راهبرد سیاست خارجی و خیزش صلح‌آمیز چین، به ویژه پس از ورود به هزاره‌ی سوم به شمار می‌روند.<ref>سابقی، محمد علی(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد اول،ص 535-536</ref>


== '''تفکر چینی: صلح در چارچوب قدرت نرم''' ==
=== کتابشناسی ===
یکی از خوف انگیز­ترین واژه­ها برای چینی­ها، بی نظمی، اغتشاش و درگیری، چه در سطح داخلی و یا عرصه­ی بین المللی است. به همین جهت، در فرهنگ چین هرگز از نظامی­گری، تجاوز و حمله به دیگران، تعریف و تمجید نشده و نظامیگری به عنوان شغل افراد بیکار، نا کارآمد اجتماعی، و طبقه­ی پایین نام برده شده و ضرب المثلی هست که می­گوید: از آهن خوب شمشیر و از انسان خوب سرباز نمی سازند. با عنایت به این پیشینه­ی فکری و فرهنگی، در پیش گرفتن یک سیاست خارجی صلح جویانه، مسالمت آمیز، کم­تر ستیزه جو، بسیار پیچیده، با اعتماد به نفس، و با نگاه سازنده به حل مشکلات منطقه­ای و جهانی، از رویکردهای چین به قدرت نرم است که طی سه دهه­ی گذشته رهبران این کشور پیش روی خود داشته­اند. پذیرش نُرم­های بین المللی، حل صلح آمیز اختلافات، گسترش روابط تجاری با در نظر گرفتن سیاست برد-برد، مبارزه با مسایل امنیتی هم­چون تروریسم و جرم­های بین المللی، کنترل تسلیحات غیر متعارف، مخالفت با یک­جانبه­گرایی، حمایت از تنوع فرهنگی، همراهی با سازمان­های بین المللی و جامعه­ی جهانی برای حل مشکلات، حضور فعال و عضویت در نیروهای پاسدار صلح، تبدیل شدن از یک کشور کمک بگیر به کشوری فعال در امر کمک رسانی به کشورهای نیازمند، توانمندی در ارایه­ی مدل­های جدید سیاسی و اقتصادی و فرهنگی جایگزین برای مدل­های گذشته­ای که پیش از این از سوی غرب ارایه و توصیه شده­اند، (Mark Leonard ,2009) از دیگر موارد راهبرد سیاست خارجی و خیزش صلح آمیز چین، به ویژه پس از ورود به هزاره­ی سوم به شمار می­روند.

نسخهٔ ‏۵ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۷:۳۲

تفکر چینی: صلح در چارچوب قدرت نرم

یکی از خوف‌انگیز‌ترین واژه‌ها برای چینی‌ها، بی‌نظمی، اغتشاش و درگیری، چه در سطح داخلی و یا عرصه‌ی بین‌المللی است. به همین جهت، در فرهنگ چین هرگز از نظامی‌گری، تجاوز و حمله به دیگران، تعریف و تمجید نشده و نظامی‌گری به عنوان شغل افراد بی‌کار، نا‌کارآمد اجتماعی، و طبقه‌ی پایین نام برده شده و ضرب‌المثلی هست که می‌گوید: از آهن خوب شمشیر و از انسان خوب سرباز نمی‌سازند. با عنایت به این پیشینه‌ی فکری و فرهنگی، در پیش‌گرفتن یک سیاست خارجی صلح‌جویانه، مسالمت‌آمیز، کم‌تر ستیزه‌جو، بسیار پیچیده، با اعتماد به نفس، و با نگاه سازنده به حل مشکلات منطقه‌ای و جهانی، از رویکردهای چین به قدرت نرم است که طی سه دهه‌ی گذشته رهبران این کشور پیش روی خود داشته‌اند. پذیرش نُرم‌های بین‌المللی، حل صلح‌آمیز اختلافات، گسترش روابط تجاری با در نظر گرفتن سیاست برد-برد، مبارزه با مسایل امنیتی هم‌چون تروریسم و جرم‌های بین‌المللی، کنترل تسلیحات غیر متعارف، مخالفت با یک‌جانبه‌گرایی، حمایت از تنوع فرهنگی، همراهی با سازمان‌های بین‌المللی و جامعه‌ی جهانی برای حل مشکلات، حضور فعال و عضویت در نیروهای پاسدار صلح، تبدیل شدن از یک کشور کمک‌بگیر به کشوری فعال در امر کمک‌رسانی به کشورهای نیازمند، توانمندی در ارائه‌ی مدل‌های جدید سیاسی و اقتصادی و فرهنگی جایگزین برای مدل‌های گذشته‌ای که پیش از این از سوی غرب ارائه و توصیه شده‌اند، (Mark Leonard, 2009) از دیگر موارد راهبرد سیاست خارجی و خیزش صلح‌آمیز چین، به ویژه پس از ورود به هزاره‌ی سوم به شمار می‌روند.[۱]

کتابشناسی

  1. سابقی، محمد علی(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد اول،ص 535-536