تاسیس مراکز آموزشی در چین برای پیشرفت علمی: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
برخی از چینی­‌ها بواسطه‌­ی مواجه‌ی با غرب و آشنایی با علم، ایده و دانش جدید، ایده­‌های کهنه­‌ی خود را کنار گذاشته و عمیقاً روی ارزش علم و فناوری جدید به تفکر پرداختند. برای رفع این عقب ماندگی، در سال 1862 میلادی، مؤسسه­‌ی روابط دیپلماتیک در [[پکن]] راه اندازی شد که در آن زبان انگلیسی، فرانسه و روسی آموزش داده می­شد. در سال 1867 میلادی نیز مؤسسه­‌ی ستاره شناسی و ریاضیات تأسیس شد که در آن زمان در جامعه شور و هیجان خاصی را به وجود آورد. به دلیل نیاز [[چین]] به نوگرایی و به دست گرفتن استقلال خود، علم و دانش جدیدِ تولید و معرفی شده به [[چین]] از طریق ترجمه، تأثیر زیادی در دانشمندان چینی گذاشت. هم­زمان با این تحولات فرهنگی، رواج فرهنگ غربی و نوگرایی در [[چین]] هم زمینه پیدا کرد.
برخی از چینی­‌ها بواسطه‌­ی مواجه‌ی با غرب و آشنایی با علم، ایده و دانش جدید، ایده­‌های کهنه­‌ی خود را کنار گذاشته و عمیقاً روی ارزش علم و فناوری جدید به تفکر پرداختند. برای رفع این عقب ماندگی، در سال 1862 میلادی، مؤسسه­‌ی روابط دیپلماتیک در [[پکن]] راه اندازی شد که در آن زبان انگلیسی، فرانسه و روسی آموزش داده می­ شد.


در این دوران اهمیت فزاینده­ای به جایگاه و نقش فرهنگ داده می­شد. تا پیش از آغاز جنبش فرهنگی چهارم ماه مه سال 1919، مردم همیشه فرهنگ را نخستین موضوع مهم برای حل مشکلات [[چین]] تلقی می­کردند. بدون شک، این موضوع در توسعه‌­ی فرهنگی [[چین]] مؤثر بود.<ref><sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی جلد اول ص1102</big></sub></ref>
در سال 1867 میلادی نیز مؤسسه­‌ی ستاره شناسی و ریاضیات تأسیس شد که در آن زمان در جامعه شور و هیجان خاصی را به وجود آورد. به دلیل نیاز [[چین]] به نوگرایی و به دست گرفتن استقلال خود، علم و دانش جدیدِ تولید و معرفی شده به [[چین]] از طریق ترجمه، تأثیر زیادی در دانشمندان چینی گذاشت. هم­زمان با این تحولات فرهنگی، رواج فرهنگ غربی و نوگرایی در [[چین]] هم زمینه پیدا کرد.


نیز نگاه کنید به [[زبان و ادبیات چینی]]؛ [[ادبیات چینی]]؛ [[رویارویی فرهنگی چین و جهان غرب]]
در این دوران اهمیت فزاینده­ای به جایگاه و نقش فرهنگ داده می­شد. تا پیش از آغاز جنبش فرهنگی چهارم ماه مه سال 1919، مردم همیشه فرهنگ را نخستین موضوع مهم برای حل مشکلات [[چین]] تلقی می­کردند. بدون شک، این موضوع در توسعه‌­ی فرهنگی [[چین]] مؤثر بود.<ref><sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی، جلد اول ص1102</big></sub></ref>
 
== نیز نگاه کنید به ==
 
* [[زبان و ادبیات چینی]]
* [[ادبیات چینی]]
* [[رویارویی فرهنگی چین و جهان غرب]]


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==

نسخهٔ ‏۲۰ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۶:۳۳

برخی از چینی­‌ها بواسطه‌­ی مواجه‌ی با غرب و آشنایی با علم، ایده و دانش جدید، ایده­‌های کهنه­‌ی خود را کنار گذاشته و عمیقاً روی ارزش علم و فناوری جدید به تفکر پرداختند. برای رفع این عقب ماندگی، در سال 1862 میلادی، مؤسسه­‌ی روابط دیپلماتیک در پکن راه اندازی شد که در آن زبان انگلیسی، فرانسه و روسی آموزش داده می­ شد.

در سال 1867 میلادی نیز مؤسسه­‌ی ستاره شناسی و ریاضیات تأسیس شد که در آن زمان در جامعه شور و هیجان خاصی را به وجود آورد. به دلیل نیاز چین به نوگرایی و به دست گرفتن استقلال خود، علم و دانش جدیدِ تولید و معرفی شده به چین از طریق ترجمه، تأثیر زیادی در دانشمندان چینی گذاشت. هم­زمان با این تحولات فرهنگی، رواج فرهنگ غربی و نوگرایی در چین هم زمینه پیدا کرد.

در این دوران اهمیت فزاینده­ای به جایگاه و نقش فرهنگ داده می­شد. تا پیش از آغاز جنبش فرهنگی چهارم ماه مه سال 1919، مردم همیشه فرهنگ را نخستین موضوع مهم برای حل مشکلات چین تلقی می­کردند. بدون شک، این موضوع در توسعه‌­ی فرهنگی چین مؤثر بود.[۱]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی، جلد اول ص1102