صنایع دستی در تاجیکستان: تفاوت میان نسخهها
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:صنایع دستی تاجیکستان.jpg|بندانگشتی|صنایع دستی تاجیکستان (1403). برگرفته از سایت فارس، قابل بازیابی از https://farsnews.ir/news/13910309000124/%D8%A2%D8%AB%D8%A7%D8%B1-%D9%86%D9%81%DB%8C%D8%B3-%D9%87%D9%86%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B5%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%B9-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%D8%AC%DB%8C%DA%A9%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1]] | |||
در سالهای اخیر هنرهای سنتی تاجیکان رونق بیشتری داشته و فرآوردههای ارمغان، خجند اطلس، سفال سازی قراتاغ و ... در نمایشگاههای جهانی امتیاز کسب نموده و جوایزی را به دست آوردهاند. از این رو، چشمانداز رشد و پیشرفت هنرهای سنتی تاجیکان امیدوارکننده است. | |||
در | صنایع دستی تاجیکها مانند زینتآلات مرصع با جواهرات (طلا، نقره، لعل، فیروزه)، فرشهای مرغوب شهر قیراقوم، تاغی، سله، سوزانی و ... زیبا، جذابیت خاصی دارند. هر کدام، طرح یا نقش ویژه خود را دارند، که منشأ آنها به دورههای گذشته تعلق دارد. جورابهای پشمین تنها در پامیر و پیرامون آن معمول است.کلالی، گلدوزی، قلابدوزی نیز پیشرفت کرده و هنرجویان آن را میآموزند<ref>افشار سیستانی، ایرج (1383). جغرافیای تاریخی تاجیکستان (پژوهشی در تاریخ، جغرافیا، آثار باستانی، بزرگان، ویژگیهای اجتماعی و جمعیتی، فرهنگ مردم و اقتصاد تاجیکستان). تهران: [https://alhoda.ir/ انتشارات بین المللی الهدی]، ص 219-220.</ref><ref>زهریی، حسن (1391). جامعه و فرهنگ [[تاجیکستان]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی] (در دست انتشار)، ص 312.</ref>. | ||
== کتابشناسی == | |||
نسخهٔ ۱ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۱۸:۲۰
در سالهای اخیر هنرهای سنتی تاجیکان رونق بیشتری داشته و فرآوردههای ارمغان، خجند اطلس، سفال سازی قراتاغ و ... در نمایشگاههای جهانی امتیاز کسب نموده و جوایزی را به دست آوردهاند. از این رو، چشمانداز رشد و پیشرفت هنرهای سنتی تاجیکان امیدوارکننده است.
صنایع دستی تاجیکها مانند زینتآلات مرصع با جواهرات (طلا، نقره، لعل، فیروزه)، فرشهای مرغوب شهر قیراقوم، تاغی، سله، سوزانی و ... زیبا، جذابیت خاصی دارند. هر کدام، طرح یا نقش ویژه خود را دارند، که منشأ آنها به دورههای گذشته تعلق دارد. جورابهای پشمین تنها در پامیر و پیرامون آن معمول است.کلالی، گلدوزی، قلابدوزی نیز پیشرفت کرده و هنرجویان آن را میآموزند[۱][۲].
کتابشناسی
- ↑ افشار سیستانی، ایرج (1383). جغرافیای تاریخی تاجیکستان (پژوهشی در تاریخ، جغرافیا، آثار باستانی، بزرگان، ویژگیهای اجتماعی و جمعیتی، فرهنگ مردم و اقتصاد تاجیکستان). تهران: انتشارات بین المللی الهدی، ص 219-220.
- ↑ زهریی، حسن (1391). جامعه و فرهنگ تاجیکستان. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (در دست انتشار)، ص 312.