جانگ زدوان، نقاش چینی: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
«جانگ زِدوان» نقاش [[سلسله های سونگ، لیائو، جین و شیای غربی|سلسله ­ی سونگ شمالی]] بود. تاریخ تولد و مرگ او مشخص نیست. وی در دوران جوانی در «بیان­جینگ[[جانگ زدوان، نقاش چینی#%20ftn2|(Bianjing]])»(کایفِنگ[[جانگ زدوان، نقاش چینی#%20ftn3|(Kaifeng]]) کنونی در استان خِه ­نَن[[جانگ زدوان، نقاش چینی#%20ftn4|(Henan]])) تحصیل می ­کرد و در اواخر عمر [[هنر نقاشی در چین|هنر نقاشی]] را آموخت. در دوران حکمرانی امپراتور «هویزونگ[[جانگ زدوان، نقاش چینی#%20ftn5|(Huizong]])» از [[سلسله های سونگ، لیائو، جین و شیای غربی|سلسله­ ی سونگ]](1125-1100میلادی)، او در فرهنگستان هنر امپراتوری اشتغال داشت، و در [[هنر نقاشی در چین|نقاشی]] «جیه ­خوا[[جانگ زدوان، نقاش چینی#%20ftn6|(Jiehua]])«(تکنیکی که برای نقاشی ساختمان­ های کاخ، خطوط با کمک خط کش ترسیم می­ شد) مهارت داشت.
او دوست داشت شهر­ها، کاخ ­ها و دیگر ساختمان­ ها، به ویژه کشتی ­ها، وسایل حمل و نقل، بازارچه ­ها، خیابان­ ها و پل ها را نقاشی کند. کار ویژه ­ی او«منظره ­ی کنار رودخانه در جشنواره ­ی روشنایی پاک» طوماری بلند با 5/24 سانتیمتر عرض است. این اثر در حال حاضر در [[موزه کاخ(قصر) چین|موزه­ ی کاخ پکن]] نگهداری می­ شود. این اثر تصویر منظره­ ی برخی از خیابان ­های [[پکن]]، پایتخت [[سلسله های سونگ، لیائو، جین و شیای غربی|سلسله­ ی سونگ]]، و گوشه ­ای از حومه­ ی آن در کنار رودخانه­ ی«بیان­خه[[جانگ زدوان، نقاش چینی#%20ftn7|(Bianhe]])»، در خلال برگزاری جشنواره ­ی روشنایی پاک در قرن دوازدهم را نمایش می­ دهد.
در این [[هنر نقاشی در چین|نقاشی]] بیش از پانصد نفر از اقشار مختلف مردم، و حدود 60 رأس اسب، الاغ، گاو، خوک، قاطر و شتر دیده می ­شوند. هم­چنین بیش از 20 عدد گاری و تخت روان، بیش از 20 عدد کشتی و قایق، و 30 باب ساختمان کوشک کهنه، راهرو­ها، کلبه ­ها و مغازه ­ها در این اثر دیده می­ شوند.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.</ref>


== نیز نگاه کنید به ==
«جانگ زِدوان» نقاش سلسله ­ی سونگ شمالی بود. تاریخ تولد و مرگ او مشخص نیست. وی در دوران جوانی در «بیان­جینگ[[جانگ زدوان، نقاش چینی#%20ftn2|(Bianjing]])»(کایفِنگ[[جانگ زدوان، نقاش چینی#%20ftn3|(Kaifeng]]) کنونی در استان خِه­نَن[[جانگ زدوان، نقاش چینی#%20ftn4|(Henan]])) تحصیل می ­کرد و در اواخر عمر هنر نقاشی را آموخت. در دوران حکمرانی امپراتور «هویزونگ[[جانگ زدوان، نقاش چینی#%20ftn5|(Huizong]])» از سلسله­ ی سونگ(1125-1100میلادی)، او در فرهنگستان هنر امپراتوری اشتغال داشت، و در نقاشی «جیه­خوا[[جانگ زدوان، نقاش چینی#%20ftn6|(Jiehua]])«(تکنیکی که برای نقاشی ساختمان­ های کاخ، خطوط با کمک خط کش ترسیم می­ شد) مهارت داشت. او دوست داشت شهر­ها، کاخ ­ها و دیگر ساختمان­ ها، به ویژه کشتی ­ها، وسایل حمل و نقل، بازارچه ­ها، خیابان­ ها و پل ها را نقاشی کند. کار ویژه ­ی او«منظره ­ی کنار رودخانه در جشنواره ­ی روشنایی پاک» طوماری بلند با 5/24 سانتیمتر عرض است. این اثر در حال حاضر در موزه­ ی کاخ [[پکن]] نگهداری می­ شود. این اثر تصویر منظره­ ی برخی از خیابان ­های [[پکن]]، پایتخت سلسله­ ی سونگ، و گوشه ­ای از حومه­ ی آن در کنار رودخانه­ ی«بیان­خه[[جانگ زدوان، نقاش چینی#%20ftn7|(Bianhe]])»، در خلال برگزاری جشنواره ­ی روشنایی پاک در قرن دوازدهم را نمایش می­ دهد. در این نقاشی بیش از پانصد نفر از اقشار مختلف مردم، و حدود 60 رأس اسب، الاغ، گاو، خوک، قاطر و شتر دیده می ­شوند. هم­چنین بیش از 20 عدد گاری و تخت روان، بیش از 20 عدد کشتی و قایق، و 30 باب ساختمان کوشک کهنه، راهرو­ها، کلبه ­ها و مغازه ­ها در این اثر دیده می­ شوند.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد ...، ص ... .</ref>


نیز نگاه کنید به [[هنر در چین]]، [[هنر خوشنویسی چینی]]، [[هنرمندان و خوشنویسان مشهور چین باستان]]، [[خوشنویسان مشهور چین باستان]]، [[هنر نقاشی صورت و گریم چهره در اپرای پکن]]، [[هنر معماری در چین]]  
* [[هنرمندان و خوشنویسان مشهور چین باستان]]
* [[نقاشان مشهور چین باستان]]
* [[هنر نقاشی صورت و گریم چهره در اپرای پکن]]
* [[هنر معماری در چین]]  


= کتابشناسی =
= کتابشناسی =

نسخهٔ ‏۲۱ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۹:۱۳

«جانگ زِدوان» نقاش سلسله ­ی سونگ شمالی بود. تاریخ تولد و مرگ او مشخص نیست. وی در دوران جوانی در «بیان­جینگ(Bianjing)»(کایفِنگ(Kaifeng) کنونی در استان خِه ­نَن(Henan)) تحصیل می ­کرد و در اواخر عمر هنر نقاشی را آموخت. در دوران حکمرانی امپراتور «هویزونگ(Huizong)» از سلسله­ ی سونگ(1125-1100میلادی)، او در فرهنگستان هنر امپراتوری اشتغال داشت، و در نقاشی «جیه ­خوا(Jiehua)«(تکنیکی که برای نقاشی ساختمان­ های کاخ، خطوط با کمک خط کش ترسیم می­ شد) مهارت داشت.

او دوست داشت شهر­ها، کاخ ­ها و دیگر ساختمان­ ها، به ویژه کشتی ­ها، وسایل حمل و نقل، بازارچه ­ها، خیابان­ ها و پل ها را نقاشی کند. کار ویژه ­ی او«منظره ­ی کنار رودخانه در جشنواره ­ی روشنایی پاک» طوماری بلند با 5/24 سانتیمتر عرض است. این اثر در حال حاضر در موزه­ ی کاخ پکن نگهداری می­ شود. این اثر تصویر منظره­ ی برخی از خیابان ­های پکن، پایتخت سلسله­ ی سونگ، و گوشه ­ای از حومه­ ی آن در کنار رودخانه­ ی«بیان­خه(Bianhe)»، در خلال برگزاری جشنواره ­ی روشنایی پاک در قرن دوازدهم را نمایش می­ دهد.

در این نقاشی بیش از پانصد نفر از اقشار مختلف مردم، و حدود 60 رأس اسب، الاغ، گاو، خوک، قاطر و شتر دیده می ­شوند. هم­چنین بیش از 20 عدد گاری و تخت روان، بیش از 20 عدد کشتی و قایق، و 30 باب ساختمان کوشک کهنه، راهرو­ها، کلبه ­ها و مغازه ­ها در این اثر دیده می­ شوند.[۱]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.