آموزش پیش دبستانی کانادا: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:آموزش پیش دبستانی کانادا.jpg|جایگزین=آموزش پیش دبستانی کانادا|بندانگشتی|آموزش پیش دبستانی کانادا. قابل بازیابی از | [[پرونده:آموزش پیش دبستانی کانادا.jpg|جایگزین=آموزش پیش دبستانی کانادا|بندانگشتی|آموزش پیش دبستانی کانادا. قابل بازیابی از http://www.billschool.cn/]] | ||
در اغلب ایالتهای این کشور برنامههای مقطع آموزشی پیش دبستانی به کودکان زیر پنج سال ارائه میشود. این آموزشها برای نوزادان و کودکان شامل مهد کودک، کودکستان و پیشدبستانی است. حضور کودکان زیر 5 سال در مدرسه اجباری نیست. البته این کودکان میتوانند در [[مدارس خصوصی کانادا|مدارس خصوصی]] حاضر شوند که برنامههای پیش دبستانی ارائه میکنند. حضور در پایه پیش دبستانی برای کودکانی اجباری است که در اول ماه سپتامبر 5 ساله میشوند. گفتنی است که رسیدگی و نظارت بر امور آموزشی مقطع آموزشی پیش دبستانی برعهده مقامات آموزشی محلی است. | در اغلب ایالتهای این کشور برنامههای مقطع آموزشی پیش دبستانی به کودکان زیر پنج سال ارائه میشود. این آموزشها برای نوزادان و کودکان شامل مهد کودک، کودکستان و پیشدبستانی است. حضور کودکان زیر 5 سال در مدرسه اجباری نیست. البته این کودکان میتوانند در [[مدارس خصوصی کانادا|مدارس خصوصی]] حاضر شوند که برنامههای پیش دبستانی ارائه میکنند. حضور در پایه پیش دبستانی برای کودکانی اجباری است که در اول ماه سپتامبر 5 ساله میشوند. گفتنی است که رسیدگی و نظارت بر امور آموزشی مقطع آموزشی پیش دبستانی برعهده مقامات آموزشی محلی است. | ||
نسخهٔ ۲۲ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۲۲:۴۹
در اغلب ایالتهای این کشور برنامههای مقطع آموزشی پیش دبستانی به کودکان زیر پنج سال ارائه میشود. این آموزشها برای نوزادان و کودکان شامل مهد کودک، کودکستان و پیشدبستانی است. حضور کودکان زیر 5 سال در مدرسه اجباری نیست. البته این کودکان میتوانند در مدارس خصوصی حاضر شوند که برنامههای پیش دبستانی ارائه میکنند. حضور در پایه پیش دبستانی برای کودکانی اجباری است که در اول ماه سپتامبر 5 ساله میشوند. گفتنی است که رسیدگی و نظارت بر امور آموزشی مقطع آموزشی پیش دبستانی برعهده مقامات آموزشی محلی است.
اصلیترین هدف مقطع آموزشی پیش دبستانی رشد جسمانی، ذهنی، اجتماعی و عاطفی کودکان به بهترین نحو میباشد. مقطع آموزشی فوق 1 تا 2 سال به طول می انجامد و سنین 4 تا 5 سالگی را شامل میگردد. این مقطع در اغلب ایالات کشور اجباری نیست و به طور رایگان ارائه میگردد.
در این کشور، انواع مختلفی از مدارس پیشدبستانی و دبستانی وجود دارند. از جمله آنها میتوان از مدارس غیرانتفاعی، مدارس وابسته به کلیسا، مدارس جوامع محلی، مدارس خصوصی و مدارس مونتسوری (Montessori education)[i]نام برد. معمولاً مدارس غیرانتفاعی با همکاری افراد مختلف اداره میشوند و اغلب هزینههای آنها را والدین دانشآموزان به صورت داوطلبانه تقبل میکنند. در این مدارس والدین داوطلبانه و به عنوان دستیار معلم به همراه معلمان حرفهای مشغول به کار هستند. مدارس وابسته به کلیسا معمولاً در کلیسا و یا در کنار آن واقع شدهاند. ممکن است در این مدارس آموزشهای مذهبی نیز به دانشآموزان ارائه شود.
مدارس خصوصی جزو گرانترین مراکزآموزشی به شمار میآیند و به طور قابل ملاحظهای باهم تفاوت دارند. تعدادی از مدارس خصوصی از نوع مونتسوری هستند که در اوایل دهه 1900م دکتر ماریا مونتسوری این روش را ابداع کرد. روش مونتسوری بیش از آن که یک روش آموزشی باشد، فلسفه زندگی را مورد تأکید قرار میدهد. اساس مونتسوری این است که هر کودکی متناسب با نیازها و علایق، الگوهای رشد منحصر به خود را دارد که باید والدین و مدارس به آن توجه نمایند. بعضی از مدارس مونتسوری پایه پیشدبستانی دارند و برخی دیگر آموزش دبستانی ارائه میکنند.[۱]
پاورقی
[i].متد و روش آموزشی «ماریا مونتسوری» روشی ساده و قابل فهم است که حدود 100 سال پیش در ایتالیا مورد استفاده قرار گرفت. ماریو مونتسوری فیزیکدان و انسانشناس ایتالیایی برای اولین بار کتابی با عنوان «انسان شناسی فنی» درباره کودکان دارای نقص مغزی و ذهنی منتشر کرد که این کتاب پایهگذار روشهای تربیتی نو در قرن بیستم و بیست و یکم شد. در این روش تلاش شده است تا محتوای علمی و آموزشی کتابها به صورت دقیق، جامع و آسان طوری تنظیم شوند که کودکان مورد آموزش هم علاقهمند و هم کنجکاو باقی بمانند. همچنین، این روش در صدد آن است تا با کمک اندازهگیریهای ساده، آزمایش، تکرار تجربهها و تمرینهایی که به بازی شبیه است، درسهای سختی مثل ریاضی را عملی و دوست داشتنی کنند. مونتسوری ثابت میکند در زندگی، خصوصاً در اولین سالهای یادگیری، یعنی بین 3 تا 10 سالگی، کودک اشتیاقی فراوان به یادگیری و تجربه دنیای اطرافش دارد و اگر معلم با تجربه و دوره دیده بتواند این انرژی و میل را به راه درست بکشاند و گوهره وجود کودکش را درک کند، علاقه و اشتیاق کودک چند برابر خواهد شد و بهرهوری آموزشیاش به طرز غیرقابل باوری افزایش خواهد یافت.
نیز نگاه کنید به
کتابشناسی
- ↑ لاریجانی، فاضل(1395). جامعه و فرهنگ کانادا. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدیص.326.