جودا، نقاش چینی: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:Bada7.jpg|بندانگشتی|تصویر جو دا]] | [[پرونده:Bada7.jpg|بندانگشتی|تصویر جو دا]] | ||
«[[جودا، نقاش چینی|جو<sub></sub>دا]] [[نقاشان مشهور چین باستان# ftn29|(Zhu Da]])»(1705-1626 میلادی) نقاش اوایل [[سلسله چینگ|دوران چینگ]]، بازمانده ای از شانزدهمین پسر امپراتور«جو یوان جانگ[[نقاشان مشهور چین باستان# ftn30|(Zhu Yuanzhang]])» بنیانگذار [[سلسله مینگ|سلسله ی مینگ]] بود. وقتی [[سلسله مینگ|سلسله ی مینگ]] سقوط کرد او 19 سال داشت. وی از تحقیر و تألمِ به خاطر از دست دادن کشور و خانه اش رنج می برد، و تظاهر به دیوانگی می کرد و مثل افراد عزلت گزین در کوه ها زندگی می کرد. او در 23 سالگی، به سلک راهبان [[آیین بودا|بودایی]] و سپس [[آیین بومی تائو|تائویی]] در آمد. در حدود 60 سالگی به دنیای سکولار وارد شد. «[[جودا، نقاش چینی|جودا]]» معمولاً آثار [[هنر نقاشی در چین|نقاشی]] و [[هنر خوشنویسی چینی|خوشنویسی]] خود را «بَدا شانرِن[[نقاشان مشهور چین باستان# ftn31|(Bada Shanren]])»(درویش هشت کوهستان) امضا می کرد. او به شدت با سیاست خود خواهانه ی نژادی که از سوی [[سلسله چینگ|دولت چینگ]] اجرا می شد، از طریق سرودن اشعار، نوشتن، [[هنر خوشنویسی چینی|خوشنویسی]] و [[هنر نقاشی در چین|نقاشی]] مخالفت می کرد. برای نمونه، او اغلب در چشمان ماهی و پرنده ای که نقاشی می کرد، حالت نفرت و انزجار ایجاد می کرد تا نمادی از مخالفتش با [[سلسله چینگ|دولت چینگ]] باشد. | |||
قلم | قلم کاری«[[جودا، نقاش چینی|جودا]]» ساده و متراکم و تصاویرش مبالغه آمیز است. نقاشی های منظره ای او معمولاً انباشته از صخره های عجیب و غریب و تپه های متروکه است و جهانی ساکت و سرد را نشان می دهد. تکنیک رنگ و آب رنگ او تأثیر زیادی در نقاشان آزاد بعدی گذاشت<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.</ref>. | ||
نیز نگاه کنید به [[هنر در چین]] | == نیز نگاه کنید به == | ||
* [[هنر در چین]] | |||
* [[هنر خوشنویسی چینی]] | |||
* [[هنرمندان و خوشنویسان مشهور چین باستان]] | |||
* [[نقاشان مشهور چین باستان]] | |||
* [[هنر نقاشی صورت و گریم چهره در اپرای پکن]] | |||
* [[هنر معماری در چین]] | |||
= کتابشناسی = | = کتابشناسی = |
نسخهٔ ۲۱ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۹:۲۸
«جودا (Zhu Da)»(1705-1626 میلادی) نقاش اوایل دوران چینگ، بازمانده ای از شانزدهمین پسر امپراتور«جو یوان جانگ(Zhu Yuanzhang)» بنیانگذار سلسله ی مینگ بود. وقتی سلسله ی مینگ سقوط کرد او 19 سال داشت. وی از تحقیر و تألمِ به خاطر از دست دادن کشور و خانه اش رنج می برد، و تظاهر به دیوانگی می کرد و مثل افراد عزلت گزین در کوه ها زندگی می کرد. او در 23 سالگی، به سلک راهبان بودایی و سپس تائویی در آمد. در حدود 60 سالگی به دنیای سکولار وارد شد. «جودا» معمولاً آثار نقاشی و خوشنویسی خود را «بَدا شانرِن(Bada Shanren)»(درویش هشت کوهستان) امضا می کرد. او به شدت با سیاست خود خواهانه ی نژادی که از سوی دولت چینگ اجرا می شد، از طریق سرودن اشعار، نوشتن، خوشنویسی و نقاشی مخالفت می کرد. برای نمونه، او اغلب در چشمان ماهی و پرنده ای که نقاشی می کرد، حالت نفرت و انزجار ایجاد می کرد تا نمادی از مخالفتش با دولت چینگ باشد.
قلم کاری«جودا» ساده و متراکم و تصاویرش مبالغه آمیز است. نقاشی های منظره ای او معمولاً انباشته از صخره های عجیب و غریب و تپه های متروکه است و جهانی ساکت و سرد را نشان می دهد. تکنیک رنگ و آب رنگ او تأثیر زیادی در نقاشان آزاد بعدی گذاشت[۱].
نیز نگاه کنید به
- هنر خوشنویسی چینی
- هنرمندان و خوشنویسان مشهور چین باستان
- نقاشان مشهور چین باستان
- هنر نقاشی صورت و گریم چهره در اپرای پکن
- هنر معماری در چین