نظام آموزشی مصر: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''نظام آموزشی'''


'''1- پیشینه تاریخی'''
مقوله آموزش در [[مصر]] از سابقه­ای کهن برخوردار و همزاد [[تاریخ مصر]] است. مصریان با اختراع خط که تأثیر تعیین کننده­ای در آموزش و گسترش علم داشت، اولین گام را در توسعه تمدنی برداشتند. آموزش در عهد فرعون­ها هر چند با فراز و فرودهایی همراه بوده، همواره مورد اهتمام قرار داشت و کودکان از سن 4 تا 10 سالگی به خواندن، نوشتن و آشنایی با حساب می­پرداختند. در دوره اسلامی نیز آموزش مورد توجه بود و به ویژه در عهد فاطمی­ها این مقوله یکی از اهتمام­های خلیفه­های فاطمی به شمار می­رفت. مراکز علمی و آموزشی متعددی در این عهد تأسیس شد که مهمترین آنها جامع الازهر از نقاط عطف تاریخ آموزش در مصر و جهان اسلام است. قاهره در دوره فاطمی­ها و پس از آن طی قرون متمادی، مرکز آموزش علوم دینی در جهان اسلام بود و طالبان علم از سراسر سرزمین­های اسلامی روانه مرکز علمی و آموزشی جامع الازهر می­شدند. تا اوایل قرن نوزدهم، شیوه­های آموزشی سنتی ادامه داشت و مکتب­خانه­ها، زاویه­ها و مدارس دینی وابسته به مساجد بزرگ در شهرها و بالاخره نهاد الجامع الازهر، نهادهای اصلی آموزش سنتی در مصر بود (موسوعة مصرالحدیثة، ،1996، 7:4).
در دوران معاصر، از سال­های اولیه قرن نوزدهم و در عهد حکومت محمدعلی که از سال 1805 آغاز شد، شیوه­های نوین آموزشی با الهام از شیوه­های آموزشی در اروپا مبنای برنامه­های آموزشی قرار گرفت و ابتدا فعالیت مراکز آموزش عالی (1816) و سپس مراکز آموزش راهنمایی (1825) و بالاخره مدارس ابتدایی (1832) آغاز شد. طی چند دهه حکومت محمدعلی گروه­های متعددی از جوانان مصری برای کسب آموزش و مهارت­های جدید روانه اروپا شدند و البته تأسیس مدارس خارجی نیز علیرغم آثار سوء فرهنگی، در گسترش اهتمام و اشتیاق به آموزش تأثیرگذار بود. تأکید قانون اساسی مصوب سال 1923 بر الزامی بودن آموزش برای پسران و دختران مصری و تأسیس دانشگاه دولتی در سال 1925، نقطه عطفی در روند آموزش بود. پس از انقلاب سال 1952 افسران آزاد، دموکراسی آموزشی شعار اصلی دولت در این حوزه بود که زمینه و امکانات آموزشی را برای همه گروه­ها در همه مقاطع، به طور رایگان فراهم می­آورد. (www.sis.gov.eg;2015). تأسیس وزارت آموزش و پرورش  در سال 1955 به جای وزارت معارف نشان از توجه به مقوله تربیت در کنار آموزش داشت. از آن پس مسئولیت مطالعه و پیشنهاد سیاست آموزش و پرورش براساس سیاست­های ملی و قومی در تمام مقاطع پیش از دانشگاه بر عهده این وزارتخانه قرار گرفت (موسوعة مصر الحدیثة، همان:11) . از سال 1957، استراتژی توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور به مقوله آموزش گره خورد واز سال 1990 نیز مسئله آموزش به عنوان اولین و بزرگترین پروژه ملی مصر در توسعه جامعه و رویارویی با چالش­های آینده مطرح شد. بر این اساس نشست­های متعدد با هدف ایجاد تحول در شیوه­ها و محتوای برنامه­های آموزشی برگزار و دستاوردهای آن در اختیار کارشناسان و برنامه­ریزان حوزه آموزش قرار گرفت (الخطة الاستراتیجیة للتعلیم،16:2014). قانون اساسی مصوب سال 2014 نیز در 6 ماده (از ماده 19 تا 25) به مقوله آموزش پرداخته است. براساس ماده 19 این قانون، دوره آموزش الزامی شامل دو دوره ابتدایی و دبیرستانی و آموزش در مراکز دولتی مجانی است. قانون اساسی مزبور دولت را مکلف کرده است تا نسبت به تأمین بودجه اقدام­های لازم را انجام دهد و تلاش کند تا روند تخصیص بودجه به سمتی پیش رود که در نهایت بودجه آموزش به سطح شاخص­های جهانی برسد. ماده 24 قانون مزبور همچنین بر آموزش زبان عربی،  تاریخ ملی و پرورش دینی به عنوان مواد اساسی آموزش­های پیش از دانشگاه در همه مراکز آموزشی دولتی و غیردولتی تأکید کرده است.
دولت مصر برای سال تحصیلی 2013-2014، مبلغ 5/82 میلیارد پوند مصری معادل 11.9 میلیارد دلار آمریکا از بودجه 52.7 میلیارد دلاری خود را به حوزه آموزش اختصاص داده است که 40% از درآمد ناخالص ملی را شامل شده است. در همین دوره 16.7 از هزینه­های خانواده­های مصری مربوط به آموزش فرزندان بوده است ''(www.sis.gov.eg;201''5).
'''2- نظام آموزشی پیش از دانشگاه'''
اهداف سیاست­های آموزشی


مهمترین اهدافی که سیاست­های آموزشی پیش از دانشگاه بر آنها مبتنی است عبارت است از:  
مهمترین اهدافی که سیاست­های آموزشی پیش از دانشگاه بر آنها مبتنی است عبارت است از:  
خط ۲۳: خط ۱۱:
چشم­انداز آموزش و پرورش
چشم­انداز آموزش و پرورش


وزارت آموزش و پرورش مصر تلاش دارد تا با تحول بخشیدن به نظام آموزشی پیش از دانشگاه، بیشترین تعداد دانش­آموز را زیر پوشش قرار دهد. این وزارتخانه بر آن است تا این هدف را از راه کیفیت بخشیدن به نظام آموزشی و با رویکرد ساختن شهروند مصری بر بنیان منظومه ارزش­های تمدنی و انسانی و نیز نظام غیرمتمرکز مبتنی بر مشارکت جمعی، تحقق بخشد. (www.moe. gov.eg;2015).
وزارت آموزش و پرورش [[مصر]] تلاش دارد تا با تحول بخشیدن به نظام آموزشی پیش از دانشگاه، بیشترین تعداد دانش­آموز را زیر پوشش قرار دهد. این وزارتخانه بر آن است تا این هدف را از راه کیفیت بخشیدن به نظام آموزشی و با رویکرد ساختن شهروند مصری بر بنیان منظومه ارزش­های تمدنی و انسانی و نیز نظام غیرمتمرکز مبتنی بر مشارکت جمعی، تحقق بخشد. (www.moe. gov.eg;2015).
 
'''مشکلات حوزه آموزش'''


نظام آموزشی مصر با مشکلات متعدد مواجه است. از جمله این مشکلات افزایش جمعیت طی دهه­های اخیر و نرخ بالای بیسوادی در جامعه است که مطابق آمارهای ماه اوت 2012 به حدود 28% از جمعیت با سن 15 تا 35 سال و 40% از جمعیت با سن 15 سال به بالا رسیده است. همچنین نرخ بیسوادی در روستاها 67% از کل جمعیت را شامل شده است. گزارش سال 2010 یونیسف (نیز نشان می­دهد 23% از پسران زیر سن 15 سال در فقر ناشی از بیسوادی به سر می­برند (الخطة الاستراتیجیة للتعلیم  :10).


'''مراحل آموزش پیش از دانشگاه'''
'''مراحل آموزش پیش از دانشگاه'''


نظام آموزشی پیش از دانشگاه در مصر به دو مرحله پایه و دبیرستان تقسیم شده است. دوره پایه شامل دو مقطع دبستان (6 سال) و راهنمایی  (3 سال) است. مقطع متوسطه نیز دارای دو دوره عمومی  (3 سال ) و فنی  (3 تا 5 سال )است. دانش­آموزانی که تمایل به ادامه تحصیل در دانشگاه­ها و یا مؤسسات آموزشی فنی و حرفه­ای دارند در این دوره ثبت نام می­کنند. دوره فنی نیز هنرجویان را برای ورود به بازار کار آموزش می­دهد. (همان:16)
نظام آموزشی پیش از دانشگاه در مصر به دو مرحله پایه و دبیرستان تقسیم شده است. دوره پایه شامل دو مقطع دبستان (6 سال) و راهنمایی  (3 سال) است. مقطع متوسطه نیز دارای دو دوره عمومی  (3 سال ) و فنی  (3 تا 5 سال )است. دانش­آموزانی که تمایل به ادامه تحصیل در دانشگاه­ها و یا مؤسسات آموزشی فنی و حرفه­ای دارند در این دوره ثبت نام می­کنند. دوره فنی نیز هنرجویان را برای ورود به بازار کار آموزش می­دهد. (همان:16)
'''الف- آموزش پایه'''
'''1- مقطع ابتدایی'''
اهداف استراتژیک:
-       فراهم آوردن خدمات آموزشی مطلوب و با کیفیت برای همه کودکان در سن آموزش ابتدایی
-       از میان برداشتن شکاف­ها و تفاوت­های میان مدارس ابتدایی
-       افزایش توانمندی­های کادر آموزشی در این مقطع
'''سیاست ارتقای کیفی:'''
-       ارائه روش­هایی که به لحاظ محتوا و شیوه­های تدریس با استانداردهای بین­المللی مطابقت داشته باشد
-       نوسازی و تحول بخشیدن به آموزش زبان عربی، پرورش دینی و مواد مدرسی در حوزه علوم اجتماعی و تعمیق بخشیدن به مفاهیم ملی و هویتی
-       فراهم آوردن زمینه­ها و عوامل لازم برای امنیت و سلامت  محیط تحصیل و از میان برداشتن زمینه­ها و عوامل خشونت­زا در مدارس
-       تنظیم برنامه­هایی برای افزایش تعداد دانش­آموزان و کاهش میزان فرار از تحصیل و تعداد مردودی­ها
-       تأمین نیازهای همه مدارس ابتدایی به آموزگاران آموزش دیده در تخصص­های مختلف (همان: 17)
آمارها: بر اساس آمارهای رسمی وزارت آموزش و پرورش مصر، تعداد دانش­آموزان، مدارس و معلمان مقطع ابتدایی در سال تحصیلی 2013-2014 به شرح زیر بوده است:
{| class="wikitable"
| colspan="2" |'''دانش­آموزان'''
| colspan="2" |'''مدارس'''
|'''معلمان'''
|-
|دولتی
|غیردولتی
|دولتی
|غیردولتی
| rowspan="2" |710/394
|-
|288/008/9
|005/898
|202/80
|025/2
|}
www.moe.gov.eg;2015))
'''2- مقطع راهنمایی'''
هدف از این مقطع آموزشی، تربیت دانش­آموزانی است که از مهارت­های زبانی، ریاضیات، علوم و ارتباطات برخوردار شده و آماده ورود به مرحله بعدی برای توسعه توانمندی­ها و خلاقیت­ها و حرکت در مسیر تحولات جهانی با تأکید بر ارزش­های ملی، دینی، هویت عربی و مشارکت با دیگران، پذیرش و تعامل با آنان باشند.
'''اهداف استراتژیک:'''
-       فراهم آوردن فرصت آموزش مطلوب برای دانش­آموزان ورودی این مقطع از طریق تأمین فضای متناسب با فراگیری و رعایت جنبه­های اجتماعی، محیطی و اقتصادی متفاوت آنان
-       فراهم آوردن نیروی آموزشی کافی و برخورداری از سطح حرفه­ای بالا
-       تمرکز بر مدرسه به عنوان محور اصلاح و بهبود واقعی در تحصیل و سطح یادگیری آنان و نیز تلاش برای نگهداری دانش­آموزان تا پایان مقطع
-       ارتقای سطح تحصیل دانش­آموزان به ویژه در زبان عربی و ریاضیات و فراگیری یکی از زبان­های بین­المللی
-       توسعه و تقویت کادر آموزشی
'''آمارها:''' به استناد آمارهای رسمی وزارت آموزش و پرورش مصر، تعداد دانش­آموزان ،مدارس و معلمان مقطع راهنمایی در سال تحصیلی 2013-2014 به شرح زیر بوده است:
{| class="wikitable"
| colspan="2" |'''دانش­آموزان'''
| colspan="2" |'''مدارس'''
|'''معلمان'''
|-
|دولتی
|غیردولتی
|دولتی
|غیردولتی
| rowspan="2" |264/242
|-
|623/052/4
|082/285
|407/8
|521/1
|}
www.moe.gov.eg;2015))
'''ب- مقطع دبیرستان'''
'''1- دبیرستان (عمومی)'''
هدف کلی این شاخه تحصیلی عبارت است از آموزش مناسب با معیارهای جهانی به گونه­ای که فارغ­التحصیلان را برای ورود به مرحله آموزش عالی آماده سازد.
'''اهداف استراتژیک:'''
-       افزایش امکان جذب دانش­آموز
-       حمایت از توانمندی­های کادر آموزشی
-       تحول بخشیدن به سازوکار اداری
-       بهبود کیفیت محیط آموزش برای دانش­آموزان
-       ارائه الگوهای ابتکاری به مثابه اساسی تحول در نظام آموزشی (الخطة الاستراتیجیة للتعلیم : 75)
'''2- دبیرستان (فنی)'''
هدف کلی این شاخه آموزشی، تربیت نیروی فنی ماهری است که توانمندی­های لازم را برای رقابت در بازار کار محلی، منطقه­ای و جهانی کسب کرده باشد و به شکلی ایجابی در توسعه کشور مشارکت داشته باشد.
'''اهداف استراتژیک'''
-       افزایش فرصت­ها و نوسازی رشته­های تخصصی آموزش فنی در مصر و کشورهای اطراف دریای مدیترانه
-       دگرگون سازی روش­ها متناسب با اقتضائات جدید با هدف همراه شدن با بازار کار
-       فراهم آوردن تجهیزات و فناوری آموزش مناسب با نوع آموزش­های فنی و تعدد دانش­آموزان
-       ارتقای سطح حرفه­ای و مادی و معنوی آموزگار
-       فعال­سازی مشارکت­های محلی و بین­المللی
-       فعال­سازی طرح شورای عالی آموزش فنی و تربیت حرفه­ای
-       آموزش و تربیت برای ایجاد شغل (همان:78)
'''آمارها:''' آمارهای رسمی وزارت آموزش و پرورش مصر در سال تحصیلی 2013-2014، تعداد دانش­آموزان و مدارس و معلمان مقطع دبیرستان (عمومی و فنی) را به شرح زیر نشان می­دهد:
'''الف: دانش­آموزان:'''
{| class="wikitable"
|'''نوع'''
|'''دولتی'''
|'''غیردولتی'''
|'''جمع'''
|-
|عمومی
صنعتی
کشاورزی
بازرگانی
|194/279/1
359/791
513/165
692/545
|278/176
856/2
459/104
|472/455/1
215/794
513/165
151/650
|}
'''ب: تعداد مدارس:'''
{| class="wikitable"
|'''نوع'''
|'''دولتی'''
|'''غیردولتی'''
|'''جمع'''
|-
|عمومی
صنعتی
کشاورزی
بازرگانی
|2051
955
199
599
|943
11
0
220
|2994
966
199
819
|}
'''ج: معلمان و مربیان:'''
{| class="wikitable"
|عمومی
|'''103654'''
|-
|صنعتی
|'''95360'''
|-
|کشاورزی
|'''13659'''
|-
|بازرگانی
|'''37375'''
|}
www.moe.gov.eg;2015)





نسخهٔ ‏۲۲ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۲۰:۲۱


مهمترین اهدافی که سیاست­های آموزشی پیش از دانشگاه بر آنها مبتنی است عبارت است از:

الف-ایجاد فرصت: فراهم آوردن فرصت­های آموزش خودکفا برای همه کودکان مصری

ب- کیفیت: اصلاح و بهبود دائم روند آموزش مطابق استاندارد ملی کیفیت

ج- نظام­ها: تحول بخشیدن به نظام­های آموزشی با هدف افزایش فعالیت­ها و نهادینه کردن ساختاری

چشم­انداز آموزش و پرورش

وزارت آموزش و پرورش مصر تلاش دارد تا با تحول بخشیدن به نظام آموزشی پیش از دانشگاه، بیشترین تعداد دانش­آموز را زیر پوشش قرار دهد. این وزارتخانه بر آن است تا این هدف را از راه کیفیت بخشیدن به نظام آموزشی و با رویکرد ساختن شهروند مصری بر بنیان منظومه ارزش­های تمدنی و انسانی و نیز نظام غیرمتمرکز مبتنی بر مشارکت جمعی، تحقق بخشد. (www.moe. gov.eg;2015).


مراحل آموزش پیش از دانشگاه

نظام آموزشی پیش از دانشگاه در مصر به دو مرحله پایه و دبیرستان تقسیم شده است. دوره پایه شامل دو مقطع دبستان (6 سال) و راهنمایی  (3 سال) است. مقطع متوسطه نیز دارای دو دوره عمومی  (3 سال ) و فنی  (3 تا 5 سال )است. دانش­آموزانی که تمایل به ادامه تحصیل در دانشگاه­ها و یا مؤسسات آموزشی فنی و حرفه­ای دارند در این دوره ثبت نام می­کنند. دوره فنی نیز هنرجویان را برای ورود به بازار کار آموزش می­دهد. (همان:16)

الف- آموزش پایه

1- مقطع ابتدایی

اهداف استراتژیک:

-       فراهم آوردن خدمات آموزشی مطلوب و با کیفیت برای همه کودکان در سن آموزش ابتدایی

-       از میان برداشتن شکاف­ها و تفاوت­های میان مدارس ابتدایی

-       افزایش توانمندی­های کادر آموزشی در این مقطع

سیاست ارتقای کیفی:

-       ارائه روش­هایی که به لحاظ محتوا و شیوه­های تدریس با استانداردهای بین­المللی مطابقت داشته باشد

-       نوسازی و تحول بخشیدن به آموزش زبان عربی، پرورش دینی و مواد مدرسی در حوزه علوم اجتماعی و تعمیق بخشیدن به مفاهیم ملی و هویتی

-       فراهم آوردن زمینه­ها و عوامل لازم برای امنیت و سلامت  محیط تحصیل و از میان برداشتن زمینه­ها و عوامل خشونت­زا در مدارس

-       تنظیم برنامه­هایی برای افزایش تعداد دانش­آموزان و کاهش میزان فرار از تحصیل و تعداد مردودی­ها

-       تأمین نیازهای همه مدارس ابتدایی به آموزگاران آموزش دیده در تخصص­های مختلف (همان: 17)

آمارها: بر اساس آمارهای رسمی وزارت آموزش و پرورش مصر، تعداد دانش­آموزان، مدارس و معلمان مقطع ابتدایی در سال تحصیلی 2013-2014 به شرح زیر بوده است:

دانش­آموزان مدارس معلمان
دولتی غیردولتی دولتی غیردولتی 710/394
288/008/9 005/898 202/80 025/2

www.moe.gov.eg;2015))

2- مقطع راهنمایی

هدف از این مقطع آموزشی، تربیت دانش­آموزانی است که از مهارت­های زبانی، ریاضیات، علوم و ارتباطات برخوردار شده و آماده ورود به مرحله بعدی برای توسعه توانمندی­ها و خلاقیت­ها و حرکت در مسیر تحولات جهانی با تأکید بر ارزش­های ملی، دینی، هویت عربی و مشارکت با دیگران، پذیرش و تعامل با آنان باشند.

اهداف استراتژیک:

-       فراهم آوردن فرصت آموزش مطلوب برای دانش­آموزان ورودی این مقطع از طریق تأمین فضای متناسب با فراگیری و رعایت جنبه­های اجتماعی، محیطی و اقتصادی متفاوت آنان

-       فراهم آوردن نیروی آموزشی کافی و برخورداری از سطح حرفه­ای بالا

-       تمرکز بر مدرسه به عنوان محور اصلاح و بهبود واقعی در تحصیل و سطح یادگیری آنان و نیز تلاش برای نگهداری دانش­آموزان تا پایان مقطع

-       ارتقای سطح تحصیل دانش­آموزان به ویژه در زبان عربی و ریاضیات و فراگیری یکی از زبان­های بین­المللی

-       توسعه و تقویت کادر آموزشی

آمارها: به استناد آمارهای رسمی وزارت آموزش و پرورش مصر، تعداد دانش­آموزان ،مدارس و معلمان مقطع راهنمایی در سال تحصیلی 2013-2014 به شرح زیر بوده است:

دانش­آموزان مدارس معلمان
دولتی غیردولتی دولتی غیردولتی 264/242
623/052/4 082/285 407/8 521/1

www.moe.gov.eg;2015))

ب- مقطع دبیرستان

1- دبیرستان (عمومی)

هدف کلی این شاخه تحصیلی عبارت است از آموزش مناسب با معیارهای جهانی به گونه­ای که فارغ­التحصیلان را برای ورود به مرحله آموزش عالی آماده سازد.

اهداف استراتژیک:

-       افزایش امکان جذب دانش­آموز

-       حمایت از توانمندی­های کادر آموزشی

-       تحول بخشیدن به سازوکار اداری

-       بهبود کیفیت محیط آموزش برای دانش­آموزان

-       ارائه الگوهای ابتکاری به مثابه اساسی تحول در نظام آموزشی (الخطة الاستراتیجیة للتعلیم : 75)

2- دبیرستان (فنی)

هدف کلی این شاخه آموزشی، تربیت نیروی فنی ماهری است که توانمندی­های لازم را برای رقابت در بازار کار محلی، منطقه­ای و جهانی کسب کرده باشد و به شکلی ایجابی در توسعه کشور مشارکت داشته باشد.

اهداف استراتژیک

-       افزایش فرصت­ها و نوسازی رشته­های تخصصی آموزش فنی در مصر و کشورهای اطراف دریای مدیترانه

-       دگرگون سازی روش­ها متناسب با اقتضائات جدید با هدف همراه شدن با بازار کار

-       فراهم آوردن تجهیزات و فناوری آموزش مناسب با نوع آموزش­های فنی و تعدد دانش­آموزان

-       ارتقای سطح حرفه­ای و مادی و معنوی آموزگار

-       فعال­سازی مشارکت­های محلی و بین­المللی

-       فعال­سازی طرح شورای عالی آموزش فنی و تربیت حرفه­ای

-       آموزش و تربیت برای ایجاد شغل (همان:78)

آمارها: آمارهای رسمی وزارت آموزش و پرورش مصر در سال تحصیلی 2013-2014، تعداد دانش­آموزان و مدارس و معلمان مقطع دبیرستان (عمومی و فنی) را به شرح زیر نشان می­دهد:

الف: دانش­آموزان:

نوع دولتی غیردولتی جمع
عمومی

صنعتی

کشاورزی

بازرگانی

194/279/1

359/791

513/165

692/545

278/176

856/2


459/104

472/455/1

215/794

513/165

151/650


ب: تعداد مدارس:

نوع دولتی غیردولتی جمع
عمومی

صنعتی

کشاورزی

بازرگانی

2051

955

199

599

943

11

0

220

2994

966

199

819

ج: معلمان و مربیان:

عمومی 103654
صنعتی 95360
کشاورزی 13659
بازرگانی 37375

www.moe.gov.eg;2015)



1- جامعة القاهرة

2- جامعة الاسکندریة

3- جامعة عین شمس

4- جامعة المنصورة

[5] - جامعة اسیوط

[6] - جامعة طنطا

[7] - الجامعة الامیرکیة بالقاهرة

[8] - مرکز الدراسات السیاسیة و الاستراتیجیة بالاهرام

[9] - مرکز ابن خلدون للدراسات الانمائیة

[10] - جامعه مدنی و تحول دموکراتیک در میهن عربی

[11] - گزارش سالانه از تحول دموکراتیک در میهن عربی

[12] - المرکز العربی للدراسات الانسانیة

[13] - مرکز یافا للدراسات و الابحاث