تاريخ اديان و مذاهب کانادا: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی « تاريخچه اديان و مذاهب در كانادا متأثر از تاريخ و پيشينه اين كشور است. طي ساليان طولاني كه بوميان به این سرزمين وارد شدند و در آن زندگي كرده‌اند به طور رسمي فاقد دين ساختار یافته بوده‌اند. اعتقادات ديني و بینشی آنها به خاک و زمین اهمیت بسيار م...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:


تاریخچه ادیان و مذاهب در کانادا متأثر از تاریخ و پیشینه این کشور است. طی سالیان طولانی که بومیان به این سرزمین وارد شدند و در آن زندگی کرده‌اند به طور رسمی فاقد دین ساختار یافته بوده‌اند. اعتقادات دینی و بینشی آنها به خاک و زمین اهمیت بسیار می‌داد، به گونه‌ای که برخی سرزمین‌ها دارای قداست خاصی بوداند. بومیان به رویاها معتقد بودند و برای آن ارزش خاصی قائل می‌شدند.  امروزه، بیشتر بومیان این کشور خود را مسیحی می‌نامند و گروهی از آنان نیز دین خاصی ندارند. پس از ورود اروپائیان آیین مسحیت نیز رواج پیدا کرد، به طوری که این آیین به مرور به عنوان دین غالب مطرح شد. پیشینه مسیحیان این کشور به دو گروه کاتولیک‌های رم (از تبار فرانسوی) و پروتستان‌ها (از تبار انگلیسی) برمی‌گردد. در یک قرن گذشته، تقریباً تمام مردم [[کانادا]] مسیحی بودند و تعداد افراد بدون دین محسوس نبوده است. از اواخر قرن بیستم، نفوذ ادیان در اکثر جوامع غربی - از جمله کانادا - کاهش یافت. اما، کلیساها و مراکز نشست‌های مذهبی- که نماینده عقاید مختلف هستند- در سراسر [[کانادا]] یافت می‌شوند. به طور کلی، بررسی پیشینه دینی این کشور نشان می‌دهد که مردم بخش شرقی بیش از غرب آن به مذهب تمایل داشته‌ا‌ند. در نیوفاندلند، تعداد پروتستان‌ها از همه استان‌ها بیشتر و تعداد بی‌مذهب‌ها هم از استان‌های دیگر کمتر بوده است. در کبک تعداد کاتولیک‌ها از همه استان‌ها بیشتر و در بریتیش کلمبیا تعداد کاتولیک‌ها از سایر استان‌ها کمتر بوده است. همچنین تعداد افراد فاقد مذهب مشخص در اونتاریو بیشتر از سایر ایالت‌ها  بوده است. نسبت این افراد در آلبرتا، بریتیش کلمبیا و یوکان بالاتر از میانگین ملی بوده است.<ref>Kristi L. Desaulniers, (2003), "Canada", Published by Chelsea House Publications, Mishawaka, IN, U.S.A, ISBN 10: 079107238X</ref> <ref>Marguerite Van Die, (2001), "Religion and Public Life in Canada: Historical and Comparative Perspectives", University of Toronto Press, <nowiki>ISBN 978-0-8020-8245-9</nowiki>.</ref>


تاريخچه اديان و مذاهب در كانادا متأثر از تاريخ و پيشينه اين كشور است. طي ساليان طولاني كه بوميان به این سرزمين وارد شدند و در آن زندگي كرده‌اند به طور رسمي فاقد دين ساختار یافته بوده‌اند. اعتقادات ديني و بینشی آنها به خاک و زمین اهمیت بسيار مي‌داد، به گونه‌ای که برخی سرزمین‌ها دارای قداست خاصی بوداند. بومیان به رویاها معتقد بودند و برای آن ارزش خاصی قائل می‌شدند.  امروزه، بیشتر بوميان اين كشور خود را مسیحی می‌نامند و گروهي از آنان نيز دین خاصی ندارند. پس از ورود اروپائيان آيين مسحيت نيز رواج پيدا كرد، به طوري كه این آیین به مرور به عنوان دين غالب مطرح شد. پيشينه مسيحيان اين كشور به دو گروه کاتولیک‌های رم (از تبار فرانسوی) و پروتستان‌ها (از تبار انگلیسی) برمي‌گردد. در یک قرن گذشته، تقریباً تمام مردم [[کانادا]] مسیحی بودند و تعداد افراد بدون دين محسوس نبوده است. از اواخر قرن بیستم، نفوذ اديان در اکثر جوامع غربی - از جمله كانادا - کاهش یافت. اما، کلیساها و مراکز نشست‌های مذهبی- که نماینده عقاید مختلف هستند- در سراسر کانادا یافت می‌شوند. به طور كلي، بررسي پيشينه ديني اين كشور نشان مي‌دهد كه مردم بخش شرقی بیش از غرب آن به مذهب تمایل داشته‌ا‌ند. در نیوفاندلند، تعداد پروتستان‌ها از همه استان‌ها بیشتر و تعداد بی‌مذهب‌ها هم از استان‌های دیگر کمتر بوده است. در کبک تعداد کاتولیک‌ها از همه استان‌ها بیشتر و در بریتیش کلمبیا تعداد کاتولیک‌ها از سایر استان‌ها کمتر بوده است. همچنين تعداد افراد فاقد مذهب مشخص در اونتاریو بیشتر از سایر ایالت‌ها  بوده است. نسبت این افراد در آلبرتا، بریتیش کلمبیا و یوکان بالاتر از میانگین ملی بوده است]4 و 5[.
علاوه بر مسحیت، ادیان دیگری- نظیر یهودیت، هندوئیسم و اسلام نیز در کانادا رواج دارد. هر چند درباره تاریخ اولین حضور این ادیان در این کشور اتفاق نظر وجود ندارد. آنچه مسلم است اسلام و مسلمانان چندان در کانادا جدید نیستند. به حکایت تاریخ مستند مسلمانان، حضور آنها به اواسط قرن نوزدهم باز می‌گردد. سی سال پیش از آنکه پدران کنفدراسیون این کشور را پی نهند، یک بانوی مسلمان اسکاتلندی (به نام «اگنس لاو (Agnes Love)») اولین مسلمان را در منطقه‌ای به دنیا آورد که بعدها جزیی از این سرزمین محسوب شد. این فرزند همچون پدرش «جیمز لاو(James Love)» نامیده شد و در سال 1854م در ایالت اونتاریو به دنیا آمد. او بزرگ‌ترین فرزند و یکی از هشت فرزند جیمز و اگنس بود. آخرین فرزند خانواده به نام «الکساندر (Alexander)» در سال 1868م، یعنی یک سال پس از تشکیل کانادا به دنیا آمد.


علاوه بر مسحيت، اديان ديگري- نظير يهوديت، هندوئیسم و اسلام نيز در كانادا رواج دارد. هر چند درباره تاريخ اولین حضور اين اديان در این کشور اتفاق نظر وجود ندارد. آنچه مسلم است اسلام و مسلمانان چندان در كانادا جديد نيستند. به حكايت تاريخ مستند مسلمانان، حضور آنها به اواسط قرن نوزدهم باز مي‌گردد. سي سال پيش از آنكه پدران كنفدراسيون این كشور را پي نهند، يك بانوي مسلمان اسكاتلندي (به نام «اگنس لاو<sup>[1]</sup>») اولين مسلمان را در منطقه‌اي به دنیا آورد كه بعدها جزيي از این سرزمین محسوب شد. اين فرزند همچون پدرش «جيمز لاو<sup>[2]</sup>» ناميده شد و در سال 1854م در ايالت اونتاريو به دنيا آمد. او بزرگ‌ترين فرزند و يكي از هشت فرزند جيمز و اگنس بود. آخرين فرزند خانواده به نام «الكساندر<sup>[3]</sup>» در سال 1868م، يعني يك سال پس از تشكيل كانادا به دنيا آمد.  
زوج مسلمان دیگری که در اسناد دولتی با عنوان «محمد تانس (Muhumetans)» با «محمدی‌ها» توصیف شده‌اند، «جان و مارتا سیمون (John & Martha Simon)» نام داشتند و حدود سال 1871م از آمریکا به اونتاریو مهاجرت نمودند. آنها نیز همچون خانواده لاو در اصل اروپایی بودند. جان انگلیسی و مارتا فرانسوی بود. این دو خانواده در دهه 1850 میلادی تقریباً کل جامعه مسلمان کانادا را تشکیل می‌دادند.


زوج مسلمان ديگري كه در اسناد دولتي با عنوان «محمد تانس<sup>[4]</sup>» با «محمدی‌ها» توصيف شده‌اند، «جان و مارتا سيمون<sup>[5]</sup>» نام داشتند و حدود سال 1871م از آمريكا به اونتاريو مهاجرت نمودند. آنها نيز همچون خانواده لاو در اصل اروپايي بودند. جان انگليسي و مارتا فرانسوي بود. اين دو خانواده در دهه 1850 ميلادي تقريباً كل جامعه مسلمان كانادا را تشكيل مي‌دادند.  
تا سال 1901م، تعداد مسلمانان به 300 تا 400 نفر رسید. بیشتر آنان مسلمانان ترک‌ و سوری‌ بودند. براساس آمار رسمی سال 1931م جمعیت مسلمانان این کشور،  که در سال 1921م تنها 487 نفر بود، به 645 نفر رسید. در طول سال‌های قبل از دهه 1950م به دلیل محدودیت‌های اعمال شده در مهاجرت آسیایی‌ها و وقوع جنگ، میزان رشد جمعیت مسلمانان بسیار پایین بود. بعد این سال‌ها جامعه مسلمانان  به رشد خود ادامه داد و از سال 1970م به بعد شتاب فزاینده‌ای یافت. آمار رسمی در سال 1981م، جمعیت مسلمانان را 165/98 نفر اعلام نموده است. براساس آمار رسمی در سال 1991م، جمعیت مسلمانان به 253260 نفر ‌رسید. آنها در ده منطقه از بیست و پنج منطقه شهری این کشور (به انضمام کل استان آلبرتا) مهم‌ترین جامعه مذهبی غیرمسیحی را تشکیل دادند.


تا سال 1901م، تعداد مسلمانان به 300 تا 400 نفر رسيد. بيشتر آنان مسلمانان ترك‌ و سوري‌ بودند. براساس آمار رسمي سال 1931م جمعيت مسلمانان این کشور،  كه در سال 1921م تنها 487 نفر بود، به 645 نفر رسيد. در طول سال‌هاي قبل از دهه 1950م به دليل محدوديت‌هاي اعمال شده در مهاجرت آسيايي‌ها و وقوع جنگ، میزان رشد جمعيت مسلمانان بسيار پايين بود. بعد اين سال‌ها جامعه مسلمانان  به رشد خود ادامه داد و از سال 1970م به بعد شتاب فزاينده‌اي يافت. آمار رسمي در سال 1981م، جمعيت مسلمانان را 165/98 نفر اعلام نموده است. براساس آمار رسمي در سال 1991م، جمعیت مسلمانان به 253260 نفر ‌رسيد. آنها در ده منطقه از بيست و پنج منطقه شهري اين كشور (به انضمام كل استان آلبرتا) مهم‌ترين جامعه مذهبی غيرمسيحي را تشكيل دادند.  
در سال 1996م، مطابق یک تحقیق مردم‌شناسی درباره مسلمانان و آمار دریافتی از کنگره یهودیان کانادا، شهروندان این کشور بیش از هر دین دیگر به اسلام گرویده‌اند. در پرتو همین اقبال عمومی به اسلام در دهه 1990، در حال حاضر مسلمانان با جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر بزرگ‌ترین اقلیت غیرمسیحی این کشور به شمار می‌روند. تعداد مسلمانان اکنون با تعداد پیروان پنج فرقه از بزرگ‌ترین فرق مسیحی برابری می‌کند. مسلمانان این کشور دیگر غریبه نیستند. آنها دارای همکاران، همسایگان، دوستان و همسران کانادایی‌ هستند. یک‌سوم مسلمانان این کشور در [[کانادا]] متولد شده‌اند. در خلال سال‌های دهه‌های 1970 و1980 میلادی، یعنی زمانی که بسیاری از جوانان با این احساس که اعتقاد خود را از دست داده‌اند کلیسا را رها کردند، بسیاری  به اسلام گرایش پیدا کردند؛ چرا که پاسخ نیازهای روحی و توصیف حقیقی زندگی را در آن یافتند.<ref>Statistics Canada, (2007), "Religions in Canada", Retrieved 2007-02-16.</ref><ref>Raymond J. Lahey, (2002), "The First Thousand Years: A Brief History of the Catholic Church in Canada", Novalis Publishing, <nowiki>ISBN 978-2-89507-235-5</nowiki>.</ref><ref>لاریجانی، فاضل(1395). جامعه و فرهنگ کانادا. تهران : موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی</ref>


در سال 1996م، مطابق يك تحقيق مردم‌شناسي درباره مسلمانان و آمار دريافتي از كنگره يهوديان كانادا، شهروندان این کشور بيش از هر دين ديگر به اسلام گرويده‌اند. در پرتو همين اقبال عمومي به اسلام در دهه 1990، در حال حاضر مسلمانان با جمعيتي بالغ بر یک میلیون نفر بزرگ‌ترين اقليت غيرمسيحي این کشور به شمار مي‌روند. تعداد مسلمانان اكنون با تعداد پيروان پنج فرقه از بزرگ‌ترين فرق مسيحي برابري مي‌كند. مسلمانان اين كشور دیگر غریبه نیستند. آنها دارای همکاران، همسایگان، دوستان و همسران کانادایی‌ هستند. یک‌سوم مسلمانان این کشور در کانادا متولد شده‌اند. در خلال سال‌های دهه‌های 1970 و1980 میلادی، یعنی زمانی که بسیاری از جوانان با این احساس که اعتقاد خود را از دست داده‌اند کلیسا را رها کردند، بسیاری  به اسلام گرایش پیدا کردند؛ چرا که پاسخ نیازهای روحی و توصیف حقیقی زندگی را در آن یافتند]6 و 7[.
== نیز نگاه کنید به ==


----[1]. Agnes Love
* [[تاريخ اديان و مذاهب چین]]
* [[تاريخ اديان و مذاهب روسیه]]


[2].James Love
== کتابشناسی ==
 
[3]. Alexander
 
[4]. Muhumetans
 
[5]. John & Martha Simon

نسخهٔ ‏۱۷ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۷:۴۶

تاریخچه ادیان و مذاهب در کانادا متأثر از تاریخ و پیشینه این کشور است. طی سالیان طولانی که بومیان به این سرزمین وارد شدند و در آن زندگی کرده‌اند به طور رسمی فاقد دین ساختار یافته بوده‌اند. اعتقادات دینی و بینشی آنها به خاک و زمین اهمیت بسیار می‌داد، به گونه‌ای که برخی سرزمین‌ها دارای قداست خاصی بوداند. بومیان به رویاها معتقد بودند و برای آن ارزش خاصی قائل می‌شدند.  امروزه، بیشتر بومیان این کشور خود را مسیحی می‌نامند و گروهی از آنان نیز دین خاصی ندارند. پس از ورود اروپائیان آیین مسحیت نیز رواج پیدا کرد، به طوری که این آیین به مرور به عنوان دین غالب مطرح شد. پیشینه مسیحیان این کشور به دو گروه کاتولیک‌های رم (از تبار فرانسوی) و پروتستان‌ها (از تبار انگلیسی) برمی‌گردد. در یک قرن گذشته، تقریباً تمام مردم کانادا مسیحی بودند و تعداد افراد بدون دین محسوس نبوده است. از اواخر قرن بیستم، نفوذ ادیان در اکثر جوامع غربی - از جمله کانادا - کاهش یافت. اما، کلیساها و مراکز نشست‌های مذهبی- که نماینده عقاید مختلف هستند- در سراسر کانادا یافت می‌شوند. به طور کلی، بررسی پیشینه دینی این کشور نشان می‌دهد که مردم بخش شرقی بیش از غرب آن به مذهب تمایل داشته‌ا‌ند. در نیوفاندلند، تعداد پروتستان‌ها از همه استان‌ها بیشتر و تعداد بی‌مذهب‌ها هم از استان‌های دیگر کمتر بوده است. در کبک تعداد کاتولیک‌ها از همه استان‌ها بیشتر و در بریتیش کلمبیا تعداد کاتولیک‌ها از سایر استان‌ها کمتر بوده است. همچنین تعداد افراد فاقد مذهب مشخص در اونتاریو بیشتر از سایر ایالت‌ها  بوده است. نسبت این افراد در آلبرتا، بریتیش کلمبیا و یوکان بالاتر از میانگین ملی بوده است.[۱] [۲]

علاوه بر مسحیت، ادیان دیگری- نظیر یهودیت، هندوئیسم و اسلام نیز در کانادا رواج دارد. هر چند درباره تاریخ اولین حضور این ادیان در این کشور اتفاق نظر وجود ندارد. آنچه مسلم است اسلام و مسلمانان چندان در کانادا جدید نیستند. به حکایت تاریخ مستند مسلمانان، حضور آنها به اواسط قرن نوزدهم باز می‌گردد. سی سال پیش از آنکه پدران کنفدراسیون این کشور را پی نهند، یک بانوی مسلمان اسکاتلندی (به نام «اگنس لاو (Agnes Love)») اولین مسلمان را در منطقه‌ای به دنیا آورد که بعدها جزیی از این سرزمین محسوب شد. این فرزند همچون پدرش «جیمز لاو(James Love)» نامیده شد و در سال 1854م در ایالت اونتاریو به دنیا آمد. او بزرگ‌ترین فرزند و یکی از هشت فرزند جیمز و اگنس بود. آخرین فرزند خانواده به نام «الکساندر (Alexander)» در سال 1868م، یعنی یک سال پس از تشکیل کانادا به دنیا آمد.

زوج مسلمان دیگری که در اسناد دولتی با عنوان «محمد تانس (Muhumetans)» با «محمدی‌ها» توصیف شده‌اند، «جان و مارتا سیمون (John & Martha Simon)» نام داشتند و حدود سال 1871م از آمریکا به اونتاریو مهاجرت نمودند. آنها نیز همچون خانواده لاو در اصل اروپایی بودند. جان انگلیسی و مارتا فرانسوی بود. این دو خانواده در دهه 1850 میلادی تقریباً کل جامعه مسلمان کانادا را تشکیل می‌دادند.

تا سال 1901م، تعداد مسلمانان به 300 تا 400 نفر رسید. بیشتر آنان مسلمانان ترک‌ و سوری‌ بودند. براساس آمار رسمی سال 1931م جمعیت مسلمانان این کشور،  که در سال 1921م تنها 487 نفر بود، به 645 نفر رسید. در طول سال‌های قبل از دهه 1950م به دلیل محدودیت‌های اعمال شده در مهاجرت آسیایی‌ها و وقوع جنگ، میزان رشد جمعیت مسلمانان بسیار پایین بود. بعد این سال‌ها جامعه مسلمانان  به رشد خود ادامه داد و از سال 1970م به بعد شتاب فزاینده‌ای یافت. آمار رسمی در سال 1981م، جمعیت مسلمانان را 165/98 نفر اعلام نموده است. براساس آمار رسمی در سال 1991م، جمعیت مسلمانان به 253260 نفر ‌رسید. آنها در ده منطقه از بیست و پنج منطقه شهری این کشور (به انضمام کل استان آلبرتا) مهم‌ترین جامعه مذهبی غیرمسیحی را تشکیل دادند.

در سال 1996م، مطابق یک تحقیق مردم‌شناسی درباره مسلمانان و آمار دریافتی از کنگره یهودیان کانادا، شهروندان این کشور بیش از هر دین دیگر به اسلام گرویده‌اند. در پرتو همین اقبال عمومی به اسلام در دهه 1990، در حال حاضر مسلمانان با جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر بزرگ‌ترین اقلیت غیرمسیحی این کشور به شمار می‌روند. تعداد مسلمانان اکنون با تعداد پیروان پنج فرقه از بزرگ‌ترین فرق مسیحی برابری می‌کند. مسلمانان این کشور دیگر غریبه نیستند. آنها دارای همکاران، همسایگان، دوستان و همسران کانادایی‌ هستند. یک‌سوم مسلمانان این کشور در کانادا متولد شده‌اند. در خلال سال‌های دهه‌های 1970 و1980 میلادی، یعنی زمانی که بسیاری از جوانان با این احساس که اعتقاد خود را از دست داده‌اند کلیسا را رها کردند، بسیاری  به اسلام گرایش پیدا کردند؛ چرا که پاسخ نیازهای روحی و توصیف حقیقی زندگی را در آن یافتند.[۳][۴][۵]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. Kristi L. Desaulniers, (2003), "Canada", Published by Chelsea House Publications, Mishawaka, IN, U.S.A, ISBN 10: 079107238X
  2. Marguerite Van Die, (2001), "Religion and Public Life in Canada: Historical and Comparative Perspectives", University of Toronto Press, ISBN 978-0-8020-8245-9.
  3. Statistics Canada, (2007), "Religions in Canada", Retrieved 2007-02-16.
  4. Raymond J. Lahey, (2002), "The First Thousand Years: A Brief History of the Catholic Church in Canada", Novalis Publishing, ISBN 978-2-89507-235-5.
  5. لاریجانی، فاضل(1395). جامعه و فرهنگ کانادا. تهران : موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی