بهداشت مدارس کانادا: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «بهداشت در مدارس از اهمیت بالایی برخوردار است. این بخش از خدمات مجموعه اقداماتي است كه باعث ميشود محيط مدارس به گونهاي گردد كه اثـر نامطلوبي بر سلامت جسمي، رواني و اجـتـمـاعي دانـشآمـوزان بـــر جـاي نـگـذارد. مدارس بايستي اتاق خدمات بهدا...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
بهداشت در مدارس از اهمیت بالایی برخوردار است. این بخش از خدمات مجموعه | بهداشت در مدارس از اهمیت بالایی برخوردار است. این بخش از خدمات مجموعه اقداماتی است كه باعث میشود محیط مدارس به گونهای گردد كه اثـر نامطلوبی بر سلامت جسمی، روانی و اجـتـمـاعی دانـشآمـوزان بـــر جـای نـگـذارد. مدارس بایستی اتاق خدمات بهداشتی مجهز به تجهیزات كامل جهت فعالیتهای بهداشتی و تغذیهای داشته باشند.<sup>[i]</sup> علاوه بر این، در اغلب ایالتها کودکان باید قبل از شروع مدرسه در مقابل تعدادی از بیماریها واکسینه شوند. این بیماریها عبارتاند از: فلج اطفال، دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، سرخک، سرخجه و اوریون. ممکن است آزمایشها و معاینات مربوط به بیماری سل نیز مورد نیاز باشد. اکثر مدارس پرستاران تمام وقت یا پاره وقت دارند و در صورتی که مدرسهای پرستار نداشته باشد، کارکنان مدرسه آموزشهای مربوط به کمکهای اولیه را دریافت میکنند. برای شرکت در برخی از فعالیتهای ورزشی معاینات پزشکی خاصی، از جمله معاینات دندان، مورد نیاز است. آموزش بهداشت در مدارس ابتدایی و متوسطه ارائه میشود. این آموزشها مواردی مانند توضیحات تصویری از خطرهای مواد مخدر و سیگار را شامل میشود. بسیاری از این برنامههای آموزشی توسط پرسنل شرکتهای خدمات امدادی، قوانین و مقررات ایمنی و روشهای پیشگیری از تصادفات به صورت داوطلبانه به کودکان ارائه میشود.<ref name=":1">محمود، محمودي، (1387)، "كانادا سرزمين مليتها"، شيراز، انتشارات قشقايي، چاپ اول، </ref> <ref>Vallianatos, M., Gottlieb, R. & Haase M. A., (2004), “Farm-to-School: Strategies for Urban Health”, Combating Sprawl, and Establishing a Community Food Systems Approach</ref> <ref>لاریجانی، فاضل(1395). جامعه و فرهنگ [[کانادا]]. تهران : موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی</ref> | ||
== پاورقی == | |||
[i]. معاینات بهداشتی درمانی دانشآموزان شامل بیماریابی، بیناییسنجی، شنواییسنجی و پایش رشد ـ آموزش بهداشت و تغذیه كاركنان و دانشآموزان ـ كمک های اولیه در مواقع بروز حادثه و نظایر آن است. | |||
==نیز نگاه کنید به== | |||
*[[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری کانادا]] | |||
*[[بهداشت و سلامت کانادا]] | |||
==کتابشناسی== | |||
نسخهٔ ۱۷ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۲۰:۱۲
بهداشت در مدارس از اهمیت بالایی برخوردار است. این بخش از خدمات مجموعه اقداماتی است كه باعث میشود محیط مدارس به گونهای گردد كه اثـر نامطلوبی بر سلامت جسمی، روانی و اجـتـمـاعی دانـشآمـوزان بـــر جـای نـگـذارد. مدارس بایستی اتاق خدمات بهداشتی مجهز به تجهیزات كامل جهت فعالیتهای بهداشتی و تغذیهای داشته باشند.[i] علاوه بر این، در اغلب ایالتها کودکان باید قبل از شروع مدرسه در مقابل تعدادی از بیماریها واکسینه شوند. این بیماریها عبارتاند از: فلج اطفال، دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، سرخک، سرخجه و اوریون. ممکن است آزمایشها و معاینات مربوط به بیماری سل نیز مورد نیاز باشد. اکثر مدارس پرستاران تمام وقت یا پاره وقت دارند و در صورتی که مدرسهای پرستار نداشته باشد، کارکنان مدرسه آموزشهای مربوط به کمکهای اولیه را دریافت میکنند. برای شرکت در برخی از فعالیتهای ورزشی معاینات پزشکی خاصی، از جمله معاینات دندان، مورد نیاز است. آموزش بهداشت در مدارس ابتدایی و متوسطه ارائه میشود. این آموزشها مواردی مانند توضیحات تصویری از خطرهای مواد مخدر و سیگار را شامل میشود. بسیاری از این برنامههای آموزشی توسط پرسنل شرکتهای خدمات امدادی، قوانین و مقررات ایمنی و روشهای پیشگیری از تصادفات به صورت داوطلبانه به کودکان ارائه میشود.[۱] [۲] [۳]
پاورقی
[i]. معاینات بهداشتی درمانی دانشآموزان شامل بیماریابی، بیناییسنجی، شنواییسنجی و پایش رشد ـ آموزش بهداشت و تغذیه كاركنان و دانشآموزان ـ كمک های اولیه در مواقع بروز حادثه و نظایر آن است.
نیز نگاه کنید به
کتابشناسی
- ↑ محمود، محمودي، (1387)، "كانادا سرزمين مليتها"، شيراز، انتشارات قشقايي، چاپ اول،
- ↑ Vallianatos, M., Gottlieb, R. & Haase M. A., (2004), “Farm-to-School: Strategies for Urban Health”, Combating Sprawl, and Establishing a Community Food Systems Approach
- ↑ لاریجانی، فاضل(1395). جامعه و فرهنگ کانادا. تهران : موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی