شیعیان اسماعیلیه در چین: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۴: | خط ۴: | ||
بر اساس مدارک تاریخی، تاجیکهای این منطقه در قرن دهم میلادی به اسلام گرویده و در قرنهای 16و17پیرو مکتب اسماعیلیه شدند<ref>بای، پینگ(2005)/ تحولات مذهبی در سین کیانگ/ روزنامۀ ملی چین/ 23 نوامبر .</ref>. طبق این اسناد، در اواخر [[سلسله مینگ|دودمان مینگ]]، شخصی به نام سید سرور از اهالی ایران، همراه با هفتاد نفر ازیاران خود وارد این منطقه شده و با سعی و تلاش آنان، مردم مسلمان منطقه به اعتقادات و مذهب اسماعیلیه گرایش پیدا کردند<ref>ما، پینگ(1382)، خدمات برجسته و تأثیر عمیق تمدن اسلامی فارس در تمدن اسلامی چین/ مجموعه مقالات سمینار سید اجل</ref>. در برخی دیگر از مدارک تاریخی، از افراد دیگری به نام های شاه طالب خان و یا عبدالولی خان که هر دو ایرانی بودند، به عنوان مبلغ مذهب اسماعیلیه در این منطقه نام برده شده است که درهر سه حالت نقش مؤثر ایرانیان در گرایش آنان به مذهب اسماعیلیه حتمی است<ref>فِنگ جین یوان(2003)، الاسلام فی الصین، دارالهلال الارزق للنشر- هونغ کونغ</ref><ref>سابقی، علی محمد(1392).جامعه و فرهنگ چین.تهران:موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد2، ص837</ref>. | بر اساس مدارک تاریخی، تاجیکهای این منطقه در قرن دهم میلادی به اسلام گرویده و در قرنهای 16و17پیرو مکتب اسماعیلیه شدند<ref>بای، پینگ(2005)/ تحولات مذهبی در سین کیانگ/ روزنامۀ ملی چین/ 23 نوامبر .</ref>. طبق این اسناد، در اواخر [[سلسله مینگ|دودمان مینگ]]، شخصی به نام سید سرور از اهالی ایران، همراه با هفتاد نفر ازیاران خود وارد این منطقه شده و با سعی و تلاش آنان، مردم مسلمان منطقه به اعتقادات و مذهب اسماعیلیه گرایش پیدا کردند<ref>ما، پینگ(1382)، خدمات برجسته و تأثیر عمیق تمدن اسلامی فارس در تمدن اسلامی چین/ مجموعه مقالات سمینار سید اجل</ref>. در برخی دیگر از مدارک تاریخی، از افراد دیگری به نام های شاه طالب خان و یا عبدالولی خان که هر دو ایرانی بودند، به عنوان مبلغ مذهب اسماعیلیه در این منطقه نام برده شده است که درهر سه حالت نقش مؤثر ایرانیان در گرایش آنان به مذهب اسماعیلیه حتمی است<ref>فِنگ جین یوان(2003)، الاسلام فی الصین، دارالهلال الارزق للنشر- هونغ کونغ</ref><ref>سابقی، علی محمد(1392).جامعه و فرهنگ چین.تهران:موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد2، ص837</ref>. | ||
نیز نگاه کنید به [[پیروان اهل بیت علیهم السلام در چین]] | == نیز نگاه کنید به == | ||
* [[پیروان اهل بیت علیهم السلام در چین]] | |||
* [[شیعیان فرهنگی در چین]] | |||
* [[اسماعیلیه در افغانستان]] | |||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == |
نسخهٔ ۲۱ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۹:۴۴
اقلیت تاجیک چین که در منطقه ی تاشقورغان در استان سین کیانگ، و در دامنه ی کوه های پامیر ساکن هستند، همگی از پیروان شیعه شش امامی و اسماعیلی می باشند. تعداد جمعیت آنها حدود 50 هزار نفر است که به عنوان یک اقلیت رسمی چین و جزو 56 اقلیت قومی این کشور به شمار می آیند.
بر اساس مدارک تاریخی، تاجیکهای این منطقه در قرن دهم میلادی به اسلام گرویده و در قرنهای 16و17پیرو مکتب اسماعیلیه شدند[۱]. طبق این اسناد، در اواخر دودمان مینگ، شخصی به نام سید سرور از اهالی ایران، همراه با هفتاد نفر ازیاران خود وارد این منطقه شده و با سعی و تلاش آنان، مردم مسلمان منطقه به اعتقادات و مذهب اسماعیلیه گرایش پیدا کردند[۲]. در برخی دیگر از مدارک تاریخی، از افراد دیگری به نام های شاه طالب خان و یا عبدالولی خان که هر دو ایرانی بودند، به عنوان مبلغ مذهب اسماعیلیه در این منطقه نام برده شده است که درهر سه حالت نقش مؤثر ایرانیان در گرایش آنان به مذهب اسماعیلیه حتمی است[۳][۴].
نیز نگاه کنید به
کتابشناسی
- ↑ بای، پینگ(2005)/ تحولات مذهبی در سین کیانگ/ روزنامۀ ملی چین/ 23 نوامبر .
- ↑ ما، پینگ(1382)، خدمات برجسته و تأثیر عمیق تمدن اسلامی فارس در تمدن اسلامی چین/ مجموعه مقالات سمینار سید اجل
- ↑ فِنگ جین یوان(2003)، الاسلام فی الصین، دارالهلال الارزق للنشر- هونغ کونغ
- ↑ سابقی، علی محمد(1392).جامعه و فرهنگ چین.تهران:موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد2، ص837