موحدون در تونس: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی « '''موحدون (۵۵۵-۶۲۵ ق/ ۱۱۶۰-۱۲۲۷م)''' ازدسترفتن جایگاه فرهنگی سیاسی و وحدتبخش شهر قیروان '''در إفریقیه و گسترش نوعی از پراکندگی سیاسی و فرهنگی در تونس را از مهمترین پیامدهای منفی حضور بنیهلال در إفریقیه''' 1، أما بعد؛ فقد أرسلنا إلیکم خیول...» ایجاد کرد) |
جزبدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
از دســت رفتن جایگاه فرهنگی سیاســی و وحدتبخش شهر قیروان در إفریقیــه و گســترش نوعــی از پراکندگــی سیاســی و فرهنگی در تونــس را از مهمتریــن پیامدهای منفی حضور بنیهلالدر إفریقیه دانســتهاند؛<ref name=":8">جنحانی، حبیب (۱۹۶۸م). القیروان عبر عصور ازدهار الحضارة الاسلامیة في المغرب العربي. تونس: الدار التونسیه للنشر.</ref> ماننــد حکومــت صنهاجیان در شــهر مهدیــه، فرمانروایی بنیهلال در شــهر قیــروان و حکومت خراسانیها در شــهر تونس. اختلافهای حکومتی و پراکندگیهای سیاسی و فرهنگی، مسیحیان اروپایی را به طمع انداخت تا در سال 1130میلادی به إفریقیه حمله کنند و بســیاری از شــهرهای ساحلی این مناطق مسلماننشــین را تحت نفوذ خود درآورند و تا سالها بر آن حکومت کنند. موحدون توانستند با شکست اروپاییها و پیروزی بر بنیهلال و نیز تصرف شــهرهای مهدیه و تونس، وحدت و ثبات سیاسی را دوباره به إفریقیه برگردانند؛ این اقدام موحدون بهاندازهای مهم اســت کــه از آن به فتح اســلامی جدید در إفریقیــه یاد میکنند.<ref name=":8" /><ref>عصمتیبایگی، سیدحسن (1395). جامعه و فرهنگ تونس. تهران: موسسه فرهنگی, هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی, ص 38.</ref> | |||
== کتابشناسی == | |||
نسخهٔ ۲۵ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۱:۱۷
از دســت رفتن جایگاه فرهنگی سیاســی و وحدتبخش شهر قیروان در إفریقیــه و گســترش نوعــی از پراکندگــی سیاســی و فرهنگی در تونــس را از مهمتریــن پیامدهای منفی حضور بنیهلالدر إفریقیه دانســتهاند؛[۱] ماننــد حکومــت صنهاجیان در شــهر مهدیــه، فرمانروایی بنیهلال در شــهر قیــروان و حکومت خراسانیها در شــهر تونس. اختلافهای حکومتی و پراکندگیهای سیاسی و فرهنگی، مسیحیان اروپایی را به طمع انداخت تا در سال 1130میلادی به إفریقیه حمله کنند و بســیاری از شــهرهای ساحلی این مناطق مسلماننشــین را تحت نفوذ خود درآورند و تا سالها بر آن حکومت کنند. موحدون توانستند با شکست اروپاییها و پیروزی بر بنیهلال و نیز تصرف شــهرهای مهدیه و تونس، وحدت و ثبات سیاسی را دوباره به إفریقیه برگردانند؛ این اقدام موحدون بهاندازهای مهم اســت کــه از آن به فتح اســلامی جدید در إفریقیــه یاد میکنند.[۱][۲]