دیپلماسی عمومی چین: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
دیپلماسی عمومی شامل | دیپلماسی عمومی شامل فعالیتهای ارتباطی استراتژیک است که از طریق آن یک کشور با مخاطبان خارجی برای پیشبرد منافع، ارزشها و سیاستهای ملی خود درگیر میشود. برخلاف دیپلماسی سنتی که بین دولتها انجام میشود، دیپلماسی عمومی مستقیما شهروندان، سازمانها و سایر بازیگران غیردولتی در کشورهای خارجی را هدف قرار میدهد. این شامل طیف وسیعی از فعالیتها از جمله مبادلات فرهنگی، مشارکت رسانهای، برنامههای آموزشی و ارتباطات دیجیتالی است که برای ایجاد روابط و تأثیرگذاری بر ادراکات خارج از کشور طراحی شده است. در اصل، دیپلماسی عمومی به عنوان یک ابزار قدرت نرم عمل میکند که تواناییهای قدرت سخت یک کشور را تکمیل میکند و به کشورها اجازه میدهد تا به اهداف سیاست خارجی از طریق جذب به جای اجبار دست یابند. | ||
در مورد [[چین]]، دیپلماسی عمومی اهمیت | در مورد [[چین]]، دیپلماسی عمومی اهمیت فزایندهای پیدا کرده است زیرا این کشور به دنبال تغییر تصویر جهانی خود، مقابله با روایتهای منفی و جلب حمایت بینالمللی برای سیاستها و مدل توسعه خود است. دولت [[چین]] سرمایه گذاری قابل توجهی در توسعه قابلیتهای دیپلماسی عمومی خود کرده است و آنها را برای پیشبرد منافع ملی [[چین]] و افزایش نفوذ جهانی آن ضروری میداند. رویکرد [[چین]] شامل روشهای سنتی مانند ارتقای فرهنگی و استراتژیهای جدیدتر مانند تعامل دیجیتال فعال است، با هدف نهایی ایجاد آنچه مقامات چینی اغلب از آن به عنوان "محیط بینالمللی مطلوب" برای توسعه مداوم [[چین]] و ظهور به عنوان یک قدرت جهانی یاد میکنند. | ||
=== سیر تحول دیپلماسی عمومی در چین === | === سیر تحول دیپلماسی عمومی در [[چین]] === | ||
سیر تحول چین در دیپلماسی عمومی نشان دهنده پیشرفت تدریجی از "فرآیند ناخودآگاه به آگاهانه" تعامل با مخاطبان خارجی است. قبل از دهه 1990، چین هیچ مفهوم رسمی از دیپلماسی عمومی در اصطلاحات دیپلماتیک خود نداشت، در عوض از اصطلاحاتی مانند "تبلیغات خارجی" (duiwai xuanchuan) و "دیپلماسی مردم به مردم" (Minjian waijiao) استفاده | سیر تحول چین در دیپلماسی عمومی نشان دهنده پیشرفت تدریجی از "فرآیند ناخودآگاه به آگاهانه" تعامل با مخاطبان خارجی است. قبل از دهه 1990، [[چین]] هیچ مفهوم رسمی از دیپلماسی عمومی در اصطلاحات دیپلماتیک خود نداشت، در عوض از اصطلاحاتی مانند "تبلیغات خارجی" (duiwai xuanchuan) و "دیپلماسی مردم به مردم" (Minjian waijiao) استفاده میکرد<ref name=":0">Zhao, K. (2016). China’s Rise and its Discursive Power Strategy. ''Chinese Political Science Review'', ''1''(3), 315–333.</ref>. نیاز به دیپلماسی عمومی پیچیده با رشد مداوم قدرت ملی چین از زمان تأسیس جمهوری خلق چین در سال 1949، با توسعه سریع به ویژه در سه دهه گذشته، آشکارتر شد<ref>Sargsyan, G. (2015). China’s Public Diplomacy: Main Vectors.</ref>. | ||
یک نقطه عطف مهم پس از حملات 11 سپتامبر 2001 رخ داد، زمانی که [[ایالات متحده]] شروع به تأکید بر دیپلماسی عمومی در امور خارجی خود کرد. این امر چین را بر آن داشت تا از این روش پیروی کند و وزارت امور خارجه چین به طور رسمی دیپلماسی عمومی را در عملیات خود گنجاند، که در 2002, دانشگاه امور خارجی چین شروع به گنجاندن دیپلماسی عمومی به عنوان یک جزء مهم در | یک نقطه عطف مهم پس از حملات 11 سپتامبر 2001 رخ داد، زمانی که [[ایالات متحده]] شروع به تأکید بر دیپلماسی عمومی در امور خارجی خود کرد. این امر [[چین]] را بر آن داشت تا از این روش پیروی کند و وزارت امور خارجه [[چین]] به طور رسمی دیپلماسی عمومی را در عملیات خود گنجاند، که در 2002, دانشگاه امور خارجی چین شروع به گنجاندن دیپلماسی عمومی به عنوان یک جزء مهم در برنامههای آموزشی برای مقامات جوان, و توسط 2003, وزارت امور خارجه ایجاد یک بخش دیپلماسی عمومی زیر نظر بخش اطلاعات خود<ref name=":0" />. | ||
سال 2009 نقطه عطفی بود که رئیس جمهور هو جینتائو در یک نشست مهم به صراحت به دیپلماسی عمومی اشاره کرد و اهمیت آن را در امور خارجی چین برجسته کرد. در دوران دولت هو، مفهوم "جهان هماهنگ" که در سال 2004 پیشنهاد شد، اولین تلاش چین برای اجرای | سال 2009 نقطه عطفی بود که رئیس جمهور هو جینتائو در یک نشست مهم به صراحت به دیپلماسی عمومی اشاره کرد و اهمیت آن را در امور خارجی چین برجسته کرد. در دوران دولت هو، مفهوم "جهان هماهنگ" که در سال 2004 پیشنهاد شد، اولین تلاش [[چین]] برای اجرای سیاستهای کنفوسیوسی به سبک در روابط بین الملل با افزایش برجستگی جهانی [[چین]] بود<ref name=":1">Wu, Y., Rees, S., Thomas, R., & Yu, Y. (2021). Branding the Chinese Dream: Reception of China’s Public Diplomacy in Britain’s “Cultural China.” ''British Journal of Chinese Studies'', ''11''(1), 1–24.</ref>. | ||
انتقال به رهبری رئیس جمهور شی جین پینگ تحول بیشتری را در رویکرد دیپلماسی عمومی چین به ارمغان آورد. در دوران شی، سیاست خارجی چین بر جایگاه جهانی چین تأکید کرد و در عین حال خواستار «نوع جدیدی از روابط | انتقال به رهبری رئیس جمهور شی جین پینگ تحول بیشتری را در رویکرد دیپلماسی عمومی [[چین]] به ارمغان آورد. در دوران شی، سیاست خارجی [[چین]] بر جایگاه جهانی [[چین]] تأکید کرد و در عین حال خواستار «نوع جدیدی از روابط قدرتهای بزرگ» با ایالات متحده شد. دولت شی در سال 2012 گفتمان «رویای چینی» را معرفی کرد که منعکس کننده ابتکارات حزب کمونیست برای تغییر نام تبلیغات سیاسی به عنوان ارتباطات قدرت نرم در داخل و خارج از کشور بود<ref name=":1" />. شی جین پینگ مفهوم «مردم محوری» را در ارتباطات بینالمللی پکن تعبیه کرد و «دیپلماسی عمومی با ویژگیهای چینی» را ایجاد کرد که برای توسعه «مفاهیم جدید، مقولههای جدید و عبارات جدید» طراحی شده بود که میتوانست توسط مخاطبان چینی و خارجی پذیرفته شود<ref name=":6">Huang, Z. (2021). A historical–discursive analytical method for studying the formulation of public diplomacy institutions. ''Place Branding and Public Diplomacy'', ''17''(2), 161–173.</ref>. | ||
از نظر نهادی، وزارت امور خارجه یک دفتر دیپلوماسی عمومی جدید را برای جایگزینی بخش قبلی دیپلماسی عمومی ایجاد کرد و این نشان داد که دیپلماسی عمومی به یک وظیفه اجباری برای همه مقامات امور خارجی تبدیل شده است و نه فقط مسئولیت ریاست اطلاعات. علاوه بر این، یک مکانیسم هماهنگی بین | از نظر نهادی، وزارت امور خارجه یک دفتر دیپلوماسی عمومی جدید را برای جایگزینی بخش قبلی دیپلماسی عمومی ایجاد کرد و این نشان داد که دیپلماسی عمومی به یک وظیفه اجباری برای همه مقامات امور خارجی تبدیل شده است و نه فقط مسئولیت ریاست اطلاعات. علاوه بر این، یک مکانیسم هماهنگی بین وزارتخانههای مختلف درگیر در امور خارجه، همراه با یک کمیسیون مشورتی برای ارزیابی عملکرد دیپلماسی عمومی چین ایجاد شد. شیوههای دیپلماتیک معاصر چین به طور قابل توجهی از رویکردهای قبلی تغییر کرده است. شیوههای قدیمی ارتباطات خارجی، که شبیه مکانیسمهای تبلیغاتی با جریان اطلاعات یک طرفه کنترل شده توسط دولت مرکزی بود، مسائل بیشتری را ایجاد کرد تا اینکه حل کند<ref name=":2">Zacharias, G. (2021). ''CHINA’S PUBLIC DIPLOMACY: EVOLUTION, CHALLENGES, AND THE GREEK CASE''.</ref><ref>Zhao, K. (2019). The China Model of Public Diplomacy and Its Future. In ''Debating Public Diplomacy'' (pp. 179–194). Brill.</ref>. | ||
از دهه ۱۹۹۰، چین رویکرد خود را به دیپلماسی عمومی تغییر داده است و تلاش کرده است تا با مخاطبان خارجی تعامل داشته باشد و به آنها گوش دهد و در عین حال با | از دهه ۱۹۹۰، چین رویکرد خود را به دیپلماسی عمومی تغییر داده است و تلاش کرده است تا با مخاطبان خارجی تعامل داشته باشد و به آنها گوش دهد و در عین حال با بازنماییهای منفی رسانههای غربی مقابله کند<ref name=":2" />. این تحول به ویژه در ابتکارات منطقهای مانند ابتکار کمربند و جاده مشهود شده است، جایی که [[چین]] از ابزارهای دیپلماسی عمومی از جمله روابط عمومی، دیپلماسی رسانهای و دیپلماسی بشردوستانه برای رسیدگی به افزایش [[چین]] هراسی در مناطقی مانند آسیای مرکزی استفاده کرده است<ref>Wang, Y. (2023). PRC’s Public Diplomacy Practice in Central Asia: Current Situation, Challenges and Prospects. ''Moscow University Bulletin of World Politics'', ''15''(2), 118–141.</ref>. | ||
=== چارچوب نهادی و بازیگران کلیدی === | === چارچوب نهادی و بازیگران کلیدی === | ||
چارچوب نهادی چین برای دیپلماسی عمومی منعکس کننده سیستم سیاسی متمایز آن است که قدرت در کمیته مرکزی حزب کمونیست چین متمرکز است. این سیستم تحت رویکرد دیپلماسی «حزبی» عمل | چارچوب نهادی چین برای دیپلماسی عمومی منعکس کننده سیستم سیاسی متمایز آن است که قدرت در کمیته مرکزی حزب کمونیست [[چین]] متمرکز است. این سیستم تحت رویکرد دیپلماسی «حزبی» عمل میکند و گروه رهبری امور خارجی مرکزی حزب کمونیست [[چین]] همه مسائل دیپلماتیک را هماهنگ میکند<ref name=":3">Lee, S. T. (2021). Vaccine diplomacy: nation branding and China’s COVID-19 soft power play. ''Place Branding and Public Diplomacy'', ''17''(4), 467–482.</ref>. این تمرکز تضمین میکند که تلاشهای دیپلماسی عمومی [[چین]] ثبات ایدئولوژیک را حفظ میکند و با منافع ملی گسترده تر همسو میشود. | ||
وزارت امور خارجه نقش محوری در معماری دیپلماسی عمومی چین ایفا | وزارت امور خارجه نقش محوری در معماری دیپلماسی عمومی [[چین]] ایفا میکند و در سال 2004 یک بخش دیپلماسی عمومی ایجاد کرد که بعدا به دفتر دیپلماسی عمومی ارتقا یافت. به گفته معاون وزیر امور خارجه چین در آن زمان، "هدف اساسی دیپلماسی عمومی افزایش تبادلات و تعامل با مردم برای هدایت و جلب درک و حمایت مردم از سیاستهای خارجی است"<ref name=":4">Gull, A., Gul, S., & Ali, S. (2020). Appraisal of Public Diplomacy Strategies of Major States: Lessons for Pakistan. ''Global Regional Review'', ''5''(1), 18–31.</ref>. این توسعه نهادی نشان دهنده شناخت فزاینده دیپلماسی عمومی [[چین]] به عنوان ابزاری اساسی در پیشبرد اهداف سیاست خارجی خود است. | ||
اجرای دیپلماسی عمومی چین در چندین نهاد دولتی توزیع شده است که هر کدام مسئول | اجرای دیپلماسی عمومی چین در چندین نهاد دولتی توزیع شده است که هر کدام مسئول جنبههای خاصی هستند. وزارت فرهنگ بر برنامههای فرهنگی نظارت میکند، دفتر اطلاعات شورای دولتی و وزارت امور خارجه پخش بینالمللی را مدیریت میکند و دفتر شورای بینالمللی زبان چینی شبکه جهانی موسسات کنفوسیوس را اداره میکند. این تقسیم تخصصی مسئولیتها امکان تخصص متمرکز در حوزههای مختلف دیپلماسی عمومی را فراهم میکند. یکی از ویژگیهای بارز دیپلماسی عمومی [[چین]]، «دیپلماسی حزبی» است که توسط [[حزب کمونیست و احیای هویت ملی چین|حزب کمونیست چین]] انجام میشود که شامل دعوت از احزاب سیاسی از کشورهای همسایه برای سفرهای رسمی به [[چین]] است<ref name=":4" />. | ||
این رویه نشان دهنده یک رویکرد منحصر به فرد چینی برای ایجاد روابط سیاسی است که مکمل | این رویه نشان دهنده یک رویکرد منحصر به فرد چینی برای ایجاد روابط سیاسی است که مکمل کانالهای دیپلماتیک سنتی است. دپارتمان کار جبهه متحد نماینده یکی دیگر از بازیگران کلیدی در چارچوب دیپلماسی عمومی [[چین]]، به ویژه در تعامل با دیاسپورا است. این اداره دفتر امور چینیهای خارج از کشور را ادغام کرده است و برای جذب چهرههای برجسته خارج از کشور برای ترویج دستور کار سیاسی [[پکن]] در خارج از کشور تلاش میکند<ref name=":5">Adamson, F. B., & Han, E. (2024). Diasporic geopolitics, rising powers, and the future of international order. ''Review of International Studies'', ''50''(1), 1–18.</ref>. دولت [[چین]] از طریق «دیپلماسی عمومی دیاسپوری» قصد دارد بحثهای عمومی و نخبگان را در کشورهای میزبان به گونهای شکل دهد که به نفع منافع [[چین]] باشد. رویکرد نهادی [[چین]] به دیپلماسی عمومی با مدلهای غربی متفاوت است که تا حدی به دلیل عوامل زبانی و فرهنگی است. هیچ معادل مستقیمی برای "عمومی" در زبان چینی وجود ندارد، که به جای آن از این اصطلاح برای اشاره به "امور دولتی" استفاده میکند<ref name=":3" />. به همین ترتیب، اصطلاح چینی برای دیپلماسی عمومی، "وای ژوان" (ترجمه شده به عنوان تبلیغات خارجی)، مفاهیم منفی مرتبط با تبلیغات در زمینههای غربی را ندارد<ref name=":4" />. | ||
در | در سالهای اخیر، چین نیاز به رویکرد هماهنگ تر به رسانههای اجتماعی را در دیپلماسی عمومی خود تشخیص داده است. این شامل تشویق بازیگران مختلف غیردولتی برای مشارکت در دیپلماسی عمومی رسانههای اجتماعی و در عین حال حفظ سازگاری با اهداف سیاست خارجی ملی است<ref name=":7">Zhao, X. (2021). How ‘public’ is communicated in China’s public diplomacy: communicating environmental justice in the case of air pollution in China. ''Networking Knowledge. Journal of the MeCCSA-PGN'', ''14''(1), 47–64.</ref>. هدف این است که اطمینان حاصل شود که دیپلماسی عمومی چین ماهیت عمومی خود را حفظ میکند و در عین حال به طور موثر از پلتفرمهای دیجیتال برای دستیابی به مخاطبان بینالمللی استفاده میکند. ساختار نهادی در خدمت هدف اساسی دیپلماسی عمومی است: تأثیرگذاری بر مردم خارجی برای حمایت از منافع و سیاستهای [[چین]]<ref>Burt, S. K. (2020). ''China’s Use of Public Diplomacy in the United States: From World War II to the Twenty-First Century''. The Heritage Foundation.</ref>. از طریق این چارچوب مفصل، [[چین]] قصد دارد داستان خود را به طور موثر به جهان بیان کند، به ویژه در دولت شی جین پینگ، که بر "داستان [[چین]] را به خوبی بگویید" به عنوان یک مأموریت اصلی دیپلماسی عمومی تأکید کرده است<ref name=":5" />. | ||
=== ابزارها و راهبردهای دیپلماسی عمومی چین === | === ابزارها و راهبردهای دیپلماسی عمومی چین === | ||
[[چین]] زرادخانه جامعی از ابزارها و | [[چین]] زرادخانه جامعی از ابزارها و استراتژیهای دیپلماسی عمومی را برای ارتقای وجهه جهانی خود و پیشبرد منافع ملی خود ایجاد کرده است. این شامل: | ||
==== رویدادهای مهم | ==== رویدادهای مهم بینالمللی ==== | ||
میزبانی | میزبانی گردهماییهای جهانی برجسته مانند المپیک 2008 [[پکن]]، نمایشگاه جهانی شانگهای 2010 و بازیهای آسیایی گوانگژو. این رویدادها به عنوان بستری برای نمایش دستاوردهای توسعه [[چین]] و ایجاد یک تصویر مثبت بینالمللی عمل میکنند<ref name=":8">Yang, Y. (2014). Interpretations of New Diplomatic Thoughts in the Report of the 18th National Congress of the Communist Party of China.</ref><ref name=":9">Flew, T. (2016). Entertainment media, cultural power, and post-globalization: The case of China’s international media expansion and the discourse of soft power. ''Global Media and China'', ''1''(1), 53–69.</ref>. | ||
==== مبادلات آموزشی و دانشگاهی ==== | ==== مبادلات آموزشی و دانشگاهی ==== | ||
ترویج مبادلات | ترویج مبادلات بینالمللی دانشجویی و محقق از طریق شورای بورسیههای تحصیلی چین و سایر ابتکارات آموزشی برای ایجاد روابط بلندمدت با رهبران و افکار گذاران جهانی آینده<ref name=":10">Zhang, W.-w. (2015). ''Public Diplomacy Literacy Education of Youth in the Era of New Media Sphere''.</ref>. | ||
==== موسسات کنفوسیوس ==== | ==== موسسات کنفوسیوس ==== | ||
ایجاد یک شبکه جهانی از موسسات کنفوسیوس برای آموزش زبان و فرهنگ چینی در خارج از کشور. این موسسات شکل | ایجاد یک شبکه جهانی از موسسات کنفوسیوس برای آموزش زبان و فرهنگ چینی در خارج از کشور. این موسسات شکل شبکهای تری از دیپلماسی فرهنگی را نشان می دهند که به جای اینکه از طریق یک مدل کاملا متمرکز عمل کنند، ذینفعان محلی را درگیر میکند<ref name=":9" /><ref name=":11">Klimeš, O. (2018). China’s Cultural Soft Power: The Central Concept in the Early Xi Jinping Era (2012–2017). ''Asian Affairs'', ''49''(1), 120–138.</ref>. | ||
==== گسترش | ==== گسترش رسانههای بینالمللی ==== | ||
توسعه خدمات زبان خارجی برای تلویزیون مرکزی چین (CCTV)، رادیو | توسعه خدمات زبان خارجی برای تلویزیون مرکزی [[چین]] (CCTV)، رادیو بینالمللی [[چین]] (CRI) و آژانس خبری شینهوا، در حالی که سرمایه گذاری در دسترسی بینالمللی آنها برای مقابله با روایتهای رسانههای غربی و ارائه دیدگاه [[چین]]<ref name=":12">Aukia, J., Heimonen, J., Pahikkala, T., & Salakoski, T. (2017). Automated quantification of Reuters news using a receiver operating characteristic curve analysis: The Western media image of China. ''Palgrave Communications'', ''3''(1), 1–9.</ref>. | ||
==== دیپلماسی فرهنگی ==== | ==== دیپلماسی فرهنگی ==== | ||
قرار دادن فرهنگ سنتی چین در هسته ارتباطات دیپلماسی عمومی برای ارتقای قدرت نرم فرهنگی چین. این شامل | قرار دادن فرهنگ سنتی چین در هسته ارتباطات دیپلماسی عمومی برای ارتقای قدرت نرم فرهنگی [[چین]]. این شامل برنامههای تبادل فرهنگی و نمایش دستاوردهای فرهنگی [[چین]] در سطح بینالمللی است<ref>Jiang, W., & Fu, C. (2012). ''How Does the Foreign Audience Respond to China's Cultural Exchange Programs Abroad: Survey Evidence from the 2011 Terracotta Army Exhibition in Montreal''.</ref><ref>Yu, M. (2024). CHINA’S PUBLIC DIPLOMACY AT THE PRESENT STAGE. ''Sociopolitical Sciences'', ''(1),'' 123–127.</ref>. | ||
==== تولید مشترک | ==== تولید مشترک رسانهای ==== | ||
ترویج ترتیبات تولید مشترک | ترویج ترتیبات تولید مشترک بینالمللی در رسانههای سرگرمی، از جمله فیلم، برنامههای تلویزیونی و بازیهای آنلاین برای کسب تخصص و دسترسی بهتر به بازارهای بینالمللی. | ||
==== داستان سرایی تصویری ==== | ==== داستان سرایی تصویری ==== | ||
استفاده از | استفاده از عکسها و رسانههای تصویری به عنوان ابزاری برای دیپلماسی عمومی، همانطور که در طول همه گیری کووید-۱۹ مشهود بود، زمانی که چین برای برجسته کردن موفقیت خود در مهار ویروس، حمله ارتباطی را آغاز کرد<ref>Hellmann, O., & Oppermann, K. (2022). Photographs as Instruments of Public Diplomacy: China’s Visual Storytelling during the Covid-19 Pandemic. ''The Hague Journal of Diplomacy'', ''17''(1–2), 153–177.</ref>. | ||
==== گوش دادن و مشارکت ==== | ==== گوش دادن و مشارکت ==== | ||
ترکیب عناصری از آنچه محققان به عنوان دیپلماسی عمومی «جدید» توصیف | ترکیب عناصری از آنچه محققان به عنوان دیپلماسی عمومی «جدید» توصیف میکنند - تأکید بر درک نیازهای کشورهای خارجی، یافتن منافع مشترک، تقویت همکاری و مشارکت در گفتگو به جای صرفا متقاعد کردن<ref name=":11" /><ref>Oliynyk, O. (2020). ''HISTORIC ROLE OF CHINA IN INTERNATIONAL DEVELOPMENT''.</ref>. | ||
==== ابتکارات متمرکز بر جوانان ==== | ==== ابتکارات متمرکز بر جوانان ==== | ||
هدف قرار دادن جوانان در سطح | هدف قرار دادن جوانان در سطح بینالمللی، به ویژه دانشجویان، با این درک که "گرفتن قلب جوانان" مزایای بلندمدت را در شکل دادن به درک [[چین]] فراهم میکند<ref name=":10" />. | ||
==== رویکرد سیستماتیک با | ==== رویکرد سیستماتیک با ویژگیهای چینی ==== | ||
توسعه یک رویکرد منحصر به فرد چینی به دیپلماسی عمومی که با استراتژی کلی دیپلماتیک چین ادغام | توسعه یک رویکرد منحصر به فرد چینی به دیپلماسی عمومی که با استراتژی کلی دیپلماتیک [[چین]] ادغام میشود و در عین حال ارزشها و سیستم سیاسی آن را منعکس میکند<ref>Rahman, S. (2019). China’s Foreign Policy and its Choice for Cultural Soft Power: The Tools. ''Social Change Review'', ''17''(1), 1–14.</ref>. | ||
هدف این ابزارها و | هدف این ابزارها و استراتژیهای متنوع معرفی "[[چین]] واقعی" به جهان، از بین بردن تعصب و سوء تفاهم، ایجاد یک محیط افکار عمومی مطلوب و در نهایت ارتقای منافع ملی [[چین]] است<ref name=":8" />. با این حال، دیپلماسی عمومی [[چین]] با چالشهایی مواجه است، زیرا محصولات قدرت نرم آن به دلیل ریشه در یک رژیم کمونیستی میتواند به عنوان تبلیغات در غرب تلقی شود. | ||
=== دیپلماسی عمومی دیجیتال === | === دیپلماسی عمومی دیجیتال === | ||
دیپلماسی عمومی دیجیتال به عنوان یک جزء حیاتی از | دیپلماسی عمومی دیجیتال به عنوان یک جزء حیاتی از تلاشهای [[چین]] برای تعامل با مخاطبان جهانی در قرن بیست و یکم ظاهر شده است. دیپلماسی عمومی دیجیتال که به عنوان استفاده از «اینترنت، فناوریهای جدید اطلاعات و ارتباطات (ICT) و رسانههای اجتماعی به عنوان ابزاری برای تقویت روابط دیپلماتیک» تعریف میشود، فرصتهایی را برای [[چین]] فراهم میکند تا با فراتر رفتن از محدودیتهای سنتی زمان و مکان، تصویری ملی مثبت ایجاد کند<ref name=":13">Niu, Y. (2022). China’s Digital Public Diplomacy during the 2022 Beijing Winter Olympics. ''Journal of Political Science Research'', ''6''(1), 41–47.</ref><ref>Rashica, V. (2018). The Benefits and Risks of Digital Diplomacy. ''SEEU Review'', ''13''(1), 77–90.</ref>. رویکرد [[چین]] به دیپلماسی عمومی دیجیتال شامل ارتباط استراتژیک با مردم خارجی از طریق کانالهای مختلف دیجیتال برای دستیابی به چندین هدف کلیدی است: ارتقای درک متقابل از ارزشها و سیاستهای چینی، مدیریت تصویر مطلوب کشور، و ایجاد مشروعیت در عرصه بینالمللی<ref name=":7" />. | ||
دولت چین این مفهوم را از صمیم قلب پذیرفته است، به ویژه از طریق | دولت [[چین]] این مفهوم را از صمیم قلب پذیرفته است، به ویژه از طریق رسانههای خبری متمرکز بر بیرون که دیدگاه [[چین]] را به مخاطبان جهانی منتقل میکنند. یک نمونه بارز از ابزار دیپلماسی عمومی دیجیتال [[چین]]، آژانس خبری شینهوا است که به ارائه دهنده پیشرو محتوای خبری آنلاین در [[چین]] با دسترسی بینالمللی قابل توجه تبدیل شده است. شینهوا به عنوان وسیلهای برای نفوذ "قدرت نرم" [[چین]] عمل میکند و هدف آن برقراری گفتگو با افکار عمومی خارجی و ایجاد روابط قابل اعتماد است که میتواند همکاری بینالمللی را تسهیل کند و منافع و ارزشهای ملی [[چین]] را ارتقا دهد<ref>Butyrin, D., & Argylov, N. (2022). Broadcasting as an Instrument of Public Diplomacy in the PRC in the Era of COVID-19 (on the Example of the Xinhua News Agency). ''Theoretical and Practical Issues of Journalism'', ''11''(4), 675–693.</ref>. | ||
استراتژی دیپلماسی عمومی دیجیتال چین ابعاد متعددی را در بر | استراتژی دیپلماسی عمومی دیجیتال چین ابعاد متعددی را در بر میگیرد. مطالعات وضعیت فعلی استفاده از رسانههای اجتماعی در دیپلماسی عمومی [[چین]]، از جمله شیوههای رسانهای بازیگران مختلف دیپلماتیک، ویژگیهای مخاطبان بینالمللی آنها، و تأثیر تعامل در رسانههای اجتماعی بر تلاشهای کلی دیپلماسی عمومی [[چین]] را بررسی کردهاند. با این حال، این رویکرد دیجیتالی با چالشهای مختلفی در ارتباط با بازیگران دیپلماتیک، تعامل مخاطبان و سازوکارهای عملیاتی مواجه است. برای رسیدگی به این مسائل، [[چین]] یک استراتژی چند سطحی ایجاد کرده است: در سطح موضوعی، تشویق بازیگران مختلف غیردولتی به مشارکت در دیپلماسی رسانههای اجتماعی. در سطح مخاطب، انجام تحقیقات هدفمند برای توسعه استراتژیهای ارتباطی که از موانع بین فرهنگی جلوگیری میکند. و در سطح مکانیسم، اطمینان از سازگاری با سیاست خارجی ملی و در عین حال حفظ ماهیت عمومی تعامل در رسانههای اجتماعی<ref name=":7" />. | ||
پیشرفت | پیشرفت فناوریهای دیجیتال، از جمله هوش مصنوعی، دادههای بزرگ، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR)، ظرفیت [[چین]] را برای انجام دیپلماسی عمومی دیجیتال موثر بیشتر کرده است. این فناوریها [[چین]] را قادر میسازد تا دامنه و تأثیر خود را در عرصه بینالمللی گسترش دهد و فرصتهای جدیدی را برای شکل دادن به تصویر جهانی خود در یک دوره بررسی بینالمللی فزاینده ارائه دهد<ref name=":13" />. | ||
=== اهداف و منطق دیپلماسی عمومی چین === | === اهداف و منطق دیپلماسی عمومی [[چین]] === | ||
دیپلماسی عمومی چین توسط چندین هدف و منطق استراتژیک روشن هدایت | دیپلماسی عمومی [[چین]] توسط چندین هدف و منطق استراتژیک روشن هدایت میشود که با اهداف گسترده تر سیاست خارجی آن همسو است. یک هدف اساسی این است که «یک چین واقعی» را به جامعه بینالمللی معرفی کنیم و با آنچه مقامات چینی به عنوان تحریف رسانههای غربی تلقی میکنند، مقابله کنیم. چین از طریق دیپلماسی عمومی قصد دارد «نظام سیاسی، ارزش پیشنهادی، اندیشه اجتماعی و سیستم ارزشی [[چین]]» را تبلیغ و ترویج کند و در عین حال «تعصب، سوء تفاهم و سوء ظن» سایر کشورها را از بین ببرد<ref name=":8" />. این تلاش برای اصلاح تصورات غلط با افزایش نفوذ جهانی چین اهمیت فزایندهای پیدا کرده است و دیپلماسی عمومی به عنوان مکانیسم اصلی برای رسیدگی به «شکاف بین تصویر [[چین]] از خود و نحوه درک آن در خارج از کشور» عمل میکند<ref name=":14">Becard, D. S. R., & Menechelli Filho, P. R. T. (2019). Chinese Cultural Diplomacy: instruments in China’s strategy for international insertion in the 21st Century. ''Revista Brasileira de Política Internacional'', ''62''(2), e001.</ref>. هدف کلیدی دوم بهبود محیط بینالمللی [[چین]] برای تسهیل توسعه مداوم آن است. دیپلماسی عمومی به عنوان "یک نیاز عینی برای بهبود طرح دیپلماتیک [[چین]] در شرایط جدید" تلقی میشود<ref name=":8" />. مقامات چینی میدانند که فضای بینالمللی کنونی برای دیپلماسی [[چین]] همچنان «نامطلوب» است و روایتهای مداوم «تئوری تهدید [[چین]]» میتواند مانع اهداف جهانی آن شود<ref name=":15">Wei-wei, Z. (2017). Public Diplomacy and Beijing City Image Research From Major International Sporting Events Perspective.</ref>. | ||
چین با مشارکت فعال در دیپلماسی عمومی، به دنبال «ایجاد یک محیط | [[چین]] با مشارکت فعال در دیپلماسی عمومی، به دنبال «ایجاد یک محیط بینالمللی مطلوب» است که از استراتژی دیپلماتیک گسترده تر آن حمایت میکند<ref name=":10" />. ساختن قدرت نرم [[چین]] سومین هدف حیاتی را تشکیل میدهد. دیپلماسی عمومی هم در تئوری و هم در عمل به عنوان "راهی مهم برای توسعه قدرت نرم چین" شناخته میشود<ref name=":8" />. این موارد نشان دهنده تغییر قابل توجه در رویکرد دیپلماتیک [[چین]] «از اقدامات اجباری سنتی تحت قدرت سخت به سمت ترکیبی از قدرت سخت و نرم» است<ref>Kang, J. S. (2017). Change and Continuity in China’s Soft Power Trajectory: From Mao Zedong’s “Peaceful Co-existence” to Xi Jinping’s “Chinese Dream.” ''Asian Politics & Policy'', ''9''(4), 615–632.</ref>. در دوران رئیس جمهور شی جین پینگ، این تأکید بر قدرت نرم به ویژه برجسته شده است، و دیپلماسی عمومی برای «به دست آوردن نفوذ، هویت و موقعیت ملی و بینالمللی» ضروری تلقی میشود<ref>Dorj, D. (2016). ''Contemporary Public Diplomacy: The Case of China''.</ref>. | ||
منطق پشت دیپلماسی عمومی چین در | منطق پشت دیپلماسی عمومی چین در سالهای اخیر به طور قابل توجهی تکامل یافته است، به ویژه از زمان به قدرت رسیدن شی جین پینگ در سال 2013. در این دوره، رویکرد چین «از اطمینان دادن به جهان در مورد ظهور مسالمت آمیز خود به رقابت برای قدرت گفتمانی در صحنه جهانی تغییر کرده است»<ref>Lee, P. S. (2016). The rise of China and its contest for discursive power. ''International Communication Gazette'', ''78''(1), 29–47.</ref>. این تغییر نشان دهنده یک موضع دیپلماتیک قاطعانه تر است و شی جین پینگ مفهوم «مردم محوری» را در ارتباطات بینالمللی پکن برای ایجاد یک «دیپلماسی عمومی با ویژگیهای چینی» تعبیه کرده است. هدف این رویکرد توسعه "مفاهیم جدید، مقولههای جدید و عبارات جدیدی است که میتواند توسط چین و کشورها و مردم خارجی پذیرفته شود" و در عین حال اطمینان حاصل کند که همه پیامهای دیپلماسی عمومی از "جهت گیری عموم محور" پیروی میکنند<ref name=":6" />. | ||
دیپلماسی عمومی چین همچنین اهداف عملی اقتصادی و سیاسی را دنبال | دیپلماسی عمومی چین همچنین اهداف عملی اقتصادی و سیاسی را دنبال میکند. دولت تشخیص میدهد که جوانان نماینده "آینده رهبران جهان" هستند و معتقد است که "جلب قلب جوانان ابتکار عمل را در شکل دادن به تصویر ملی چین خواهد داشت"<ref name=":10" />. این هدف قرار دادن جمعیت جوان با تلاش برای بهبود شهرت چین از طریق کانالهای مختلف، از جمله همکاری با صنایع فرهنگی تأثیرگذار مانندهالیوود تکمیل میشود<ref>Baskoro, R. M., Theresia, A. A., & Raharyo, A. (2019). China’s Public Diplomacy Through the Utilization of Investment and Censorship in Hollywood (2012 – 2016). ''JURNAL SOSIAL POLITIK'', ''5''(1), 1–14.</ref>. سرمایه گذاری قابل توجه در بینالمللی کردن رسانههای چینی - با حدود 6 میلیارد دلار بودجه اعلام شده در سال 2009 - تعهد دولت به تقویت تواناییهای دیپلماسی عمومی خود را بیشتر نشان میدهد<ref name=":14" />. | ||
=== چالش ها === | === چالش ها === | ||
با وجود سرمایه | با وجود سرمایه گذاریهای قابل توجه و توسعه استراتژیک، دیپلماسی عمومی [[چین]] با چندین چالش اساسی روبرو است که بر اثربخشی آن تأثیر میگذارد. یک مانع اساسی این است که محصولات قدرت نرم [[چین]] در کشورهای غربی به عنوان تبلیغات تلقی میشوند، زیرا از یک رژیم کمونیستی سرچشمه میگیرند<ref name=":12" />. این برداشت یک شکاف اعتبار ذاتی ایجاد میکند که تلاشهای دیپلماسی عمومی [[چین]] را صرف نظر از پیچیدگی یا محتوای آنها تضعیف میکند. [[چین]] همچنین با آنچه که مقامات آن به عنوان یک محیط بینالمللی «نامطلوب» برای ایجاد تصویر ملی خود و توسعه دیپلماسی خود توصیف میکنند، مواجه است<ref name=":10" />. این چشم انداز چالش برانگیز با حضور نسبتا ضعیف رسانههای چینی در ارتباطات بینالمللی در مقایسه با رسانههای غربی مشخص میشود که منجر به تحریف وجهه بینالمللی [[چین]] میشود<ref name=":15" />. تداوم «تئوری تهدید [[چین]]» تلاشهای [[چین]] برای ایجاد یک محیط بینالمللی مطلوب برای استراتژی کلی دیپلماتیک خود را پیچیده تر میکند. یک معیار حیاتی اثربخشی در پرداختن به آنچه که به «مهم ترین دلیل وجود» دیپلماسی عمومی برای [[چین]] تبدیل شده است، نهفته است: پر کردن شکاف بین تصویر [[چین]] از خود و نحوه درک آن در خارج از کشور<ref name=":14" /> <ref>Zhao, K. (2019). The China Model of Public Diplomacy and Its Future. In ''Debating Public Diplomacy'' (pp. 179–194). Brill.</ref>. | ||
این شکاف ادراک در دهه 1990 به طور | این شکاف ادراک در دهه 1990 به طور فزایندهای آشکار شد و در سال 2008 به طور قابل توجهی افزایش یافت، زمانی که [[چین]] نتایج متضاد میزبانی موفقیت آمیز المپیک پکن را تجربه کرد در حالی که نتوانست جهان غرب را در مورد موضع خود در مورد تبت و مسائل حقوق بشر متقاعد کند<ref name=":14" />. تکامل رویکرد [[چین]] نشان دهنده شناخت کاستیهای قبلی است. شیوههای قبلی «ارتباطات خارجی» این کشور شبیه مکانیسمهای تبلیغاتی بود و بر جریان اطلاعات یک طرفه کنترل شده توسط دولت مرکزی بدون تعامل معنادار با مخاطبان خارجی تمرکز داشت. این رویکردها «بیش از آنچه بتواند حل کند، مسائل ایجاد کرد و به برداشتهای منفی در خارج از کشور کمک کرد. از دهه 1990، چین تلاش کرده است تا با توسعه رویکردی جذاب تر به دیپلماسی عمومی، با تمرکز بر معرفی «[[چین]] واقعی» و پاسخ به بازنماییهای منفی رسانههای غربی، این کمبودها را برطرف کند<ref name=":2" /> | ||
پاسخ استراتژیک چین به این | پاسخ استراتژیک [[چین]] به این چالشها شامل سرمایه گذاری مالی قابل توجهی در بینالمللی سازی رسانهها بوده است که تقریبا 6 میلیارد دلار در سال 2009 برای حمایت از این بخش اعلام شده است. در سال 2010، آژانسهای رسانهای "چهار بزرگ" [[چین]] - آژانس خبری شینهوا، تلویزیون مرکزی [[چین]] (CCTV)، رادیو بینالمللی [[چین]] (CRI) و چاینا دیلی/گلوبال تایمز - شعبههای بینالمللی جدیدی را برای گسترش دامنه جهانی خود اعلام کردند<ref name=":14" />. تحت ریاست جمهوری شی جین پینگ، [[چین]] تلاش کرده است تا اثربخشی دیپلماسی عمومی خود را از طریق تلاشهای تغییر نام تجاری، حفظ عناصر کنفوسیوسی و در عین حال اتخاذ شیوههای برندسازی غربی برای ایجاد همدلی با مخاطبان خارج از کشور بهبود بخشد. گفتمان «رویای چینی» که در سال 2012 معرفی شد، بازتاب ابتکارات حزب کمونیست برای تغییر نام تبلیغات سیاسی به عنوان ارتباطات قدرت نرم در زمینههای داخلی و بینالمللی است<ref name=":15" />. | ||
[[چین]] همچنین فرهنگ سنتی خود را در هسته ارتباطات دیپلماسی عمومی قرار داده است و "قدرت نرم فرهنگی" را برای غلبه بر تصویر | [[چین]] همچنین فرهنگ سنتی خود را در هسته ارتباطات دیپلماسی عمومی قرار داده است و "قدرت نرم فرهنگی" را برای غلبه بر تصویر بینالمللی عمدتا منفی خود ترویج میکند<ref name=":12" />. با وجود این تلاشهای گسترده، اثربخشی دیپلماسی عمومی [[چین]] همچنان به دلیل عوامل ساختاری، چالشهای ادراک، و شکاف مداوم بین ادراک [[چین]] و تصویر بینالمللی آن محدود شده است. این کشور همچنان به اصلاح رویکرد خود ادامه میدهد و تشخیص میدهد که دیپلماسی عمومی موثر برای ایجاد شرایط مطلوب بینالمللی برای توسعه مداوم [[چین]] و نفوذ جهانی ضروری است. | ||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[دیپلماسی عمومی ترکیه]]؛ [[دیپلماسی عمومی فرانسه]]؛ [[دیپلماسی عمومی آلمان]]؛ [[دیپلماسی عمومی بریتانیا]]؛ [[دیپلماسی عمومی قطر]]؛ [[دیپلماسی عمومی عربستان سعودی]]؛ [[دیپلماسی عمومی امارات متحده عربی]]؛ [[دیپلماسی عمومی هند]]؛ [[دیپلماسی عمومی آذربایجان]]؛ [[دیپلماسی عمومی عمان]]؛ [[دیپلماسی عمومی پاکستان]] | [[دیپلماسی عمومی ترکیه]]؛ [[دیپلماسی عمومی فرانسه]]؛ [[دیپلماسی عمومی آلمان]]؛ [[دیپلماسی عمومی بریتانیا]]؛ [[دیپلماسی عمومی قطر]]؛ [[دیپلماسی عمومی عربستان سعودی]]؛ [[دیپلماسی عمومی امارات متحده عربی]]؛ [[دیپلماسی عمومی هند]]؛ [[دیپلماسی عمومی آذربایجان]]؛ [[دیپلماسی عمومی عمان]]؛ [[دیپلماسی عمومی پاکستان]] | ||
| خط ۹۳: | خط ۹۳: | ||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == | ||
<references /> | <references /> | ||
== منبع اصلی == | |||
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [https://dmelal.ir/%DA%86%DB%8C%D9%86 چین]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub> | |||
== نویسنده مقاله == | == نویسنده مقاله == | ||
علی محمد سابقی | |||
[[رده:سیاست خارجی و کنشگری فراملی در حوزه فرهنگی(دیپلماسی فرهنگی و عمومی)]] | [[رده:سیاست خارجی و کنشگری فراملی در حوزه فرهنگی(دیپلماسی فرهنگی و عمومی)]] | ||
نسخهٔ ۳۰ اکتبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۴:۱۶
دیپلماسی عمومی شامل فعالیتهای ارتباطی استراتژیک است که از طریق آن یک کشور با مخاطبان خارجی برای پیشبرد منافع، ارزشها و سیاستهای ملی خود درگیر میشود. برخلاف دیپلماسی سنتی که بین دولتها انجام میشود، دیپلماسی عمومی مستقیما شهروندان، سازمانها و سایر بازیگران غیردولتی در کشورهای خارجی را هدف قرار میدهد. این شامل طیف وسیعی از فعالیتها از جمله مبادلات فرهنگی، مشارکت رسانهای، برنامههای آموزشی و ارتباطات دیجیتالی است که برای ایجاد روابط و تأثیرگذاری بر ادراکات خارج از کشور طراحی شده است. در اصل، دیپلماسی عمومی به عنوان یک ابزار قدرت نرم عمل میکند که تواناییهای قدرت سخت یک کشور را تکمیل میکند و به کشورها اجازه میدهد تا به اهداف سیاست خارجی از طریق جذب به جای اجبار دست یابند.
در مورد چین، دیپلماسی عمومی اهمیت فزایندهای پیدا کرده است زیرا این کشور به دنبال تغییر تصویر جهانی خود، مقابله با روایتهای منفی و جلب حمایت بینالمللی برای سیاستها و مدل توسعه خود است. دولت چین سرمایه گذاری قابل توجهی در توسعه قابلیتهای دیپلماسی عمومی خود کرده است و آنها را برای پیشبرد منافع ملی چین و افزایش نفوذ جهانی آن ضروری میداند. رویکرد چین شامل روشهای سنتی مانند ارتقای فرهنگی و استراتژیهای جدیدتر مانند تعامل دیجیتال فعال است، با هدف نهایی ایجاد آنچه مقامات چینی اغلب از آن به عنوان "محیط بینالمللی مطلوب" برای توسعه مداوم چین و ظهور به عنوان یک قدرت جهانی یاد میکنند.
سیر تحول دیپلماسی عمومی در چین
سیر تحول چین در دیپلماسی عمومی نشان دهنده پیشرفت تدریجی از "فرآیند ناخودآگاه به آگاهانه" تعامل با مخاطبان خارجی است. قبل از دهه 1990، چین هیچ مفهوم رسمی از دیپلماسی عمومی در اصطلاحات دیپلماتیک خود نداشت، در عوض از اصطلاحاتی مانند "تبلیغات خارجی" (duiwai xuanchuan) و "دیپلماسی مردم به مردم" (Minjian waijiao) استفاده میکرد[۱]. نیاز به دیپلماسی عمومی پیچیده با رشد مداوم قدرت ملی چین از زمان تأسیس جمهوری خلق چین در سال 1949، با توسعه سریع به ویژه در سه دهه گذشته، آشکارتر شد[۲].
یک نقطه عطف مهم پس از حملات 11 سپتامبر 2001 رخ داد، زمانی که ایالات متحده شروع به تأکید بر دیپلماسی عمومی در امور خارجی خود کرد. این امر چین را بر آن داشت تا از این روش پیروی کند و وزارت امور خارجه چین به طور رسمی دیپلماسی عمومی را در عملیات خود گنجاند، که در 2002, دانشگاه امور خارجی چین شروع به گنجاندن دیپلماسی عمومی به عنوان یک جزء مهم در برنامههای آموزشی برای مقامات جوان, و توسط 2003, وزارت امور خارجه ایجاد یک بخش دیپلماسی عمومی زیر نظر بخش اطلاعات خود[۱].
سال 2009 نقطه عطفی بود که رئیس جمهور هو جینتائو در یک نشست مهم به صراحت به دیپلماسی عمومی اشاره کرد و اهمیت آن را در امور خارجی چین برجسته کرد. در دوران دولت هو، مفهوم "جهان هماهنگ" که در سال 2004 پیشنهاد شد، اولین تلاش چین برای اجرای سیاستهای کنفوسیوسی به سبک در روابط بین الملل با افزایش برجستگی جهانی چین بود[۳].
انتقال به رهبری رئیس جمهور شی جین پینگ تحول بیشتری را در رویکرد دیپلماسی عمومی چین به ارمغان آورد. در دوران شی، سیاست خارجی چین بر جایگاه جهانی چین تأکید کرد و در عین حال خواستار «نوع جدیدی از روابط قدرتهای بزرگ» با ایالات متحده شد. دولت شی در سال 2012 گفتمان «رویای چینی» را معرفی کرد که منعکس کننده ابتکارات حزب کمونیست برای تغییر نام تبلیغات سیاسی به عنوان ارتباطات قدرت نرم در داخل و خارج از کشور بود[۳]. شی جین پینگ مفهوم «مردم محوری» را در ارتباطات بینالمللی پکن تعبیه کرد و «دیپلماسی عمومی با ویژگیهای چینی» را ایجاد کرد که برای توسعه «مفاهیم جدید، مقولههای جدید و عبارات جدید» طراحی شده بود که میتوانست توسط مخاطبان چینی و خارجی پذیرفته شود[۴].
از نظر نهادی، وزارت امور خارجه یک دفتر دیپلوماسی عمومی جدید را برای جایگزینی بخش قبلی دیپلماسی عمومی ایجاد کرد و این نشان داد که دیپلماسی عمومی به یک وظیفه اجباری برای همه مقامات امور خارجی تبدیل شده است و نه فقط مسئولیت ریاست اطلاعات. علاوه بر این، یک مکانیسم هماهنگی بین وزارتخانههای مختلف درگیر در امور خارجه، همراه با یک کمیسیون مشورتی برای ارزیابی عملکرد دیپلماسی عمومی چین ایجاد شد. شیوههای دیپلماتیک معاصر چین به طور قابل توجهی از رویکردهای قبلی تغییر کرده است. شیوههای قدیمی ارتباطات خارجی، که شبیه مکانیسمهای تبلیغاتی با جریان اطلاعات یک طرفه کنترل شده توسط دولت مرکزی بود، مسائل بیشتری را ایجاد کرد تا اینکه حل کند[۵][۶].
از دهه ۱۹۹۰، چین رویکرد خود را به دیپلماسی عمومی تغییر داده است و تلاش کرده است تا با مخاطبان خارجی تعامل داشته باشد و به آنها گوش دهد و در عین حال با بازنماییهای منفی رسانههای غربی مقابله کند[۵]. این تحول به ویژه در ابتکارات منطقهای مانند ابتکار کمربند و جاده مشهود شده است، جایی که چین از ابزارهای دیپلماسی عمومی از جمله روابط عمومی، دیپلماسی رسانهای و دیپلماسی بشردوستانه برای رسیدگی به افزایش چین هراسی در مناطقی مانند آسیای مرکزی استفاده کرده است[۷].
چارچوب نهادی و بازیگران کلیدی
چارچوب نهادی چین برای دیپلماسی عمومی منعکس کننده سیستم سیاسی متمایز آن است که قدرت در کمیته مرکزی حزب کمونیست چین متمرکز است. این سیستم تحت رویکرد دیپلماسی «حزبی» عمل میکند و گروه رهبری امور خارجی مرکزی حزب کمونیست چین همه مسائل دیپلماتیک را هماهنگ میکند[۸]. این تمرکز تضمین میکند که تلاشهای دیپلماسی عمومی چین ثبات ایدئولوژیک را حفظ میکند و با منافع ملی گسترده تر همسو میشود.
وزارت امور خارجه نقش محوری در معماری دیپلماسی عمومی چین ایفا میکند و در سال 2004 یک بخش دیپلماسی عمومی ایجاد کرد که بعدا به دفتر دیپلماسی عمومی ارتقا یافت. به گفته معاون وزیر امور خارجه چین در آن زمان، "هدف اساسی دیپلماسی عمومی افزایش تبادلات و تعامل با مردم برای هدایت و جلب درک و حمایت مردم از سیاستهای خارجی است"[۹]. این توسعه نهادی نشان دهنده شناخت فزاینده دیپلماسی عمومی چین به عنوان ابزاری اساسی در پیشبرد اهداف سیاست خارجی خود است.
اجرای دیپلماسی عمومی چین در چندین نهاد دولتی توزیع شده است که هر کدام مسئول جنبههای خاصی هستند. وزارت فرهنگ بر برنامههای فرهنگی نظارت میکند، دفتر اطلاعات شورای دولتی و وزارت امور خارجه پخش بینالمللی را مدیریت میکند و دفتر شورای بینالمللی زبان چینی شبکه جهانی موسسات کنفوسیوس را اداره میکند. این تقسیم تخصصی مسئولیتها امکان تخصص متمرکز در حوزههای مختلف دیپلماسی عمومی را فراهم میکند. یکی از ویژگیهای بارز دیپلماسی عمومی چین، «دیپلماسی حزبی» است که توسط حزب کمونیست چین انجام میشود که شامل دعوت از احزاب سیاسی از کشورهای همسایه برای سفرهای رسمی به چین است[۹].
این رویه نشان دهنده یک رویکرد منحصر به فرد چینی برای ایجاد روابط سیاسی است که مکمل کانالهای دیپلماتیک سنتی است. دپارتمان کار جبهه متحد نماینده یکی دیگر از بازیگران کلیدی در چارچوب دیپلماسی عمومی چین، به ویژه در تعامل با دیاسپورا است. این اداره دفتر امور چینیهای خارج از کشور را ادغام کرده است و برای جذب چهرههای برجسته خارج از کشور برای ترویج دستور کار سیاسی پکن در خارج از کشور تلاش میکند[۱۰]. دولت چین از طریق «دیپلماسی عمومی دیاسپوری» قصد دارد بحثهای عمومی و نخبگان را در کشورهای میزبان به گونهای شکل دهد که به نفع منافع چین باشد. رویکرد نهادی چین به دیپلماسی عمومی با مدلهای غربی متفاوت است که تا حدی به دلیل عوامل زبانی و فرهنگی است. هیچ معادل مستقیمی برای "عمومی" در زبان چینی وجود ندارد، که به جای آن از این اصطلاح برای اشاره به "امور دولتی" استفاده میکند[۸]. به همین ترتیب، اصطلاح چینی برای دیپلماسی عمومی، "وای ژوان" (ترجمه شده به عنوان تبلیغات خارجی)، مفاهیم منفی مرتبط با تبلیغات در زمینههای غربی را ندارد[۹].
در سالهای اخیر، چین نیاز به رویکرد هماهنگ تر به رسانههای اجتماعی را در دیپلماسی عمومی خود تشخیص داده است. این شامل تشویق بازیگران مختلف غیردولتی برای مشارکت در دیپلماسی عمومی رسانههای اجتماعی و در عین حال حفظ سازگاری با اهداف سیاست خارجی ملی است[۱۱]. هدف این است که اطمینان حاصل شود که دیپلماسی عمومی چین ماهیت عمومی خود را حفظ میکند و در عین حال به طور موثر از پلتفرمهای دیجیتال برای دستیابی به مخاطبان بینالمللی استفاده میکند. ساختار نهادی در خدمت هدف اساسی دیپلماسی عمومی است: تأثیرگذاری بر مردم خارجی برای حمایت از منافع و سیاستهای چین[۱۲]. از طریق این چارچوب مفصل، چین قصد دارد داستان خود را به طور موثر به جهان بیان کند، به ویژه در دولت شی جین پینگ، که بر "داستان چین را به خوبی بگویید" به عنوان یک مأموریت اصلی دیپلماسی عمومی تأکید کرده است[۱۰].
ابزارها و راهبردهای دیپلماسی عمومی چین
چین زرادخانه جامعی از ابزارها و استراتژیهای دیپلماسی عمومی را برای ارتقای وجهه جهانی خود و پیشبرد منافع ملی خود ایجاد کرده است. این شامل:
رویدادهای مهم بینالمللی
میزبانی گردهماییهای جهانی برجسته مانند المپیک 2008 پکن، نمایشگاه جهانی شانگهای 2010 و بازیهای آسیایی گوانگژو. این رویدادها به عنوان بستری برای نمایش دستاوردهای توسعه چین و ایجاد یک تصویر مثبت بینالمللی عمل میکنند[۱۳][۱۴].
مبادلات آموزشی و دانشگاهی
ترویج مبادلات بینالمللی دانشجویی و محقق از طریق شورای بورسیههای تحصیلی چین و سایر ابتکارات آموزشی برای ایجاد روابط بلندمدت با رهبران و افکار گذاران جهانی آینده[۱۵].
موسسات کنفوسیوس
ایجاد یک شبکه جهانی از موسسات کنفوسیوس برای آموزش زبان و فرهنگ چینی در خارج از کشور. این موسسات شکل شبکهای تری از دیپلماسی فرهنگی را نشان می دهند که به جای اینکه از طریق یک مدل کاملا متمرکز عمل کنند، ذینفعان محلی را درگیر میکند[۱۴][۱۶].
گسترش رسانههای بینالمللی
توسعه خدمات زبان خارجی برای تلویزیون مرکزی چین (CCTV)، رادیو بینالمللی چین (CRI) و آژانس خبری شینهوا، در حالی که سرمایه گذاری در دسترسی بینالمللی آنها برای مقابله با روایتهای رسانههای غربی و ارائه دیدگاه چین[۱۷].
دیپلماسی فرهنگی
قرار دادن فرهنگ سنتی چین در هسته ارتباطات دیپلماسی عمومی برای ارتقای قدرت نرم فرهنگی چین. این شامل برنامههای تبادل فرهنگی و نمایش دستاوردهای فرهنگی چین در سطح بینالمللی است[۱۸][۱۹].
تولید مشترک رسانهای
ترویج ترتیبات تولید مشترک بینالمللی در رسانههای سرگرمی، از جمله فیلم، برنامههای تلویزیونی و بازیهای آنلاین برای کسب تخصص و دسترسی بهتر به بازارهای بینالمللی.
داستان سرایی تصویری
استفاده از عکسها و رسانههای تصویری به عنوان ابزاری برای دیپلماسی عمومی، همانطور که در طول همه گیری کووید-۱۹ مشهود بود، زمانی که چین برای برجسته کردن موفقیت خود در مهار ویروس، حمله ارتباطی را آغاز کرد[۲۰].
گوش دادن و مشارکت
ترکیب عناصری از آنچه محققان به عنوان دیپلماسی عمومی «جدید» توصیف میکنند - تأکید بر درک نیازهای کشورهای خارجی، یافتن منافع مشترک، تقویت همکاری و مشارکت در گفتگو به جای صرفا متقاعد کردن[۱۶][۲۱].
ابتکارات متمرکز بر جوانان
هدف قرار دادن جوانان در سطح بینالمللی، به ویژه دانشجویان، با این درک که "گرفتن قلب جوانان" مزایای بلندمدت را در شکل دادن به درک چین فراهم میکند[۱۵].
رویکرد سیستماتیک با ویژگیهای چینی
توسعه یک رویکرد منحصر به فرد چینی به دیپلماسی عمومی که با استراتژی کلی دیپلماتیک چین ادغام میشود و در عین حال ارزشها و سیستم سیاسی آن را منعکس میکند[۲۲].
هدف این ابزارها و استراتژیهای متنوع معرفی "چین واقعی" به جهان، از بین بردن تعصب و سوء تفاهم، ایجاد یک محیط افکار عمومی مطلوب و در نهایت ارتقای منافع ملی چین است[۱۳]. با این حال، دیپلماسی عمومی چین با چالشهایی مواجه است، زیرا محصولات قدرت نرم آن به دلیل ریشه در یک رژیم کمونیستی میتواند به عنوان تبلیغات در غرب تلقی شود.
دیپلماسی عمومی دیجیتال
دیپلماسی عمومی دیجیتال به عنوان یک جزء حیاتی از تلاشهای چین برای تعامل با مخاطبان جهانی در قرن بیست و یکم ظاهر شده است. دیپلماسی عمومی دیجیتال که به عنوان استفاده از «اینترنت، فناوریهای جدید اطلاعات و ارتباطات (ICT) و رسانههای اجتماعی به عنوان ابزاری برای تقویت روابط دیپلماتیک» تعریف میشود، فرصتهایی را برای چین فراهم میکند تا با فراتر رفتن از محدودیتهای سنتی زمان و مکان، تصویری ملی مثبت ایجاد کند[۲۳][۲۴]. رویکرد چین به دیپلماسی عمومی دیجیتال شامل ارتباط استراتژیک با مردم خارجی از طریق کانالهای مختلف دیجیتال برای دستیابی به چندین هدف کلیدی است: ارتقای درک متقابل از ارزشها و سیاستهای چینی، مدیریت تصویر مطلوب کشور، و ایجاد مشروعیت در عرصه بینالمللی[۱۱].
دولت چین این مفهوم را از صمیم قلب پذیرفته است، به ویژه از طریق رسانههای خبری متمرکز بر بیرون که دیدگاه چین را به مخاطبان جهانی منتقل میکنند. یک نمونه بارز از ابزار دیپلماسی عمومی دیجیتال چین، آژانس خبری شینهوا است که به ارائه دهنده پیشرو محتوای خبری آنلاین در چین با دسترسی بینالمللی قابل توجه تبدیل شده است. شینهوا به عنوان وسیلهای برای نفوذ "قدرت نرم" چین عمل میکند و هدف آن برقراری گفتگو با افکار عمومی خارجی و ایجاد روابط قابل اعتماد است که میتواند همکاری بینالمللی را تسهیل کند و منافع و ارزشهای ملی چین را ارتقا دهد[۲۵].
استراتژی دیپلماسی عمومی دیجیتال چین ابعاد متعددی را در بر میگیرد. مطالعات وضعیت فعلی استفاده از رسانههای اجتماعی در دیپلماسی عمومی چین، از جمله شیوههای رسانهای بازیگران مختلف دیپلماتیک، ویژگیهای مخاطبان بینالمللی آنها، و تأثیر تعامل در رسانههای اجتماعی بر تلاشهای کلی دیپلماسی عمومی چین را بررسی کردهاند. با این حال، این رویکرد دیجیتالی با چالشهای مختلفی در ارتباط با بازیگران دیپلماتیک، تعامل مخاطبان و سازوکارهای عملیاتی مواجه است. برای رسیدگی به این مسائل، چین یک استراتژی چند سطحی ایجاد کرده است: در سطح موضوعی، تشویق بازیگران مختلف غیردولتی به مشارکت در دیپلماسی رسانههای اجتماعی. در سطح مخاطب، انجام تحقیقات هدفمند برای توسعه استراتژیهای ارتباطی که از موانع بین فرهنگی جلوگیری میکند. و در سطح مکانیسم، اطمینان از سازگاری با سیاست خارجی ملی و در عین حال حفظ ماهیت عمومی تعامل در رسانههای اجتماعی[۱۱].
پیشرفت فناوریهای دیجیتال، از جمله هوش مصنوعی، دادههای بزرگ، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR)، ظرفیت چین را برای انجام دیپلماسی عمومی دیجیتال موثر بیشتر کرده است. این فناوریها چین را قادر میسازد تا دامنه و تأثیر خود را در عرصه بینالمللی گسترش دهد و فرصتهای جدیدی را برای شکل دادن به تصویر جهانی خود در یک دوره بررسی بینالمللی فزاینده ارائه دهد[۲۳].
اهداف و منطق دیپلماسی عمومی چین
دیپلماسی عمومی چین توسط چندین هدف و منطق استراتژیک روشن هدایت میشود که با اهداف گسترده تر سیاست خارجی آن همسو است. یک هدف اساسی این است که «یک چین واقعی» را به جامعه بینالمللی معرفی کنیم و با آنچه مقامات چینی به عنوان تحریف رسانههای غربی تلقی میکنند، مقابله کنیم. چین از طریق دیپلماسی عمومی قصد دارد «نظام سیاسی، ارزش پیشنهادی، اندیشه اجتماعی و سیستم ارزشی چین» را تبلیغ و ترویج کند و در عین حال «تعصب، سوء تفاهم و سوء ظن» سایر کشورها را از بین ببرد[۱۳]. این تلاش برای اصلاح تصورات غلط با افزایش نفوذ جهانی چین اهمیت فزایندهای پیدا کرده است و دیپلماسی عمومی به عنوان مکانیسم اصلی برای رسیدگی به «شکاف بین تصویر چین از خود و نحوه درک آن در خارج از کشور» عمل میکند[۲۶]. هدف کلیدی دوم بهبود محیط بینالمللی چین برای تسهیل توسعه مداوم آن است. دیپلماسی عمومی به عنوان "یک نیاز عینی برای بهبود طرح دیپلماتیک چین در شرایط جدید" تلقی میشود[۱۳]. مقامات چینی میدانند که فضای بینالمللی کنونی برای دیپلماسی چین همچنان «نامطلوب» است و روایتهای مداوم «تئوری تهدید چین» میتواند مانع اهداف جهانی آن شود[۲۷].
چین با مشارکت فعال در دیپلماسی عمومی، به دنبال «ایجاد یک محیط بینالمللی مطلوب» است که از استراتژی دیپلماتیک گسترده تر آن حمایت میکند[۱۵]. ساختن قدرت نرم چین سومین هدف حیاتی را تشکیل میدهد. دیپلماسی عمومی هم در تئوری و هم در عمل به عنوان "راهی مهم برای توسعه قدرت نرم چین" شناخته میشود[۱۳]. این موارد نشان دهنده تغییر قابل توجه در رویکرد دیپلماتیک چین «از اقدامات اجباری سنتی تحت قدرت سخت به سمت ترکیبی از قدرت سخت و نرم» است[۲۸]. در دوران رئیس جمهور شی جین پینگ، این تأکید بر قدرت نرم به ویژه برجسته شده است، و دیپلماسی عمومی برای «به دست آوردن نفوذ، هویت و موقعیت ملی و بینالمللی» ضروری تلقی میشود[۲۹].
منطق پشت دیپلماسی عمومی چین در سالهای اخیر به طور قابل توجهی تکامل یافته است، به ویژه از زمان به قدرت رسیدن شی جین پینگ در سال 2013. در این دوره، رویکرد چین «از اطمینان دادن به جهان در مورد ظهور مسالمت آمیز خود به رقابت برای قدرت گفتمانی در صحنه جهانی تغییر کرده است»[۳۰]. این تغییر نشان دهنده یک موضع دیپلماتیک قاطعانه تر است و شی جین پینگ مفهوم «مردم محوری» را در ارتباطات بینالمللی پکن برای ایجاد یک «دیپلماسی عمومی با ویژگیهای چینی» تعبیه کرده است. هدف این رویکرد توسعه "مفاهیم جدید، مقولههای جدید و عبارات جدیدی است که میتواند توسط چین و کشورها و مردم خارجی پذیرفته شود" و در عین حال اطمینان حاصل کند که همه پیامهای دیپلماسی عمومی از "جهت گیری عموم محور" پیروی میکنند[۴].
دیپلماسی عمومی چین همچنین اهداف عملی اقتصادی و سیاسی را دنبال میکند. دولت تشخیص میدهد که جوانان نماینده "آینده رهبران جهان" هستند و معتقد است که "جلب قلب جوانان ابتکار عمل را در شکل دادن به تصویر ملی چین خواهد داشت"[۱۵]. این هدف قرار دادن جمعیت جوان با تلاش برای بهبود شهرت چین از طریق کانالهای مختلف، از جمله همکاری با صنایع فرهنگی تأثیرگذار مانندهالیوود تکمیل میشود[۳۱]. سرمایه گذاری قابل توجه در بینالمللی کردن رسانههای چینی - با حدود 6 میلیارد دلار بودجه اعلام شده در سال 2009 - تعهد دولت به تقویت تواناییهای دیپلماسی عمومی خود را بیشتر نشان میدهد[۲۶].
چالش ها
با وجود سرمایه گذاریهای قابل توجه و توسعه استراتژیک، دیپلماسی عمومی چین با چندین چالش اساسی روبرو است که بر اثربخشی آن تأثیر میگذارد. یک مانع اساسی این است که محصولات قدرت نرم چین در کشورهای غربی به عنوان تبلیغات تلقی میشوند، زیرا از یک رژیم کمونیستی سرچشمه میگیرند[۱۷]. این برداشت یک شکاف اعتبار ذاتی ایجاد میکند که تلاشهای دیپلماسی عمومی چین را صرف نظر از پیچیدگی یا محتوای آنها تضعیف میکند. چین همچنین با آنچه که مقامات آن به عنوان یک محیط بینالمللی «نامطلوب» برای ایجاد تصویر ملی خود و توسعه دیپلماسی خود توصیف میکنند، مواجه است[۱۵]. این چشم انداز چالش برانگیز با حضور نسبتا ضعیف رسانههای چینی در ارتباطات بینالمللی در مقایسه با رسانههای غربی مشخص میشود که منجر به تحریف وجهه بینالمللی چین میشود[۲۷]. تداوم «تئوری تهدید چین» تلاشهای چین برای ایجاد یک محیط بینالمللی مطلوب برای استراتژی کلی دیپلماتیک خود را پیچیده تر میکند. یک معیار حیاتی اثربخشی در پرداختن به آنچه که به «مهم ترین دلیل وجود» دیپلماسی عمومی برای چین تبدیل شده است، نهفته است: پر کردن شکاف بین تصویر چین از خود و نحوه درک آن در خارج از کشور[۲۶] [۳۲].
این شکاف ادراک در دهه 1990 به طور فزایندهای آشکار شد و در سال 2008 به طور قابل توجهی افزایش یافت، زمانی که چین نتایج متضاد میزبانی موفقیت آمیز المپیک پکن را تجربه کرد در حالی که نتوانست جهان غرب را در مورد موضع خود در مورد تبت و مسائل حقوق بشر متقاعد کند[۲۶]. تکامل رویکرد چین نشان دهنده شناخت کاستیهای قبلی است. شیوههای قبلی «ارتباطات خارجی» این کشور شبیه مکانیسمهای تبلیغاتی بود و بر جریان اطلاعات یک طرفه کنترل شده توسط دولت مرکزی بدون تعامل معنادار با مخاطبان خارجی تمرکز داشت. این رویکردها «بیش از آنچه بتواند حل کند، مسائل ایجاد کرد و به برداشتهای منفی در خارج از کشور کمک کرد. از دهه 1990، چین تلاش کرده است تا با توسعه رویکردی جذاب تر به دیپلماسی عمومی، با تمرکز بر معرفی «چین واقعی» و پاسخ به بازنماییهای منفی رسانههای غربی، این کمبودها را برطرف کند[۵]
پاسخ استراتژیک چین به این چالشها شامل سرمایه گذاری مالی قابل توجهی در بینالمللی سازی رسانهها بوده است که تقریبا 6 میلیارد دلار در سال 2009 برای حمایت از این بخش اعلام شده است. در سال 2010، آژانسهای رسانهای "چهار بزرگ" چین - آژانس خبری شینهوا، تلویزیون مرکزی چین (CCTV)، رادیو بینالمللی چین (CRI) و چاینا دیلی/گلوبال تایمز - شعبههای بینالمللی جدیدی را برای گسترش دامنه جهانی خود اعلام کردند[۲۶]. تحت ریاست جمهوری شی جین پینگ، چین تلاش کرده است تا اثربخشی دیپلماسی عمومی خود را از طریق تلاشهای تغییر نام تجاری، حفظ عناصر کنفوسیوسی و در عین حال اتخاذ شیوههای برندسازی غربی برای ایجاد همدلی با مخاطبان خارج از کشور بهبود بخشد. گفتمان «رویای چینی» که در سال 2012 معرفی شد، بازتاب ابتکارات حزب کمونیست برای تغییر نام تبلیغات سیاسی به عنوان ارتباطات قدرت نرم در زمینههای داخلی و بینالمللی است[۲۷].
چین همچنین فرهنگ سنتی خود را در هسته ارتباطات دیپلماسی عمومی قرار داده است و "قدرت نرم فرهنگی" را برای غلبه بر تصویر بینالمللی عمدتا منفی خود ترویج میکند[۱۷]. با وجود این تلاشهای گسترده، اثربخشی دیپلماسی عمومی چین همچنان به دلیل عوامل ساختاری، چالشهای ادراک، و شکاف مداوم بین ادراک چین و تصویر بینالمللی آن محدود شده است. این کشور همچنان به اصلاح رویکرد خود ادامه میدهد و تشخیص میدهد که دیپلماسی عمومی موثر برای ایجاد شرایط مطلوب بینالمللی برای توسعه مداوم چین و نفوذ جهانی ضروری است.
نیز نگاه کنید به
دیپلماسی عمومی ترکیه؛ دیپلماسی عمومی فرانسه؛ دیپلماسی عمومی آلمان؛ دیپلماسی عمومی بریتانیا؛ دیپلماسی عمومی قطر؛ دیپلماسی عمومی عربستان سعودی؛ دیپلماسی عمومی امارات متحده عربی؛ دیپلماسی عمومی هند؛ دیپلماسی عمومی آذربایجان؛ دیپلماسی عمومی عمان؛ دیپلماسی عمومی پاکستان
کتابشناسی
- ↑ ۱٫۰ ۱٫۱ Zhao, K. (2016). China’s Rise and its Discursive Power Strategy. Chinese Political Science Review, 1(3), 315–333.
- ↑ Sargsyan, G. (2015). China’s Public Diplomacy: Main Vectors.
- ↑ ۳٫۰ ۳٫۱ Wu, Y., Rees, S., Thomas, R., & Yu, Y. (2021). Branding the Chinese Dream: Reception of China’s Public Diplomacy in Britain’s “Cultural China.” British Journal of Chinese Studies, 11(1), 1–24.
- ↑ ۴٫۰ ۴٫۱ Huang, Z. (2021). A historical–discursive analytical method for studying the formulation of public diplomacy institutions. Place Branding and Public Diplomacy, 17(2), 161–173.
- ↑ ۵٫۰ ۵٫۱ ۵٫۲ Zacharias, G. (2021). CHINA’S PUBLIC DIPLOMACY: EVOLUTION, CHALLENGES, AND THE GREEK CASE.
- ↑ Zhao, K. (2019). The China Model of Public Diplomacy and Its Future. In Debating Public Diplomacy (pp. 179–194). Brill.
- ↑ Wang, Y. (2023). PRC’s Public Diplomacy Practice in Central Asia: Current Situation, Challenges and Prospects. Moscow University Bulletin of World Politics, 15(2), 118–141.
- ↑ ۸٫۰ ۸٫۱ Lee, S. T. (2021). Vaccine diplomacy: nation branding and China’s COVID-19 soft power play. Place Branding and Public Diplomacy, 17(4), 467–482.
- ↑ ۹٫۰ ۹٫۱ ۹٫۲ Gull, A., Gul, S., & Ali, S. (2020). Appraisal of Public Diplomacy Strategies of Major States: Lessons for Pakistan. Global Regional Review, 5(1), 18–31.
- ↑ ۱۰٫۰ ۱۰٫۱ Adamson, F. B., & Han, E. (2024). Diasporic geopolitics, rising powers, and the future of international order. Review of International Studies, 50(1), 1–18.
- ↑ ۱۱٫۰ ۱۱٫۱ ۱۱٫۲ Zhao, X. (2021). How ‘public’ is communicated in China’s public diplomacy: communicating environmental justice in the case of air pollution in China. Networking Knowledge. Journal of the MeCCSA-PGN, 14(1), 47–64.
- ↑ Burt, S. K. (2020). China’s Use of Public Diplomacy in the United States: From World War II to the Twenty-First Century. The Heritage Foundation.
- ↑ ۱۳٫۰ ۱۳٫۱ ۱۳٫۲ ۱۳٫۳ ۱۳٫۴ Yang, Y. (2014). Interpretations of New Diplomatic Thoughts in the Report of the 18th National Congress of the Communist Party of China.
- ↑ ۱۴٫۰ ۱۴٫۱ Flew, T. (2016). Entertainment media, cultural power, and post-globalization: The case of China’s international media expansion and the discourse of soft power. Global Media and China, 1(1), 53–69.
- ↑ ۱۵٫۰ ۱۵٫۱ ۱۵٫۲ ۱۵٫۳ ۱۵٫۴ Zhang, W.-w. (2015). Public Diplomacy Literacy Education of Youth in the Era of New Media Sphere.
- ↑ ۱۶٫۰ ۱۶٫۱ Klimeš, O. (2018). China’s Cultural Soft Power: The Central Concept in the Early Xi Jinping Era (2012–2017). Asian Affairs, 49(1), 120–138.
- ↑ ۱۷٫۰ ۱۷٫۱ ۱۷٫۲ Aukia, J., Heimonen, J., Pahikkala, T., & Salakoski, T. (2017). Automated quantification of Reuters news using a receiver operating characteristic curve analysis: The Western media image of China. Palgrave Communications, 3(1), 1–9.
- ↑ Jiang, W., & Fu, C. (2012). How Does the Foreign Audience Respond to China's Cultural Exchange Programs Abroad: Survey Evidence from the 2011 Terracotta Army Exhibition in Montreal.
- ↑ Yu, M. (2024). CHINA’S PUBLIC DIPLOMACY AT THE PRESENT STAGE. Sociopolitical Sciences, (1), 123–127.
- ↑ Hellmann, O., & Oppermann, K. (2022). Photographs as Instruments of Public Diplomacy: China’s Visual Storytelling during the Covid-19 Pandemic. The Hague Journal of Diplomacy, 17(1–2), 153–177.
- ↑ Oliynyk, O. (2020). HISTORIC ROLE OF CHINA IN INTERNATIONAL DEVELOPMENT.
- ↑ Rahman, S. (2019). China’s Foreign Policy and its Choice for Cultural Soft Power: The Tools. Social Change Review, 17(1), 1–14.
- ↑ ۲۳٫۰ ۲۳٫۱ Niu, Y. (2022). China’s Digital Public Diplomacy during the 2022 Beijing Winter Olympics. Journal of Political Science Research, 6(1), 41–47.
- ↑ Rashica, V. (2018). The Benefits and Risks of Digital Diplomacy. SEEU Review, 13(1), 77–90.
- ↑ Butyrin, D., & Argylov, N. (2022). Broadcasting as an Instrument of Public Diplomacy in the PRC in the Era of COVID-19 (on the Example of the Xinhua News Agency). Theoretical and Practical Issues of Journalism, 11(4), 675–693.
- ↑ ۲۶٫۰ ۲۶٫۱ ۲۶٫۲ ۲۶٫۳ ۲۶٫۴ Becard, D. S. R., & Menechelli Filho, P. R. T. (2019). Chinese Cultural Diplomacy: instruments in China’s strategy for international insertion in the 21st Century. Revista Brasileira de Política Internacional, 62(2), e001.
- ↑ ۲۷٫۰ ۲۷٫۱ ۲۷٫۲ Wei-wei, Z. (2017). Public Diplomacy and Beijing City Image Research From Major International Sporting Events Perspective.
- ↑ Kang, J. S. (2017). Change and Continuity in China’s Soft Power Trajectory: From Mao Zedong’s “Peaceful Co-existence” to Xi Jinping’s “Chinese Dream.” Asian Politics & Policy, 9(4), 615–632.
- ↑ Dorj, D. (2016). Contemporary Public Diplomacy: The Case of China.
- ↑ Lee, P. S. (2016). The rise of China and its contest for discursive power. International Communication Gazette, 78(1), 29–47.
- ↑ Baskoro, R. M., Theresia, A. A., & Raharyo, A. (2019). China’s Public Diplomacy Through the Utilization of Investment and Censorship in Hollywood (2012 – 2016). JURNAL SOSIAL POLITIK, 5(1), 1–14.
- ↑ Zhao, K. (2019). The China Model of Public Diplomacy and Its Future. In Debating Public Diplomacy (pp. 179–194). Brill.
منبع اصلی
سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.
نویسنده مقاله
علی محمد سابقی