نفوذ موسیقی غرب در چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی « == ''نفوذ موسیقی غرب در چین'' == شکست چین از نیروهای انگلیسی در نخستین جنگ تریاک در سال1840میلادی، و نفوذ سیاسی و فرهنگی کشورهای غربی و فعال شدن مبلغان و مسیونرهای مسیحی در این کشور، زمینه برای معرفی موسیقی غرب به چین نیز فراهم شد. رشد گروه­های موسی...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
=== ''نفوذ موسیقی غرب در [[چین]]'' ===
شکست [[چین]] از نیروهای انگلیسی در نخستین جنگ تریاک در سال1840میلادی، و نفوذ سیاسی و فرهنگی کشورهای غربی و فعال شدن مبلغان و مسیونرهای مسیحی در این کشور، زمینه برای معرفی موسیقی غرب به [[چین]] نیز فراهم شد. رشد گروه ­های موسیقی تلفیقی غربی-چینی و تنوع سبک ­ها و آلات موسیقی از یک طرف و تشکیل گروه ­های موسیقی تحت عنوان گروه سرود در مدارسی که توسط مسیونرهای مسیحی و یا به تقلید از آن­ها توسط چینی­ های طالب سیستم آموزش غربی تأسیس می ­شد، از سوی دیگر، تحول گسترده ­ای در موسیقی سنتی [[چین]] ایجاد کرد. شکل گیری انجمن­ های موسیقی مدرن و آغاز به تدریس این سبک از موسیقی در آموزشگاه­ ها و مراکز آموزش عالی زمینه را برای تلفیق موسیقی شرق و غرب و تأثیر گذاری آن بر فرهنگ و هنر موسیقی چینی را فراهم ساخت. موسیقی دانان چینی آشنا به موسیقی غرب هم­چون جائویوان­رِن [[نفوذ موسیقی غرب در چین#%20ftn1|(Zhao Yuanren]])، خوانگ­زی [[نفوذ موسیقی غرب در چین#%20ftn2|(Huang Zi]])، شیائو یومِی [[نفوذ موسیقی غرب در چین#%20ftn3|(Xiao Youmei)،]]، وانگ گوانگ­چی [[نفوذ موسیقی غرب در چین#%20ftn4|( Wang Guangqi]]) و لیو تیان­خوا [[نفوذ موسیقی غرب در چین#%20ftn5|(Liu Tianhua]]) نیز در این زمینه نقش مؤثری داشتند.


== ''نفوذ موسیقی غرب در چین'' ==
در واقع، زیربنای موسیقی معاصر [[چین]] را از همان اواخر قرن 19 و اوایل قرن بیستم، همان سرودهای مدارس چینی تشکیل می­ دهد که تحت تأثیر موسیقی غربی، به ویژه موسیقی کلاسیک کلیسایی غرب که توسط مسیونرهای مسیحی معرفی، تبلیغ و آموزش داده می ­شد تشکیل می­ دهد. در این آموزشگاه ­ها انواع سبک­ های موسیقی و آلات و ابزارهای موسیقی غربی معرفی و آموزش داده می­ شد و فارغ التحصیلی موسیقیدانان چینی از این مؤسسات موجب فراگیری موسیقی مدرن در سطوح مختلف جامعه ­ی [[چین]] شد. سقوط نظام امپراتوری در سال 1911 و آغاز جنبش ادبی چهارم ماه مه در سال 1919میلادی که در واقع نقطه ­ی عطفی در ادبیات معاصر این کشور و پشت کردن به برخی از سنت­ های ادبی گذشته و اصلاحات به عمل آمده در سبک ادبی، بر موسیقی سنتی [[چین]] را نیز تحت تأثیر قرار داده و راه را برای مدرن شدن این هنر بیش از پیش باز نمود. همین تلاش ­های مستمر زمینه را برای مدرن شدن هنر موسیقی و ورود انواع موسیقی ­های غربی به [[چین]] فراهم کرد. روند اصلاحات آغاز شده در هنر موسیقی سنتی [[چین]] در اوایل قرن بیستم در دهه ­های بعد و حتی پس از روی کارآمدن نظام کمونیستی در سال 1949 هم­چنان ادامه یافت. اجرای سیاست اصلاحات اقتصادی در سه دهه پیش و توسعه ­ی روابط [[چین]] با جهان غرب و مبادله­ ی گروه ­های موسیقی میان این کشور با سایر کشورها نیز بر این روند سرعت بخشید و امروزه انواع موسیقی ­های غربی از کلاسیک و جاز گرفته تا رپ و پاپ در این کشور رایج شده است.<ref>سابقی، علی محمد(1392). "جامعه و فرهنگ چین." تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد ...، ص ... .</ref>
شکست چین از نیروهای انگلیسی در نخستین جنگ تریاک در سال1840میلادی، و نفوذ سیاسی و فرهنگی کشورهای غربی و فعال شدن مبلغان و مسیونرهای مسیحی در این کشور، زمینه برای معرفی موسیقی غرب به چین نیز فراهم شد. رشد گروه­های موسیقی تلفیقی غربی-چینی و تنوع سبک­ها و آلات موسیقی از یک طرف و تشکیل گروه­های موسیقی تحت عنوان گروه سرود در مدارسی که توسط مسیونرهای مسیحی و یا به تقلید از آن­ها توسط چینی­های طالب سیستم آموزش غربی تأسیس می­شد، از سوی دیگر، تحول گسترده­ای در موسیقی سنتی چین ایجاد کرد. شکل گیری انجمن­های موسیقی مدرن و آغاز به تدریس این سبک از موسیقی در آموزشگاه­ها و مراکز آموزش عالی زمینه را برای تلفیق موسیقی شرق و غرب و تأثیر گذاری آن بر فرهنگ و هنر موسیقی چینی را فراهم ساخت. موسیقی دانان چینی آشنا به موسیقی غرب هم­چون جائویوان­رِن[[نفوذ موسیقی غرب در چین#%20ftn1|[1]]]، خوانگ­زی[[نفوذ موسیقی غرب در چین#%20ftn2|[2]]]، شیائو یومِی[[نفوذ موسیقی غرب در چین#%20ftn3|[3]]]، وانگ گوانگ­چی[[نفوذ موسیقی غرب در چین#%20ftn4|[4]]]<nowiki/لیو تیان­خوا[[نفوذ موسیقی غرب در چین#%20ftn5|[5]]]<nowiki/>نیز در این زمینه نقش مؤثری داشتند.


در واقع، زیربنای موسیقی معاصر چین را از همان اواخر قرن19 و اوایل قرن بیستم، همان سرودهای مدارس چینی تشکیل می­دهد که تحت تأثیر موسیقی غربی، به ویژه موسیقی کلاسیک کلیسایی غرب که توسط مسیونرهای مسیحی معرفی، تبلیغ و آموزش داده می­شد تشکیل می­دهد. در این آموزشگاه­ها انواع سبک­های موسیقی و آلات و ابزارهای موسیقی غربی معرفی و آموزش داده می­شد و فارغ التحصیلی موسیقیدانان چینی از این مؤسسات موجب فراگیری موسیقی مدرن در سطوح مختلف جامعه­ی چین شد. سقوط نظام امپراتوری در سال1911 و آغاز جنبش ادبی چهارم ماه مه در سال1919میلادی که در واقع نقطه­ی عطفی در ادبیات معاصر این کشور و پشت کردن به برخی از سنت­های ادبی گذشته و اصلاحات به عمل آمده در سبک ادبی، بر موسیقی سنتی چین را نیز تحت تأثیر قرار داده و راه را برای مدرن شدن این هنر بیش از پیش باز نمود. همین تلاش­های مستمر زمینه را برای مدرن شدن هنر موسیقی و ورود انواع موسیقی­های غربی به چین فراهم کرد. روند اصلاحات آغاز شده در هنر موسیقی سنتی چین در اوایل قرن بیستم در دهه­های بعد و حتی پس از روی کارآمدن نظام کمونیستی در سال1949 هم­چنان ادامه یافت. اجرای سیاست اصلاحات اقتصادی در سه دهه پیش و توسعه­ی روابط چین با جهان غرب و مبادله­ی گروه­های موسیقی میان این کشور با سایر کشورها نیز بر این روند سرعت بخشید و امروزه انواع موسیقی­های غربی از کلاسیک و جاز گرفته تا رپ و پاپ در این کشور رایج شده است.
= کتابشناسی =
----[[نفوذ موسیقی غرب در چین#%20ftnref1|[1]]] - Zhao Yuanren.
 
[[نفوذ موسیقی غرب در چین#%20ftnref2|[2]]] - Huang Zi.
 
[[نفوذ موسیقی غرب در چین#%20ftnref3|[3]]] - Xiao Youmei.
 
[[نفوذ موسیقی غرب در چین#%20ftnref4|[4]]] - Wang Guangqi.
 
[[نفوذ موسیقی غرب در چین#%20ftnref5|[5]]] - Liu Tianhua.

نسخهٔ ‏۹ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۹:۵۲

نفوذ موسیقی غرب در چین

شکست چین از نیروهای انگلیسی در نخستین جنگ تریاک در سال1840میلادی، و نفوذ سیاسی و فرهنگی کشورهای غربی و فعال شدن مبلغان و مسیونرهای مسیحی در این کشور، زمینه برای معرفی موسیقی غرب به چین نیز فراهم شد. رشد گروه ­های موسیقی تلفیقی غربی-چینی و تنوع سبک ­ها و آلات موسیقی از یک طرف و تشکیل گروه ­های موسیقی تحت عنوان گروه سرود در مدارسی که توسط مسیونرهای مسیحی و یا به تقلید از آن­ها توسط چینی­ های طالب سیستم آموزش غربی تأسیس می ­شد، از سوی دیگر، تحول گسترده ­ای در موسیقی سنتی چین ایجاد کرد. شکل گیری انجمن­ های موسیقی مدرن و آغاز به تدریس این سبک از موسیقی در آموزشگاه­ ها و مراکز آموزش عالی زمینه را برای تلفیق موسیقی شرق و غرب و تأثیر گذاری آن بر فرهنگ و هنر موسیقی چینی را فراهم ساخت. موسیقی دانان چینی آشنا به موسیقی غرب هم­چون جائویوان­رِن (Zhao Yuanren)، خوانگ­زی (Huang Zi)، شیائو یومِی (Xiao Youmei)،، وانگ گوانگ­چی ( Wang Guangqi) و لیو تیان­خوا (Liu Tianhua) نیز در این زمینه نقش مؤثری داشتند.

در واقع، زیربنای موسیقی معاصر چین را از همان اواخر قرن 19 و اوایل قرن بیستم، همان سرودهای مدارس چینی تشکیل می­ دهد که تحت تأثیر موسیقی غربی، به ویژه موسیقی کلاسیک کلیسایی غرب که توسط مسیونرهای مسیحی معرفی، تبلیغ و آموزش داده می ­شد تشکیل می­ دهد. در این آموزشگاه ­ها انواع سبک­ های موسیقی و آلات و ابزارهای موسیقی غربی معرفی و آموزش داده می­ شد و فارغ التحصیلی موسیقیدانان چینی از این مؤسسات موجب فراگیری موسیقی مدرن در سطوح مختلف جامعه ­ی چین شد. سقوط نظام امپراتوری در سال 1911 و آغاز جنبش ادبی چهارم ماه مه در سال 1919میلادی که در واقع نقطه ­ی عطفی در ادبیات معاصر این کشور و پشت کردن به برخی از سنت­ های ادبی گذشته و اصلاحات به عمل آمده در سبک ادبی، بر موسیقی سنتی چین را نیز تحت تأثیر قرار داده و راه را برای مدرن شدن این هنر بیش از پیش باز نمود. همین تلاش ­های مستمر زمینه را برای مدرن شدن هنر موسیقی و ورود انواع موسیقی ­های غربی به چین فراهم کرد. روند اصلاحات آغاز شده در هنر موسیقی سنتی چین در اوایل قرن بیستم در دهه ­های بعد و حتی پس از روی کارآمدن نظام کمونیستی در سال 1949 هم­چنان ادامه یافت. اجرای سیاست اصلاحات اقتصادی در سه دهه پیش و توسعه ­ی روابط چین با جهان غرب و مبادله­ ی گروه ­های موسیقی میان این کشور با سایر کشورها نیز بر این روند سرعت بخشید و امروزه انواع موسیقی ­های غربی از کلاسیک و جاز گرفته تا رپ و پاپ در این کشور رایج شده است.[۱]

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). "جامعه و فرهنگ چین." تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد ...، ص ... .