باور اجتماعی یوان: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
رابطهی پایدار و هماهنگ، حداقل در ظاهر، برای چینیهای کشاورز خیلی مهم است، چون تنها [[نهاد خانواده در چین|خانوادههای پایدار]] در درون جامعهی با دوام است که مردم را قادر میسازد تا روی زمین خود کار کرده و محصولات مورد نیاز را برای امرار معاش به دست بیاورند. | رابطهی پایدار و هماهنگ، حداقل در ظاهر، برای چینیهای کشاورز خیلی مهم است، چون تنها [[نهاد خانواده در چین|خانوادههای پایدار]] در درون جامعهی با دوام است که مردم را قادر میسازد تا روی زمین خود کار کرده و محصولات مورد نیاز را برای امرار معاش به دست بیاورند. در چنین رابطه است که یک باور اجتماعی به نام یوان(Yuan)شکل گرفته است. یوان یک عامل تعیین کنندهی سرنوشت است که مقدرات حتمی الوقوع را از پیش تعیین میکند. | ||
در چنین رابطه است که یک باور اجتماعی به نام یوان(Yuan)شکل گرفته است. یوان یک عامل تعیین کنندهی سرنوشت است که مقدرات حتمی الوقوع را از پیش تعیین میکند. | |||
از نظر چینیهای سنتی، این افراد نیستند که روابط را تعیین میکنند، بلکه عامل آن عنصر منفعل یوان است. تنها کار معقول برای دو طرف رابطه پذیرفتن آرام این سرنوشت و حفظ آن است. سرنوشت تمام رابطهها، به ویژه [[روابط خانوادگی در چین|رابطهی خانوادگی]] و [[روابط خانوادگی در چین|رابطهی پدر و پسری]] از سوی یوان تعیین میشود، چون این نوع از رابطه مهمترین نوع از رابطهی جفتی و سنگ بنای سیستم پدرسالاری در [[چین]] به شمار میرود. | از نظر چینیهای سنتی، این افراد نیستند که روابط را تعیین میکنند، بلکه عامل آن عنصر منفعل یوان است. تنها کار معقول برای دو طرف رابطه پذیرفتن آرام این سرنوشت و حفظ آن است. سرنوشت تمام رابطهها، به ویژه [[روابط خانوادگی در چین|رابطهی خانوادگی]] و [[روابط خانوادگی در چین|رابطهی پدر و پسری]] از سوی یوان تعیین میشود، چون این نوع از رابطه مهمترین نوع از رابطهی جفتی و سنگ بنای سیستم پدرسالاری در [[چین]] به شمار میرود. | ||
نقش مؤثر یوان در رابطهی جفتی مرتب از سوی خود افراد و سایرین تذکر داده میشود تا هرگز فراموش نشود.لذا، براساس این باور است که چینیها سرنوشت از پیش تعیین شدهی خود را میپذیرند و هرگز برای به هم زدن آن تلاش نمیکنند، هرچند از آن ناراضی هم باشند<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی | نقش مؤثر یوان در رابطهی جفتی مرتب از سوی خود افراد و سایرین تذکر داده میشود تا هرگز فراموش نشود. لذا، براساس این باور است که چینیها سرنوشت از پیش تعیین شدهی خود را میپذیرند و هرگز برای به هم زدن آن تلاش نمیکنند، هرچند از آن ناراضی هم باشند<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]،جلد1، ص.277.</ref>. | ||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[نظام اجتماعی معاصر چین]]؛ [[روابط خانوادگی در چین]]؛ [[رابطه براساس باور به سرنوشت در چین]] | |||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == |
نسخهٔ ۲۰ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۳:۰۴
رابطهی پایدار و هماهنگ، حداقل در ظاهر، برای چینیهای کشاورز خیلی مهم است، چون تنها خانوادههای پایدار در درون جامعهی با دوام است که مردم را قادر میسازد تا روی زمین خود کار کرده و محصولات مورد نیاز را برای امرار معاش به دست بیاورند. در چنین رابطه است که یک باور اجتماعی به نام یوان(Yuan)شکل گرفته است. یوان یک عامل تعیین کنندهی سرنوشت است که مقدرات حتمی الوقوع را از پیش تعیین میکند.
از نظر چینیهای سنتی، این افراد نیستند که روابط را تعیین میکنند، بلکه عامل آن عنصر منفعل یوان است. تنها کار معقول برای دو طرف رابطه پذیرفتن آرام این سرنوشت و حفظ آن است. سرنوشت تمام رابطهها، به ویژه رابطهی خانوادگی و رابطهی پدر و پسری از سوی یوان تعیین میشود، چون این نوع از رابطه مهمترین نوع از رابطهی جفتی و سنگ بنای سیستم پدرسالاری در چین به شمار میرود.
نقش مؤثر یوان در رابطهی جفتی مرتب از سوی خود افراد و سایرین تذکر داده میشود تا هرگز فراموش نشود. لذا، براساس این باور است که چینیها سرنوشت از پیش تعیین شدهی خود را میپذیرند و هرگز برای به هم زدن آن تلاش نمیکنند، هرچند از آن ناراضی هم باشند[۱].
نیز نگاه کنید به
نظام اجتماعی معاصر چین؛ روابط خانوادگی در چین؛ رابطه براساس باور به سرنوشت در چین
کتابشناسی
- ↑ سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد1، ص.277.