ساختار و سیاست های آموزشی کانادا: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «ساختار نظام آموزشی در استانها و قلمروهای مختلف کانادا با یکدیگر متفاوت است. میتوان گفت که نظام آموزشی اين کشور از یک دوره پیشدبستانی، با مدت زمان یک تا دو سال؛ مقطع آموزش ابتدایی، با مدت زمان پنج تا هشت سال، و مقطع آموزش متوسطه تا پایا...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
ساختار نظام آموزشی در استانها و قلمروهای مختلف [[کانادا]] با یکدیگر متفاوت است. میتوان گفت که نظام آموزشی | ساختار نظام آموزشی در استانها و قلمروهای مختلف [[کانادا]] با یکدیگر متفاوت است. میتوان گفت که نظام آموزشی این کشور از یک دوره پیشدبستانی، با مدت زمان یک تا دو سال؛ مقطع آموزش ابتدایی، با مدت زمان پنج تا هشت سال، و مقطع آموزش متوسطه تا پایان پایه 12 تحصیلی تشکیل شده است. در این كشور آموزش ابتدایی از مهدکودک آغاز میشود و با توجه به قوانین آموزشی موجود در استان مورد نظر تا پایان پایه ششم یا هشتم ادامه مییابد. تحصیلات متوسطه نیز پس از پایان آموزش ابتدایی آغاز میشود. این مقطع در استانهای مختلف دارای ساختار، محدودیتها و قوانین خاص هر استان است. تحصیلات متوسطه در برخی از استانها تا سالهای هفتم یا نهم و در برخی به سالهای دهم تا دوازدهم تقسیم میشوند. بهطور معمول هر فرد یا دانشآموز برای ورود به دانشگاه باید یک دوره آکادمیک مشخص را طی کند تا بتواند از سطح تحصیلات دانشگاهی برخوردار گردد. | ||
براساس قوانین، آموزش همگانی در این کشور به عهده دولتهای استانی است. بر این اساس تمامی کودکان این کشور باید حداقل تا سن 16 سالگی از آموزش همگانی برخوردار شوند. دانشآموزان به طور قانونی میتوانند در سن 16 سالگی مدرسه را ترک کنند. جدول | براساس قوانین، آموزش همگانی در این کشور به عهده دولتهای استانی است. بر این اساس تمامی کودکان این کشور باید حداقل تا سن 16 سالگی از آموزش همگانی برخوردار شوند. دانشآموزان به طور قانونی میتوانند در سن 16 سالگی مدرسه را ترک کنند. جدول زیر تركیب سنی و پایههای تحصیلی را در كشور كانادا نشان میدهد.<ref name=":1">محمود، محمودي، (1387)، "كانادا سرزمين مليتها"، شيراز، انتشارات قشقايي، چاپ اول، </ref> | ||
جدول10.1. تركیب سنی و پایههای تحصیلی در كانادا | |||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
| | |سن | ||
| | |پایه تحصیلی | ||
| | |مدرسه | ||
|- | |- | ||
|2 تا 5 | |2 تا 5 | ||
|<nowiki>-</nowiki> | |<nowiki>-</nowiki> | ||
|پیش دبستانی یا کودکستان | |پیش دبستانی یا کودکستان | ||
|- | |- | ||
|6 تا 11 | |6 تا 11 | ||
|1 تا 6 | |1 تا 6 | ||
|دوره ابتدایی | | دوره ابتدایی | ||
|- | |- | ||
|12 تا 14 | |12 تا 14 | ||
|7 تا 9 | |7 تا 9 | ||
|دوره | |دوره دبیرستان | ||
|- | |- | ||
|15 تا 17 | |15 تا 17 | ||
|10 تا 12 | |10 تا 12 | ||
|دوره | |دوره پیش دانشگاهی | ||
|} | |}معمولاً دانشآموز در 6 سال اول تحصیلات ابتدایی برای درسهای اصلی خود تنها یک معلم دارند. در 6 سال تحصیلات متوسطه هر درس را یك معلم تدریس میکند. ارتقا از یک پایه تحصیلی به پایه تحصیلی بالاتر براساس امتحانات است و ممکن است لازم باشد دانشآموزی که دارای عملکرد ضعیفی است یک پایه تحصیلی را دوباره تکرار کند. دانشآموزان تیزهوش میتوانند به صورت جهشی در دو پایه تحصیلی بالاتر ادامه تحصیل دهند. | ||
معمولاً دانشآموز در 6 سال اول تحصیلات ابتدایی برای درسهای اصلی خود تنها یک معلم دارند. در 6 سال تحصیلات متوسطه هر درس را | |||
در | در این کشور رسیدگی و نظارت بر آموزش به طور کامل در حیطه اختیارات استانها و قلمروهای کشور قرار دارد و تابع نظام آموزشی فدرال نیست. به دیگر سخن، نوعی تعهد ملی نسبت به حوزه آموزش در این کشور به چشم میخورد. آموزش پایه برای کلیه شهروندان آزاد و رایگان است. هر استانی، علیرغم وجود تشابهات در اغلب زمینهها با سایر استانها، علایق منطقهای خاص خود را نیز دنبال میکند. به عنوان مثال، حداقل سن آغاز به تحصیل در استانهای مختلف با یكدیگر متفاوت است. آموزش عالی از طریق مؤسسات ویژه تحت عناوین ذیل به دانشجویان ارائه میگردد: | ||
1. | 1. دانشگاههای ایالتی | ||
2. | 2. دانشكدههای ایالتی | ||
3. | 3. كالجهای ایالتی | ||
4. | 4. كالجهای كاربردی | ||
5. مؤسسات | 5. مؤسسات غیررسمی فنی و حرفهای | ||
بخش | بخش وسیعی از هزینههای دانشگاهها و مراكز آموزش عالی این كشور از محل بودجه ملی تأمین میشود. بسیاری از دانشگاهها با حمایت دولتهای استانی و فدرال اداره می شوند. در دانشگاههای این كشور انواع گوناگونی از دورههای آموزشی و مدارك علمی متنوع - از جمله كارشناسی، كارشناسی ارشد، دكتری - و نیز گواهینامههای فنی و حرفهای ارائه میگردد. در نظام آموزشی این کشور سعی بر این است كه دانشآموزان به روشهای مختلف در مدارس دولتی تحصیل نمایند؛ به طوری كه در برخی موارد مطابق با نیاز دانشآموزان برنامههای آموزشی جداگانهای پیشبینی می شود.<ref>Gaskell, Jane, (2003), "Urban Education Policy in Canada and the United States", Ontario Institute for Studies in Education, University of Toronto,</ref> <ref>Jones, Glen A. (Ed.) (1997). Higher Education in Canada: Different Systems, Different Perspectives. New York and London: Garland Publishing.</ref><ref>لاریجانی، فاضل(1395). جامعه و فرهنگ کانادا. تهران : موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی</ref> | ||
==نیز نگاه کنید به== | |||
*[[ساختار و سیاست های آموزشی چین]] | |||
*[[ساختار و سیاست های آموزشی روسیه]] | |||
==کتابشناسی== |
نسخهٔ ۱۷ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۹:۴۹
ساختار نظام آموزشی در استانها و قلمروهای مختلف کانادا با یکدیگر متفاوت است. میتوان گفت که نظام آموزشی این کشور از یک دوره پیشدبستانی، با مدت زمان یک تا دو سال؛ مقطع آموزش ابتدایی، با مدت زمان پنج تا هشت سال، و مقطع آموزش متوسطه تا پایان پایه 12 تحصیلی تشکیل شده است. در این كشور آموزش ابتدایی از مهدکودک آغاز میشود و با توجه به قوانین آموزشی موجود در استان مورد نظر تا پایان پایه ششم یا هشتم ادامه مییابد. تحصیلات متوسطه نیز پس از پایان آموزش ابتدایی آغاز میشود. این مقطع در استانهای مختلف دارای ساختار، محدودیتها و قوانین خاص هر استان است. تحصیلات متوسطه در برخی از استانها تا سالهای هفتم یا نهم و در برخی به سالهای دهم تا دوازدهم تقسیم میشوند. بهطور معمول هر فرد یا دانشآموز برای ورود به دانشگاه باید یک دوره آکادمیک مشخص را طی کند تا بتواند از سطح تحصیلات دانشگاهی برخوردار گردد.
براساس قوانین، آموزش همگانی در این کشور به عهده دولتهای استانی است. بر این اساس تمامی کودکان این کشور باید حداقل تا سن 16 سالگی از آموزش همگانی برخوردار شوند. دانشآموزان به طور قانونی میتوانند در سن 16 سالگی مدرسه را ترک کنند. جدول زیر تركیب سنی و پایههای تحصیلی را در كشور كانادا نشان میدهد.[۱]
جدول10.1. تركیب سنی و پایههای تحصیلی در كانادا
سن | پایه تحصیلی | مدرسه |
2 تا 5 | - | پیش دبستانی یا کودکستان |
6 تا 11 | 1 تا 6 | دوره ابتدایی |
12 تا 14 | 7 تا 9 | دوره دبیرستان |
15 تا 17 | 10 تا 12 | دوره پیش دانشگاهی |
معمولاً دانشآموز در 6 سال اول تحصیلات ابتدایی برای درسهای اصلی خود تنها یک معلم دارند. در 6 سال تحصیلات متوسطه هر درس را یك معلم تدریس میکند. ارتقا از یک پایه تحصیلی به پایه تحصیلی بالاتر براساس امتحانات است و ممکن است لازم باشد دانشآموزی که دارای عملکرد ضعیفی است یک پایه تحصیلی را دوباره تکرار کند. دانشآموزان تیزهوش میتوانند به صورت جهشی در دو پایه تحصیلی بالاتر ادامه تحصیل دهند.
در این کشور رسیدگی و نظارت بر آموزش به طور کامل در حیطه اختیارات استانها و قلمروهای کشور قرار دارد و تابع نظام آموزشی فدرال نیست. به دیگر سخن، نوعی تعهد ملی نسبت به حوزه آموزش در این کشور به چشم میخورد. آموزش پایه برای کلیه شهروندان آزاد و رایگان است. هر استانی، علیرغم وجود تشابهات در اغلب زمینهها با سایر استانها، علایق منطقهای خاص خود را نیز دنبال میکند. به عنوان مثال، حداقل سن آغاز به تحصیل در استانهای مختلف با یكدیگر متفاوت است. آموزش عالی از طریق مؤسسات ویژه تحت عناوین ذیل به دانشجویان ارائه میگردد:
1. دانشگاههای ایالتی
2. دانشكدههای ایالتی
3. كالجهای ایالتی
4. كالجهای كاربردی
5. مؤسسات غیررسمی فنی و حرفهای
بخش وسیعی از هزینههای دانشگاهها و مراكز آموزش عالی این كشور از محل بودجه ملی تأمین میشود. بسیاری از دانشگاهها با حمایت دولتهای استانی و فدرال اداره می شوند. در دانشگاههای این كشور انواع گوناگونی از دورههای آموزشی و مدارك علمی متنوع - از جمله كارشناسی، كارشناسی ارشد، دكتری - و نیز گواهینامههای فنی و حرفهای ارائه میگردد. در نظام آموزشی این کشور سعی بر این است كه دانشآموزان به روشهای مختلف در مدارس دولتی تحصیل نمایند؛ به طوری كه در برخی موارد مطابق با نیاز دانشآموزان برنامههای آموزشی جداگانهای پیشبینی می شود.[۲] [۳][۴]
نیز نگاه کنید به
کتابشناسی
- ↑ محمود، محمودي، (1387)، "كانادا سرزمين مليتها"، شيراز، انتشارات قشقايي، چاپ اول،
- ↑ Gaskell, Jane, (2003), "Urban Education Policy in Canada and the United States", Ontario Institute for Studies in Education, University of Toronto,
- ↑ Jones, Glen A. (Ed.) (1997). Higher Education in Canada: Different Systems, Different Perspectives. New York and London: Garland Publishing.
- ↑ لاریجانی، فاضل(1395). جامعه و فرهنگ کانادا. تهران : موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی