آیین های فلسفی دوران باستان: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:9f6d22dec5a20bcdd01cd84e98637764 XL.jpg|بندانگشتی|آیین های فلسفی دوران باستان]]
[[پرونده:9f6d22dec5a20bcdd01cd84e98637764 XL.jpg|بندانگشتی|آیین های فلسفی دوران باستان]]
در دوران حاکمیت [[دوران حکومت های هم ستیز|سلسله­‌های کشورهای هم ستیز]] و [[دوران بهار و پاییز|بهار و پاییز]] که به دوران طلایی اندیشه­‌های فلسفی در تاریخ [[چین]] مشهور است، مکاتب فلسفی مختلفی به وجود آمد که به دوران شکوفایی صدگل نیز شهرت دارد. در این دوران اندیشمندان چینی با استفاده از آزاد اندیشی فلسفی که مورد حمایت حاکمان وقت و استقبال جامعه نیز بود ده­‌ها اندیشه­‌ی سیاسی، فلسفی و اجتماعی به وجود آمد که هر کدام پیروان و مدافعان و مخالفان خاص خود را داشتند. این مکاتب فکری اگرچه اندیشه­‌های دینی نبودند، ولی به خاطر اثر گذاری عمیق اجتماعی آن­ها جزو [[آیین ها، ادیان و مذاهب باستانی و بومی چین|آیین­‌های بومی باستانی]] به شمار رفته و برای پیروانشان به منزله‌­ی دین و مذهب تلقی می‌­شد.
در دوران حاکمیت [[دوران حکومت های هم ستیز|سلسله­‌های کشورهای هم ستیز]] و [[دوران بهار و پاییز|بهار و پاییز]] که به دوران طلایی اندیشه­‌های فلسفی در تاریخ [[چین]] مشهور است، مکاتب فلسفی مختلفی به وجود آمد که به دوران شکوفایی صدگل نیز شهرت دارد. در این دوران اندیشمندان چینی با استفاده از آزاد اندیشی فلسفی که مورد حمایت حاکمان وقت و استقبال جامعه نیز بود ده­‌ها اندیشه­‌ی سیاسی، فلسفی و اجتماعی به وجود آمد که هر کدام پیروان و مدافعان و مخالفان خاص خود را داشتند. این مکاتب فکری اگرچه اندیشه­‌های دینی نبودند، ولی به خاطر اثر گذاری عمیق اجتماعی آن­ها جزو [[آیین ها، ادیان و مذاهب باستانی و بومی چین|آیین­‌های بومی باستانی]] به شمار رفته و برای پیروانشان به منزله‌­ی دین و مذهب تلقی می‌­شد.  
مشهورترین این مکاتب فلسفی که در شکل‌گیری فرهنگ سنتی [[چین]] اثرگزار بودند عبارتند از: [[مکتب قانونگرایان]]؛ [[مکتب طبیعت گرایان|اندیشه­‌ی طبیعت گرایان]]؛ فلسفه‌­ی [[منطق گرایان|منطق‌گرایان]]؛ پیروان [[موهیست ها|اندیشه‌­ی موهسیتی]]؛ و معتقدان به [[مکتب کشاورزی محوری|فلسفه‌­ی اصالت کشاورزی]] که معرفی این مکاتب فلسفی به صورت مختصر در بخش مربوط به خود معرفی می شوند<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی</ref>.


نیز نگاه کنید به [[مکتب قانونگرایان]]؛ [[مکتب طبیعت گرایان]]؛ [[منطق گرایان]]؛ [[موهیست ها]]؛ [[مکتب کشاورزی محوری]]  
مشهورترین این مکاتب فلسفی که در شکل‌گیری فرهنگ سنتی [[چین]] اثرگزار بودند عبارتند از: [[مکتب قانونگرایان]]؛ [[مکتب طبیعت گرایان|اندیشه­‌ی طبیعت گرایان]]؛ فلسفه‌­ی [[منطق گرایان|منطق‌گرایان]]؛ پیروان [[موهیست ها|اندیشه‌­ی موهسیتی]]؛ و معتقدان به [[مکتب کشاورزی محوری|فلسفه‌­ی اصالت کشاورزی]] که معرفی این مکاتب فلسفی به صورت مختصر در بخش مربوط به خود معرفی می شوند<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.</ref>.
 
== نیز نگاه کنید به ==
 
* [[مکتب قانونگرایان]]
* [[مکتب طبیعت گرایان]]
* [[منطق گرایان]]
* [[موهیست ها]]
* [[مکتب کشاورزی محوری]]  
==کتابشناسی==
==کتابشناسی==


<references />
<references />

نسخهٔ ‏۱۸ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۶:۵۶

آیین های فلسفی دوران باستان

در دوران حاکمیت سلسله­‌های کشورهای هم ستیز و بهار و پاییز که به دوران طلایی اندیشه­‌های فلسفی در تاریخ چین مشهور است، مکاتب فلسفی مختلفی به وجود آمد که به دوران شکوفایی صدگل نیز شهرت دارد. در این دوران اندیشمندان چینی با استفاده از آزاد اندیشی فلسفی که مورد حمایت حاکمان وقت و استقبال جامعه نیز بود ده­‌ها اندیشه­‌ی سیاسی، فلسفی و اجتماعی به وجود آمد که هر کدام پیروان و مدافعان و مخالفان خاص خود را داشتند. این مکاتب فکری اگرچه اندیشه­‌های دینی نبودند، ولی به خاطر اثر گذاری عمیق اجتماعی آن­ها جزو آیین­‌های بومی باستانی به شمار رفته و برای پیروانشان به منزله‌­ی دین و مذهب تلقی می‌­شد.

مشهورترین این مکاتب فلسفی که در شکل‌گیری فرهنگ سنتی چین اثرگزار بودند عبارتند از: مکتب قانونگرایان؛ اندیشه­‌ی طبیعت گرایان؛ فلسفه‌­ی منطق‌گرایان؛ پیروان اندیشه‌­ی موهسیتی؛ و معتقدان به فلسفه‌­ی اصالت کشاورزی که معرفی این مکاتب فلسفی به صورت مختصر در بخش مربوط به خود معرفی می شوند[۱].

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.