مانگای ژاپنی: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «یکی دیگر از مؤلفههای هویتی مدرن در ژاپن، مانگا است، امروزه مانگای ژاپنی (کتابهای کمیک) به عنوان یک فرم بصری محبوب به طور گسترده پذیرفته شده، از طریق رسانههای جمعی شهرتی جهانی پیدا کرده و در سراسر جهان در دسترس قرار گرفته است. تا جایی که در...» ایجاد کرد) |
جز (..) |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
یکی دیگر از مؤلفههای هویتی مدرن در | یکی دیگر از مؤلفههای هویتی مدرن در [[ژاپن]]، مانگا است، امروزه مانگای ژاپنی (کتابهای کمیک) به عنوان یک فرم بصری محبوب به طور گسترده پذیرفته شده، از طریق رسانههای جمعی شهرتی جهانی پیدا کرده و در سراسر جهان در دسترس قرار گرفته است. تا جایی که در سایر کشورهای جهان نیز هنرمندان، خوانندگان و طرفداران مانگا شروع به ساختن کمیکهای الهام گرفته از [[ژاپن]] کرده، جوانان در حال ایجاد باشگاهها و وبسایتهای مخصوص خود هستند و خلاقیتهای طنز خود را در فضای عمومی به نمایش میگذارند. طرفداران مانگا باشگاهها و انجمنهای مانگا - انیمه ژاپنی را در محوطه دانشگاههای زیادی در سراسر دنیا تشکیل دادهاند<ref name=":0">ایتو،2014: 44-47</ref>. امروزه محبوبیت مانگا بهگونهای است که نهتنها در کتابفروشیهای سطح شهرها و روستاهای ژاپن عرضه میشود بلکه باجههای فروش آن به تمام خواربارفروشیها زنجیرهای (کُنبینی) در کل ژاپن گسترش یافته است. محبوبیت و تأثیر فوقالعاده اجتماعی و تجاری این هنر بهگونهای است که در ایجاد هویت جوانان از طریق فرهنگ عامه نقش و جایگاه ویژهای پیدا کرده است. | ||
[[پرونده:مانگا ژاپنی.jpg|بندانگشتی|نمونهای از مانگاهای ژاپنی]] | |||
ادبیات مورداستفاده در صنعت مانگا کارکردهای گوناگونی دارد: آموزش، سرگرمی، خلاقیت و حتی بازتاب و شکلدادن به هویت. صنعت مانگا از نظر اقتصادی نیز به تجارت عظیمی تبدیل شده و حضور آن در وجوه متنوع حیات فرهنگی [[جامعه و نظام اجتماعی ژاپن|جامعه ژاپن]] به چشم میخورد تا جایی که امروزه در ژاپن حتی اخبار روزانه نیز به صورت مانگا در دسترس است. | |||
مانگا در ژاپن علاوه بر سرگرمی و نگاه حرفهای کارکردهای دیگری نیز دارد. اغلب از آن به عنوان یک ابزار آموزشی مؤثر استفاده میشود. کودکان و بزرگسالان کتابهای غیرداستانی و آموزشی میخوانند که "مانگای آموزشی" یا "مانگای درسی" نامیده میشوند و از طریق آنها از زبانهای خارجی گرفته تا اقتصاد ژاپن، ریاضیات، زیستشناسی، غذا، فنآوری و امور عادی دیگر را یاد میگیرند. ادارات دولتی، بیمارستانها، شرکتهای بیمه، احزاب سیاسی و حتی آژانسهای صدور گذرنامه نیز مانگا منتشر میکنند و از پیامهای بصری مؤثر آن برای پوسترها، کتابهای راهنما، کتابچهها و بروشورهای خود استفاده میکنند. مانگا مانند مذهب یا علایق غذایی میتواند همدلی و رفاقت را تسهیل کند<ref name=":0" /> بسیاری از پسران و دخترانی که مانگاهای مشترکی میخوانند، تجربیات خود از آشنایی با قهرمانان و شخصیتهای داستانی مانگاها را با هم به اشتراک میگذارند: تجربیاتی که میتواند شامل ارزشها، مبارزات، عاشقانهها، ماجراها، پیروزیها و مواردی ازایندست شود. مانگا به عنوان یکپارچه کننده هواداران خود عمل میکند و عملاً قبیلههایی ایجاد میکند که حول یک هویت جمعی مشترک متحد شدهاند. | |||
مانگا | مانگا به عنوان عناصر مهمی در [[جامعه و نظام اجتماعی ژاپن|جامعه ژاپن]]، نماینده تاریخی طولانی است که فلسفه شرقی ایجاد کرده است و در عین حال آمیزهای از آرمانهای فرهنگ مدرن غربی را با خود دارد. بهطورکلی این پدیده توانایی ژاپن در هم قطار شدن با تأثیرات خارجی را نشان میدهد با این نتیجه که در نهایت محصولی منحصر به فرد و ژاپنی عرضه میکند. این پیوند و ترکیب در مانگا نشاندهنده نزاعی هویتی است که ژاپنیها تحت تأثیر سنتهای دنیای قدیم همزمان با چانهزنی با یک جهان فوق مدرن با آن مواجه شدهاند. | ||
== کتابشناسی == | |||
* |
نسخهٔ ۱۹ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۶:۰۵
یکی دیگر از مؤلفههای هویتی مدرن در ژاپن، مانگا است، امروزه مانگای ژاپنی (کتابهای کمیک) به عنوان یک فرم بصری محبوب به طور گسترده پذیرفته شده، از طریق رسانههای جمعی شهرتی جهانی پیدا کرده و در سراسر جهان در دسترس قرار گرفته است. تا جایی که در سایر کشورهای جهان نیز هنرمندان، خوانندگان و طرفداران مانگا شروع به ساختن کمیکهای الهام گرفته از ژاپن کرده، جوانان در حال ایجاد باشگاهها و وبسایتهای مخصوص خود هستند و خلاقیتهای طنز خود را در فضای عمومی به نمایش میگذارند. طرفداران مانگا باشگاهها و انجمنهای مانگا - انیمه ژاپنی را در محوطه دانشگاههای زیادی در سراسر دنیا تشکیل دادهاند[۱]. امروزه محبوبیت مانگا بهگونهای است که نهتنها در کتابفروشیهای سطح شهرها و روستاهای ژاپن عرضه میشود بلکه باجههای فروش آن به تمام خواربارفروشیها زنجیرهای (کُنبینی) در کل ژاپن گسترش یافته است. محبوبیت و تأثیر فوقالعاده اجتماعی و تجاری این هنر بهگونهای است که در ایجاد هویت جوانان از طریق فرهنگ عامه نقش و جایگاه ویژهای پیدا کرده است.
ادبیات مورداستفاده در صنعت مانگا کارکردهای گوناگونی دارد: آموزش، سرگرمی، خلاقیت و حتی بازتاب و شکلدادن به هویت. صنعت مانگا از نظر اقتصادی نیز به تجارت عظیمی تبدیل شده و حضور آن در وجوه متنوع حیات فرهنگی جامعه ژاپن به چشم میخورد تا جایی که امروزه در ژاپن حتی اخبار روزانه نیز به صورت مانگا در دسترس است.
مانگا در ژاپن علاوه بر سرگرمی و نگاه حرفهای کارکردهای دیگری نیز دارد. اغلب از آن به عنوان یک ابزار آموزشی مؤثر استفاده میشود. کودکان و بزرگسالان کتابهای غیرداستانی و آموزشی میخوانند که "مانگای آموزشی" یا "مانگای درسی" نامیده میشوند و از طریق آنها از زبانهای خارجی گرفته تا اقتصاد ژاپن، ریاضیات، زیستشناسی، غذا، فنآوری و امور عادی دیگر را یاد میگیرند. ادارات دولتی، بیمارستانها، شرکتهای بیمه، احزاب سیاسی و حتی آژانسهای صدور گذرنامه نیز مانگا منتشر میکنند و از پیامهای بصری مؤثر آن برای پوسترها، کتابهای راهنما، کتابچهها و بروشورهای خود استفاده میکنند. مانگا مانند مذهب یا علایق غذایی میتواند همدلی و رفاقت را تسهیل کند[۱] بسیاری از پسران و دخترانی که مانگاهای مشترکی میخوانند، تجربیات خود از آشنایی با قهرمانان و شخصیتهای داستانی مانگاها را با هم به اشتراک میگذارند: تجربیاتی که میتواند شامل ارزشها، مبارزات، عاشقانهها، ماجراها، پیروزیها و مواردی ازایندست شود. مانگا به عنوان یکپارچه کننده هواداران خود عمل میکند و عملاً قبیلههایی ایجاد میکند که حول یک هویت جمعی مشترک متحد شدهاند.
مانگا به عنوان عناصر مهمی در جامعه ژاپن، نماینده تاریخی طولانی است که فلسفه شرقی ایجاد کرده است و در عین حال آمیزهای از آرمانهای فرهنگ مدرن غربی را با خود دارد. بهطورکلی این پدیده توانایی ژاپن در هم قطار شدن با تأثیرات خارجی را نشان میدهد با این نتیجه که در نهایت محصولی منحصر به فرد و ژاپنی عرضه میکند. این پیوند و ترکیب در مانگا نشاندهنده نزاعی هویتی است که ژاپنیها تحت تأثیر سنتهای دنیای قدیم همزمان با چانهزنی با یک جهان فوق مدرن با آن مواجه شدهاند.