جودا، نقاش چینی: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:Bada7.jpg|بندانگشتی|تصویر جو دا]]
[[پرونده:Bada7.jpg|بندانگشتی|تصویر جو دا]]
«جو<sub>­</sub> دا[[جودا، نقاش چینی#%20ftn1|(Zhu Da]])»(1705-1626 میلادی) نقاش اوایل دوران چینگ، بازمانده ­ای از شانزدهمین پسر امپراتور«جو یوان جانگ[[جودا، نقاش چینی#%20ftn2|(Zhu Yuanzhang]])» بنیانگذار سلسله ­ی مینگ بود. وقتی سلسله­ ی مینگ سقوط کرد او 19 سال داشت. وی از تحقیر و تألمِ به خاطر از دست دادن کشور و خانه ­اش رنج می­ برد، و تظاهر به دیوانگی می-کرد و مثل افراد عزلت گزین در کوه ­ها زندگی م ی­کرد. او در 23 سالگی، به سلک راهبان بودایی و سپس تائویی در آمد. در حدود 60 سالگی به دنیای سکولار وارد شد. «جو دا» معمولاً آثار نقاشی و خوشنویسی خود را «بَدا شانرِن[[جودا، نقاش چینی#%20ftn3|(Bada Shanren]])»(درویش هشت کوهستان) امضا می­ کرد. او به شدت با سیاست خود خواهانه ­ی نژادی که از سوی دولت چینگ اجرا می ­شد، از طریق سرودن اشعار، نوشتن، خوشنویسی و نقاشی مخالفت می ­کرد. برای نمونه، او اغلب در چشمان ماهی و پرنده ­ای که نقاشی می ­کرد، حالت نفرت و انزجار ایجاد می­ کرد تا نمادی از مخالفتش با دولت چینگ باشد.  
«[[جودا، نقاش چینی|جو<sub>­</sub>دا]] [[نقاشان مشهور چین باستان# ftn29|(Zhu Da]])»(1705-1626 میلادی) نقاش اوایل [[سلسله چینگ|دوران چینگ]]، بازمانده ­ای از شانزدهمین پسر امپراتور«جو یوان جانگ[[نقاشان مشهور چین باستان# ftn30|(Zhu Yuanzhang]])» بنیانگذار [[سلسله مینگ|سلسله­ ی مینگ]] بود. وقتی [[سلسله مینگ|سلسله­ ی مینگ]] سقوط کرد او 19 سال داشت. وی از تحقیر و تألمِ به خاطر از دست دادن کشور و خانه ­اش رنج می ­برد، و تظاهر به دیوانگی می کرد و مثل افراد عزلت گزین در کوه ­ها زندگی می­ کرد. او در 23 سالگی، به سلک راهبان [[آیین بودا|بودایی]] و سپس [[آیین بومی تائو|تائویی]] در آمد. در حدود 60 سالگی به دنیای سکولار وارد شد. «[[جودا، نقاش چینی|جودا]]» معمولاً آثار [[هنر نقاشی در چین|نقاشی]] و [[هنر خوشنویسی چینی|خوشنویسی]] خود را «بَدا شانرِن[[نقاشان مشهور چین باستان# ftn31|(Bada Shanren]])»(درویش هشت کوهستان) امضا می ­کرد. او به شدت با سیاست خود خواهانه­ ی نژادی که از سوی [[سلسله چینگ|دولت چینگ]] اجرا می­ شد، از طریق سرودن اشعار، نوشتن، [[هنر خوشنویسی چینی|خوشنویسی]] و [[هنر نقاشی در چین|نقاشی]] مخالفت می ­کرد. برای نمونه، او اغلب در چشمان ماهی و پرنده ­ای که نقاشی می­ کرد، حالت نفرت و انزجار ایجاد می­ کرد تا نمادی از مخالفتش با [[سلسله چینگ|دولت چینگ]] باشد.  


قلم کاری«جو دا» ساده و متراکم و تصاویرش مبالغه آمیز است. نقاشی­ های منظره ­ای او معمولاً انباشته از صخره ­های عجیب و غریب و تپه ­های متروکه است و جهانی ساکت و سرد را نشان می ­دهد. تکنیک رنگ و آب رنگ او تأثیر زیادی در نقاشان آزاد بعدی گذاشت.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد ...، ص ... .</ref>
قلم کاری«[[جودا، نقاش چینی|جودا]]» ساده و متراکم و تصاویرش مبالغه آمیز است. نقاشی­ های منظره ­ای او معمولاً انباشته از صخره­ های عجیب و غریب و تپه­ های متروکه است و جهانی ساکت و سرد را نشان می­ دهد. تکنیک رنگ و آب رنگ او تأثیر زیادی در نقاشان آزاد بعدی گذاشت<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.</ref>.


نیز نگاه کنید به [[هنر در چین]]، [[هنر خوشنویسی چینی]]، [[هنرمندان و خوشنویسان مشهور چین باستان]]، [[خوشنویسان مشهور چین باستان]]، [[هنر نقاشی صورت و گریم چهره در اپرای پکن]]، [[هنر معماری در چین]]
== نیز نگاه کنید به ==
 
* [[هنر در چین]]
 
* [[هنر خوشنویسی چینی]]
* [[هنرمندان و خوشنویسان مشهور چین باستان]]
* [[نقاشان مشهور چین باستان]]
* [[هنر نقاشی صورت و گریم چهره در اپرای پکن]]
* [[هنر معماری در چین]]


= کتابشناسی =
= کتابشناسی =

نسخهٔ ‏۲۱ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۹:۲۸

تصویر جو دا

«جو­دا (Zhu Da)»(1705-1626 میلادی) نقاش اوایل دوران چینگ، بازمانده ­ای از شانزدهمین پسر امپراتور«جو یوان جانگ(Zhu Yuanzhang)» بنیانگذار سلسله­ ی مینگ بود. وقتی سلسله­ ی مینگ سقوط کرد او 19 سال داشت. وی از تحقیر و تألمِ به خاطر از دست دادن کشور و خانه ­اش رنج می ­برد، و تظاهر به دیوانگی می کرد و مثل افراد عزلت گزین در کوه ­ها زندگی می­ کرد. او در 23 سالگی، به سلک راهبان بودایی و سپس تائویی در آمد. در حدود 60 سالگی به دنیای سکولار وارد شد. «جودا» معمولاً آثار نقاشی و خوشنویسی خود را «بَدا شانرِن(Bada Shanren)»(درویش هشت کوهستان) امضا می ­کرد. او به شدت با سیاست خود خواهانه­ ی نژادی که از سوی دولت چینگ اجرا می­ شد، از طریق سرودن اشعار، نوشتن، خوشنویسی و نقاشی مخالفت می ­کرد. برای نمونه، او اغلب در چشمان ماهی و پرنده ­ای که نقاشی می­ کرد، حالت نفرت و انزجار ایجاد می­ کرد تا نمادی از مخالفتش با دولت چینگ باشد.

قلم کاری«جودا» ساده و متراکم و تصاویرش مبالغه آمیز است. نقاشی­ های منظره ­ای او معمولاً انباشته از صخره­ های عجیب و غریب و تپه­ های متروکه است و جهانی ساکت و سرد را نشان می­ دهد. تکنیک رنگ و آب رنگ او تأثیر زیادی در نقاشان آزاد بعدی گذاشت[۱].

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.